LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oplichters actief op Marktplaats?

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
plhsnt
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jan 2019 08:30

Oplichters actief op Marktplaats?

Ongelezen bericht door plhsnt »

Ik heb al veel zaken gekocht en verkocht in de ruim 10 jaar dat ik inmiddels lid ben van Marktplaats.nl.
Maar de laatste tijd wordt het vrijwel onmogelijk om nog op een betrouwbare manier zaken te doen via Marktplaats.

Ik heb op dit moment twee advertenties op Marktplaats staan. Een Macbook Air en een iPhone. Normaal gesproken (lees: een jaar of twee geleden) zouden deze zaken binnen enkele dagen verkocht zijn aan een betrouwbare koper. Maar nu staan deze twee producten al bijna een week in de verkoop.

Nou heb ik er totaal geen probleem mee dat iets een beetje langer te koop staat, maar aan de belangstelling ligt het niet. Ik heb ongeveer 60 verschillende "geïnteresseerden" gehad.

Het probleem is dat ik met deze twee producten in die paar dagen ongeveer 50 pogingen heb meegemaakt om me op te lichten. Door trucjes als rekeningcontrole via Tikkie.nl (dat is gewoon Phishing), al mijn gegevens vragen en geen gegevens van zichzelf willen geven, me te vragen alleen nog via WhatsApp te communiceren, etc., etc.
En in de middag stromen de Engelstalige berichten binnen, met het verzoek de spullen op te sturen naar de UK of de US.

En heel af en toe komt er een melding tussendoor van Marktplaats dat een verdachte koper zich bij mij heeft gemeld.

Nou ben ik natuurlijk allang door schade en schande wijs geworden, dus ik trap niet meer in die trucjes, maar het probleem is dat Marktplaats overspoeld wordt door oplichters op dit moment en er blijkbaar niet in slaagt een betrouwbaar platform te maken.
Laatst gewijzigd door Radar op 15 jan 2019 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderator aangepast

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Oplichters actief op Marktplaats?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Marktplaats wordt langzamerhand niet meer een plek voor consumenten om te kunnen verkoper. Zo lang je (fors) betaald sta je nog redelijk bovenaan, advertenties staan nog maar 28 dagen online en na 3 keer gratis verlengen wordt het verwijderd. En inderdaad, oplichtigers en handelaren proberen je te tillen. Ik verkoop tegenwoordig via andere kanalen, voor mij geet MP meer.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Oplichters actief op Marktplaats?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

U geeft een heel interessant inkijkje in de betrouwbaarheid van Marktplaats. Het hangt er wel erg van af wat je te koop aanbiedt.

De problemen die u schetst zijn bij populaire consumentenelektronica waarschijnlijk het ergst.

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Oplichters actief op Marktplaats?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bob Schurkjens schreef:
15 jan 2019 10:13
U geeft een heel interessant inkijkje in de betrouwbaarheid van Marktplaats. Het hangt er wel erg van af wat je te koop aanbiedt.

De problemen die u schetst zijn bij populaire consumentenelektronica waarschijnlijk het ergst.
Dan heeft u nog nooit een auto verkocht op marktplaats. Hoe duidelijk je ook zegt dat handelaren niet hoeven te reageren en er echt geen auto naar het buitenland gaat, toch steeds flutbiedingen, belletjes van bemiddelaars en Engelstalige berichten.

sake1987

Re: Oplichters actief op Marktplaats?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Ook ik handel al jaren via MP, zowel kopen als verkopen. En het klopt een paar jaar geleden verkocht je vrij snel zonder problemen en kwamen geïnteresseerden opdagen of werd het geld overgemaakt en stuurde je op. Tegenwoordig komt het voor dat ik een bod accepteer, dat een koper niks meer van zich laat horen of niet komt opdagen. Een platte tv had ik voor 25 euro te koop staan, 3 keer (verschillende) kopers niet op komen dagen, 3 keer wachten op het geld wat niet kwam, maar wel vragen of ik de tv al had opgestuurd.
Mijn telefoon nummer zet ik er al lang niet meer bij, communicatie alleen via MP

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Oplichters actief op Marktplaats?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Weinig problemen met marktplaats, alleen bij courante elektronica schijnt het een bende te zijn. Laptops, tablets, mobieltjes...

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Oplichters actief op Marktplaats?

Ongelezen bericht door witte angora »

NeoDutchio schreef:
15 jan 2019 10:25
Bob Schurkjens schreef:
15 jan 2019 10:13
U geeft een heel interessant inkijkje in de betrouwbaarheid van Marktplaats. Het hangt er wel erg van af wat je te koop aanbiedt.

De problemen die u schetst zijn bij populaire consumentenelektronica waarschijnlijk het ergst.
Dan heeft u nog nooit een auto verkocht op marktplaats. Hoe duidelijk je ook zegt dat handelaren niet hoeven te reageren en er echt geen auto naar het buitenland gaat, toch steeds flutbiedingen, belletjes van bemiddelaars en Engelstalige berichten.
Nou inderdaad... :(

De volgende auto breng ik wel meteen naar de sloop. Levert me net zoveel op, zonder een maand lang allerlei gedoe mee te maken. Tip: als een handelaar biedt, zeg dan dat je een overeenkomst hebt tegen de geboden prijs. Gegarandeerd dat ze niet aan de deur komen om onder de prijs uit te komen (want dat is wat ze anders zonder meer zullen proberen).

boris.pasternak
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 okt 2018 12:10

Re: Oplichters actief op Marktplaats?

Ongelezen bericht door boris.pasternak »

Ik ben al vele jaren actief op MP, en heb nog nooit problemen ervaren, niet bij aan- en niet bij de vele verkopen. En natuurlijk heb ik ettelijke miljoenen helaas moeten afslaan bij Nigerianen, en ook op mijn Jaguar hadden ze het gemunt met een blabla verhaal, maar je hoeft echt niet heel intelligent te zijn om het allemaal te doorzien. Alle correspondentie in het Engels gesteld moet je gelijk negeren, en wat te mooi is om waar te zijn is niet waar, zo simpel is het, want oplichters appelleren aan uw hebzucht. En ja, MP heeft me ook enkele malen gewaarschuwd, maar ten overvloede, ik had het zelf al gesignaleerd. Kortom, gebruik uw hersens, vermits aanwezig natuurlijk, en u kunt op MP uitstekend handelen.

edbosch
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 dec 2016 14:48

Re: Oplichters actief op Marktplaats?

Ongelezen bericht door edbosch »

megalodon_67

Als verkoper zit je in een comfortabele positie. De koper/bieder kan l*llen tot ie een ons weegt, maar zolang er geen poen op je rekening staat mag ie zichzelf moe maken, ik lach erom.

En dat is een probleem. Je hebt het geld en stuurt niets op.

Peter14
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 aug 2013 12:06

Re: Oplichters actief op Marktplaats?

Ongelezen bericht door Peter14 »

Binnenkort start een zzp-er met een ophaal en bezorgdienst die goederen gegarandeerd aflevert.

Willemzelf
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 okt 2012 16:10

Re: Oplichters actief op Marktplaats?

Ongelezen bericht door Willemzelf »

Ik heb ook negatieve ervaringen op EBAY USA.
Bij 4 verschillende handelaren bestellingen gedaan van portofoons, en van de Chinese handelaren kreeg ik een bevestiging mail.
Maar geleverd werd er niet.
Men vermeldde in de bevestiging mail track en trace code's.
Die later niet bleken te bestaan, maar die wel serieus overkwamen.
Over 2 handelaren kreeg ik bericht van EBAY dat het oplichters waren, en dat hun account was verwijderd.
Maar wel 4 keer mijn geld afgeschreven door VISA.
Dan heb je een hoop werk om je geld terug te krijgen.
De zgn kopersbescherming van EBAY stelt niets voor.
Dus niet alleen Marktplaats is dubieus.

Krystek
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jan 2019 16:46

Re: Oplichters actief op Marktplaats?

Ongelezen bericht door Krystek »

Zie hier: wiebelter.info [commerciële link door moderator aangepast] : hier moet je even vinden

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Oplichters actief op Marktplaats?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Voor verkochte spullen die ik verzend vraag ik altijd éérst het adres van de koper. Zodra ik dat adres heb stuur ik pas mijn bankgegevens. Hoor je niets meer op je verzoek om het adres dan weet je verder genoeg.

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Oplichters actief op Marktplaats?

Ongelezen bericht door geengast »

Tja, indertijd heeft Nederland (als een van de weinige in Europa) massaal Ebay als verkoopkanaal laten liggen. Marktplaats is de laatste jaren veel meer tijd in controle gaan steken, maar het stelt maar weinig voor. Ebay is 100 keer veiliger, maar daar staat dan wat discipline van de verkoper tegenover. Het verplicht leveren als een bod gehaald wordt is er daar één van.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Oplichters actief op Marktplaats?

Ongelezen bericht door Student90 »

Bob Schurkjens schreef:
18 jan 2019 21:33
Voor verkochte spullen die ik verzend vraag ik altijd éérst het adres van de koper. Zodra ik dat adres heb stuur ik pas mijn bankgegevens. Hoor je niets meer op je verzoek om het adres dan weet je verder genoeg.
Degenen die uit zijn op je geld en niet op het product geven gewoon een nepadres op.

karelw539
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 nov 2016 22:13

Re: Oplichters actief op Marktplaats?

Ongelezen bericht door karelw539 »

marktplaats is/was van de telegraaf dacht ik. zij deden regelden helemaal niets, excuses : twee partijen gaan een overeenkomst aan en zijn zelf verantwoordelijk! daar kwamen ze toen nog mee weg!!

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Oplichters actief op Marktplaats?

Ongelezen bericht door Costnix »

De Telegraaf heeft niets met Marktplaats te maken. De oprichter is een handige jongen
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Marktplaats.nl

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Oplichters actief op Marktplaats?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Zowel kopers als verkopers van dit soort Apple producten zitten met dit probleem.

Gewoon rustig afwachten tot er een echte liefhebber komt.
Vaak vaste prijs vragen en alle dubieuze negeren.

KapotteVaatwasser
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jan 2012 22:59

Re: Oplichters actief op Marktplaats?

Ongelezen bericht door KapotteVaatwasser »

Tegenwoordig is Facebook een beetje het nieuwe Marktplaats. Heb je erg snel reactie. Je komt alleen wel de meest vage types tegen.

Gesloten