LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Groupon weigert geld terug te geven, enkel 'credits'

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Marct5
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mei 2012 09:56

Groupon weigert geld terug te geven, enkel 'credits'

Ongelezen bericht door Marct5 »

Ondanks dat de uitzending van Radar d.d. 24.10.2012 toch zeer duidelijk was, heeft Groupon blijkbaar nog immer lak aan de rechten van de consument.
Het verhaal in het kort: ik heb een Groupon aangeschaft voor een diner, echter heeft na verschillende pogingen tot het maken van een reservering (al sinds ruim voor de einddatum van de groupon bon) het restaurant het ook opgegeven, en vertelt ons dat het uberhaupt niet meer gaat lukken om de Groupon ooit in te wisselen. Ze verwijzen ons terug naar Groupon om het geld gerestitueerd te krijgen.

Echter, zoals ondertussen meerdere mensen wel ondervonden zullen hebben, weigert Groupon geld terug te geven en biedt enkel 'credits' aan. Zoals ook in de uitzending en de standaardbrieven duidelijk wordt gemaakt, heeft de consument recht op zijn GELD terug. Maar na meerdere malen aandringen weigert Groupon hiertoe over te gaan, zelfs na verwijzing naar de Radar uitzending en zelfs na het contacteren van de bij Groupon werkzame persoon die hier ook op het forum post.
Al met al wederom hopeloze service van Groupon (ik ben niet de enige in mijn kennisenkring met deze ervaringen bij Groupon). Niet alleen is het frustrerend dat he etentje waar je je op verheugt steeds maar niet kan plaatsvinden omdat het restaurant 'vol' is (het is vaak enkel vol voor Groupon klanten, 'normale' klanten hebben nog plek zat), maar daarna krijg je ook je geld niet terug, terwijl je daar toch recht op hebt.
Nu rest mij niets anders dan de Groupon overeenkomst buitenrechterlijk te ontbinden en ze in gebrekre te stellen etc. etc. Al met al een hoop gedoe waar niemand beter wvan wordt...

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Groupon weigert geld terug te geven, enkel 'credits'

Ongelezen bericht door ArneLH »

Ik heb de uitzending over Groupon niet gezien, maar ik vind hen moeilijk te plaatsen: is het een bemiddelaar, zoals bijvoorbeeld een website die je naar de goedkoopste vliegtickets laat zoeken, of is het een leverancier van diensten, die daarvoor derden inhuurt?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Groupon weigert geld terug te geven, enkel 'credits'

Ongelezen bericht door newmikey »

ArneLH schreef:Ik heb de uitzending over Groupon niet gezien, maar ik vind hen moeilijk te plaatsen: is het een bemiddelaar, zoals bijvoorbeeld een website die je naar de goedkoopste vliegtickets laat zoeken, of is het een leverancier van diensten, die daarvoor derden inhuurt?
Groupon is een mix van die twee, wat het zo gevaarlijk maakt. Groupon is dan wel bemiddelaar, maar eerder tussen leverancier en zichzelf. Naar de consument levert het slechts waardebonnen die recht geven op produkten en diensten tegen (vermeend) gereduceerde tarieven, waarvoor de uiteindelijke leverancier eindverantwoordelijke is. Bij niet-levering geeft Groupon dan ook vaak niet thuis.

Dit type handel wordt nu op EU nivo over gesproken voor wat betreft bijvoorbeeld de BTW. Zie hiervoor bijv:http://europa.eu/rapid/pressReleasesAct ... anguage=en

Ik vrees echter dat dit slechts betekent dat de BTW behandeling veranderd gaat worden per 1/1/2015. Regels over de toelaatbaarheid van vouchers of voorwaarden zie ik nog niet snel komen. Het zou echter kunnen dat deze discussie bootjes losmaakt, wie weet?

"Commissie stelt nieuwe btw‑regels voor vouchers voor

Brussel, 10 mei 2012 – De Europese Commissie heeft vandaag een voorstel gedaan om de btw‑regels in de EU te actualiseren teneinde in alle lidstaten een uniforme fiscale behandeling van de verschillende soorten vouchers te garanderen. Vouchers vertegenwoordigen jaarlijks een markt van meer dan 52 miljard euro in de Europese Unie. Prepaidvouchers in de telecommunicatiesector zijn goed voor bijna 70% van de markt, gevolgd door cadeaubonnen en kortingsvouchers. De verschillen in de nationale btw-regels met betrekking tot vouchers zorgen echter voor ernstige marktinefficiënties. In plaats van daadwerkelijk te kunnen profiteren van de eengemaakte markt, worden ondernemingen geconfronteerd met problemen van dubbele belasting en ondervinden zij moeilijkheden om grensoverschrijdend zaken te doen. Met de nieuwe regels wordt geprobeerd deze situatie recht te trekken.

Algirdas Šemeta, Commissaris voor belastingen, douane-unie, audit en fraudebestrijding, verwoordde het als volgt: "Vouchers zijn booming business in Europa; iedere week worden er miljoenen gekocht en verkocht. Het is niet gerechtvaardigd dat de ontwikkeling van deze steeds groter wordende markt wordt belemmerd door onzekerheid over en de complexiteit van de belastingregels. Met de nieuwe btw‑regels die vandaag zijn voorgesteld, kunnen we een stap zetten naar een daadwerkelijk eengemaakte markt voor vouchers, ten gunste van bedrijven, burgers en belastingdiensten."

Op grond van de voorgestelde nieuwe regels worden de verschillende categorieën vouchers duidelijk gedefinieerd, samen met de bijbehorende btw‑behandeling. Dit maakt een uniforme behandeling van transacties met vouchers door heel Europa mogelijk. Het voorstel bevat bepalingen over de definitie van vouchers voor btw‑doeleinden en de vraag wanneer btw over vouchers is verschuldigd (d.w.z. op het moment van de verkoop of als ze worden ingewisseld). Daarnaast omvat het regels voor vouchers die verschillende schakels van een distributieketen doorlopen, en voor algemene betaalmiddelen. De nieuwe regels treden op 1 januari 2015 in werking.
"

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Groupon weigert geld terug te geven, enkel 'credits'

Ongelezen bericht door newmikey »

Marct5 schreef:Ondanks dat de uitzending van Radar d.d. 24.10.2012 toch zeer duidelijk was, heeft Groupon blijkbaar nog immer lak aan de rechten van de consument.
Ik neem aan dat je 2011 bedoelt...
Het verhaal in het kort: ik heb een Groupon aangeschaft voor een diner.....
etc.etc. Ik neem aan dat de bijbehorende adviezen al 100 keer voorbijgekomen zijn en makkelijk via de zoekfunctie bereikbaar zijn. Ik heb verder eigenlijk géén medelijden meer met deelnemers aan kortingsbonnen, dealssites of prijzencircussen cq. abonnementen waar je voor tig jaar aan vast zit, of veilingen waar je vakanties of dure producten kan "winnen".

Het is allemaal bekend, we weten het allemaal en toch proberen we het systeem nog altijd te slim af te zijn. Als je koopt bij Groupon, iBood, Marktplaats Deals, dagdeals van wat voor soort of vorm ook, inclusief vakantieveilingen en wat dies meer zij, neem je daar gewoon de verantwoording voor. Het kan eens een keertje per ongeluk goed gaan maar meestal draait het op een teleurstelling uit en is het geld gewoon weggegooid.

TANSTAAFL!

IB2
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mei 2012 11:54

Re: Groupon weigert geld terug te geven, enkel 'credits'

Ongelezen bericht door IB2 »

Dag,
Nu zit ik in hetzelfde schuitje als Marct5, na wat dagen heen en weer mailen met Groupon,ook gebeld...als klant trek je aan het kortste eind lijkt het.Het restaurant geeft namelijk aan wel geld terug te kunnen vragen aan Groupon....
Groupon blijft het hebben over dat in de laatste maand het restaurant zo vol is...toch raar..want als niet groupon klant kan je wel terecht....
Credits had ik nog niet eerder van gehoord...lijkt me toch dat je dit erbij moet vermelden als je iets koopt.
Vorig jaar had ik iets vergelijkbaars en heb toen wel netjes mijn geld terug gehad..
Misschien kan Radar er weer eens aandacht aan besteden?
Laatst gewijzigd door IB2 op 12 mei 2012 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Groupon weigert geld terug te geven, enkel 'credits'

Ongelezen bericht door olaf79 »

Groupon beroept zich op artikel 7.8 van haar algemene voorwaarden.

7.8 De op de groupon vermelde prestatie levert de betreffende Partner tegenover de klant voor eigen naam en voor eigen rekening. Groupon is tegenover de klant dan ook niet aansprakelijk voor tekortkomingen van de Partner bij het leveren van de prestatie of product.

Ik waag te betwijfelen of dit juridisch klopt. Er is hier namelijk geen sprake van bemiddeling, maar de levering van een product / dienst. Die levering wordt vervolgens door groupon uitbesteedt aan een ander bedrijf. Daarmee ontstaat een aannemer onderaannemer constructie.
Groupon blijft verantwoordelijk voor de levering of ze nou hoog of laag springen. Jij koopt bij Groupon, dus is groupon de wettelijke contractpartij.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Groupon weigert geld terug te geven, enkel 'credits'

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Het verhaal in het kort: ik heb een Groupon aangeschaft voor een diner, echter heeft na verschillende pogingen tot het maken van een reservering (al sinds ruim voor de einddatum van de groupon bon) het restaurant het ook opgegeven, en vertelt ons dat het uberhaupt niet meer gaat lukken om de Groupon ooit in te wisselen.
Dit is op zich natuurlijk heel vreemd.

Ik vind dan ook dat voor je recht op geld terug zou hebben, je wel moet kunnen aantonen dat het onmogelijk is om een reservering te maken.

Tenslotte zijn de meeste restaurants meestal 5 of 6 dagen per week geopend, en het lijkt me toch wel al te dol dat er gedurende een aantal weken nergens plaats is voor jullie.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Groupon weigert geld terug te geven, enkel 'credits'

Ongelezen bericht door olaf79 »

Leo The Emperor schreef:
Het verhaal in het kort: ik heb een Groupon aangeschaft voor een diner, echter heeft na verschillende pogingen tot het maken van een reservering (al sinds ruim voor de einddatum van de groupon bon) het restaurant het ook opgegeven, en vertelt ons dat het uberhaupt niet meer gaat lukken om de Groupon ooit in te wisselen.
Dit is op zich natuurlijk heel vreemd.

Ik vind dan ook dat voor je recht op geld terug zou hebben, je wel moet kunnen aantonen dat het onmogelijk is om een reservering te maken.

Tenslotte zijn de meeste restaurants meestal 5 of 6 dagen per week geopend, en het lijkt me toch wel al te dol dat er gedurende een aantal weken nergens plaats is voor jullie.
Dat is zeker waar. Ik heb vaak gehoord dat de groupon acties nogal financieel slecht uitpakken voor de aanbieders. Dat is hier waarschijnlijk ook het geval geweest.
Neemt niet weg dat groupon als verkoper verantwoordelijk is voor de uitvoering van zijn onder aannemers. Dus moet zij geld teruggeven als die onderaannemer niet presteert.

HW007
Berichten: 898
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:48

Re: Groupon weigert geld terug te geven, enkel 'credits'

Ongelezen bericht door HW007 »

Al met al een beetje te mooi om waar te zijn. 50% korting. Als een diner €100 waar normaal een "winst" op zit van bv €25; hoe kunnen we dan rond komen van €50 ? Ik kan me heel goed voorstellen dat restaurants dan vol zitten als iemand met Groupon wil reserveren. Hoe betaalt Groupon het restaurant dan uit.....ook weer 50% van 50% ????.

Bij een netwerk marketing concept begrijp ik dat er lagere kosten zijn. Hier is het gewoon directe verkoop van producten en diensten van derden. Een restaurant kan niet leveren voor 25% lijkt mij. Personeel en leveranciers leveren ook niet voor 25%.

Hoe zit het plaatje dan financieel in elkaar ?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Groupon weigert geld terug te geven, enkel 'credits'

Ongelezen bericht door olaf79 »

HW007 schreef:Al met al een beetje te mooi om waar te zijn. 50% korting. Als een diner €100 waar normaal een "winst" op zit van bv €25; hoe kunnen we dan rond komen van €50 ? Ik kan me heel goed voorstellen dat restaurants dan vol zitten als iemand met Groupon wil reserveren. Hoe betaalt Groupon het restaurant dan uit.....ook weer 50% van 50% ????.

Bij een netwerk marketing concept begrijp ik dat er lagere kosten zijn. Hier is het gewoon directe verkoop van producten en diensten van derden. Een restaurant kan niet leveren voor 25% lijkt mij. Personeel en leveranciers leveren ook niet voor 25%.

Hoe zit het plaatje dan financieel in elkaar ?
Je kunt als restaurant hopen veel drankjes te verkopen en zo alsnog quite te draaien. Je kunt ook hopen dat mensen lekker bij je eten en daarom nog eens terug komen en dan tegen normale prijzen bij je besteden. Zie het als een investering, een vorm van reclame. Het kost hun geld. Daarom zullen ze niet leveren omdat er waarschijnlijk teveel animo was en dus teveel geld kostte. Dat hoor ik continue over groupon acties.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Groupon weigert geld terug te geven, enkel 'credits'

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Dat is zeker waar. Ik heb vaak gehoord dat de groupon acties nogal financieel slecht uitpakken voor de aanbieders. Dat is hier waarschijnlijk ook het geval geweest.
Neemt niet weg dat groupon als verkoper verantwoordelijk is voor de uitvoering van zijn onder aannemers. Dus moet zij geld teruggeven als die onderaannemer niet presteert.
Wat mij betreft gaat het wel om de details van de zaak.

Als TS alleen op de eerste zaterdag van de maand om 19.30 uur wil reserveren, kan ik voorstellen dat dit niet gemakkelijk is.
Als TS echter op een tiental verschillende dagen zonder succes heeft geprobeerd te reserveren, dan vind ik dat de ondernemer (Groupon) in gebreke blijft.

De blote stelling dat reserveren onmogelijk is, is mij dan ook te ongemotiveerd.

Groupon.nl
Berichten: 80
Lid geworden op: 19 jan 2011 11:26

Re: Groupon weigert geld terug te geven, enkel 'credits'

Ongelezen bericht door Groupon.nl »

Beste Marct5 en IB2,

Wat vervelend dat je problemen hebt met Groupon. Op deze website kunnen wij klachten niet afhandelen zoals we dat zouden willen. Graag wil ik je daarom doorverwijzen naar onze klantenservice. Zij zullen je zo snel mogelijk helpen. Je kunt contact met ons opnemen via [email protected] of telefonisch op 020 435 0369.

Met vriendelijke groet,
Sabine - Groupon

Gali
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 dec 2011 21:54

Re: Groupon weigert geld terug te geven, enkel 'credits'

Ongelezen bericht door Gali »

Hoe is dit door Sabine van Groupon opgelost?? Hebben jullie je geld terug gekregen??

IB2
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mei 2012 11:54

Re: Groupon weigert geld terug te geven, enkel 'credits'

Ongelezen bericht door IB2 »

Dag,
Nu had ik Sabine al gesproken voordat ik naar dit forum ging, het enige wat zij voor mij kon doen was geen administratie credits rekenen...mijn aankoopbedrag heb ik alleen in credits terug kunnen krijgen helaas...
Eerlijk gezegd ben ik nogal teleurgesteld in Groupon (was dit niet eerder van ze gewend) en het betreffende restaurant....het heen en weer geslinger alleen al tussen deze twee bedrijven...
Maar goed..al doende leert men zullen we maar zeggen!

Marct5
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mei 2012 09:56

Re: Groupon weigert geld terug te geven, enkel 'credits'

Ongelezen bericht door Marct5 »

Aangezien mijn zaak nog steeds 'in behandeling' was bij Groupon heb ik nog niet eerder gereageerd. Maar nu alles afgehandeld is kan ik wel even vertellen hoe het gelopen is.

Via Sabine heeft een medewerker van Groupon mij gecontacteerd, en mij aangeboden het bedrag in credits (zonder admin. kosten) te vergoeden. Hier ben ik niet mee akkoord gegaan, waarna hetzelfde aanbod mij nog driemaals gemaakt werd. Uiteindelijk heb ik de in de uitzending van 2011 (sorry, de 2012 hierboven was een foutje) besproken brief met de buitenrechterlijke ontbinding en ingebrekestelling ingevuld en die per mail toegestuurd, met de mededeling dat hij later die dag ook per post zou volgen. Binnen een uur was het daarna ineens wel mogelijk om al mijn geld terug gestort te krijgen.

Het kan dus wel bij Groupon, krijgen waar je recht op hebt. Je moet alleen een beetje volhardend zijn.

Een kleine notitie hierbij: de belofte van terugstorting is gemaakt, en door de financiele afdeling van Groupon verwerkt. Mijn geld heb ik echter nog niet binnen...

Gali
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 dec 2011 21:54

Re: Groupon weigert geld terug te geven, enkel 'credits'

Ongelezen bericht door Gali »

De aanhouder wint!!
Ik begin morgen met mijn kruistocht om mijn geld terug te krijgen van GROUPON.

Marct5
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mei 2012 09:56

Re: Groupon weigert geld terug te geven, enkel 'credits'

Ongelezen bericht door Marct5 »

Even een korte update.... De 'aanhouder' mag dan weliswaar winnen, de 'aanhouder' heeft ook nog steeds zijn geld niet ontvangen.
Het was ook te mooi om waar te zijn, Groupon dat een correct en schappelijk gebaar maakt. Ik had beter moeten weten dan dat te geloven...

IB2
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mei 2012 11:54

Re: Groupon weigert geld terug te geven, enkel 'credits'

Ongelezen bericht door IB2 »

Dat is jammer zeg..zijn ze wederom hun belofte niet nagekomen :(
ik had het al opgegeven....maar aan mij hebben ze geen klant meer bij Groupon....en dat terwijl ik eerder best goed was geholpen door ze! jammer!

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Groupon weigert geld terug te geven, enkel 'credits'

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het wordt hoog tijd dat er een Tros Radar item over Groupon wordt gemaakt in het komende televisieseizoen. Toch eigenlijk een vorm van diefstal waar Groupon zich voortdurend aan schuldig maakt. Zie ook o.a. het topic Renoweek:

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 6&t=119946

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: Groupon weigert geld terug te geven, enkel 'credits'

Ongelezen bericht door wiseger »

Begrijp niet dat er nog klanten zijn bij Groupon? Er zijn nu al zoveel problemen gemeldt op dit forum dat je wel heel optimistisch moet zijn wil je daar nog met een goed gevoel een voucher kopen.

Gaat het mis, dan blijkt keer op keer dat de service bij Groupon zeer matig is.

Gesloten