LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bol.com: oplichting door externe verkoper gefaciliteerd door Bol.com

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
R. Kok
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 apr 2019 22:08

Bol.com: oplichting door externe verkoper gefaciliteerd door Bol.com

Ongelezen bericht door R. Kok »

Op 30 maart 2019 ontving mijn zoon via tweakers een prijsalert betreffende een Samsung S10. De smartphone werd voor een scherpe prijs (€599,00) bij Bol.com aangeboden en aangezien het Bulk 10-daagse bij Bol.com was, was deze scherpe prijs te verklaren (=> bij KPN betaalde je op dat moment €696,00 voor deze smartphone bij het aangaan van een abonnement). Ik heb direct het toestel voor mijn zoon bij Bol.com besteld en kreeg meteen de bevestiging dat de koop was gelukt en dat de smartphone uiterlijk op 2 april door DHL zou worden bezorgd.

Op 1 april reed DHL ons huis voorbij en op 2 april gebeurde dit ook. Ik heb toen direct contact met Bol.com opgenomen om te horen wanneer ik de bestelde smartphone kon verwachten. Het bevreemde mij dat de externe verkoper ‘Vinnievibes’ op 2 april helemaal geen artikelen meer via Bol.com aanbood en ik vroeg bij Bol.com na of ik te maken had met een malafide verkoper. Dit was volgens Bol.com niet het geval en ik hoefde mij geen zorgen te maken. Bol.com zou navraag doen bij Vinnievibes en mij laten weten wat het antwoord was. De volgende ochtend ontving ik - via Bol.com - een bericht van Vinnievibes dat alle bestellingen door een foutieve koppeling met de webshop waren geannuleerd. De bestelde artikelen konden alsnog tegen de overeengekomen prijs rechtstreeks bij Vinnievibes worden besteld. Mijn zoon drong er op aan om dit te doen, maar ik ben toch eerst even gaan googlen op de externe verkoper. Wat bleek: Vinnievibes is een eenmanszaak met als bedrijfsactiviteit ‘Beoefening van podiumkunst’. Op dat moment besefte ik dat ik was opgelicht en heb ik meteen met Bol.com telefonisch contact opgenomen.

Bol.com was inmiddels van deze mail en de oplichting op de hoogte en de medewerker was blij dat ik niet op de mail van ‘Vinnievibes’ was ingegaan. In dit gesprek gaf ik aan dat ik toch graag de gewenste smartphone tegen de aangeboden prijs wilde ontvangen, daar mijn zoon later in de week jarig zou zijn en hij in de veronderstelling was dat hij een Samsung S10 zou krijgen. Volgens de medewerker van Bol.com was het hoofdkantoor met deze zaak bezig en zou worden bepaald hoe klanten konden worden tegemoetgekomen. Hierbij gaf ik aan dat ik gebaat was bij een snelle beslissing, daar mijn zoon op 6 april 2019 zijn verjaardag zou vieren en wij inmiddels ook een telefoonhoesje voor dit toestel bij Bol.com hadden aangeschaft. De medewerker begreep de urgentie en zou dit met het hoofdkantoor afstemmen. Op 5 april werd duidelijk dat ik alleen mijn geld zou terugkrijgen en dat Bol.com niet over zou gaan tot enige vorm van compensatie. Ik ben heel erg teleurgesteld over hoe Bol.com met deze zaak is omgegaan. Het vertrouwen in Bol.com is bij mij helemaal weg. Waarin zit mijn teleurstelling?

Bol.com neemt géén verantwoordelijkheid voor het feit dat:

• Er klaarblijkelijk geen screening is bij het aangaan van contracten met nieuwe externe verkopers. Verkopers worden niet juist geïdentificeerd, waardoor identiteitsfraude kinderspel is. Daarnaast worden bedrijfsactiviteiten niet via het KVK-nummer gecontroleerd (=> Vinnievibes betreft een eenmanszaak met als bedrijfsactiviteit het beoefenen van podiumkunst, dit heeft niets met detailhandel of een webshop te maken);
• nieuwe externe verkopers klaarblijkelijk niet goed worden gemonitord op aangeboden handelswaar en ongebruikelijke omzetten;
• Bij signalen van klanten over malafide praktijken er niet adequaat wordt gehandeld: de oplichter heeft na duidelijke klantsignalen toch nog twee keer emails via het platvorm van Bol.com kunnen versturen om alsnog geld bij klanten afhandig te kunnen maken;
• De communicatie over de oplichtingszaak te wensen over liet. Er is te laat actief vanuit Bol.com over deze zaak gecommuniceerd en er zijn dingen door medewerkers toegezegd die later niet zijn waargemaakt (=> niet terugbellen over de zaak, toezeggingen over tegemoetkoming, welke later niet worden waargemaakt, geen excuses voor het voorval/ongemak en niet meedenken met de klant).

Hetgeen wat mij het meest verbaast, is dat Bol.com helemaal niets heeft ondernomen om toch een Samsung S10 aan mij te leveren. Blijkbaar is Bol.com alleen het slachtoffer van deze oplichtingszaak en zijn klanten onbelangrijk. Mijn zoon heeft uiteindelijk géén Samsung S10 geleverd gekregen en Bol.com kon dit besluit - na aandringen vanaf mijn kant - pas één dag voor zijn verjaardag kenbaar maken. Tot die tijd werd ik aan het lijntje gehouden en was het afwachten of Bol.com op één of andere manier tegemoet zou komen. Bol.com heeft voor mij afgedaan en ik zal als trouwe klant er nooit meer kopen. Later heeft Bol.com mij teruggebeld om excuses aan te bieden over de gang van zaken en is gepoogd mij om als klant te behouden door een cadeaubon van €20,00 aan te bieden…

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50
Beste antwoord
Gekozen door R. Kok

Re: Bol.com: oplichting door externe verkoper gefaciliteerd door Bol.com

door Henk Toeter » 08 apr 2019 20:51

De laatste paar berichten zijn weer forumgebruikers die hun eigen normen en waarden willen opdringen. (leeftijd kind? waar hij blij mee moet zijn? waar het geld vandaan komt? Allemaal off-topic meningen die weer niets toevoegen)

Ben het wel met TS eens eigenlijk. Bol.com is een soort Marktplaats, maar pretendeert beter te zijn dan Marktplaats. Dan zou dit niet mogen gebeuren. In mijn beleving dient Bol.com de S10 te leveren voor het afgesproken bedrag. Dan zou in mijn beleving pas een rechtvaardige oplossing zijn.
Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bol.com: oplichting door externe verkoper gefaciliteerd door Bol.com

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik zou eerlijk gezegd al blij zijn als ik mijn geld weer terug had. En dat uw zoon zijn telefoon niet op zijn verjaardag heeft gekregen, maar deze waarschijnlijk nog wel later van u krijgt, ach, daar komt hij toch ook wel overheen?
Niet alles is maakbaar in het leven en bij Bol werken ook maar mensen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bol.com: oplichting door externe verkoper gefaciliteerd door Bol.com

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als een prijs te goedkoop is, dan is het te mooi om waar te zijn. Bol had de bulk10daagse, niet de andere aanbieders. Dat Bol dus spullen afprijst wil niet zeggen dat andere aanbieders dat ook doen.

In dit geval heeft een oplichter geprobeerd geld afhandig te maken. Dit met een prijs die niet mogelijk is voor een S10. Waarom denkt u dan toch recht te hebben op deze prijs? En ja, dat het voor Bol een paar dagen duurt om alles in kaart te brengen en een oplossing te zoeken is begrijpelijk. U bent niet de enige klant en er zal ook uitgezocht moeten worden wie er achter de aanbieder zit.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Bol.com: oplichting door externe verkoper gefaciliteerd door Bol.com

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Begrijp me niet verkeerd: ik kan me uw teleurstelling goed voorstellen.

Dat gezegd hebbende moet ik zeggen dat Bol.com wel enige verantwoordelijkheid neemt, door u schadeloos te stellen. Dat had u via Marktplaats nooit gehad.

U weet niet in hoeverre Bol.com mensen die nav de "aanvullende" mail meer geld hebben overgemaakt, maar het kan zo zijn dat ook die klanten zijn gecompenseerd.

Vermoedelijk een dure wijze les voor bol.com en again... Wees in ieder geval blij dat u het geld terug heeft gehad.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Bol.com: oplichting door externe verkoper gefaciliteerd door Bol.com

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Bol .Com is voor mijn naast de eigen winkel vooral Winkelcentrum waar zelfstandige ondernemers via hun klanten kregen.

dus een winkel centrum en Bol.com is niet verantwoordelijk of ze het goed doen.
Wegsturen is enige wat Bol.com kan doen, maar onder andere naam kun je weer daar terecht helaas.

Kijk dus goed of je met bol.com zelf of een ondernemer zaken doet.

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Bol.com: oplichting door externe verkoper gefaciliteerd door Bol.com

Ongelezen bericht door BL2 »

Netjes en snel al je geld terug, en dan toch nog ontstemd zijn.
Persoonlijk vind ik dit ongelofelijk !
Je zoon moet maar even geduld hebben, een goede eigenschap voor zijn verdere leven.

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Bol.com: oplichting door externe verkoper gefaciliteerd door Bol.com

Ongelezen bericht door BL2 »

daar mijn zoon later in de week jarig zou zijn en hij in de veronderstelling was dat hij een Samsung S10 zou krijgen
In mijn jeugd wist ik nooit wat ik kreeg voor mijn verjaardag, dat was nou juist de leuke verrassing.
Ik was altijd enorm blij met Lego twv. 15,00 gulden......

R. Kok
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 apr 2019 22:08

Re: Bol.com: oplichting door externe verkoper gefaciliteerd door Bol.com

Ongelezen bericht door R. Kok »

@BL2 mijn zoon is 15 en heeft voor dit cadeau gespaard/gewerkt. Mijn teleurstelling zit in het feit dat oplichting via Bol.com zo wel heel erg gemakkelijk is. Deze zaak kent alleen maar verliezers: Vinnievibes is geconfronteerd met identiteitsfraude en de negatieve gevolgen hiervan, Bol.com loopt reputatieschade op en zal aardig wat geld kwijt zijn met de afwikkeling van deze oplichtingszaak en klanten van Bol. com hebben geen producten geleverd gekregen die ze hadden besteld. Dit had niet gehoeven als Bol.com haar zaken op orde heeft.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bol.com: oplichting door externe verkoper gefaciliteerd door Bol.com

Ongelezen bericht door Lowieze »

R. Kok schreef:
07 apr 2019 16:29
@BL2 mijn zoon is 15 en heeft voor dit cadeau gespaard/gewerkt. Mijn teleurstelling zit in het feit dat oplichting via Bol.com zo wel heel erg gemakkelijk is. Deze zaak kent alleen maar verliezers: Vinnievibes is geconfronteerd met identiteitsfraude en de negatieve gevolgen hiervan, Bol.com loopt reputatieschade op en zal aardig wat geld kwijt zijn met de afwikkeling van deze oplichtingszaak en klanten van Bol. com hebben geen producten geleverd gekregen die ze hadden besteld. Dit had niet gehoeven als Bol.com haar zaken op orde heeft.
Op de site van de Consumentenbond las ik dat het bestand van de externe verkoper misbruikt is en dat de echte eigenaar van dit adres er niets mee te maken had.
Kan gebeuren natuurlijk, zonder dat Bol dit wist. Zij hebben wel direct maatregelen genomen en op internet gezet dat zij geen zaken meer doen met deze verkoper.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Bol.com: oplichting door externe verkoper gefaciliteerd door Bol.com

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Bol.com loopt helemaal geen reputatie schade op, want je hebt je geld terug gekregen. Dat jij daar geen genoegen mee neemt, zegt wat over jou. Een bon van 20 euro is netjes. En winkelprijzen moet je natuurlijk nooit vergelijken met abonnementsprijzen.

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Bol.com: oplichting door externe verkoper gefaciliteerd door Bol.com

Ongelezen bericht door BL2 »

Mijn teleurstelling zit in het feit dat oplichting via Bol.com zo wel heel erg gemakkelijk is. Deze zaak kent alleen maar verliezers......
Ik zie geen verliezers, je hebt je geld terug, en nog E 20,- extra om de traantjes te drogen. Wacht een paar weken en de S10 gaat in prijs zakken als het nieuwtje eraf is, of koop een type uit de "digitale prehistorie", welke bv al 6 maanden in de winkel ligt.
Dan houd je zoontje een leuk bedragje over.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bol.com: oplichting door externe verkoper gefaciliteerd door Bol.com

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

R. Kok schreef:
07 apr 2019 16:29
@BL2 mijn zoon is 15 en heeft voor dit cadeau gespaard/gewerkt. Mijn teleurstelling zit in het feit dat oplichting via Bol.com zo wel heel erg gemakkelijk is. Deze zaak kent alleen maar verliezers: Vinnievibes is geconfronteerd met identiteitsfraude en de negatieve gevolgen hiervan, Bol.com loopt reputatieschade op en zal aardig wat geld kwijt zijn met de afwikkeling van deze oplichtingszaak en klanten van Bol. com hebben geen producten geleverd gekregen die ze hadden besteld. Dit had niet gehoeven als Bol.com haar zaken op orde heeft.
Teleurstellingen horen bij het leven. Verder lees ik niets dat in uw nadeel zou werken. Al zou er reputatieschade zijn en al zou Bol een hoop geld kwijt zijn en al had Bol zijn zaakjes op orde, dan nog heeft u geen schade.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Bol.com: oplichting door externe verkoper gefaciliteerd door Bol.com

Ongelezen bericht door berndv »

R. Kok schreef:
06 apr 2019 22:13
Op 30 maart 2019 ontving mijn zoon via tweakers een prijsalert betreffende een Samsung S10. De smartphone werd voor een scherpe prijs (€599,00) bij Bol.com aangeboden
Wat had uw zoon op zijn verjaardag gekregen als dit prijsalert niet was gekomen? U heeft gehandeld op basis van dit prijsalert, als u die niet had ontvangen, wat had uw zoon dan op zijn verjaardag gekregen?

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Bol.com: oplichting door externe verkoper gefaciliteerd door Bol.com

Ongelezen bericht door Sira »

@berndv
Geen S10, want TS legt later aan BL2 uit: "mijn zoon is 15 en heeft voor dit cadeau gespaard/gewerkt".

Snap jij het, snap ik het.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bol.com: oplichting door externe verkoper gefaciliteerd door Bol.com

Ongelezen bericht door witte angora »

Sira schreef:
08 apr 2019 17:07
@berndv
Geen S10, want TS legt later aan BL2 uit: "mijn zoon is 15 en heeft voor dit cadeau gespaard/gewerkt".

Snap jij het, snap ik het.
Dat had ik ook al gezien, en ik snap het ook niet. Op je verjaardag een cadeau ontvangen waarvoor je zelf gespaard/gewerkt hebt, en ook nog eens weet wat het is...

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bol.com: oplichting door externe verkoper gefaciliteerd door Bol.com

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Pa en/of moe zal wel wat bijgelegd hebben, bij dat gespaarde geld.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Bol.com: oplichting door externe verkoper gefaciliteerd door Bol.com

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Een 15 jarige is bepaald geen klein kind. Dus waarom zou hij niet mogen weten wat hij krijgt? Hij zal ook zelf wel gezegd hebben dat hij een S10 wil. En inderdaad, ouders zullen wel gedeeltelijk mee betalen. Niets vreemds aan.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Bol.com: oplichting door externe verkoper gefaciliteerd door Bol.com

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

De laatste paar berichten zijn weer forumgebruikers die hun eigen normen en waarden willen opdringen. (leeftijd kind? waar hij blij mee moet zijn? waar het geld vandaan komt? Allemaal off-topic meningen die weer niets toevoegen)

Ben het wel met TS eens eigenlijk. Bol.com is een soort Marktplaats, maar pretendeert beter te zijn dan Marktplaats. Dan zou dit niet mogen gebeuren. In mijn beleving dient Bol.com de S10 te leveren voor het afgesproken bedrag. Dan zou in mijn beleving pas een rechtvaardige oplossing zijn.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bol.com: oplichting door externe verkoper gefaciliteerd door Bol.com

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Henk Toeter schreef:
08 apr 2019 20:51
Ben het wel met TS eens eigenlijk. Bol.com is een soort Marktplaats, maar pretendeert beter te zijn dan Marktplaats. Dan zou dit niet mogen gebeuren. In mijn beleving dient Bol.com de S10 te leveren voor het afgesproken bedrag. Dan zou in mijn beleving pas een rechtvaardige oplossing zijn.
De prijs is zo laag dat je kan weten dat het niet kan. Alleen daarom al hoeft er niet geleverd worden. TS wordt schadeloos gesteld en dat is al meer dan Marktplaats zou doen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bol.com: oplichting door externe verkoper gefaciliteerd door Bol.com

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er is helemaal niets bij Bol gekocht. Dus Bol hoeft ook niets te leveren.

Gesloten