LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Centralpoint stuurt geopend product ipv nieuw, weigert ruil

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
ScoopJ
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 mei 2013 14:37

Centralpoint stuurt geopend product ipv nieuw, weigert ruil

Ongelezen bericht door ScoopJ »

Afgelopen weekend zag ik op Centralpoint.nl een router voor een gunstige prijs aangeboden staan. Uiteraard bekijk je dan goed of het om een geopend of refurbished product gaat maar dat stond nergens aangegeven. Ik ga over tot aankoop omdat er nog 1 van op voorraad is.
Maandag wordt het verzonden en UPS levert dinsdag rond 1 uur. De verzenddoos is stevig en verzegeld. Daar haal ik de doos van de router eruit. Meteen valt op de doos niet verzegeld is, wat wel altijd het geval is geweest bij Netgear producten. (Netgear support bevestigt dit later ook aan mij) Als ik de doos open, haal ik alles eruit en dan valt meteen op dat er veel stof is wat ongebruikelijk is, en als ik goed kijk zie ik dat de Netgear fabrikantzegel die op het plastic van de router zit beschadigd is. Er is wel enorm veel moeite gedaan om het zo goed mogelijk weer te herstellen, maar toch is het duidelijk: dit is een geopend product geweest en dat heb ik niet gekocht. Ook het zakje met de handleiding is duidelijk geopend. Ik maak niks open maar maak hier foto's van om het later op te sturen naar Central Point.

Dus binnen een uur na ontvangst heb ik al contact met de Live Chat van Central Point en ik leg dit uit. Mij wordt verteld dat het een demo product zou zijn en geadviseerd een RMA verzoek in te dienen met deze uitleg. Aan het einde van de dag is dat geregeld en heb ik een UPS verzendlabel ontvangen en een afspraak gemaakt voor woensdag en het is inmiddels opgehaald. Vervolgens wil ik dat Central Point alsnog voldoet aan onze koopovereenkomst en een nieuw exemplaar opstuurt. Dit kan dan weer niet omdat aan de telefoon wordt medegedeeld: "ruilen kennen wij niet". Ik moet een nieuwe bestelling plaatsen, maar dan zie ik dat de prijs inmiddels met 60 euro is gestegen met 64 stuks op voorraad. De prijs is nu dus wel een probleem geworden.

Nu is het vreemd dat iemand zijn best heeft gedaan het Netgear zegel zo mooi proberen te herstellen en toevallig dat de volgende dag er opeens heel veel op voorraad ligt. Hoe dan ook, ze kunnen zonder probleem gewoon een nieuwe opsturen en aan de koopovereenkomst voldoen. Dan nog weigeren ze, ook al is het dus echt hun fout geweest door een demo op te sturen ipv een nieuw product. Netgear heeft mij verteld dat ze absoluut geen geopende producten mogen versturen en ook Netgear vindt het heel raar dat ze niet gewoon nieuwe opsturen aangezien ze voldoende voorraad hebben.

Uiteindelijk is de situatie heel vreemd. Stel dat Central Point niet een fout heeft gemaakt, maar meteen een nieuw product hadden opgestuurd. Dan had ik het dus voor dezelfde prijs ontvangen, volgens koopovereenkomst. Dat komt toch op hetzelfde neer als dat ze nu een nieuwe opsturen en aan onze koopovereenkomst voldoen?

Ik zal waarschijnlijk nooit meer bij deze webshop bestellen omdat je gewoon grote kans hebt dat ze een geopend product als nieuw versturen. Dit heb ik nog nooit eerder meegemaakt bij andere webshops en ik heb bij heel veel verschillende besteld. Dan duurt het retouren uiteraard weer lang voordat het is verwerkt en ik mijn geld terug heb (als dat uberhaupt ook gebeurt). En dan heb ik ook nog eens grote kans dat op het moment dat ik dan mijn geld terug heb en een nieuwe bestelling wil plaatsen voor het nieuwe product dat de prijs significant gestegen is.

Dan moet je als koper echt concluderen dat Central Point een verschrikkelijke slechte keuze is en is het beter als je een andere webshop zoekt die het veel professioneler aanpakt. Laatst nog mocht ik bijvoorbeeld van Azerty zonder problemen retouren en om laten ruilen. Sterker nog, deze instructies sturen ze vrijwel direct na je aankoop op zodat je voldoende ingelicht bent hoe het werkt.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Centralpoint stuurt geopend product ipv nieuw, weigert ruil

Ongelezen bericht door olaf79 »

Vermoedelijk was de prijs zo laag omdat het een rest exemplaar was. Mogelijk zijn de huidige versies geupgrade. Dat gebeurd wel vaker, zelfde product nummer, maar dan een 2e of 3e versie.

In principe kun je central point niet houden aan levering. Toen jij het product terug stuurde heb je de koop automatisch ontbonden. Je moet nu binnen redelijke termijn je geld terugkrijgen. Omdat het product niet conform overeenkomst was, mag central point je geen geld berekenen voor de verzendkosten.

ScoopJ
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 mei 2013 14:37

Re: Centralpoint stuurt geopend product ipv nieuw, weigert ruil

Ongelezen bericht door ScoopJ »

Wat de reden is van de lagere prijs weet ik niet, maar ik weet wel dat het onder normale omstandigheden stond aangeprijsd op de website. Er stond niets aangegeven dat het een rest, demo, geopend of refurbished product is. Als dat er had gestaan was ik niet overgegaan tot aankoop. Er is geen sprake van een upgrade, maar het is exact hetzelfde product. Netgear kan dit bevestigen omdat zij als fabrikant namelijk weten wat ze fabriceren en er is slechts 1 versie, evt met een nieuwe firmware maar dat heeft geen invloed op de prijs omdat je ook zelf nieuwere firmware kan installeren.

Een verkoper mag niet zomaar een verkoop ontbinden. Ik heb er rekening mee gehouden dat de voorraad van 1 stuks kan betekenen dat iemand mij voor is, maar ik heb ervaring met andere webshops dat ze dit dan de volgende werkdag melden aan mij. Echter, bij Central Point was de dag na mijn aankoop de voorraad juist toegenomen. Het feit dat ik een geopend product krijg is niet volgens de koopovereenkomst: had dit dan duidelijk aangegeven, want ik heb gezien dat ze bij andere producten dit ook doen door een "Open Box" melding bovenaan de pagina weer te geven.
Stel dat ze geen voorraad meer hadden, dan is dat een goede reden om mij te laten kiezen voor het ontbinden van de aankoop of een ander product uit te kiezen en te laten verrekenen. Dit was echter niet het geval.

Ook bij een foutieve prijs, als dat bijvoorbeeld 17 euro was geweest, dan had ik geweten dat het om een fout gaat. Dan hoeven ze uiteraard niet te leveren. Maar de prijs was echter 117 euro en is nu opeens 177 euro - met ruime bevoorrading. (Elders kost het product rond de 150 euro, dus 117 is een redelijke lagere prijs) Dan zouden ze alsnog moeten leveren, maar willen dat uiteraard niet. Door aan te nemen dat er geen opzet in het spel zit, zijn ze wellicht vergeten te vermelden dat het om een Open Box product gaat. Dit is geen reden om een koopovereenkomst te ontbinden en retouren is evenmin een ontbinding: bij andere webshops waar ik ooit heb gekocht en heb moeten retouren sturen ze namelijk weer een nieuw exemplaar (mits binnen 8 dagen gemeld als RMA). De originele koopovereenkomst blijft gewoon gelden en wordt niet ontbonden doordat ik het terug stuur. Zelfs na de bedenktijd van 8 dagen heb ik meegamaakt dat het defecte artikel binnen de garantie zonder problemen werd omgeruild. Dit "ruilen" kan helemaal niet bij Central Point want zij kennen deze term niet. Van andere reviews stuurt Central Point (in tegenstelling tot andere shops) je blijkbaar voor de garantie zelfs heel vaak door naar de fabrikant, terwijl de verkoper de aangewezen persoon is dit te regelen. Uit sommige reviews blijkt dat ook klanten die een heel verkeerd artikel geleverd krijgen (bv een verkeerd merk/type telefoon) zij ook alleen terug kunnen sturen en dan opnieuw over moeten gaan tot aankoop (vaak voor een hogere prijs). Dit kan echt niet, daar Central Point volgens de originele overeenkomst verplicht is te leveren wat is gekocht, tenzij uiteraard niet geleverd kan worden wegens geen voorraad.

Stel dat ze inderdaad mijn geld terug storten dan is het Central Point die tot ontbinding overgaat en dat mag echter niet zomaar. In dat geval stuur ik wel een klacht naar ThuisWinkel.nl. Ik stuur het artikel alleen terug omdat ik niet heb ontvangen wat ik heb gekocht. Daar begrijp ik uiteraard heel goed dat zij zichzelf willen beschermen tegen financiele schade, maar dan hadden ze hun systeem maar op orde moeten hebben :)

Hoe dan ook, Netgear heeft mij zelfs gebeld en is ook zeker niet blij met Central Point: ten eerste omdat ze absoluut geen geopend product (met verbroken zegel) mogen leveren, Netgear wil haar producten na een retour toegezonden krijgen zodat ze het kunnen refurbishen voor registratie/garantiedoeleinden en met nieuwe verzegeling. Ik ben toevallig Netgear beta-tester en zelfs dan krijg je verzegelde apparatuur toegezonden terwijl er geen garantie op zit. Ten tweede is het slechte reclame voor Netgear die ook niet begrijpt waarom Central Point niet alsnog een nieuwe levert aangezien ze voorraad hebben en blijkbaar onder de overeenkomst uit willen omdat ze ook wel hun fout inzien. Ook al kan Netgear dit niet direct voor mij oplossen, zullen ze Central Point wel op hun vingers tikken mbt deze case.

Verzendkosten retour heb ik gelukkig niet moeten betalen (Netgear is hier wel blij om) en de RMA is dezelfde dag nog verwerkt wat wel vermeld moet worden.

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: Centralpoint stuurt geopend product ipv nieuw, weigert ruil

Ongelezen bericht door devious »

wat wil je nou eigenlijk?

Eenzelfde product kon niet worden aangeboden en dus..geld terug. En al dat ge-Netgear hier en daaris totaal overbodig. De fabrikant heeft hier absoluut niets mee te maken en kan zelfs door de webwinkel worden afgewimpeld. De oplossing is geld terug, en daar zul je het mee moeten doen.

ScoopJ
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 mei 2013 14:37

Re: Centralpoint stuurt geopend product ipv nieuw, weigert ruil

Ongelezen bericht door ScoopJ »

"Eenzelfde product kon niet worden aangeboden"
Onjuist: er waren de volgende dag 64 stuks op voorraad, nu nog 23 stuks. Ruim voorradig dus en ik wil dus gewoon alsnog mijn gekochte artikel ontvangen. Zoals ik al zei, Netgear kan er niets aan doen maar als fabrikant hebben zij ook bepaalde voorwaarden waaraan een reseller moet voldoen en dat is onder andere artikelen met verbroken zegel niet leveren.
En het is nu nog maar de vraag of ik inderdaad mijn geld terug krijg.

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: Centralpoint stuurt geopend product ipv nieuw, weigert ruil

Ongelezen bericht door devious »

Neen, het door u gekochte produkt was om onduidelijke reden anders van prijs. Maar dat het anders was dan de anderen is zelfs u duidelijk. Derhalve...geen vervanging en wellicht vinden ze een ruil financieël niet haalbaar. Afschrijf kwestie. En geld-terug is goedgekeurd door Radar , en ook de snelste manier om van u af te zijn. Ik gun u uw voordeel wel, maar de webwinkel besloot anders. Ik zou zeggen, leuk geprobeerd, helaas niet gelukt. Volgende keer beter. En ook als u blijft aanhouden schiet u er niks mee op. De webwinkel heeft gedaan wat ze moesten doen en verder gaat hun service niet. Dat dat u niet bevalt is een andere kwestie.

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: Centralpoint stuurt geopend product ipv nieuw, weigert ruil

Ongelezen bericht door devious »

Neen, het door u gekochte produkt was om onduidelijke reden anders van prijs. Maar dat het anders was dan de anderen is zelfs u duidelijk. Derhalve...geen vervanging en wellicht vinden ze een ruil financieël niet haalbaar. Afschrijf kwestie. En geld-terug is goedgekeurd door Radar , en ook de snelste manier om van u af te zijn. Ik gun u uw voordeel wel, maar de webwinkel besloot anders. Ik zou zeggen, leuk geprobeerd, helaas niet gelukt. Volgende keer beter. En ook als u blijft aanhouden schiet u er niks mee op. De webwinkel heeft gedaan wat ze moesten doen en verder gaat hun service niet. Dat dat u niet bevalt is een andere kwestie.

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: Centralpoint stuurt geopend product ipv nieuw, weigert ruil

Ongelezen bericht door devious »

Neen, het door u gekochte produkt was om onduidelijke reden anders van prijs. Maar dat het anders was dan de anderen is zelfs u duidelijk. Derhalve...geen vervanging en wellicht vinden ze een ruil financieël niet haalbaar. Afschrijf kwestie. En geld-terug is goedgekeurd door Radar , en ook de snelste manier om van u af te zijn. Ik gun u uw voordeel wel, maar de webwinkel besloot anders. Ik zou zeggen, leuk geprobeerd, helaas niet gelukt. Volgende keer beter. En ook als u blijft aanhouden schiet u er niks mee op. De webwinkel heeft gedaan wat ze moesten doen en verder gaat hun service niet. Dat dat u niet bevalt is een andere kwestie.

ScoopJ
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 mei 2013 14:37

Re: Centralpoint stuurt geopend product ipv nieuw, weigert ruil

Ongelezen bericht door ScoopJ »

Ook onjuist: precies en exact hetzelfde product was een dag later 60 euro duurder. Dat ligt niet aan mij en er is gewoon voorraad dus ik kan zo een nieuwe bestellen.
Stel nu dat ze mij in eerste instantie geen geopend product hadden gestuurd, maar wel een nieuw ongeopend artikel. Dan had ik hem wel gehad voor die lagere prijs, dus ik zie het probleem niet in het omruilen.
In een ander scenario had ik bijvoorbeeld de eerste keer 177 euro betaald, maar dan nog sturen ze mij een geopende doos. In datzelfde scenario daalt de prijs vervolgens naar 117: wedden dat ze dan wel aan omruilen hadden gedaan?
Het is simpelweg een onprofessionele onderneming, want andere webshops waar ik heb gekocht en had willen laten ruilen was dit geen probleem. Als ik het risico heb dat ze mij zomaar een Open Box artikel toesturen, ik vervolgens weer moet wachten op retouren en geld terug (tijd kost geld), niet willen omruilen voor hetgeen ik wél heb besteld en op voorraad is, maar ze de prijs aanpassen, dan wil je met zo'n onderneming geen zaken doen. Daarom was het een grote fout van mij om het eens bij Central Point te proberen. Ik hoop alleen dat ik binnen een paar dagen het geld terug krijg want ik lees in veel reviews dat dit weleens weken of maanden wil duren.
Laatst gewijzigd door ScoopJ op 09 mei 2013 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: Centralpoint stuurt geopend product ipv nieuw, weigert ruil

Ongelezen bericht door devious »

duh, maar dat had jezelf ook wel kunnen bedenken. Welkom in het kapitalisme.

Je piest naast de pot, helaas. Maar je wist dat het fout kon gaan, je zei zelf al dat de router wel heel goedkoop was. Dus dan had je al iets kunnen gaan denken. En dat zal een rechter ook zeggen. Maar goed, zover komt het gelukkig niet. Hopen dat je je geld snel hebt.

ScoopJ
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 mei 2013 14:37

Re: Centralpoint stuurt geopend product ipv nieuw, weigert ruil

Ongelezen bericht door ScoopJ »

Klopt, vandaar dat ik dus extra goed heb gezocht of er stond aangegeven dat het een Open Box was en daarom ook andere artikelen gevonden waar dat wel bij stond. Bij mijn product stond dit er niet en dan ga je uit van een ongeopend artikel. Wat de exacte reden is dat ze mij dan alsnog een Open Box toesturen zal ik waarschijnlijk nooit te weten komen.
Zij hadden ook best kunnen zien dat ik geen Open Box heb gekocht en dus zelf eerst kunnen aangeven dat het om een Open Box gaat, dus voordat ze mij iets toezenden. Dan had ik kunnen zeggen: ik ontbind de koop of ik betaal bij. Dat heb ik al eens eerder meegemaakt elders.
Punt is ook dat andere consumenten schrijven dat ze bijvoorbeeld een heel ander model of merk van een artikel krijgen geleverd, maar vervolgens wil Central Point ook niet ruilen. Ze sturen het maar terug en indien de prijs van hun oorspronkelijk gekochte artikel in de tussentijd is gestegen, dan betalen ze de nieuwe prijs. Een foutje van Central Point begrijp ik, maar ze zijn wel heel erg met zichzelf bezig.

ScoopJ
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 mei 2013 14:37

Re: Centralpoint stuurt geopend product ipv nieuw, weigert ruil

Ongelezen bericht door ScoopJ »

Uiteindelijk hebben ze toch een nieuw exemplaar opgestuurd, dat hoop ik dan tenminste. Alleen dit keer heb ik geen Tracking Code ontvangen :roll:
Ze kunnen blijkbaar nooit iets volledig goed doen :mrgreen:

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: Centralpoint stuurt geopend product ipv nieuw, weigert ruil

Ongelezen bericht door devious »

En hoe weet je dan dat ze een nieuw exemplaar hebben opgestuurd? Of hadden ze een ander exemplaar liggen, in dezelfde conditie? Zou me niks verbazen. Hopen dat het goed gaat, zou leuk zijn als je de uitkomst even meldt hier.

ScoopJ
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 mei 2013 14:37

Re: Centralpoint stuurt geopend product ipv nieuw, weigert ruil

Ongelezen bericht door ScoopJ »

Dat weet ik omdat in hun mail van vandaag ze hebben gezegd dat ik een nieuw exemplaar krijg. Ik hoop dat ik dit keer inderdaad een nieuwe krijg :)
Zoals ik al in mijn eerste post zei: ze hadden de dag na mijn bestelling 64 stuks op voorraad. En vandaag 68. Voorraad genoeg lijkt mij.
Het zal morgen of overmorgen worden bezorgd en dan laat ik het uiteraard weten.

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: Centralpoint stuurt geopend product ipv nieuw, weigert ruil

Ongelezen bericht door devious »

Ja, maar jij hebt je apparaat teruggestuurd. Dan gaat hun voorraad omhoog he?

- ey, die meneer had zo'n proefexemplaar, weet je wel?
*dat treft zeg! Is er vandaag zo een helemaal compleet teruggekomen!
-beetje fatsoeneren, zal ik de klant blijmaken met zijn dooie mus.
*verzonden, ik heb het em gemaild, maar de track&trace hou ik hier hoor.

:lol:

ScoopJ
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 mei 2013 14:37

Re: Centralpoint stuurt geopend product ipv nieuw, weigert ruil

Ongelezen bericht door ScoopJ »

hahaha LoLbroek :lol:

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: Centralpoint stuurt geopend product ipv nieuw, weigert ruil

Ongelezen bericht door devious »

ik heb zo'n situatie meegemaakt hoor!

maar ook het tegenovergestelde, maar dat bedrijf bestaat niet meer in Nederland.
Ik had een apparaat waarvan je wist dat het kapotging na een lange tijd gebruik. Herstellen was echt onmogelijk door de waterdichte constructie. Toch na 2 jaar een mailtje gestuurd of er niet toevallig een onderdeel voor was om te herstellen. Twee weken stil, toen de TNT aan de deur met een enorme doos:
een vervangend artikel, alleen een prijsklasse of zes hoger. Ding werkt nog steeds. Begeleidende brief zat erbij, ik heb die lui platbedankt. Ding kostte toen 90 GULDEN, de vervanger was ruim 400 euro. Dat zijn trouwens winkelprijzen, voor een fabriek is dat natuurlijk heel anders

ScoopJ
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 mei 2013 14:37

Re: Centralpoint stuurt geopend product ipv nieuw, weigert ruil

Ongelezen bericht door ScoopJ »

Net het pakket ontvangen, en dit keer is de doos gelukkig sealed en de inhoud ook. Dus dit keer inderdaad een ongeopend exemplaar ontvangen :)

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: Centralpoint stuurt geopend product ipv nieuw, weigert ruil

Ongelezen bericht door devious »

heeey...goed! :D

Gesloten