LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eigenlijk alleen goede ervaring met online aankopen

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
evertlije
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 sep 2011 11:44

Eigenlijk alleen goede ervaring met online aankopen

Ongelezen bericht door evertlije »

Beste mensen,

Zoals dit subforum wel aantoont gaat het best vaak mis met internet aankopen. Maar bij mij persoonlijk is het eigenlijk altijd goed gegaan. Tuurlijk heb ik ook weleens wat gehad maar dat was vaak niet erger als een te late levering of iets niet meer kunnen krijgen. In beide gevallen heb ik het geld teruggekregen. Dus ik dacht daarom ook maar eens een topic voor als het goed gaat met tips etc.

Gr. Evert

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Eigenlijk alleen goede ervaring met online aankopen

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Tip: betaal voor online aankopen het liefst met een creditcard.
Niet geleverd of andere wanprestatie?
In een mum van tijd wordt de betaling ongedaan gemaakt.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Eigenlijk alleen goede ervaring met online aankopen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

- Is er een thuiswinkelwaarborg? Check dit bij de waarborg zelf.
- Is er een (bezoek)adres en niet alleen een postadres?
- Oogt de site professioneel of is deze met google translate vertaald?
- Naam van het bedrijf even googlen voor ervaringen, of kijken op sites als radar op opgelicht enzo?
- Staan de voorwaarden duidelijk vermeld op de site?
- Staan de retourrechten (conform "kopen op afstand") fatsoenlijk vermeld.

Zomaar even wat punten waar ik persoonlijk op let bij het doen van aankopen op internet.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Eigenlijk alleen goede ervaring met online aankopen

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Wat fijn, goed idee, dit topic. Veel aankopen via internet gaan fout omdat mensen niet opletten of gewoon voor een halve cent op de eerste rij willen zitten.
Persoonlijk heb ik al jaren goede ervaringen met een webwinkel waar ik koolhydraatarme spullen koop, en met een grote internationale boekhandelaar (niet die met dat dikke mannetje dus). Vorig jaar heb ik zonder enig probleem bij een webwinkel een fijn passend kruidenrekje gekocht (in de gewone winkel nergens te krijgen) en in een Duitse webwinkel voor een fractie van de Nederlandse prijs prima lamellen. Ik weet ook een heel leuke site voor zelfgemaakte sieraden en een prima site voor t-shirts en andere cadeauartikelen.
Het kan dus allemaal best wel.

evertlije
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 sep 2011 11:44

Re: Eigenlijk alleen goede ervaring met online aankopen

Ongelezen bericht door evertlije »

Leuk dat mijn topic zo gewaardeerd wordt. Een gouden regel is inderdaad om op Miepje terug te komen:
If something sounds too good to be true, it probably is!

De keren dat het bij mij misging waren het altijd particulieren waar het misging. Hou dus vooral bij particulieren deze spreuk goed in gedachte. Mensen zoeken altijd, als iets te goedkoop is, naar redenen waardoor het wel voor die te goedkope prijs kan. Vaak kan het dus dan niet!

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Eigenlijk alleen goede ervaring met online aankopen

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 03 feb 2012 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Eigenlijk alleen goede ervaring met online aankopen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

seconds-out schreef: Hoe kom jij aan die uitspraak in het engels?? Geniaal verzonnen overigens en complimenten voor je engels , ik heb hem pas 2 miljard keer gelezen, maar dat was in het Nederlands, dus dat telt niet..
Ook in de engelstalige gebieden kennen ze dit fenomeen dus die uitdrukking bestaat ook gewoon in het engels, waar dit een van de varianten is. Een andere variant begint met: if it seems...


Eigenlijk moet ik wel toevoegen (aan mijn eerder genoemde lijst van een aantal checkpunten) dat ik ook de waarde van de bestelling meeneem bij het bepalen of ik ergens wel of niet zal bestellen en hoeveel moeite ik ervoor doe om het na te zoeken op internet. Bij een klein bedrag zal ik minder moeite doen dan bij een groot bedrag. Of als ik veel (verschillende dingen) nodig heb van een bedrijf en dit is de eerste bestelling doe ik soms ook eerst een kleinere proefbestelling. Gewoon om eens te kijken hoe dat gaat.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Eigenlijk alleen goede ervaring met online aankopen

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 03 feb 2012 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Eigenlijk alleen goede ervaring met online aankopen

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Lieve forumgenoten! Niet ruziemaken. Ik vind dit een leuk positief topic. Ik kan zelf best een rondje meeklagen hoor, maar zo'n positief topic is toch heerlijk om te lezen?
Particulier heeft mijn man ooit een paar uitstekende winterbanden voor de auto gekocht.
Het is mij echter nog nooit gelukt om iets te verkopen - na 30 seconden staan er altijd 5 pagina's handelaars boven een simpele advertentie op MP.
Dus wie er nog een leuke motorbroek wil :mrgreen: ? Maat 42.

mzuri
Berichten: 205
Lid geworden op: 03 sep 2011 18:24

Re: Eigenlijk alleen goede ervaring met online aankopen

Ongelezen bericht door mzuri »

Ik koop niet vaak iets online, maar die enkele keer dat ik het wel doe, is het goed gegaan. Bij bekende bedrijven en instellingen ( Wehkamp, Studieboekencentrale, OV chip enz.) geen problemen, ook bij kleine (tot voor dan bij mij onbekende internet shops) altijd geleverd wat ik besteld en betaald (niet altijd vooraf) had.
Ook Marktplaats aan- en verkopen zijn altijd goed gegaan.

( een beetje argwaan en twijfel, denken dubben en dan beslissen helpt misschien?)

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: Eigenlijk alleen goede ervaring met online aankopen

Ongelezen bericht door CSM »

@seconds-out: ik vind jouw taal-grapjes echt heel leuk.


Terug on-topic. De lakmoes-proef die ik vaak toepas, is tijdelijk 10.000 stuks van het product in mijn winkelwagentje plaatsen. Een betrouwbare webshop zal dan direct aangeven dat deze hoeveelheid niet in voorraad is.

Een nep-site heeft echter geen koppeling met een voorraad systeem. Ze verkopen immers geen producten en hebben niets in voorraad. Dus als een site geen foutmelding geeft, dan gaat er bij mij een alarmbelletje rinkelen.

SjoerdWessels
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 aug 2011 13:10

Re: Eigenlijk alleen goede ervaring met online aankopen

Ongelezen bericht door SjoerdWessels »

Ik heb ook bijna alleen maar goede ervaringen met webshops. Helaas zitten er altijd wel een paar bij, zoals kenzaa.nl en cutedress.nl. Ik had een paar leuke dingen besteld voor mijn vriendin. Echt een veels te late levertijd en ook nog eens de verkeerde opgestuurd. Duurde ongelofelijk lang voordat ik eindelijk mijn geld terug kreeg. Erg jammer dat het zo moet!
Maar over het algemeen heb ik bijna altijd goede ervaringen. Ik denk dat er echt een stijgende lijn in zit in de kwaliteit van de webshops. Ik denk dat keurmerken daar goed bij hebben geholpen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Eigenlijk alleen goede ervaring met online aankopen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

evertlije schreef:Beste mensen,

Zoals dit subforum wel aantoont gaat het best vaak mis met internet aankopen. Maar bij mij persoonlijk is het eigenlijk altijd goed gegaan. Tuurlijk heb ik ook weleens wat gehad maar dat was vaak niet erger als een te late levering of iets niet meer kunnen krijgen. In beide gevallen heb ik het geld teruggekregen. Dus ik dacht daarom ook maar eens een topic voor als het goed gaat met tips etc.

Gr. Evert
Het gaat ook in vrijwel alle gevallen goed. Het nadeel van laagdrempelige media als internetfora is dat (kleine) problemen heel gauw worden opgeblazen. Als enkele tientallen mensen op een dag een probleem op deze site zouden plaatsen dan lijkt het een enorme zooi te zijn, maar t.o.v. het aantal transacties is het natuurlijk helemaal niets.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Eigenlijk alleen goede ervaring met online aankopen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

CSM schreef:@seconds-out: ik vind jouw taal-grapjes echt heel leuk.


Terug on-topic. De lakmoes-proef die ik vaak toepas, is tijdelijk 10.000 stuks van het product in mijn winkelwagentje plaatsen. Een betrouwbare webshop zal dan direct aangeven dat deze hoeveelheid niet in voorraad is.

Een nep-site heeft echter geen koppeling met een voorraad systeem. Ze verkopen immers geen producten en hebben niets in voorraad. Dus als een site geen foutmelding geeft, dan gaat er bij mij een alarmbelletje rinkelen.
Dat vind ik een beetje te kort door de bocht. Daarmee stop je eigenlijk alle kleine winkeliers in het verdomhoekje.

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: Eigenlijk alleen goede ervaring met online aankopen

Ongelezen bericht door CSM »

GJvdZ schreef: Dat vind ik een beetje te kort door de bocht. Daarmee stop je eigenlijk alle kleine winkeliers in het verdomhoekje.
Waarom? Als een winkelier "winkelwagentje"-functionaliteit op zijn website heeft, en een betaalmodule, dan is er doorgaans ook een koppeling met het voorraad systeem.

Daarnaast, ik zei dat er dan een alarmbelletje gaat rinkelen. Ik ben dan dus extra voorzichtig en zal aanvullend onderzoek doen, maar dat wil niet zeggen dat ik per definitie geen zaken met ze doe.

Ik vind het juist een goede test. Nep-websites zullen niet de moeite nemen om de voorraad te controleren als ik 10.000 producten af lijkt te gaan nemen. Kan ook niet, want ze hebben helemaal geen voorraad. Daarentegen, als een website zegt "sorry, we hebben niet meer dan 55 stuks in voorraad op dit moment", dan is dat een indicatie dat men daadwerkelijk 55 producten op de plank heeft liggen.

Tenzij een nep-website extra-authentiek over probeert te komen, door fictieve voorraad getallen te gaan hanteren. Maar zo geavanceerd zijn ze nog niet, want dat is de moeite niet waard voor ze (vanuit hun perspectief is het niet nodig, want het gros van bezoekers heeft het toch niet in de gaten als ze 1 of 2 producten bestellen)

Praktijk voorbeeld. Laatst wilde ik een Diesel spijkerbroek uit Engeland bestellen (het is mijn favoriete model, maar in Nederland kon ik het nergens meer vinden). Website A gaf aan dat alle maten beschikbaar waren, zelfs maat 25/36. Dat vond ik vreemd, want maat 25/36 ... dan moet je wel heel erg mager en lang zijn. Dus toen deed ik mijn testje, ik plaatste 10.000 spijkerbroeken met maat 25/36 in mijn winkelwagentje. Ja hoor, dat was geen probleem, en of ik maar even 700.000 Engelse ponden wilde betalen. Website maar meteen afgesloten.

Website B had alleen de meest gangbare maten in huis. Ik bestelde 10.000 keer maat 31/36, maar de site gaf een foutmelding; men had van die maat nog maar 2 exemplaren op voorraad, en ik werd gevraagd mijn order aan te passen. Kijk, dat is naar mijn mening een goede indicatie dat deze website betrouwbaarder is dan die andere.

Ten slotte nog een opmerking m.b.t. wat je zei over het "verdomhoekje". Een kleine web-winkelier die wel een winkelwagentje heeft EN zijn klanten vraagt om direct met iDeal of credit card af te rekenen, MAAR GEEN KOPPELING met het voorraad systeem heeft ... tja, zelfs ook al is het verder een betrouwbare winkelier met veel goede bedoelingen, als consument moet je je toch afvragen of je daar zaken mee wilt doen. De betaling is al gedaan, en dan pas gaat winkelier kijken of het product op voorraad is. Zo niet, dan kan de bestelling erg lang op zich laten wachten.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Eigenlijk alleen goede ervaring met online aankopen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@CSM,

Ik denk dat het best een goede truc kan zijn om een eerste schifting te maken in het soort site waar men mee te maken heeft. Ik denk daarbij wel dat men ook een beetje in het achterhoofd moet houden om wat voor soort product het gaat.

Bepaalde (zeer gangbare) producten kunnen door een leverancier eenvoudig en snel besteld worden. Ook als hebben ze het product op dat moment niet in voorraad, kan het zo zijn dat ze het product binnen 1 a 3 dagen wel in huis hebben om te kunnen leveren. Ik denk nu even aan voorbeelden van zeer gangbare inktcartridges of lege DVD-RW's, papier.. noem ze maak op. Bij een voorbeeld als gegeven (het kledingstuk in 1 maat) lijkt me dit meer onwaarschijnlijk.

@seconds-out,
Wie weet waren de nederlandstaligen wel eerst :lol: :mrgreen:

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: Eigenlijk alleen goede ervaring met online aankopen

Ongelezen bericht door CSM »

Emmy75 schreef: Bepaalde (zeer gangbare) producten kunnen door een leverancier eenvoudig en snel besteld worden. Ook als hebben ze het product op dat moment niet in voorraad, kan het zo zijn dat ze het product binnen 1 a 3 dagen wel in huis hebben om te kunnen leveren. Ik denk nu even aan voorbeelden van zeer gangbare inktcartridges of lege DVD-RW's, papier.. noem ze maak op.

Dat is wel waar, maar dan hebben we het niet meer over een kleine web-winkelier. Dat soort bedrijven zijn meestal wel wat groter/professioneler, en daar verwacht ik in ieder geval van dat ze direct kunnen laten zien of de producten op voorraad zijn.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Eigenlijk alleen goede ervaring met online aankopen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

CSM schreef:
Dat is wel waar, maar dan hebben we het niet meer over een kleine web-winkelier. Dat soort bedrijven zijn meestal wel wat groter/professioneler, en daar verwacht ik in ieder geval van dat ze direct kunnen laten zien of de producten op voorraad zijn.
Dat kan inderdaad goed. Kan me ook goed voorstellen dat voor dit soort producten een (voorraad)waarschuwing wel overbodig kan zijn.

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Eigenlijk alleen goede ervaring met online aankopen

Ongelezen bericht door alfatrion »

In tijden van een recessie gaan bedrijven over de kop. Wanneer je dan vooruit hebt betaald dan loop je dus het risico dat jij je geld kwijt bent. Maar het product laten verzenden onder rembours is ook niet veel soeps. Als consument betaal je dan nog steeds vooruit, omdat je niet mag zien wat er in het pakketje zit totdat je betaald hebt. Daarnaast kun je natuurlijk ook worden opgelicht door dat de verkoper je een baksteen stuurt.

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Eigenlijk alleen goede ervaring met online aankopen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Emmy75 schreef:- Staan de retourrechten (conform "kopen op afstand") fatsoenlijk vermeld.
Wanneer de winkelier een indruk achterlaat dat deze minder dan 100% betrouwbaar is dan maak ik de verkoper er op attent dat een volledige vooruit betaling niet mag, er wel rechtsgeldig een overeenkomst tot stand is gekomen en hij dus moet leveren.

Recent nog gehad. De verkoper wilde volledige vooruitbetaling en dat het risico van verzending voor rekening van de koper kwam. Hij wilde zekerheid, en voor alles gaf hij negatieve ervaringen uit het verleden op als smoes. Hij gaf wel toe dat ik gelijk had. Toen bood hij aan rembours met extra kosten, vervolgens rembours zonder kosten en uiteindelijk was een ontvangstbevestiging en betaling achteraf binnen 14 dagen voldoende.

Ik heb er niet zo'n probleem mee dat de verkoper niet alle informatie heeft gegeven die de wet verplicht stelt. Dat betekend dat ik een herroepingstermijn van drie maanden van toepassing is.

Gesloten