Pagina 1 van 1

Amazon en SEPA

Geplaatst: 26 nov 2017 00:12
door Pascal62
Bij Amazon prime kan men betalen met een creditcard en een automatisch incasso (SEPA) maar bij deze laatste wordt geen mandaat gevraagd.
Dus er is dan geen bevestiging dat he rekening nummer ook maar van jou is. Ben ik nou de enigste die dit nu opmerkt?
Bij bestellingen kan men wel Ideal toevoegen, standaard staat dit er wel niet in. Maar dit wordt niet geaccepteerd voor Prime lidmaatschap.
Als wij nu naar bv Netflix kijken wordt hier door middel Ideal het mandaat verleend.

Het lijkt mij dat Amazon hier in overtreding is, en hiermee is makkelijk te frauderen. Ik las ergens dat de eerste bestelling niet hoger mocht zijn dan 100,00, ik vermoed het tegen gaan van fraude met grote bedragen. Na een eerste bestelling heeft iemand het hopelijk wel door als er geld wordt afgeschreven en niets heeft besteld.
Enigste probleem is het onderscheppen van de bestelling op een adres die niet naar jou leidt, en een niet te herleiden IP adres, of niet naar jou zelf.

SEPA bij Amazon, https://www.amazon.de/gp/help/customer/ ... 3678213031

Zie ook dit, https://news.ycombinator.com/item?id=10966164

Re: Amazon en SEPA

Geplaatst: 26 nov 2017 22:28
door Pascal62
Banknummers zijn vrij makkelijk te vinden en dus te misbruiken, naam nummer controle wordt niet gedaan. De regelgeving van SEPA geeft aan dat een mandaat nodig is, men mag mi niet op deze manier SEPA gebruiken. De credicard CVC code is een nutteloos verzinsel om het zogenaamd veiliger te laten lijken, zolang deze op de kaart staat en opgeslagen wordt in databases heeft deze code weinig meerwaarde. Alleen als wij naar Amazon kijken die iemands creditcard nummer opslaat bij iemand profiel, heb je alleen de login van Amazon nodig om de betaling te doen. Of iemands email login dan kom je ook al verder, hoe onveilig kan het zijn. Voor mij ook al een reden om te stoppen met Amazon prime.

Re: Amazon en SEPA

Geplaatst: 27 nov 2017 10:19
door michieldejong
Pascal62 schreef:Als wij nu naar bv Netflix kijken wordt hier door middel Ideal het mandaat verleend.
Ook een Ideal betaling geeft geen SEPA mandaat, zie b.v.
https://help.mollie.com/hc/nl/articles/ ... r-incasso-

Feitelijk worden nagenoeg alle SEPA incasso's die vanaf internet diensten geinitieerd worden, gedaan zonder geldig mandaat. Dit wordt op dit moment geaccepteerd door de nederlandse bankenwereld. Wel mag je zonder mandaat erg lang storneren (tot 13 maanden na de incasso).

Re: Amazon en SEPA

Geplaatst: 14 nov 2019 11:34
door Theo Lam
Bij controle van mijn AmEx uitgaves blijk ik al bijna een jaar lid te zijn van Amazon Prime voor 5.99 E/maand zonder het ooit gebruikt te hebben. Was een kwestie van de kleine lettertjes bij mijn bestelling niet goed gelezen (wie doet dat wel?). Bij AmEx herkenden ze deze klacht onmiddellijk, die krijgen ze dagelijks. Via AmEx alle betalingen aan Amazon natuurlijk gestopt en ben bezig mijn geld terug te krijgen.
Ik WAS een grote fan van Amazon maar door op deze beschamende manier misbruik te maken van goed vertrouwen verlaagd een bedrijf als Amazon zich tot een niveau waar ik helemaal niets mee te maken wil hebben.

Re: Amazon en SEPA

Geplaatst: 14 nov 2019 11:57
door berndv
Theo Lam schreef:
14 nov 2019 11:34
Bij controle van mijn AmEx uitgaves blijk ik al bijna een jaar lid te zijn van Amazon Prime voor 5.99 E/maand zonder het ooit gebruikt te hebben. Was een kwestie van de kleine lettertjes bij mijn bestelling niet goed gelezen (wie doet dat wel?).
Een jaar lang je creditcardgegevens niet controleren en nu opeens boos zijn op amazon dat ze geld incasseren voor een dienst die zelf aangezet is bij een bestelling waarbij de kleine letters niet gelezen worden. :?
Theo Lam schreef:
14 nov 2019 11:34
Ik WAS een grote fan van Amazon maar door op deze beschamende manier misbruik te maken van goed vertrouwen verlaagd een bedrijf als Amazon zich tot een niveau waar ik helemaal niets mee te maken wil hebben.
tja, zo werken commerciele bedrijven. Extra diensten aanbieden en daar geld voor vragen is een veelgebruikt verdienmodel.
Theo Lam schreef:
14 nov 2019 11:34
ben bezig mijn geld terug te krijgen.
succes. Als ik u was zou ik vooral hier de lering uit trekken dat het wel loont om met enige regelmaat uw afschrijvingen te controleren.

Re: Amazon en SEPA

Geplaatst: 14 nov 2019 17:04
door Bob Schurkjens
Als u gedurende deze periode geen gebruikt heeft gemaakt van Prime, is er goede kans dat u het volledige bedrag terugkrijgt. Zie onder

"My free trial has ended"
If you've not used any Prime services since the trial ended you'll automatically get the £79 fee refunded.
https://www.moneysavingexpert.com/news/ ... to-cancel/

Even in het Engels helaas. Kon geen Nederlandse uitleg vinden.