LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eglobal Central geeft geen garantie

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
OlympusTough4
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mar 2018 08:52

Eglobal Central geeft geen garantie

Ongelezen bericht door OlympusTough4 »

Nog geen half jaar geleden heb ik een nieuwe Olympus Tough TG4 waterdichte camera gekocht bij eglobalcentral.nl. Ik was in de veronderstelling dat dit een Nederlandse winkel is met dito garantie. Ondanks het adres (-.nl) blijkt dit niet zo te zijn. Als je hier iets bestelt sluit je een overeenkomst met een bedrijf dat gevestigd is in Hong Kong. Op dat moment gelden geheel andere garantie-regels. Olympus geeft op haar eigen site aan dat ze andere garantievoorwaarden hanteert voor producten die gekocht zijn buiten de EU. Zie: olympus.nl/site/nl/c/cameras_support/repair_service/warranty_regulation/information_regarding_parallel_imports/index.html
En ja hoor. Mijn camera ging na 7 maanden kapot. Na opladen batterij ging de camera niet meer aan en toen begon de ellende. Waar het kort gezegd op neer kwam is dat ik heel veel moeite moest doen om überhaupt in contact te komen met Eglobalcentral. Dit moet via de website, contact is zeer traag, soms gebrekkig Nederlands. Nadat ik de klacht had ingediend en de foto's van de camera had geupload (er is geen enkel teken van schade aan de camera) kreeg ik de reactie dat waterschade niet gedekt is in de garantie. Ik had inderdaad een waterdichte camera gekocht, maar hoe kon men beoordelen dat de oorzaak van het defect waterschade was? Al met al kreeg ik de indruk (na bijna 4 weken heen en weer!) dat ze gewoon geen garantie willen geven. PS: ik heb vervolgens mijn reisverzekering gebeld, de situatie uitgelegd en waarschijnlijk is het wel gedekt (dik compliment voor INTERPOLIS!). Maar ben gewaarschuwd voor eglobalcentral.nl. Het is geen Europees bedrijf, je krijgt geen service en geen garantie! Wel een tientje korting.....
Laatst gewijzigd door Radar op 10 mar 2018 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hyperlink en kleurgebruik verwijderd door Moderator

OlympusTough4
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mar 2018 08:52

Re: Eglobal Central geeft geen garantie

Ongelezen bericht door OlympusTough4 »

De garantievoorwaarden van Olympus zijn buiten Europa anders, zie de website van Olympus. Men oordeelt dat er waterschade is. Daarvoor moeten ze wat mij betreft helderziend zijn, de camera heeft geen zichtbare schade en ze hebben niet eens de moeite willen doen voor een intake.
Het product was marginaal goedkoper, de nr 2 in de lijst was op het moment van aankoop Wehkamp en die waren 17 euro duurder. Echt niet de moeite dus. Had ik geweten dat ik met een louche Chinees bedrijfje in Honk Kong in zee was gegaan, dan had ik sowieso voor Wehkamp gekozen.

NeoDutchio
Berichten: 12315
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Eglobal Central geeft geen garantie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

.nl zegt niets. Toevallig vanmorgen op een ander forum van www.high5volendam.nl en www.vakwerkdokkum.nl voorbij. Waar denkt u aan bij dat soort namen? Tip, ga er maar kijken, maar zeker niet kopen.

Egloba centraal heeft netjes contact gegevens staan. Alle Chinese feestdagen staan er op inclusief hun adres:
West Wing, 2/F,
822 Lai Chi Kok Road,
Lai Chi Kok,
Kowloon,
Hong Kong

Overigens zijn er al meerdere topics geopend over deze website. Wat heeft u gedaan met de waarschuwingen van eerdere mensen? Precies, er wordt pas naderhand gekeken waar men gekocht heeft.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Eglobal Central geeft geen garantie

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 02 okt 2018 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

OlympusTough4
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mar 2018 08:52

Re: Eglobal Central geeft geen garantie

Ongelezen bericht door OlympusTough4 »

"..aan de andere kant van de wereld iets kopen en dan verwachten dat de EU garantierichtlijnen van toepassing zijn..." Daar waarschuw ik dus voor. Ik was niet op de hoogte dat ik in zee ging met een louche Chinees bedrijfje omdat ik er (stom genoeg) van uit ging dat een website die eindigt op .nl automatisch naar een NL (of op zijn minst EU) bedrijf verwijst. Stom dus en ben dus gewaarschuwd.
RMA procedure starten: dit heb ik dus gedaan. Dit is de klachtenprocedure van Eglobal Central. Hier ben ik meer dan 4 weken aan het lijntje gehouden. Men vond dat waterschade niet gedekt is zonder dat men formeel heeft kunnen vaststellen dat het om waterschade ging!!
Verder heb ik aan de verzekeringsmaatschappij de situatie zo transparant mogelijk uitgelegd. Iets dat kapot gaat op reis, zonder dat er garantie op is (of gegeven wordt) valt gewoon onder de polis. Daar sluit je zo'n verzekering voor af.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Eglobal Central geeft geen garantie

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 02 okt 2018 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.

OlympusTough4
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mar 2018 08:52

Re: Eglobal Central geeft geen garantie

Ongelezen bericht door OlympusTough4 »

#LEO THE EMPEROR: Dank voor het uitzoeken. Ben benieuwd wat Interpolis ermee doet. Ik houd je op de hoogte!

Jetskebouma
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mar 2018 11:42

Re: Eglobal Central geeft geen garantie

Ongelezen bericht door Jetskebouma »

MichielFRL schreef:Eglobalcentral is wel meer dan een tientje voordeliger, vandaar dat je ook over de streep getrokken werd om daar te kopen.
De RMA procedure is heel duidelijk, zie http://www.eglobalcentral.nl/garantiebeleid.html

Zodra je weet dat je geen zaken doet met een Nederlandse webwinkel moet je in het Engels communiceren. Dat zal een stuk vlotter verlopen.

Garantieclaim afgewikkeld ondertussen?
Engels of Nederlands - nee hoor ze reageren toch niet....taal maakt niets uit...klantenservice onbereikbaar (telefoon/chat) en sturen alleen standaard emails terug op je RMA klachten maar geen antwoord op vragen of oplossing voor de situatie.

Nijogeth
Berichten: 9962
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Eglobal Central geeft geen garantie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jetskebouma schreef:
MichielFRL schreef:Eglobalcentral is wel meer dan een tientje voordeliger, vandaar dat je ook over de streep getrokken werd om daar te kopen.
De RMA procedure is heel duidelijk, zie http://www.eglobalcentral.nl/garantiebeleid.html

Zodra je weet dat je geen zaken doet met een Nederlandse webwinkel moet je in het Engels communiceren. Dat zal een stuk vlotter verlopen.

Garantieclaim afgewikkeld ondertussen?
Engels of Nederlands - nee hoor ze reageren toch niet....taal maakt niets uit...klantenservice onbereikbaar (telefoon/chat) en sturen alleen standaard emails terug op je RMA klachten maar geen antwoord op vragen of oplossing voor de situatie.
Ik zou eens proberen om ze te bereiken tijdens kantooruren in Hong Kong. Dat is in Nederland van 9 tot 17, dus dat zal dan in Hongkong van 1 uur tot 10 uur zijn, aangezien er 7 uur tijdsverschil is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Eglobal Central geeft geen garantie

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, het wereldwijde web is nu eenmaal wereldwijd. Ik weet nog dat een paar jaar geleden heel veel mensen en bedrijven een .nu webadres of mailadres namen. Die bedrijven zijn ook niet ineens in Polynesië gevestigd. Blind afgaan op de extensie van het webadres is dus nooit handig.

Zulke ervaringen zijn voor de Nederlandse bedrijven natuurlijk wel prettig. Zo zie je dat de het oog hogere prijzen in Nederland (of in de EU) ook zo hun reden hebben.

OlympusTough4
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mar 2018 08:52

Re: Eglobal Central geeft geen garantie

Ongelezen bericht door OlympusTough4 »

Beste Allemaal,
Dank voor alle goede info en tips. Vandaag is deze zaak voor mij heel goed afgelopen. Ik zal kort toelichten. Nadat ik de situatie aan de (reis)verzekering had uitgelegd (en ja, ik heb gewoon verteld hoe de vork in de steel zat, dat ik het product besteld had bij een bedrijf dat mij geen garantie wilde geven) heeft de verzekering mij gevraagd het toestel eerst voor reparatie aan te bieden bij Mediamarkt. Dat heb ik 2 weken geleden gedaan. Even voor de duidelijkheid, ik heb aan Mediamarkt uitgelegd dat ik het toestel besteld had bij een louche Chinees internetbedrijfje uit Hong Kong, dat dit bedrijf niet wil meewerken aan mijn garantieregeling en dat ik formeel geen recht heb op garantie van Mediamarkt. Desalniettemin heeft Mediamarkt het toestel voor reparatie aangeboden bij Olympus, met toevoeging van het Aziatische garantiebewijs, waarmee ik in Europa dus geen recht heb op garantie. En wat denken jullie? Olympus heeft desalniettemin de Europese garantieregeling toegepast en het toestel vervangen voor een nieuwe! Ik ben echt heel blij met Mediamarkt en met Olympus. Dit hadden ze niet hoeven doen. Al met al is dit een goede les geweest voor mij. Voor mijn volgende aankoop kan Mediamarkt op mij rekenen en ik zal geen verbintenis meer sluiten met een bedrijf dat buiten de EU gevestigd is. En zeker niet meer met zo'n louche bedrijf als Eglobal Central.nl.

Gesloten