LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Webwinkel veranderd prijs na orderbevestiging

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Kirage
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jun 2015 20:30

Webwinkel veranderd prijs na orderbevestiging

Ongelezen bericht door Kirage »

Hallo,

Ik heb zojuist een notebook besteld bij de webshop xnotebooks.nl.

Ze hebben mij de bevestiging van de bestelling opgestuurd, ik heb het bedrag betaald en een uur later krijg ik een mail van de webshop dat de prijs van de notebook met 170 euro is gestegen en dat ik de bestelling kan annuleren of het bijgekomen bedrag kan bijbetalen.

Mijn vraag is, kan dit zomaar, ook na de bevestiging van de bestelling aan beide kanten?

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: Webwinkel veranderd prijs na orderbevestiging

Ongelezen bericht door Barre Barry »

Het kan want ze doen het. Niet dat ze in hun recht staan, maar jij zal je recht moeten gaan halen.

Jacky2006
Berichten: 87
Lid geworden op: 21 jun 2010 20:43

Re: Webwinkel veranderd prijs na orderbevestiging

Ongelezen bericht door Jacky2006 »

Als ik jou was zou ik de bestelling meteen annuleren, want ik zou het niet zomaar pikken. En je geld terugvragen. Daarna gewoon een laptop ergens anders bestellen of in de winkel kopen.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Webwinkel veranderd prijs na orderbevestiging

Ongelezen bericht door newmikey »

Beuchte methode ook wel bekend onder de titel "bait and switch". Niet intrappen, annuleren en nooit meer iets bij ze bestellen.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Webwinkel veranderd prijs na orderbevestiging

Ongelezen bericht door 16again »

vogels schreef: Ze zijn aangesloten bij ICT Waarborg https://www.ictwaarborg.nl/vind-een-dee ... xnotebooks
Als je op de ICT Waarborg website kijkt, dan lijkt xnotebooks mij erg voorbarig met het plaatsen van logo op haar website

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: Webwinkel veranderd prijs na orderbevestiging

Ongelezen bericht door Barre Barry »

Geld terug lijkt mij niet het problem hier, want ze bieden zelf al aan dat er geannuleerd kan worden. Ik denk dat TS de laptop voor de afgesproken prijs wil.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Webwinkel veranderd prijs na orderbevestiging

Ongelezen bericht door alfatrion »

Kirage schreef:Mijn vraag is, kan dit zomaar, ook na de bevestiging van de bestelling aan beide kanten?
Als dit niet (via de algemene voorwaarden) is afgesproken dan mag dit niet.

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Webwinkel veranderd prijs na orderbevestiging

Ongelezen bericht door Jasper45 »

alfatrion schreef:
Kirage schreef:Mijn vraag is, kan dit zomaar, ook na de bevestiging van de bestelling aan beide kanten?
Als dit niet (via de algemene voorwaarden) is afgesproken dan mag dit niet.
Is zo'n alg vw dan houdbaar bij de rechter??

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Webwinkel veranderd prijs na orderbevestiging

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
Kirage schreef:Mijn vraag is, kan dit zomaar, ook na de bevestiging van de bestelling aan beide kanten?
Als dit niet (via de algemene voorwaarden) is afgesproken dan mag dit niet.
Als prijs verandert (binnen 3 maanden) dan heeft consument wettelijk recht op kosteloos ontbinden van overeenkomst.
Barre Barry schreef:Geld terug lijkt mij niet het problem hier,
Zolang de webwinkel "zuivere koffie" is wel.
Webwinkels worden ook uit de grond gestampt om op korte termijn zoveel mogelijk betalingen op rekening katvanger te krijgen, en daarna met de noorderzon te vertrekken.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Webwinkel veranderd prijs na orderbevestiging

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:Als prijs verandert (binnen 3 maanden) dan heeft consument wettelijk recht op kosteloos ontbinden van overeenkomst.
Dat is nergens als een wettelijk recht vastgelegd. Let trouwens op de negatieve formulering.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Webwinkel veranderd prijs na orderbevestiging

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
16again schreef:Als prijs verandert (binnen 3 maanden) dan heeft consument wettelijk recht op kosteloos ontbinden van overeenkomst.
Dat is nergens als een wettelijk recht vastgelegd. Let trouwens op de negatieve formulering.
Hoe moet ik dit dan lezen?
schreef: Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding
...
i. dat de gebruiker de bevoegdheid geeft de door hem bedongen prijs binnen drie maanden na het sluiten van de overeenkomst te verhogen, tenzij de wederpartij bevoegd is in dat geval de overeenkomst te ontbinden;

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Webwinkel veranderd prijs na orderbevestiging

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lees dat als een verbod. Ik maak onderscheid tussen de volgende gevallen:

1. Er iets niet afgesproken => Er geld dan: koop = koop. Verkoper mag de prijs niet verhogen en de koper mag niet ontbinden. (Deze situatie doet zich hier voor; uiteraard kan de koper wel ontbinden met een beroep op het herroepingsrecht.)

2. Per individueel beding is afgesproken dat de verkoper de prijs mag verhogen, zonder voorbehoud dat de koper de koop mag ontbinden => De verkoper mag de prijs verhogen en de koper mag niet ontbinden.

3. Per algemene voorwaarden is afgesproken dat de verkoper de prijs mag verhogen, zonder voorbehoud dat de koper de koop mag ontbinden => algemene voorwaarden wordt met terugwerkende kracht vernietigd, zodat hier het zelfde geld als in situatie 1

4. Per algemene voorwaarden is afgesproken dat de verkoper de prijs mag verhogen, met voorbehoud dat de koper de koop mag ontbinden => koop = koop, maar de verkoper mag de prijs verhogen en de koper mag dan ontbinden. Dat wil zeggen, tenzij de koper kan bewijzen dat dit beding toch onredelijk bezwarend is. Als de koper dat kan dan geldt hier hetzelfde als in situatie 1.

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: Webwinkel veranderd prijs na orderbevestiging

Ongelezen bericht door Barre Barry »

alfatrion schreef:
1. Er iets niet afgesproken => Er geld dan: koop = koop. Verkoper mag de prijs niet verhogen en de koper mag niet ontbinden. (Deze situatie doet zich hier voor; uiteraard kan de koper wel ontbinden met een beroep op het herroepingsrecht.)
Hoe kan er een koop zijn als er niets is afgesproken? :roll:

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Webwinkel veranderd prijs na orderbevestiging

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:Ik maak onderscheid tussen de volgende gevallen:
2. Per individueel beding is afgesproken dat de verkoper de prijs mag verhogen, zonder voorbehoud dat de koper de koop mag ontbinden => De verkoper mag de prijs verhogen en de koper mag niet ontbinden.
Dit lijkt me een hypothetisch geval, dat hier zeker niet aan de orde is.
Is in geval 2 de overeenkomst niet onvoldoende bepaald , en daardoor vernietigbaar?

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Webwinkel veranderd prijs na orderbevestiging

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nee, de overeenkomst is dan voldoende bepaald. Bijvoorbeeld je wilt een bepaald product kopen maar dit zit niet in het assortimenten van de winkelier. De winkelier wil dit wel voor je bestellen maar dan moet je 75% vooruitbetalen. Dit is geen algemene voorwaarden, want het beding is niet opgesteld om in een aantal overeenkomsten te worden opgenomen. Het gaat hier om maatwerk in de voorwaarden.

oldbilly
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 sep 2014 19:23

Re: Webwinkel veranderd prijs na orderbevestiging

Ongelezen bericht door oldbilly »

neem toch een winkel waar je na aflevering kan betalen.

pinguin
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 jun 2005 16:25

Re: Webwinkel veranderd prijs na orderbevestiging

Ongelezen bericht door pinguin »

Mensen, betaal met PayPal of Visa.
Een berichtje naar hun en ze halen het geld meteen terug.
Daarna onderzoeken ze het pas.
Dit soort bedrijven hebben dan geen kans meer.
Zeker dure dingen moet je nooit met Ideal betalen en goedkope eigenlijk ook niet.
Je maakt het geld zelf over en hebt dus geen mogelijkheid om te storneren.
Keurmerken zeggen n.l. ook niet veel.

Kirage
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jun 2015 20:30

Re: Webwinkel veranderd prijs na orderbevestiging

Ongelezen bericht door Kirage »

wow zo veel antwoorden, bedankt iedereen!

Ik heb gelukkig meteen het geld terug gestort gekregen :)

al met al toch nog redelijk goed afgelopen dan, maar wel slechte reclame voor de webshop..

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Webwinkel veranderd prijs na orderbevestiging

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bij de volgende bestelling gewoon verwijzen naar dit vonnis:
https://www.jurofoon.nl/nieuws/7739-gee ... bestelling

titusvh
Berichten: 71
Lid geworden op: 17 sep 2007 12:01

Re: Webwinkel veranderd prijs na orderbevestiging

Ongelezen bericht door titusvh »

Om klanten na jou te waarschuwen dit melden in reviews op bv kieskeurig en tweakers, want dit is onbehoorlijk.
(En voor jouzelf helpt dit soms dat alsnog een afspraak wordt nagekomen).

Gesloten