LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zalando gijzelt mijn retourgeld

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Ingridster
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jan 2017 21:17

Zalando gijzelt mijn retourgeld

Ongelezen bericht door Ingridster »

Ik heb op 30 december een bestelling bij Zalando gedaan en betaald met mijn paypal rekening. Ik heb twee artikelen behouden en de rest retour gestuurd. De waarde van de retourzending is EUR 170,45 wat ik dus retour zou moeten krijgen.

De retour staat netjes als ontvangen geregistreerd op de Zalando website en dat ontkennen ze ook niet. Maar er zijn allerlei excusses waarom het geld niet terug betaald kan worden! Ik ben al ruim twee weken aan het schijven, maar heb natuurlijk steeds iemand anders bij de klanten(klachten!)service en die begint steeds weer bij nul. Er zit gewoon geen schot in de zaak.

De laatste stelling is dat het geld niet terug gestort kan worden omdat mijn paypalrekening geblokeerd is. Maar dat is niet zo! Ik heb het bij paypal nagevraagd en er is niets aan de hand. Zalando weigert het geld naar mijn bankrekening over te schrijven. Geen beweging in te krijgen!

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Zalando gijzelt mijn retourgeld

Ongelezen bericht door Student90 »

Ingridster schreef:Ik heb op 30 december een bestelling bij Zalando gedaan en betaald met mijn paypal rekening. Ik heb twee artikelen behouden en de rest retour gestuurd. De waarde van de retourzending is EUR 170,45 wat ik dus retour zou moeten krijgen.

De retour staat netjes als ontvangen geregistreerd op de Zalando website en dat ontkennen ze ook niet. Maar er zijn allerlei excusses waarom het geld niet terug betaald kan worden! Ik ben al ruim twee weken aan het schijven, maar heb natuurlijk steeds iemand anders bij de klanten(klachten!)service en die begint steeds weer bij nul. Er zit gewoon geen schot in de zaak.

De laatste stelling is dat het geld niet terug gestort kan worden omdat mijn paypalrekening geblokeerd is. Maar dat is niet zo! Ik heb het bij paypal nagevraagd en er is niets aan de hand. Zalando weigert het geld naar mijn bankrekening over te schrijven. Geen beweging in te krijgen!
Heb je al een geschil gestart via Paypal? Zo niet, dan kun je Zalando erop attenderen dat je dat gaat doen, indien ze niet binnen X dagen het bedrag willen overmaken. Een geschil via Paypal starten is relatief gemakkelijk. Maak alvast (indien dit nog niet is gedaan) een printscreen van de als ontvangen geregistreerde retour en bewaar ook het retourbewijs.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Zalando gijzelt mijn retourgeld

Ongelezen bericht door crazyme »

Je schrijft allerlei excuses maar je noemt er 1. Welke andere excuses / redenen zijn genoemd ?

Stuur je vaak spullen terug naar zalando ?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Zalando gijzelt mijn retourgeld

Ongelezen bericht door olaf79 »

crazyme schreef:Je schrijft allerlei excuses maar je noemt er 1. Welke andere excuses / redenen zijn genoemd ?

Stuur je vaak spullen terug naar zalando ?
Totaal niet relevant. Zalando is verplicht binnen 14 dagen na retour ontvangst het geld terug te storten. Doen ze dat niet dan zijn ze in gebreke en is er overigens voor TS mogelijkheid om rente in rekening te brengen...

BL2
Berichten: 4791
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Zalando gijzelt mijn retourgeld

Ongelezen bericht door BL2 »

olaf79 schreef:en is er overigens voor TS mogelijkheid om rente in rekening te brengen...
Rente, dat zal op een bedragje van E 170 wel flink aantellen :shock:
Nee, Zalando moet het geld terugbetalen, wel ben ik benieuwd wat de andere redenen dan wel zijn zijn, denk dat er iets meer speelt dan nu verteld is......

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Zalando gijzelt mijn retourgeld

Ongelezen bericht door olaf79 »

BL2 schreef:
olaf79 schreef:en is er overigens voor TS mogelijkheid om rente in rekening te brengen...
Rente, dat zal op een bedragje van E 170 wel flink aantellen :shock:
Nee, Zalando moet het geld terugbetalen, wel ben ik benieuwd wat de andere redenen dan wel zijn zijn, denk dat er iets meer speelt dan nu verteld is......
Uiteraard tikt dat niet aan, maar het kan wel een leuk pressiemiddel zijn. Laat je als consument zien dat je de wet kent en voor jezelf opkomt. Schikken de meeste groot winkebedrijven nogal van.

BL2
Berichten: 4791
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Zalando gijzelt mijn retourgeld

Ongelezen bericht door BL2 »

olaf79 schreef:Uiteraard tikt dat niet aan, maar het kan wel een leuk pressiemiddel zijn.
Ik denk niet dat een bedrijf waar miljoenen over de toonbank gaan daar echt ook maar een seconde van onder de indruk is.
Eerst maar eens wachten op reactie TopicStarter wat Zalando nog meer aangeeft als redenen om niet terug te kunnen betalen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Zalando gijzelt mijn retourgeld

Ongelezen bericht door sjohie »

Je zou even de voorbeeldbrief van consuwijzer hierover naar ze toe kunnen sturen? De wet zegt 14 dagen nadat je je beroept op de wet koop op afstand, en eea retour stuurt, dat is klip en klaar voor iedereen die een kalender kan begrijpen. Maar goed, ik krijg wat jeuk bij de term "allerlei excuses". Zalando is zo groot, en georganiseerd, dat het niet echt aannemelijk is dat er iemand precies de pik op TS heeft, en lekker zit te treiteren, en er mee weg komt voor zolang. Wat waren die andere excuses precies?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Zalando gijzelt mijn retourgeld

Ongelezen bericht door crazyme »

olaf79 schreef:
BL2 schreef:
olaf79 schreef:en is er overigens voor TS mogelijkheid om rente in rekening te brengen...
Rente, dat zal op een bedragje van E 170 wel flink aantellen :shock:
Nee, Zalando moet het geld terugbetalen, wel ben ik benieuwd wat de andere redenen dan wel zijn zijn, denk dat er iets meer speelt dan nu verteld is......
Uiteraard tikt dat niet aan, maar het kan wel een leuk pressiemiddel zijn. Laat je als consument zien dat je de wet kent en voor jezelf opkomt. Schikken de meeste groot winkebedrijven nogal van.
Ja, daar zal een groot winkelbedrijf echt van onder de indruk zijn.

Kennelijk ben ik niet de enige die zich afvraagt welke redenen Zalando verder nog heeft gegeven en welke TS niet noemt.

Ook ben ik benieuwd wanneer het artikel door Zalando is terugontvangen. Ook dat ontbreekt namelijk.

Voordat je met een wetboek gaat smijten kun je beter eerst de feiten op een rijtje hebben.

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: Zalando gijzelt mijn retourgeld

Ongelezen bericht door beusen »

Student90 schreef:
Ingridster schreef:Ik heb op 30 december een bestelling bij Zalando gedaan en betaald met mijn paypal rekening. Ik heb twee artikelen behouden en de rest retour gestuurd. De waarde van de retourzending is EUR 170,45 wat ik dus retour zou moeten krijgen.

De retour staat netjes als ontvangen geregistreerd op de Zalando website en dat ontkennen ze ook niet. Maar er zijn allerlei excusses waarom het geld niet terug betaald kan worden! Ik ben al ruim twee weken aan het schijven, maar heb natuurlijk steeds iemand anders bij de klanten(klachten!)service en die begint steeds weer bij nul. Er zit gewoon geen schot in de zaak.

De laatste stelling is dat het geld niet terug gestort kan worden omdat mijn paypalrekening geblokeerd is. Maar dat is niet zo! Ik heb het bij paypal nagevraagd en er is niets aan de hand. Zalando weigert het geld naar mijn bankrekening over te schrijven. Geen beweging in te krijgen!
Heb je al een geschil gestart via Paypal? Zo niet, dan kun je Zalando erop attenderen dat je dat gaat doen, indien ze niet binnen X dagen het bedrag willen overmaken. Een geschil via Paypal starten is relatief gemakkelijk. Maak alvast (indien dit nog niet is gedaan) een printscreen van de als ontvangen geregistreerde retour en bewaar ook het retourbewijs.

Dit is de juiste weg om te bewandelen.
Betaald met PayPal ben je als koper beschermt en zoals @Student 80 al schrijft makkelijk om een geschil te starten en het geld is dan van de PayPal rekening van Zalando zo terug geboekt.

BL2
Berichten: 4791
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Zalando gijzelt mijn retourgeld

Ongelezen bericht door BL2 »

Kennelijk ben ik niet de enige die zich afvraagt welke redenen Zalando verder nog heeft gegeven en welke TS niet noemt.
Eigenlijk moet zo'n nietzegend topic gewoon verwijderd worden waarbij een bedrijf aan de schandpaal genageld wordt, zonder vermelding van juiste feiten. Zelfs TS vind het onderwerp verder ook niet meer interresant.......

Ingridster
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jan 2017 21:17

Re: Zalando gijzelt mijn retourgeld

Ongelezen bericht door Ingridster »

Het geld is nog steeds niet terug gestort! Men blijft volhouden dat mijn Paypal rekening geblokkeerd is, maar Paypal ontkent dat. Zalando zegt het meerdere malen te hebben geprobeerd, maar stuurt me geen duidelijke bewijzen daarvan, ondanks meerdere verzoeken.
Nogmaals Zalando betwist niet dat ik het bedrag moet terugkrijgen, maar zegt het niet op Paypal te kunnen terugstorten en weigert dus naar mijn giro terug te storten. Te gek voor woorden, alsof het geld van hun is als ik mijn Paypal rekening zou opzeggen!

Een paypal claim heb ik inderdaad gestart. Deze loopt volgende week af en wacht nog op een reactie van Zalando. Daar zijn ze ook niet snel mee.

Ik heb heel vaak al bij Zalando gekocht en nooit problemen gehad. Koop minstens 100 euro per maand al een aantal jaar. Maar dit weerhoudt me er beslist van nog iets te bestellen of in ieder geval om hen nog vooruit te betalen. Heb mijn laatste bestelling maar bij Bonprix gedaan :-)
Laatst gewijzigd door Ingridster op 03 feb 2017 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Ingridster
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jan 2017 21:17

Re: Zalando gijzelt mijn retourgeld

Ongelezen bericht door Ingridster »

BL2 schreef:
Eigenlijk moet zo'n nietzegend topic gewoon verwijderd worden waarbij een bedrijf aan de schandpaal genageld wordt, zonder vermelding van juiste feiten. Zelfs TS vind het onderwerp verder ook niet meer interresant.......
"Nietszeggend"? voor jou misschien, maar het is mijn 170 euro waar ik ook hele leuke andere dingen voor kan doen! En dat ik niet ieder dag op dit forum zit komt vooral doordat ik ook gewoon een drukke baan en een gezin heb. Beetje snel geoordeeld misschien, BL2?!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Zalando gijzelt mijn retourgeld

Ongelezen bericht door bprosman »

Maar dit weerhoudt me er beslist van nog iets te bestellen of in ieder geval om hen nog vooruit te betalen.
Zalando werkt ook met achteraf betalen.
en weigert dus naar mijn giro terug te storten. Te gek voor woorden, alsof het geld van hun is als ik mijn Paypal rekening zou opzeggen!
Doen bijna alle bedrijven, bedrag terugstorten via de manier waarop het betaald is. IKEA bijvoorbeeld om er maar eens een te noemen, pin betaald, via pin teruggestort, CC betaald, via de CC teruggestort..
Misschien een idee om volgende keer via de Giro te betalen, krijg je t daar ook op terug.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zalando gijzelt mijn retourgeld

Ongelezen bericht door Moneyman »

Exact. Is ook een manier om fraude te voorkomen, geld wordt alleen teruggestort naar de betaler.

marcogroningen
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 jan 2011 20:26

Re: Zalando gijzelt mijn retourgeld

Ongelezen bericht door marcogroningen »

Aangezien TS vaker dingen retour stuur en besteld kan het ook zijn dat hij aan zijn jaarlijkse limiet zit van Paypal. Als je die niet veranderd is het standaard 2500 euro ontvangen. Misschien dat daardoor Paypal de ontvangst weigert.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Zalando gijzelt mijn retourgeld

Ongelezen bericht door alfatrion »

olaf79 schreef:Uiteraard tikt dat niet aan, maar het kan wel een leuk pressiemiddel zijn. Laat je als consument zien dat je de wet kent en voor jezelf opkomt. Schikken de meeste groot winkebedrijven nogal van.
Een keertje langs gaan (met de bus en/of trein) en dan € 48,40 in rekening brengen tikt natuurlijk meer aan. Maar over het algemeen zal een bedrijf niet zo happig zijn om aan dit soort eisen te gemoed te komen. En dan moet je naar de rechter, en dat tikt natuurlijk nog veel meer aan. Nadat een deurwaarder de dagvaarding heeft langs gebracht zullen ze wel inschikkelijker zijn.

Ingridster
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jan 2017 21:17

Re: Zalando gijzelt mijn retourgeld

Ongelezen bericht door Ingridster »

bprosman schreef:
en weigert dus naar mijn giro terug te storten. Te gek voor woorden, alsof het geld van hun is als ik mijn Paypal rekening zou opzeggen!
Doen bijna alle bedrijven, bedrag terugstorten via de manier waarop het betaald is. IKEA bijvoorbeeld om er maar eens een te noemen, pin betaald, via pin teruggestort, CC betaald, via de CC teruggestort..
Misschien een idee om volgende keer via de Giro te betalen, krijg je t daar ook op terug.
Zoals gezegd betaal ik niets meer vooruit aan Zalando. En ik snap dat ze terugbetalen op de manier waarop betaald is én dat dat is om fraude te voorkomen. maar dat wil niet zeggen dat dat de enige maniet is waar op het kan of moet! Als ik met een giro rekening betaal en de rekening opzeg waardoor een bedrijf niet meer kan terug storten, betekent dat niet dat ze dan het geld maar mogen houden. Hun schuld is aan mijn als persoon, niet aan mijn rekening!

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Zalando gijzelt mijn retourgeld

Ongelezen bericht door crazyme »

Ingridster schreef:
bprosman schreef:
en weigert dus naar mijn giro terug te storten. Te gek voor woorden, alsof het geld van hun is als ik mijn Paypal rekening zou opzeggen!
Doen bijna alle bedrijven, bedrag terugstorten via de manier waarop het betaald is. IKEA bijvoorbeeld om er maar eens een te noemen, pin betaald, via pin teruggestort, CC betaald, via de CC teruggestort..
Misschien een idee om volgende keer via de Giro te betalen, krijg je t daar ook op terug.
Zoals gezegd betaal ik niets meer vooruit aan Zalando. En ik snap dat ze terugbetalen op de manier waarop betaald is én dat dat is om fraude te voorkomen. maar dat wil niet zeggen dat dat de enige maniet is waar op het kan of moet! Als ik met een giro rekening betaal en de rekening opzeg waardoor een bedrijf niet meer kan terug storten, betekent dat niet dat ze dan het geld maar mogen houden. Hun schuld is aan mijn als persoon, niet aan mijn rekening!
Formeel zou je dan eerst moeten aantonen dat het rekeningnummer waar de eerste betaling vanaf kwam van jou is. Dus bankafschrift met legitimatiebewijs. Vervolgens moet je ook aantonen dat het nieuwe rekeningnummer van jou is, dus wederom met een bankafschrift of kopie bankpas.

Bij online betalingen zie je het bankrekeningnummer van de klant niet als shop.

En giro ? Dat bestaat al jaren niet meer....

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Zalando gijzelt mijn retourgeld

Ongelezen bericht door Shine »

marcogroningen schreef:Aangezien TS vaker dingen retour stuur en besteld kan het ook zijn dat hij aan zijn jaarlijkse limiet zit van Paypal. Als je die niet veranderd is het standaard 2500 euro ontvangen. Misschien dat daardoor Paypal de ontvangst weigert.
Bovenstaande kan dus héél goed het euvel zijn. Ik adviseer TS dit even te checken.
Zie ook:
https://www.paypal.com/nl/selfhelp/arti ... en-faq1761

Gesloten