LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slechte ervaring met Centralpoint

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
EvanSchagen
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jul 2016 21:52

Slechte ervaring met Centralpoint

Ongelezen bericht door EvanSchagen »

Goedendag Allemaal,

vrijdag 8 Juli 2016 heb ik van centralpoint mijn nieuwe externe harde schijf ontvangen. Helemaal blij want mijn computer moet opnieuw worden
geïnstalleerd en aangezien mijn andere schijven vol waren een nieuwe besteld. Dit was voor mij de eerste keer als klant bij centralpoint.

Zoals de beschrijving de externe harde schijf geïnstalleerd, daarna de computer opnieuw opgestart en alles werkte naar behoren (wel maakte die wat meer geluid dan ik gewend was, maar goed dat verschilt per merk uiteraard.) ik er bestanden opgezet en weer opnieuw opgestart en niets aan de hand! Dus de belangrijke bestanden overgeplaatst (had ik de volgende dag nodig voor een klant). was ondertussen laat geworden dus de computer afgesloten. (de harde schijf had ongeveer 5 uur aan gestaan en dat is ruim genomen!

Volgende ochtend computer aangezet om te kijken of ik niks vergeten was. Wel..... die schijf maakt me toch een herrie!! Ik kon wel in tranen uitbarsten want ik had dus alles overgeplaatst en NIET gekopieerd. Ontzettend stom natuurlijk maar tja, ik ging de computer opnieuw installeren! De bestanden die ik er op had gezet waren echt ontzettend belangrijk. Mijn foto's; voor klanten, van mijn familie, vrienden en huisdieren. Emotionele waarden en ook zakelijk.

Tja als dat alles was? wel nee, de motor van de externe schijf is stuk. Dus om de foto's terug te krijgen mag ik flink betalen. Zo tussen de 300 en 500 euro (hoop ik). Mijn broertje werkt in de ICT dus vandaar die indicatie.
Ik een email gestuurd naar centralpoint en vervolgens telefonisch contact.

Wat blijkt, centralpoint kan deze bestanden niet terug halen, want de motor draait niet meer (dat had ik al verwacht), dan kan ik de externe schijf wel naar ze toesturen en dan zouden ze er naar kijken en eventueel kreeg ik een nieuwe toegestuurd.
Maar goed ik MOET die foto's terug hebben!! Dus ik vraag hem kan ik niet eerst de foto's bij een ander bedrijf terug laten halen en hem daarna naar jullie toe sturen?

Hun uit eindelijke reactie vond ik schokkend!

Nee, dat kan niet want dan heb je geen garantie meer, tja of je stuurt hem terug en dan ben je wel de foto's kwijt of je kiest er voor om je foto's terug te halen bij een ander bedrijf. Als je de foto's terug laat halen dan ligt die schijf uit elkaar en kunnen we er niks meer mee.

(wel, als of ik er nu wat mee kan?) Het is niet ons probleem dat u geen goede back up hebt gemaakt. dan had u ook meerder back ups moeten maken ons advies is altijd om minimaal 3 schijven te hebben en op alle schijven een goed back up te zetten.

(nou ja, ik mag er toch wel vanuit gaan dat die schijf het langer dan 5 uur vol houd! is toch te gek voor woorden als of ik tijdens mijn reizen 3 schijven mee ga sjouwen om mijn foto's op te zetten!)
Nee mevrouw u kan daar nooit vanuit gaan, nogmaals het is niet ons probleem.

Ik heb ze gevraagd of ze wel begrepen dat ik niet akkoord ging met een bedrag van 500 tot 700 euro voor 5 uur en dan weer terug te zijn bij waar ik begonnen was!

Mijn vraag aan jullie is;
Zijn er meerdere mensen met zulke ervaringen?

Het 2de punt in het verhaal is. Deze bestelling ging via Bol.com. Met bol.com heb ik daarna nog contact gehad en zij gingen nogmaals met centralpoint in overleg. Nu heb ik deze schijf nooit betaald. Ik had gekozen voor achteraf betalen aangezien ik op reis was.
Wat vinden jullie, moet ik deze schijf betalen of niet?

Normaal gesproken ben ik niet zo lastig in beslissingen maken hoor!
Alleen nu voel ik me zo ontzettend bedrogen. Aan de ene kant wil ik er geen problemen mee aan de andere kant ik heb totaal niet gekregen wat ik besteld heb en ik heb er zakelijk ook nog schade aan. Daarbij ook nog de kosten van het terug halen van de bestanden.

Dank jullie wel,

E. van Schagen
Laatst gewijzigd door Radar op 20 jul 2016 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: duidelijkere titel

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Slechte ervaring met Centralpoint

Ongelezen bericht door berndv »

EvanSchagen schreef:Goedendag Allemaal,

vrijdag 8 Juli 2016 heb ik van centralpoint mijn nieuwe externe harde schijf ontvangen. Helemaal blij want mijn computer moet opnieuw worden
geïnstalleerd en aangezien mijn andere schijven vol waren een nieuwe besteld. Dit was voor mij de eerste keer als klant bij centralpoint.

Zoals de beschrijving de externe harde schijf geïnstalleerd, daarna de computer opnieuw opgestart en alles werkte naar behoren (wel maakte die wat meer geluid dan ik gewend was, maar goed dat verschilt per merk uiteraard.) ik er bestanden opgezet en weer opnieuw opgestart en niets aan de hand! Dus de belangrijke bestanden overgeplaatst (had ik de volgende dag nodig voor een klant). was ondertussen laat geworden dus de computer afgesloten. (de harde schijf had ongeveer 5 uur aan gestaan en dat is ruim genomen!

Volgende ochtend computer aangezet om te kijken of ik niks vergeten was. Wel..... die schijf maakt me toch een herrie!! Ik kon wel in tranen uitbarsten want ik had dus alles overgeplaatst en NIET gekopieerd. Ontzettend stom natuurlijk maar tja, ik ging de computer opnieuw installeren! De bestanden die ik er op had gezet waren echt ontzettend belangrijk. Mijn foto's; voor klanten, van mijn familie, vrienden en huisdieren. Emotionele waarden en ook zakelijk.

Tja als dat alles was? wel nee, de motor van de externe schijf is stuk. Dus om de foto's terug te krijgen mag ik flink betalen. Zo tussen de 300 en 500 euro (hoop ik). Mijn broertje werkt in de ICT dus vandaar die indicatie.
Ik een email gestuurd naar centralpoint en vervolgens telefonisch contact.

Wat blijkt, centralpoint kan deze bestanden niet terug halen, want de motor draait niet meer (dat had ik al verwacht), dan kan ik de externe schijf wel naar ze toesturen en dan zouden ze er naar kijken en eventueel kreeg ik een nieuwe toegestuurd.
Maar goed ik MOET die foto's terug hebben!! Dus ik vraag hem kan ik niet eerst de foto's bij een ander bedrijf terug laten halen en hem daarna naar jullie toe sturen?

Hun uit eindelijke reactie vond ik schokkend!

Nee, dat kan niet want dan heb je geen garantie meer, tja of je stuurt hem terug en dan ben je wel de foto's kwijt of je kiest er voor om je foto's terug te halen bij een ander bedrijf. Als je de foto's terug laat halen dan ligt die schijf uit elkaar en kunnen we er niks meer mee.

(wel, als of ik er nu wat mee kan?) Het is niet ons probleem dat u geen goede back up hebt gemaakt. dan had u ook meerder back ups moeten maken ons advies is altijd om minimaal 3 schijven te hebben en op alle schijven een goed back up te zetten.

(nou ja, ik mag er toch wel vanuit gaan dat die schijf het langer dan 5 uur vol houd! is toch te gek voor woorden als of ik tijdens mijn reizen 3 schijven mee ga sjouwen om mijn foto's op te zetten!)
Nee mevrouw u kan daar nooit vanuit gaan, nogmaals het is niet ons probleem.

Ik heb ze gevraagd of ze wel begrepen dat ik niet akkoord ging met een bedrag van 500 tot 700 euro voor 5 uur en dan weer terug te zijn bij waar ik begonnen was!

Mijn vraag aan jullie is;
Zijn er meerdere mensen met zulke ervaringen?

Het 2de punt in het verhaal is. Deze bestelling ging via Bol.com. Met bol.com heb ik daarna nog contact gehad en zij gingen nogmaals met centralpoint in overleg. Nu heb ik deze schijf nooit betaald. Ik had gekozen voor achteraf betalen aangezien ik op reis was.
Wat vinden jullie, moet ik deze schijf betalen of niet?

Normaal gesproken ben ik niet zo lastig in beslissingen maken hoor!
Alleen nu voel ik me zo ontzettend bedrogen. Aan de ene kant wil ik er geen problemen mee aan de andere kant ik heb totaal niet gekregen wat ik besteld heb en ik heb er zakelijk ook nog schade aan. Daarbij ook nog de kosten van het terug halen van de bestanden.

Dank jullie wel,

E. van Schagen
Dat een harde schijf langer mee moet gaan dan 5 uur lijkt mij ook niet meer dan logisch. Ze geven ook garantie op de harde schijf, die zal zeer waarschijnlijk vervangen gaan worden.

Hij kan onderzocht worden, maar daarvoor moet de harde schijf wel in dezelfde defecte staat aangeleverd worden. Als een datarecovery de schijf moet gaan herstellen, moeten ze de fysieke schijf uit de behuizing halen en overzetten naar een andere behuizing om de weggeschreven data terug te halen, maar als je dat doet, ligt de schijf inderdaad dusdanig uit elkaar dat de verkoper moeilijk nog garantie op kan verlenen, er is namelijk niet te herleiden of er gesproken wordt over een fabrieksfout of gebruikersfout, en aangezien zij daarin de eerste 6 maand de bewijslast dragen, moet het bewijs niet onnodig vernietigd worden.

Lastig dilemma, weet niet wat je juridisch kan wat betreft de data. Eventueel met centralpoint in overleg gaan dat zij de harde schijf controleren en na controle naar u retour sturen zodat u de data kunt laten recoveren.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Slechte ervaring met Centralpoint

Ongelezen bericht door Julie4444 »

EvanSchagen schreef:Ik kon wel in tranen uitbarsten want ik had dus alles overgeplaatst en NIET gekopieerd. Ontzettend stom natuurlijk maar tja, ik ging de computer opnieuw installeren! De bestanden die ik er op had gezet waren echt ontzettend belangrijk. Mijn foto's; voor klanten, van mijn familie, vrienden en huisdieren. Emotionele waarden en ook zakelijk.
Het is sowieso niet verstandig om zakelijk en privé te mixen. Je zegt het zelf ook al: ontzettend stom om belangrijke bestanden nergens in een backup te zetten.
EvanSchagen schreef:Nee, dat kan niet want dan heb je geen garantie meer, tja of je stuurt hem terug en dan ben je wel de foto's kwijt of je kiest er voor om je foto's terug te halen bij een ander bedrijf. Als je de foto's terug laat halen dan ligt die schijf uit elkaar en kunnen we er niks meer mee.
Hoezo schokkend? Dat is toch logisch! Natuurlijk mag niet iedereen zomaar aan die schijf gaan sleutelen zonder dat de garantie verloopt. Iedereen die met die schijf aan de slag gaat kan iets slopen, en dan zou de verkoper daar verantwoordelijk voor zijn onder garantie? Dat slaat nergens op.
EvanSchagen schreef:(wel, als of ik er nu wat mee kan?) Het is niet ons probleem dat u geen goede back up hebt gemaakt. dan had u ook meerder back ups moeten maken ons advies is altijd om minimaal 3 schijven te hebben en op alle schijven een goed back up te zetten.
Daar hebben ze gelijk in, en dat erken je zelf ook al in je OP.
EvanSchagen schreef:(nou ja, ik mag er toch wel vanuit gaan dat die schijf het langer dan 5 uur vol houd! is toch te gek voor woorden als of ik tijdens mijn reizen 3 schijven mee ga sjouwen om mijn foto's op te zetten!)
Nee mevrouw u kan daar nooit vanuit gaan, nogmaals het is niet ons probleem.
Ja, daar kan je wel van uit gaan, MAAR er kan altijd iets gebeuren. Dat is waarom je ook altijd je belangrijke bestanden op meer dan 1 plaats moet zetten. Dat jij dat niet hebt gedaan is inderdaad niet hun probleem.
EvanSchagen schreef:Ik heb ze gevraagd of ze wel begrepen dat ik niet akkoord ging met een bedrag van 500 tot 700 euro voor 5 uur en dan weer terug te zijn bij waar ik begonnen was!
Dat is niet relevant. Als zij een bedrag vragen voor het proberen terug te halen van bestanden mag dat. Ze hebben alleen een verplichting een werkende harde schijf te leveren en onder garantie te vervangen. De bestanden die er wel of niet opstonden zijn niet relevant.
EvanSchagen schreef:Mijn vraag aan jullie is;
Zijn er meerdere mensen met zulke ervaringen?
Ja, ook weleens een externe HDD gehad die het vrij snel begaf, maar ik had uiteraard gewoon een extra backup. Als ik die niet had gehad zou ik zo'n 900 GB aan data kwijt geweest zijn, maar dat zou dan ook mijn eigen schuld zijn geweest. Schijf geruild voor een andere en sindsdien geen problemen.
EvanSchagen schreef:Het 2de punt in het verhaal is. Deze bestelling ging via Bol.com. Met bol.com heb ik daarna nog contact gehad en zij gingen nogmaals met centralpoint in overleg. Nu heb ik deze schijf nooit betaald. Ik had gekozen voor achteraf betalen aangezien ik op reis was.
Wat vinden jullie, moet ik deze schijf betalen of niet?
Hoe is die betaaltermijn nog niet verlopen?

Je hebt 2 opties:
- Wil je een nieuwe schijf onder garantie, dan zou ik maar heel snel betalen.
- Wil je geen nieuwe schijf onder garantie van deze verkoper, dan kun je de koop ongedaan maken je beroepend op de 14 dagen wettelijke bedenktermijn. Deze geldt tot 22 juli. Je zal dan de schijf moeten retourneren.

Lijkt me dus dat je de schijf moet betalen. Je kan dan eventueel naar een andere partij om te kijken of ze de data kunnen terughalen, maar dan verloopt je garantie bij de verkoper.
EvanSchagen schreef:Normaal gesproken ben ik niet zo lastig in beslissingen maken hoor!
Alleen nu voel ik me zo ontzettend bedrogen. Aan de ene kant wil ik er geen problemen mee aan de andere kant ik heb totaal niet gekregen wat ik besteld heb en ik heb er zakelijk ook nog schade aan. Daarbij ook nog de kosten van het terug halen van de bestanden.

Dank jullie wel,

E. van Schagen
Hoezo voel je je bedrogen? Ze bieden je toch gewoon een nieuwe schijf? Zij hebben geen enkele verplichting wat betreft je eigen onverstandige acties m.b.t. het niet maken van een backup.

Je zakelijke schade is niet relevant: je hebt hier gekocht als consument.

jantom
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 mei 2011 16:23

Re: Slechte ervaring met Centralpoint

Ongelezen bericht door jantom »

Heel vervelend allemaal maar een product zoals een harde schijf kan altijd zo maar uitvallen en dat kan ook gebeuren als deze nèt in gebruik is genomen.
Dat is ook mij een paar maal gebeurd maar ik heb altijd de gewoonte om bestanden op meerdere harde schijven te parkeren.

U heeft alleen recht op een vervangende harde schijf maar dan moet u de stukke schijf wel inleveren. Dat er info op de schijf staat doet er eigenlijk niet toe (voor de winkel). En dat die info uniek is maakt voor de winkel niet veel uit (hoewel men dat wel vervelend voor u zal vinden) .. U had gewoon eerst tenminste één backup moeten maken.

Er moet bijna altijd wel eerst een (op zich vervelende) aanleiding zijn om beter met bestanden om te gaan. Het maken van een backup is bij velen niet populair omdat er dan extra hardware moet worden gekocht en ook extra tijd en moeite moet worden gedaan.

WinterL
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 apr 2016 14:59

Re: Slechte ervaring met Centralpoint

Ongelezen bericht door WinterL »

Een harde schijf kan toch kapot gaan, waarom zou je dat central point kwalijk nemen? Ze bieden notabene aan de schijf te vervangen. Vervolgens geef je zelf al aan dat je nog niet eens betaald hebt!

En dan tot slot nog even lekker hier klagen zodat ze er wellicht nog een slechte naam door krijgen ook.

Schandalig!

En heb je dit al aan thuiswinkel waarborg voorgelegd? Hier zijn ze lid van, deze partij is ervoor om te bemiddelen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Slechte ervaring met Centralpoint

Ongelezen bericht door berndv »

ts reageert toch niet meer, heeft in ieder geval al meerdere reacties gelezen, met onder andere nog wat vragen, maar kennelijk vindt ts het niet nodig om hier op in te gaan. Waarschijnlijk alleen een luisterend oor nodig.

Gesloten