Mijn conclusie is net zo kort door de bocht als jouw conclusie dat de webshop hierop terug mocht komen. En die conclusie is -met het Otto-arrest in mn achterhoofd- onjuist. Het gerechtvaardigd vertrouwen van de consument prevaleert boven de wil van de webshop.Klaas Jan schreef:'Onjuist' is wel heel erg kort door de bocht. Inderdaad gaat het om het gerechtvaardigd vertrouwen aan de kant van de klant. Daar hebt u gelijk in. Maar aan de andere kant ook om de wilsovereenstemming aan de kant van de webshop. Die kant is er ook.Moneyman schreef:Onjuist. De vraag is niet of de webshop een fout heeft gemaakt, maar of de consument erop mocht vertrouwen dat er een artikel met een dergelijke korting te koop was. Als er bij die advertentie uitdrukkelijk staat dat er kortingen tot 85% zijn, is dat vertrouwen al snel gerechtvaardigd.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?
Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?
-
- Berichten: 30775
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?
Kun je dit onderbouwen, Moneyman?Moneyman schreef:Het gerechtvaardigd vertrouwen van de consument prevaleert boven de wil van de webshop.
Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?
Natuurlijk. Dat is de vertaling van art. 3:35 BW (zie hieronder), en één van de belangrijke afwegingen in het Otto-arrest.witte angora schreef:Kun je dit onderbouwen, Moneyman?Moneyman schreef:Het gerechtvaardigd vertrouwen van de consument prevaleert boven de wil van de webshop.
Tegen hem die eens anders verklaring of gedraging, overeenkomstig de zin die hij daaraan onder de gegeven omstandigheden redelijkerwijze mocht toekennen, heeft opgevat als een door die ander tot hem gerichte verklaring van een bepaalde strekking, kan geen beroep worden gedaan op het ontbreken van een met deze verklaring overeenstemmende wil.
Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?
85% korting? Dan moet ik toch terugdenken aan het journaal van gisteren met al die vernietigde nep-artikelen.
Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?
ondanks dat ik niet heel veel reageer, ben ik wel een verwent lezer van dit forum.
Maar wat ik me afvraag waarom staat dit onderdeel in gezondheidszorg?????
1) het zijn gezondheidstassen (lees speciale tassen welke veel in de zorg gebruikt worden, mijn vriendin werkt in de zorg en weet dat bepaalde merken/soorten voor werk voorkeur hebben)
2) de TS heeft gezondheidsklachten gekregen n.a.v. de tassen, anders begrijp ik het niet waarom dit in dit zeer belangrijke en boeiende onderdeel is geplaatst
Maar wat ik me afvraag waarom staat dit onderdeel in gezondheidszorg?????
1) het zijn gezondheidstassen (lees speciale tassen welke veel in de zorg gebruikt worden, mijn vriendin werkt in de zorg en weet dat bepaalde merken/soorten voor werk voorkeur hebben)
2) de TS heeft gezondheidsklachten gekregen n.a.v. de tassen, anders begrijp ik het niet waarom dit in dit zeer belangrijke en boeiende onderdeel is geplaatst
Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?
En om toch maar even een reactie te geven, op dit materialistische geneuzel in een onderdeel van het forum wat juist gaat over het meest waardevolle immaterieele wat een mens heeft "gezondheid"
Ja de winkel mag dit doen, zij hebben hun verontschuldigingen aangeboden, ze hebben de tassen niet naar u verstuurd (en ze persoonlijk bij u teruggehaald,) het is misschien heel erg zuur, dat u de tassen die u wilde niet in uw bezit heeft, maar geld terug +E50, wat zeurt u nu, en vooral in een topic wat over hele andere zaken gaat!!!
Ja de winkel mag dit doen, zij hebben hun verontschuldigingen aangeboden, ze hebben de tassen niet naar u verstuurd (en ze persoonlijk bij u teruggehaald,) het is misschien heel erg zuur, dat u de tassen die u wilde niet in uw bezit heeft, maar geld terug +E50, wat zeurt u nu, en vooral in een topic wat over hele andere zaken gaat!!!
Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?
Dat volgt rechtstreeks uit art. 3:33 en 3:35 BW.witte angora schreef:Kun je dit onderbouwen, Moneyman?Moneyman schreef:Het gerechtvaardigd vertrouwen van de consument prevaleert boven de wil van de webshop.
Artikel 3:33 BW schreef:Een rechtshandeling vereist een op een rechtsgevolg gerichte wil die zich door een verklaring heeft geopenbaard.
Een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding daarvan. Aanbod is (net als aanvaarding) een rechtshandeling. Voor het aanbod is dus vereist dat deze door de verkoper uit vrij wil is gedaan. Maar als dat niet is is dan wordt de tegenpartij beschermd als hij dat in de gegeven omstandigheden redelijkerwijs mocht aannemen dat de verkoper zijn aanbod uit vrije wil heeft gedaan.Artikel 3:35 BW schreef:Tegen hem die eens anders verklaring of gedraging, overeenkomstig de zin die hij daaraan onder de gegeven omstandigheden redelijkerwijze mocht toekennen, heeft opgevat als een door die ander tot hem gerichte verklaring van een bepaalde strekking, kan geen beroep worden gedaan op het ontbreken van een met deze verklaring overeenstemmende wil.
Er is reclame gemaakt voor "tot 85% korting". Ik zou verwachten dat de verkoper op de producten zelf aangaf hoeveel procent korting gaf. TS vermeld niet dat dit wel of niet is gebeurt. Als dat wel gebeurt dan heeft de verkoper een punt en had TS even moeten navragen. Als dit niet is gebeurt dan heeft TS gelijk.
Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?
Ondertussen weten we nog steeds niet waar het over gaat. Welke bedragen, type, merk etc.
Is er een reden om dat hier niet te vermelden?
Is er een reden om dat hier niet te vermelden?
Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?
Hallo @moneyman, even een vraag om uitleg. Ik kende het Otto arrest niet en heb zojuist uw link gevolgd om het eens te lezen. Als ik het goed begrijp krijgt de webshop Otto hier nu juist gelijk omdat er sprake is van een verkeerde prijs op hun website.
En hoeft het veel te goedkope product niet te leveren.
Dan snap ik niet goed dat u zegt dat het 'gerechtvaardigd vertrouwen van de consument prevaleert boven de wil van de webshop'.
Dan is het Otto arrest toch juist een arrest dat aangeeft dat bij een duidelijke fout het recht van de consument niet altijd hoeft te prevaleren?
Waarbij we uiteraard wat betreft het begrip 'rechtvaardig' inzicht moeten hebben in de webshop, de prijzen, de fouten etc. maar of die info van @pupkes er nog een keer komt?
En hoeft het veel te goedkope product niet te leveren.
Dan snap ik niet goed dat u zegt dat het 'gerechtvaardigd vertrouwen van de consument prevaleert boven de wil van de webshop'.
Dan is het Otto arrest toch juist een arrest dat aangeeft dat bij een duidelijke fout het recht van de consument niet altijd hoeft te prevaleren?
Waarbij we uiteraard wat betreft het begrip 'rechtvaardig' inzicht moeten hebben in de webshop, de prijzen, de fouten etc. maar of die info van @pupkes er nog een keer komt?
Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?
Twee topics samengevoegd in het juiste subforum.
Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?
Nee, geen nep.16again schreef:85% korting? Dan moet ik toch terugdenken aan het journaal van gisteren met al die vernietigde nep-artikelen.
Deze site is wat dat betreft zeer betrouwbaar !
Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?
Dat deze vraag in dit "gezondheid" forum terecht is gekomen was een foutje van mij.
Helaas kon ik het niet meer verwijderen omdat er al op gereageerd was.
Dus excuses aan degene die zich stoort aan mijn gezeur in een topic wat over hele andere zaken gaat!!!
Helaas kon ik het niet meer verwijderen omdat er al op gereageerd was.
Dus excuses aan degene die zich stoort aan mijn gezeur in een topic wat over hele andere zaken gaat!!!
Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?
Punt is dat hier niet perse sprake is van een voor TS kenbare fout. De enkele stelling dat er kortingen tot 85% gegeven wordt betekent niet dat TS moest weten op dit product geen korting van 85% werd gegeven.Klaas Jan schreef:Dan snap ik niet goed dat u zegt dat het 'gerechtvaardigd vertrouwen van de consument prevaleert boven de wil van de webshop'.
Dan is het Otto arrest toch juist een arrest dat aangeeft dat bij een duidelijke fout het recht van de consument niet altijd hoeft te prevaleren?
Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?
Ha Klaas-Jan,Klaas Jan schreef:Hallo @moneyman, even een vraag om uitleg. Ik kende het Otto arrest niet en heb zojuist uw link gevolgd om het eens te lezen. Als ik het goed begrijp krijgt de webshop Otto hier nu juist gelijk omdat er sprake is van een verkeerde prijs op hun website.
En hoeft het veel te goedkope product niet te leveren.
Dan snap ik niet goed dat u zegt dat het 'gerechtvaardigd vertrouwen van de consument prevaleert boven de wil van de webshop'.
Dan is het Otto arrest toch juist een arrest dat aangeeft dat bij een duidelijke fout het recht van de consument niet altijd hoeft te prevaleren?
Waarbij we uiteraard wat betreft het begrip 'rechtvaardig' inzicht moeten hebben in de webshop, de prijzen, de fouten etc. maar of die info van @pupkes er nog een keer komt?
Het gerechtvaardigd vertrouwen van de consument prevaleert boven de wil van de webshop, omdat dat nu eenmaal letterlijk zo in de wet staat. Dat is dus het uitgangspunt. In het Otto-arrest besliste de rechter inderdaad contrair aan dit beginsel, omdat in die casus het gerechtvaardigd vertrouwen aan de kant van de consument ontbrak - en dán is het ontbreken van de wil van de verkoper ineens wel relevant.
In deze casus denk ik dat de consument er wél op mag vertrouwen dat de prijs juist is, omdat er expliciet met kortingen tot 85% wordt geadverteerd. Als je dan een artikel besteld, waarbij de prijs inderdaad 85% lager is, mag je er vanuit gaan dat dat klopt.
Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?
Het zij u vergeven hoorpupkes schreef:Dat deze vraag in dit "gezondheid" forum terecht is gekomen was een foutje van mij.
Helaas kon ik het niet meer verwijderen omdat er al op gereageerd was.
Dus excuses aan degene die zich stoort aan mijn gezeur in een topic wat over hele andere zaken gaat!!!
Voor de derde keer de vraag: is er een reden waarom u hier geen informatie geeft over wat het probleem nu precies is?
Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?
Die wilsovereenstemming van de webshop doet niet ter zake. Als de klant erop mocht vertrouwen dat de prijs juist was (en dat is zo door genoemde kortingsactie tot 85%) dan dient, puur gebaseerd op de huidige regelgeving, de webshop voor die prijs te leveren.Klaas Jan schreef:'Onjuist' is wel heel erg kort door de bocht. Inderdaad gaat het om het gerechtvaardigd vertrouwen aan de kant van de klant. Daar hebt u gelijk in.
Maar aan de andere kant ook om de wilsovereenstemming aan de kant van de webshop. Die kant is er ook.
Aan @pupkes: waar gaat het hier eigenlijk om? Merk en type tas? Prijs aankoop en foutief vermelde prijs? Is die tas ook te koop in andere webshops voor ongeveer hetzelfde aankoopbedrag of gaat om een heel erg groot verschil?
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... oken-prijs
Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?
Ik dacht toch dat ik het probleem duidelijk omschreven had gezien de reacties van de lezers .Klaas Jan schreef:Het zij u vergeven hoorpupkes schreef:Dat deze vraag in dit "gezondheid" forum terecht is gekomen was een foutje van mij.
Helaas kon ik het niet meer verwijderen omdat er al op gereageerd was.
Dus excuses aan degene die zich stoort aan mijn gezeur in een topic wat over hele andere zaken gaat!!!
Voor de derde keer de vraag: is er een reden waarom u hier geen informatie geeft over wat het probleem nu precies is?
Het gaat om twee originele vintage Louis Vuiton tassen die aangeboden én aan mij verkocht zijn voor 129 en 229 euro.
Nadat zij de koop hebben geannuleerd werd de prijs naar 599 en 469 verhoogd.
Deze tassen worden over het algemeen voor hoge prijzen verkocht , dus hun prijs i.c.m. de ( tot ) 85 % korting was voor mij plausibel en gaf geen reden tot twijfel over de lage prijs.
De site is Westwing.
Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?
hmm, als ik een beetje op internet kijk kost een tweedehands louis vuiton al om en nabij de 600 euro en meer. Een nieuwe voor dat geld is dan wel heel erg weinig en zou op zich reden zijn om te kijken naar het otto-arrest.pupkes schreef:Het gaat om twee originele vintage Louis Vuiton tassen die aangeboden én aan mij verkocht zijn voor 129 en 229 euro.
Nadat zij de koop hebben geannuleerd werd de prijs naar 599 en 469 verhoogd.
Deze tassen worden over het algemeen voor hoge prijzen verkocht , dus hun prijs i.c.m. de ( tot ) 85 % korting was voor mij plausibel en gaf geen reden tot twijfel over de lage prijs.
De site is Westwing.
Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?
Klopt, maar hun stunten met een korting tot 85 % en als je dat met elkaar verrekend is die lage prijs niet bedenkelijk voor de koper.berndv schreef:hmm, als ik een beetje op internet kijk kost een tweedehands louis vuiton al om en nabij de 600 euro en meer. Een nieuwe voor dat geld is dan wel heel erg weinig en zou op zich reden zijn om te kijken naar het otto-arrest.pupkes schreef:Het gaat om twee originele vintage Louis Vuiton tassen die aangeboden én aan mij verkocht zijn voor 129 en 229 euro.
Nadat zij de koop hebben geannuleerd werd de prijs naar 599 en 469 verhoogd.
Deze tassen worden over het algemeen voor hoge prijzen verkocht , dus hun prijs i.c.m. de ( tot ) 85 % korting was voor mij plausibel en gaf geen reden tot twijfel over de lage prijs.
De site is Westwing.
600 euro min 85 % = 90 euro.
Plus onderaan mijn aankoop bevestiging staat ook nog eens "*je hebt €1.110,00,- bespaard t.o.v. de aanbevolen winkelprijs" tja........
- Bijlagen
-
- Louis Vuitton Westwing.2JPG.JPG
- (80.09 KiB) 516 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?
Dan fase 2: wat wil je en wat wil je er voor doen?
Moneyman schreef:Je hebt dan dus gelijk; alleen ga je je gelijk daadwerkelijk halen? Ik denk het niet. Dan zou ik de voucher aannemen en iets anders leuks uitzoeken.