LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fysieke winkel met webshop, koop op afstand?

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Moedt
Berichten: 251
Lid geworden op: 05 jan 2013 12:30

Re: Fysieke winkel met webshop, koop op afstand?

Ongelezen bericht door Moedt » 15 mei 2013 11:35

De algemene voorwaarden van deze winkel zeggen genoeg toch?

Retourzendingen:

Het is mogelijk om artikelen te retourneren wanneer deze niet aan uw verwachtingen voldoen. De artikelen dienen binnen de zichttermijn van 14 werkdagen geretourneerd te worden. De eventuele verzendkosten en de kosten voor het retour sturen zijn voor uw eigen rekening. De evt. gemaakte montagekosten of z.g. comfort bezorgingen zijn ook voor uw rekening. Indien de kosten van verzending aan u voor rekening van Helios Verlichting Haarlem was, worden de verzendkosten in mindering gebracht voor het te storneren bedrag. Met andere woorden de bestelling was voor Nederland hoger dan € 99 en voor overige landen hoger dan € 150. In meeste gevallen bedragen deze kosten (aangetekend) EUR 8,05. Naar België, Duitsland en Frankrijk zijn de bedragen hoger € 19,=

Sonvanj
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mei 2013 19:01

Re: Fysieke winkel met webshop, koop op afstand?

Ongelezen bericht door Sonvanj » 15 mei 2013 11:45

Moedt schreef:De algemene voorwaarden van deze winkel zeggen genoeg toch?
Is dat zo? Als deze wettelijk gezien niet juist zijn, gelden ze dan wel? Zo kan elke webshop vanalles in de voorwaarden zetten en zo de wet koop op afstand omzeilen. Dat lijkt me toch niet de bedoeling van de wet.

ArneLH
Berichten: 1666
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fysieke winkel met webshop, koop op afstand?

Ongelezen bericht door ArneLH » 15 mei 2013 11:55

Sonvanj schreef:
Moedt schreef:De algemene voorwaarden van deze winkel zeggen genoeg toch?
Is dat zo? Als deze wettelijk gezien niet juist zijn, gelden ze dan wel? Zo kan elke webshop vanalles in de voorwaarden zetten en zo de wet koop op afstand omzeilen. Dat lijkt me toch niet de bedoeling van de wet.
Op grond van art. 7:46j lid 1 BW is de afdeling vrijwel geheel van dwingend recht en kan het herroepingsrecht niet beperkt worden, ook niet door middel van algemene voorwaarden (die zijn dan 'onredelijk bezwarend').

A.niem
Berichten: 113
Lid geworden op: 25 mei 2011 14:45

Re: Fysieke winkel met webshop, koop op afstand?

Ongelezen bericht door A.niem » 15 mei 2013 15:13

Moedt schreef:De algemene voorwaarden van deze winkel zeggen genoeg toch?

Retourzendingen:

Het is mogelijk om artikelen te retourneren wanneer deze niet aan uw verwachtingen voldoen. De artikelen dienen binnen de zichttermijn van 14 werkdagen geretourneerd te worden. De eventuele verzendkosten en de kosten voor het retour sturen zijn voor uw eigen rekening. De evt. gemaakte montagekosten of z.g. comfort bezorgingen zijn ook voor uw rekening. Indien de kosten van verzending aan u voor rekening van Helios Verlichting Haarlem was, worden de verzendkosten in mindering gebracht voor het te storneren bedrag. Met andere woorden de bestelling was voor Nederland hoger dan € 99 en voor overige landen hoger dan € 150. In meeste gevallen bedragen deze kosten (aangetekend) EUR 8,05. Naar België, Duitsland en Frankrijk zijn de bedragen hoger € 19,=
Dit is in ieder geval in strijd met de wet. Ze mogen maar 1x verzendkosten in rekening brengen, in dit geval de kosten (gemaakt door de klant) voor het terugzenden van de lampen. Als er verzendkosten in rekening zijn gebracht naar de klant toe, moeten ze deze terugbetalen mits de complete bestelling is geretourneerd.

Als er een deel van de bestelling wordt gehouden (of zoals in dit geval een deel van de bestelling beschadigd is geretourneerd en dus weer naar de klant wordt gestuurd) dan hoeven ze de in rekening gebrachte verzendkosten niet te crediteren. Nu zijn er geen verzendkosten in rekening gebracht, dus maakt dit niet uit. Maar ik ga er vanuit dat dat de reden is dat ze die 8 euro verzendkosten in mindering brengen omdat niet de complete bestelling is geretourneerd, en dat daardoor het totaal bedrag van de zending onder 99,00 komt en daardoor verzendkosten in rekening worden gebracht. Ik moet zeggen dat ik dit persoonlijk niet zo netjes vindt van deze winkel. Tevens hadden ze dit duidelijker moeten uitleggen.

Ik zou zelf inderdaad wel foto´s van de beschadiging willen zien, want als het een lichte beschadiging is, en u wilt niet nogmaals 8 euro betaling voor verzending, is het misschien mogelijk dat de lamp gewoon weer verkocht wordt, dan wel wordt gebruikt voor reserve-onderdelen.

kss
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 nov 2006 19:11

Re: Fysieke winkel met webshop, koop op afstand?

Ongelezen bericht door kss » 15 mei 2013 15:37

je mag zonder opgave van reden binnen 7 werkdagen ontbinden en daarbij is het risico van de zaak automatisch onder BW7 de gehele afdeling 9 en 9a altijd voor rekening van de verkoper. verder zijn alle postzendingen in Nederland verzekerd in verschillende vormen, die schade uitkering kan wel gevorderd worden, dit wordt uitgekeerd aan de verzender en is door de webshop opeisbaar indien er uitkering plaats vindt.
Laatst gewijzigd door kss op 24 mei 2013 18:23, 2 keer totaal gewijzigd.

crazyme
Berichten: 7387
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Fysieke winkel met webshop, koop op afstand?

Ongelezen bericht door crazyme » 15 mei 2013 15:48

Sonvanj schreef:Dank voor jullie snelle antwoorden. Even voor de duidelijkheid "witte angora". Die beschadigde lamp betaal ik dus al in z'n geheel terug aan het bedrijf (+8 euro bezorgingskosten om m weer van de winkel bij mij te krijgen) Het gaat me er om dat van de restitutie van de lamp die onbeschadigd geretourneerd is nog eens 8 euro van de bezorgkosten wordt afgetrokken. Terwijl je volgens de wet aankoop op afstand ook de bezorgkosten terug moet krijgen.
TS geeft aan dat het hier dus gaat om 8 euro verzendkosten.

Wat een juridisch geblaat toch allemaal weer. De wetsartikelen en arresten vliegen weer in het rond. Terwijl dat pas relevant is wanneer je er een zaak van wil maken. En dat doet niemand voor € 8,- dus het is allemaal hypothetisch geouwehoer.

alfatrion
Berichten: 15807
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Fysieke winkel met webshop, koop op afstand?

Ongelezen bericht door alfatrion » 15 mei 2013 16:02

A.niem schreef:Als er een deel van de bestelling wordt gehouden (of zoals in dit geval een deel van de bestelling beschadigd is geretourneerd en dus weer naar de klant wordt gestuurd) dan hoeven ze de in rekening gebrachte verzendkosten niet te crediteren.
Hier is de volledige overeenkomst ontbonden. De gevolgen hiervan is dat de verkoper 138 euro moet terugbetalen en de koper de twee lampen moet terug leveren. Dat een van deze twee lampen beschadigd is aangekomen betekent niet dat er met terugwerkende kracht slechts de helft van de overeenkomst is ontbonden. Het betekend slechts dat de verkoper recht heeft op een schadevergoeding, nu de koper tekortgeschoten is in zijn verplichting.

kss
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 nov 2006 19:11

Re: Fysieke winkel met webshop, koop op afstand?

Ongelezen bericht door kss » 15 mei 2013 16:23

het gaat om een volledige ontbinding, maar het dispuut betreft de waarde van 1 lamp tvw 69 en verzendkosten, bij schade mag de webshop wel een nieuwe lamp kosteloos toezenden, maar in elk geval blijft het risico bij de verkoper liggen totdat de koop definitief is.


daarnaast staat er nog heel dom en totaal onjuist vermeld "U bent zelf verantwoordelijk voor de zending tot het moment dat wij het in ontvangst nemen". strikt genomen had de webshop dus de zending niet moeten aannemen om aanspraak te kunnen maken op een mogelijke vrijwaring van risico.

devious
Berichten: 1397
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: Fysieke winkel met webshop, koop op afstand?

Ongelezen bericht door devious » 15 mei 2013 20:19

Maar goed.

even rewind: die tweede "kapotte" lamp is terug en moet gewoon door de webwinkel worden aangenomen, recht op geld terug blijft. Niet zoals die webwinkel het voor ogen heeft, maar zoals het hoort.

Slechte, hele slechte service en een dramatische "reclame" van dit bedrijf, daar zijn we het over eens

Gesloten