LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Postpakketfraude na verhuizing: zo werkt het | Radar checkt

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Postpakketfraude na verhuizing: zo werkt het | Radar checkt

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

webshopeigenaar14 schreef:
25 mar 2019 14:48
ManchesterU15 schreef:
25 mar 2019 13:05

Wat mij dan weer doet vermoeden dat een verzending zonder deze id check goedkoper is dan met. Oftewel, webshops kunnen dit tegen gaan door enkel leveringen met ID check te doen.
Ik verstuur tienduizenden pakketten per jaar, maar de optie wel of geen ID ben ik nog nooit tegenkomen.
Prima dat u reageert op mijn reactie, echter citeer dan het gehele bericht, waaruit blijkt dat post.nl aangeeft dat dit dus niet altijd verplicht is...

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Postpakketfraude na verhuizing: zo werkt het | Radar checkt

Ongelezen bericht door Lowieze »

ManchesterU15 schreef:
25 mar 2019 15:52
webshopeigenaar14 schreef:
25 mar 2019 14:48
ManchesterU15 schreef:
25 mar 2019 13:05

Wat mij dan weer doet vermoeden dat een verzending zonder deze id check goedkoper is dan met. Oftewel, webshops kunnen dit tegen gaan door enkel leveringen met ID check te doen.
Ik verstuur tienduizenden pakketten per jaar, maar de optie wel of geen ID ben ik nog nooit tegenkomen.
Prima dat u reageert op mijn reactie, echter citeer dan het gehele bericht, waaruit blijkt dat post.nl aangeeft dat dit dus niet altijd verplicht is...

In uw link vermeldt PostNL nergens een situatie waarbij je je niet hoeft te legitimeren.
Wel zeggen ze:
“Dit moet je weten over het ophalen:
-Neem ter controle een geldig legitimatiebewijs mee (geen kopie).
-Haal je pakket op binnen 2 weken. Daarna gaat het terug naar de afzender.
-Soms moet je betalen bij het ophalen. Denk aan een pakket uit het buitenland. Of als je iets hebt besteld met ‘betaling bij ontvangst’.”

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Postpakketfraude na verhuizing: zo werkt het | Radar checkt

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je huis op Funda verkocht word.... soms duurde het nog half jaar voor het geleverd werd....
Dus mislukt het.
Alleen huizen die op Funda leeg staan kunnen ze makkelijk misbruiken.
Maar slimme bezorgers die een leeg huis zien zullen eerder iets melden als verdacht.

En wat als het naar de buren ging... want dan kreeg bezorger betaald en voor postkantoor afhalen niets!
Ik denk dat dit probleem niet zo groot is.

Jerrydb1987

Re: Postpakketfraude na verhuizing: zo werkt het | Radar checkt

Ongelezen bericht door Jerrydb1987 »

Schrijnend om te lezen dat sommige mensen mijn verhaal in twijfel trekken (‘lijkt mij verzonnen’) daar er veel moeite aan vooraf gegaan is dit onderwerp landelijk onder de aandacht te brengen.

Na veel onderzoek, de fraude werkt zo:

1) De fraudeur maakt een fake e-mailadres met valse naam en geboortedatum aan;

2) Vervolgens kiest de fraudeur een bestaande postcode/huisnummer, vermoedelijk door Funda omdat huizen in de verkoop vaker eigenaren hebben die niet thuis zijn (dit is essentieel!). Het pakketje wordt besteld en de fraudeur plaatst in de opmerking: ‘Gelieve niet bij de buren afleveren’.

3) Het pakket wordt aangeboden, maar er is niemand thuis (huis staat bijvoorbeeld leeg), de fraudeur ontvangt op zijn fake-mailadres daarvan bericht met de mogelijkheid het afleveradres te wijzigen;

4) De fraudeur wijzigt simpel het afleveradres naar een ophaalpunten in de buurt en haalt het de dag erna op.

5) Hoe krijgt de fraudeur dit pakket mee? Sommige webshops kiezen bij PostNL voor de standaard (goedkope) ID-check: de caissière moet dan NAAM en GEBOORTEDATUM vragen! Deze zijn vals. Er wordt niet gekeken naar een ID! Dit werkt dus niet bij alle webshops.

Webshops die de Aanvullende Diensten (€ 4,50 duurder) bekostigen, krijgen dan de dienst dat de caissière het documentnummer van een ID mag noteren. Deze webshops hebben dit probleem dus niet maar wel een duurdere aflevermethode. Dit is direct de oplossing.

Goed, voor wie dit onderwerp nog niet begreep: doe uw huiswerk voordat u ongegrond anderen voor leugenaar uitmaakt wanneer uw kennis ontoereikend is. Dit kan iedereen overkomen (u hoeft alleen niet thuis te zijn).

rutgerkirkels
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mar 2019 06:35

Re: Postpakketfraude na verhuizing: zo werkt het | Radar checkt

Ongelezen bericht door rutgerkirkels »

Ik ben in zo'n twee jaar inmiddels voor de 4e keer bezig met een soortgelijke zaak. De eerste keer kreeg ik een brief van een incassobureau waarop ik reageerde met de melding dat ik niets besteld had en dat ik identiteitsfraude vermoedde. De reactie hierop was opvallend... Ik kreeg zo'n drie weken lang geen reactie en ineens stond er een gerechtsdeurwaarder met een dagvaarding voor de deur.

Ik kwam erachter dat criminelen op goederen besteld hadden op basis van slechts mijn voornaam, achternaam en geboortejaar. Het incassobureau had in de BRP er wel even iemand bijgezocht om de vordering naartoe te sturen. Het werd een lang verhaal, maar uiteindeljk trok de firma AfterPay de rechtszaak een dag voor de zitting zijn keutel in.

Ik heb zelf enig onderzoek verricht en met een dossier onder de arm heb ik aangifte gedaan bij de politie. Die doen er inderdaad helemaal niets mee, ondanks het feit dat ik telefoonnummers, IP-adressen, tijd, afleveradressen en overige metadata op een presenteerblaadje aanleverde.

Intussen ben ik met de vierde zaak bezig en heb ik maar weer een jurist ingeschakeld om uit te zoeken of een gerechtsdeurwaarder wel zomaar op basis van zo weinig gegevens mag gaan vorderen door even in de BRP te grasduinen. Intussen bestook ik de betrokken bedrijven en incassobureau's maar met AVG-verzoeken, want ik heb sterk het vermoeden dat dreigen met rechtszaken een interessanter business model is dan daadwerkelijk fraudemanagement plegen.

Een uitgebreid verslag van hoe ik voor de rechter gesleept werd terwijl ik niets besteld had, is te vinden op https://rutger.kirkels.nl/2018/02/03/de ... -afterpay/

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Postpakketfraude na verhuizing: zo werkt het | Radar checkt

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Lowieze schreef:
25 mar 2019 16:26
ManchesterU15 schreef:
25 mar 2019 15:52
webshopeigenaar14 schreef:
25 mar 2019 14:48


Ik verstuur tienduizenden pakketten per jaar, maar de optie wel of geen ID ben ik nog nooit tegenkomen.
Prima dat u reageert op mijn reactie, echter citeer dan het gehele bericht, waaruit blijkt dat post.nl aangeeft dat dit dus niet altijd verplicht is...

In uw link vermeldt PostNL nergens een situatie waarbij je je niet hoeft te legitimeren.
Wel zeggen ze:
“Dit moet je weten over het ophalen:
-Neem ter controle een geldig legitimatiebewijs mee (geen kopie).
-Haal je pakket op binnen 2 weken. Daarna gaat het terug naar de afzender.
-Soms moet je betalen bij het ophalen. Denk aan een pakket uit het buitenland. Of als je iets hebt besteld met ‘betaling bij ontvangst’.”
Lees het nog eens, klik op het kopje Legitimatie mee?
https://www.postnl.nl/klantenservice/st ... nl-locatie

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Postpakketfraude na verhuizing: zo werkt het | Radar checkt

Ongelezen bericht door Lowieze »

ManchesterU15 schreef:
26 mar 2019 10:15
Lowieze schreef:
25 mar 2019 16:26
ManchesterU15 schreef:
25 mar 2019 15:52


Prima dat u reageert op mijn reactie, echter citeer dan het gehele bericht, waaruit blijkt dat post.nl aangeeft dat dit dus niet altijd verplicht is...

In uw link vermeldt PostNL nergens een situatie waarbij je je niet hoeft te legitimeren.
Wel zeggen ze:
“Dit moet je weten over het ophalen:
-Neem ter controle een geldig legitimatiebewijs mee (geen kopie).
-Haal je pakket op binnen 2 weken. Daarna gaat het terug naar de afzender.
-Soms moet je betalen bij het ophalen. Denk aan een pakket uit het buitenland. Of als je iets hebt besteld met ‘betaling bij ontvangst’.”
Lees het nog eens, klik op het kopje Legitimatie mee?
https://www.postnl.nl/klantenservice/st ... nl-locatie

En leest u de rest ook? “Wil je zeker weten of je je moet legitimeren? Kijk dan op Track & Trace. Of neem voor de zekerheid gewoon een (geldig) legitimatiebewijs mee.”

Als je op Track & Trace klikt, staat er niets over al dan niet legitimeren.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Postpakketfraude na verhuizing: zo werkt het | Radar checkt

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je voor een nieuwe klant op krediet leverde loop je als webshop dit risico van dat er wel afgehaald is maar nooit betaald gaat worden, gewoon niet elke klant zomaar accepteren zonder vooruitbetaling, jaren op je geld wachten en vaak niets of erg moeilijk binnen krijgen, of postkantoor weigerde zonder legitimatie en je kreeg bestelde retour dus 2x kosten!

Als je vooraf of een aanbetaling vraag is dit probleem opgelost!

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Postpakketfraude na verhuizing: zo werkt het | Radar checkt

Ongelezen bericht door yan »

Komkommertijd schreef:
26 mar 2019 13:59
Als je vooraf of een aanbetaling vraag is dit probleem opgelost!
Ja leuk bedacht, alleen dus wettelijk niet toegestaan. Er moet bij internetaankomen een mogelijkheid tot achterafbetaling worden gegeven

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Postpakketfraude na verhuizing: zo werkt het | Radar checkt

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat is de PSP.?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Postpakketfraude na verhuizing: zo werkt het | Radar checkt

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

En deze PSP Service is niet gratis, dan krijg je korting bij vooruitbetalen, en als de korting hoog genoeg is... of zonder korting veel te duur?

Gesloten