LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Webwinkel annuleert bestelling na 5 maanden, mag dat?

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Webwinkel annuleert bestelling na 5 maanden, mag dat?

Ongelezen bericht door crazyme »

olaf79 schreef:
Moneyman schreef:Je bent niet gek ;) je stipt vrij accuraat de basis van onze rechtstaat samen.
Alleen mist hij het andere belangrijke principe. Dat van redelijkheid en billijkheid. Die redelijkheid gebied te zeggen dat als iets niet kan, het gewoon niet kan. Als iets niet meer leverbaar is houdt het op. Het bedrijf kan geen videokaart toveren.
Het gebrek aan een toverstaf is ook ondernemersrisico.

witte angora
Berichten: 30566
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Webwinkel annuleert bestelling na 5 maanden, mag dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk dat degene die de benodigde toverstaf uitvindt ter plekke schathemeltjerijk wordt. Of is het hemeltjeschatrijk? Die krijgt de wereld aan zijn voeten, letterlijk.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Webwinkel annuleert bestelling na 5 maanden, mag dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

crazyme schreef:
olaf79 schreef:
Moneyman schreef:Je bent niet gek ;) je stipt vrij accuraat de basis van onze rechtstaat samen.
Alleen mist hij het andere belangrijke principe. Dat van redelijkheid en billijkheid. Die redelijkheid gebied te zeggen dat als iets niet kan, het gewoon niet kan. Als iets niet meer leverbaar is houdt het op. Het bedrijf kan geen videokaart toveren.
Het gebrek aan een toverstaf is ook ondernemersrisico.
Punt is dat die overstag niet nodig is - het product is immers gewoon te koop. Jouw argument snijdt hout als een product netgens meer te koop zou zijn.

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Webwinkel annuleert bestelling na 5 maanden, mag dat?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als de klant niet kan betalen, dan hoor ik deze geluiden nooit.
Moneyman schreef:Jouw argument snijdt hout als een product netgens meer te koop zou zijn.
Maar dan kan de ondernemer met een voorstel waarbij hij een ander product levert.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Webwinkel annuleert bestelling na 5 maanden, mag dat?

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Als minder juridisch onderlegde mede-forumgebruikers het te moeilijk wordt gaat het ineens over redelijkheid en billijkheid. :roll:

Een dekkingskoop is gewoon een tool die een jurist heeft om zijn werk te doen, zoals een loodgieter een tang gebruikt om zijn werk te doen en een makelaar borden in tuinen zet en het kadaster raadpleegt. Prima toepasbaar in de praktijk allemaal, kan de keren dat ik er gebruik van heb gemaakt (lang niet altijd voor mijzelf) niet eens meer tellen.

Op dit forum al meerdere keren geprobeerde om ergens het juridisch kader van duidelijk te maken. Of ik doe dat niet goed of de lezer staat er niet voor open. Hoe dan ook, we hebben hier een TS die concreet vraagt naar zijn rechten. Laat dat redelijkheid en billijkheid dan lekker aan de rechter.

Mocht de verkoper meelezen, als het klopt dat consumenten je juridisch schaakmat kunnen zetten is het wellicht handig om je businessplan te evalueren en desnoods aan te passen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Webwinkel annuleert bestelling na 5 maanden, mag dat?

Ongelezen bericht door crazyme »

Theorie is mooi om te weten, altijd handig wanneer je een proefwerk consumentenrecht moet maken.

Maar in de praktijk kom je nergens.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Webwinkel annuleert bestelling na 5 maanden, mag dat?

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

crazyme schreef:Theorie is mooi om te weten, altijd handig wanneer je een proefwerk consumentenrecht moet maken.

Maar in de praktijk kom je nergens.
Henk Toeter schreef:Of ik doe dat niet goed of de lezer staat er niet voor open.
Thnx crazyme, nu weet ik tot welke categorie jij behoort. :wink:

Loop eens een weekje met me mee. :D

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Webwinkel annuleert bestelling na 5 maanden, mag dat?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ach, ik wordt hier met enige regelmaat uitgedaagd om op eigen kosten en risico voor een ander een rechtszaak te voeren, maar bied je een weddenschap aan, dan durft men zelf geen financieel risico te lopen.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 15 okt 2017 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Webwinkel annuleert bestelling na 5 maanden, mag dat?

Ongelezen bericht door crazyme »

Henk Toeter schreef:
crazyme schreef:Theorie is mooi om te weten, altijd handig wanneer je een proefwerk consumentenrecht moet maken.

Maar in de praktijk kom je nergens.
Henk Toeter schreef:Of ik doe dat niet goed of de lezer staat er niet voor open.
Thnx crazyme, nu weet ik tot welke categorie jij behoort. :wink:

Loop eens een weekje met me mee. :D
Ts is afgehaakt. En naar alle waarschijnlijkheid niet om een dekkingskoop te doen, maar omdat hij al dat theoretische gewouwel zat is.

En dat is de praktijk.

Succes verder met het ter ziele brengen van dit forum.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Webwinkel annuleert bestelling na 5 maanden, mag dat?

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

crazyme schreef:Ts is afgehaakt. En naar alle waarschijnlijkheid niet om een dekkingskoop te doen, maar omdat hij al dat theoretische gewouwel zat is.
Tuurlijk :lol: Net zoals bij alle andere topics.
crazyme schreef:En dat is de praktijk.
U bedoelt die praktijk waar ik sinds 2003 een leuke boterham in kan verdienen? De juridische praktijk?
crazyme schreef:Succes verder met het ter ziele brengen van dit forum.
Geen inhoudelijke argumenten hebben = huillie huillie doen :cry:

Speedy123
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Webwinkel annuleert bestelling na 5 maanden, mag dat?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

vlietjvan schreef:Ik snap ook niet helemaal waar in dit verhaal schade of verlies optreedt.
1. Kaart stond vijf maanden lang inbestelling dus kon vijf maanden niet gebruikt worden om bitcoins te mijnen.
2. Geld stond vijf maanden op de rekening van de verkoper en daar kon gedurende die tijd geen rendement op gehaald worden door de koper.

Wanneer je als consument niet tijdig betaald, dan kan de verkoper ook schadevergoeding eisen. Dat gebeurt ook op grote schaal. Als de verkoper de koopovereenkomst niet nakomt, lijkt me het niet meer dan redelijk dat ook de consument aanspraak maakt op deze schadeloosstelling.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Webwinkel annuleert bestelling na 5 maanden, mag dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

crazyme schreef:Maar in de praktijk kom je nergens.
Onjuist, zoals in dit topic al meermaals aangetoond.
crazyme schreef:Ts is afgehaakt. En naar alle waarschijnlijkheid niet om een dekkingskoop te doen, maar omdat hij al dat theoretische gewouwel zat is.
En dat is de praktijk.
Je maakt een typefout. Daar waar je "mijn mening" had willen schrijven, kwam ineens "de praktijk" te staan.
crazyme schreef:Succes verder met het ter ziele brengen van dit forum.
Bijzonder dat het de doodsteek van een consumentenforum zou zijn als de consument exact en onderbouwd antwoord krijgt op de door hem gestelde vraag wat zijn rechten zijn...

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Webwinkel annuleert bestelling na 5 maanden, mag dat?

Ongelezen bericht door crazyme »

Wellicht kan ts aangeven of hij van plan is om een dekkingskoop te doen ?

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Webwinkel annuleert bestelling na 5 maanden, mag dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

crazyme schreef:Wellicht kan ts aangeven of hij van plan is om een dekkingskoop te doen ?
Daar ben ik ook zeer benieuwd naar, al staat het volledig los van voorgaande discussie.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Webwinkel annuleert bestelling na 5 maanden, mag dat?

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Of zou die weggejaagd zijn door de slecht onderbouwde meningen.....

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Webwinkel annuleert bestelling na 5 maanden, mag dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Henk Toeter schreef:Of zou die weggejaagd zijn door de slecht onderbouwde meningen.....
Dat kan natuurlijk ook ;)

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Webwinkel annuleert bestelling na 5 maanden, mag dat?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Of hij heeft inmiddels gewoon voldoende informatie. Je kan wel iemand er de schuld van geven, maar soms gebeuren dingen zonder dat iemand daar schuldig aan is.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Webwinkel annuleert bestelling na 5 maanden, mag dat?

Ongelezen bericht door crazyme »

Henk Toeter schreef:Of zou die weggejaagd zijn door de slecht onderbouwde meningen.....
Of weinig praktische oplossingen....

De enige echte oplossing is : bestel elders een kaart en waag er een mailtje aan om het prijsverschil terug te vragen.

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Webwinkel annuleert bestelling na 5 maanden, mag dat?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als de "oplossing", die mij wordt geboden, is "neem je verlies maar", terwijl ik hier vraag wat mijn rechten zijn, dan zou ik hier ook niet meer terugkomen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Webwinkel annuleert bestelling na 5 maanden, mag dat?

Ongelezen bericht door crazyme »

alfatrion schreef:Als de "oplossing", die mij wordt geboden, is "neem je verlies maar", terwijl ik hier vraag wat mijn rechten zijn, dan zou ik hier ook niet meer terugkomen.
Daar komt het toch op neer.

Ts heeft het recht om een dekkingsaankoop te doen. Juridisch afdwingen kan alleen tegen hoge kosten, dus is het advies : neem je "verlies" maar.

Gesloten