LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
KeesvanBemmel
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2020 00:09

Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door KeesvanBemmel »

Nou ben ik toch eens benieuwd of meer mensen dit meegemaakt hebben.

Een week of vier geleden zag ik bij BVA Auctions een RVS Kookeiland. De maatvoering en staat was goed om te gebruiken als werktafel in de garage dus ben ik maar naar de kijkdag gereden om eens te kijken of het echt wat was.

Daar aangekomen sprak ik een man (van of voor BVA) die me het kookeiland liet zien. Naast dat eiland stond exact eenzelfde eiland alleen dan zonder kookplaten. Voor mij prima want ik wilde het ergens anders voor gebruiken. De man vertelde mij dat ze heel duur zijn maar dat ik hem voor €500 zonder factuur mocht meenemen. Na een belletje "met kantoor" was het €400. Oh en by the way, als ze op de veiling een te lage prijs zouden krijgen "zou er iets met computers gebeuren en worden ze niet verkocht".

Een dag later belde ik de meneer en voor €375 hadden we een deal. Was ik heel blij mee. Echter, een uurtje later kwam een bericht "ai dikke pech hij was toch al verkocht".

Foutje kan gebeuren natuurlijk, maar het verhaal wordt nog wat interessanter: De initiële werktafel stond nog op de veiling, daar ben ik op gaan bieden en werd steeds overboden. Bij sluiting had ik verloren en had dus iemand anders het kavel gekocht.

2-3 weken later zag ik EXACT hetzelfde kookeiland weer op een nieuwe BVA veiling. Ook weer op geboden, steeds overboden en bij sluiting weer niet de gelukkige.

Vandaag, weer 2-3 weken later, zie ik weer precies dat kookeiland staan. https://www.bva-auctions.com/nl/auction ... 8815?pid=0

En nou ben ik toch echt benieuwd of er meer van dit soort ervaringen zijn met BVA auctions. Want ik kan het natuurlijk niet hard maken, de "computers zorgen wel dat het niet voor een te lage prijs weg gaat" is me alleen in persoon en aan de telefoon verteld, maar dit ruikt toch wel echt naar boefjes.

Iemand ervaring?

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Natuurlijk gaat een verkoper iets niet tegen elke prijs verkopen. Handel is er om winst te maken. Er zijn al meer voorvallen voorbij gekomen dat iemand op het laatste moment overboden werd en de maand er op hetzelfde artikel weer in de veiling stond.

Toevallig reed ik net weer langs op een ophaling van BVA. Vaker kom ik daar (zakelijk) en het is daar gewoon een bron van inkomsten. Bij een te lage prijs gaat of de gunning niet door of wordt er door hunzelf overboden. Af en toe haal ik wel eens de winkeldochters op, dan zijn er meerdere kavelnummers over elkaar geplakt. Sommige artikelen liggen er dus al 10 veilingen lang.

juliomariner
Berichten: 4827
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik krijg ook steeds meer het idee dat bva van pure faillissement veilingen steeds meer naar veilen van door hun zelf ingekochte artikelen gaan.
De faillesement veilingen van zakelijke goederen gaan steeds meer naar Troostwijk

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Tsja, vindt nogal misleidend. Je biedt, je wint de veiling maar moet nog maar afwachten of het item wordt gegund door de verkoper.
Is op deze manier mijn inziens geen veiling meer.


Van de site:
Toewijzing aan de hoogste bieder geschiedt na gunning van de opdrachtgever"

Na afloop van de veiling besluit onze opdrachtgever, die tevens de verkoper is, of dit kavel wordt gegund. BVA Auctions en verkoper streven ernaar om u binnen 2 werkdagen hierover te berichten.

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Zal te maken hebben met de reserve die men hanteert. Sommige veilingproducten hebben namelijk een minimumprijs, als die niet gehaald wordt, dan gaat de veiling niet door. Deze wordt echter niet openbaar gemaakt, om de veiling niet te storen.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door witte angora »

Het zou zomaar kunnen, om bij de OP te blijven, dat er meerdere exact dezelfde tafels in het magazijn staan, maar dat ze er maar eentje per veiling verkopen.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Nijogeth schreef:
03 mar 2020 13:50
Zal te maken hebben met de reserve die men hanteert. Sommige veilingproducten hebben namelijk een minimumprijs, als die niet gehaald wordt, dan gaat de veiling niet door. Deze wordt echter niet openbaar gemaakt, om de veiling niet te storen.

Dan moeten ze de minium prijs erbij zetten. Dan kun jezelf beslissen of deze minium prijs is waar je mee wilt beginnen.

Net als op Marktplaats, daar kun je ook aangeven wat de min prijs is en daaronder kun je niet bieden. Ja en ik weet het, veelal sturen ze dan bericht wat de laagste prijs is of ik kom voor prijs xx ophalen waaebij xx dan weer lager dan de ingestelde min prijs is.

juliomariner
Berichten: 4827
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door juliomariner »

Tja maar zo werken veilingen nu eenmaal niet. Bij de meeste veilingen wordt de minimumprijs niet genoemd

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

juliomariner schreef:
03 mar 2020 14:35
Tja maar zo werken veilingen nu eenmaal niet. Bij de meeste veilingen wordt de minimumprijs niet genoemd
En sommige veilingen wel.
En is opzich geen probleem mits je dan ook tegen het geboden en gewonnen bod verkoopt en niet ineens terug trekt opdat de minium prijs niet is bereikt.

juliomariner
Berichten: 4827
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door juliomariner »

Heel simpel, als de minimumprijs niet is gehaald is het kavel niet verkocht.
Staat ook in de veilingvoorwaarden. Bent u het daar niet mee eens dan moet u niet bieden.

KeesvanBemmel
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2020 00:09

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door KeesvanBemmel »

Laten we niet flauw doen, dit is geen verhaal van een slecht geïnformeerde bieder. Ik ben er heen geweest, er stonden 2 eilanden en ik vroeg of er nog meer waren dat was niet zo. Het is dus het zelfde eiland.

Daarbij lieten de eerdere veilingen zien dat het startbod €1 was en er stond nergens een minimum prijs in de voorwaarden. Dus mee eens zijn is niet aan de orde.

Prima dat ze dit soort praktijken er op nahouden, maar het is wel gewoon gek en heeft niks te maken met "natuurlijk moeten ze winst maken".

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De minimumprijs wordt ook niet weergegeven. Dat is nu het hele idee van een reserve.

Ik heb iets waarvoor niemand zo ooit 500 euro zou willen betalen, maar ik wil er wel 500 euro voor hebben. Dan spreek ik een reserve af van 500 euro en dan hoop ik dat 2 mensen tegen elkaar op gaan bieden en op een bepaald moment zeggen 'ja, ik heb al 450 euro geboden, die 50 euro kan er wel bij' en vervolgens op 600 euro afgeslagen wordt.

Deze bieders haken misschien al vooraf af als ze weten dat de reserve 500 is en dus wordt deze niet bekend gemaakt. Zo werken veilingen nu eenmaal. Het competitieve (per se de veiling willen winnen van de andere bieder) zorgt regelmatig voor hogere prijzen.

KeesvanBemmel
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2020 00:09

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door KeesvanBemmel »

Waarom heeft iedereen het toch over reserves en minimum prijzen? Waar staat dat dat bij die veiling zo was? Misschien heb ik het gemist, maar als iemand me kan vertellen dat er überhaupt een reserve of minimumprijs zat op deze (inmiddels gesloten) veiling: https://www.bva-auctions.com/nl/auction ... 7909?pid=0 ben ik ook tevreden.

Ik waardeer de uitleg over de betekenis van reserves, veilingen en minimumprijzen, maar dit stond nergens. Of ik heb er echt overheen gekeken dan hoor ik dat ook graag.

Gaan alle reacties overigens ook nog even voorbij aan het feit dat de meneer in kwestie cryptisch vertelde dat "de computers" van BVA zelf bieden. Maar dat zal dan ook wel in de voorwaarden staan.

juliomariner
Berichten: 4827
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door juliomariner »

Daar gaan we niet aan voorbij maar is heel moeilijk te bewijzen

KeesvanBemmel
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2020 00:09

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door KeesvanBemmel »

Maar waar staat dan wel dat er een reserve of minimumprijs was? Niet eens de hoogte, gewoon OF die er is?

juliomariner
Berichten: 4827
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ergens verstopt onder faqs op de site. Na het bieden. Daar staat dat kavel eventueel door oodrachtgever gegund moet worden.

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Er staat in elk geval dat BVA niet de verkoper is van dit product. Een reserve zal nooit bekend gemaakt worden, behalve aan de winnaar dat deze niet gehaald is. Ik zie in de voorwaarden dat BVA ook dingen aanbiedt onder voorbehoud van gunning, wat in houdt dat de winnaar pas daadwerkelijk het product gaat krijgen als de eigenaar akkoord is met de prijs, dus dan is er zelfs geen minimumprijs, maar dan kan de verkoper altijd niet akkoord gaan met het hoogste bod. Het blijven aparte dingen die veilingsites.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

NeoDutchio schreef:
03 mar 2020 09:51
Natuurlijk gaat een verkoper iets niet tegen elke prijs verkopen. Handel is er om winst te maken. Er zijn al meer voorvallen voorbij gekomen dat iemand op het laatste moment overboden werd en de maand er op hetzelfde artikel weer in de veiling stond.

Toevallig reed ik net weer langs op een ophaling van BVA. Vaker kom ik daar (zakelijk) en het is daar gewoon een bron van inkomsten. Bij een te lage prijs gaat of de gunning niet door of wordt er door hunzelf overboden. Af en toe haal ik wel eens de winkeldochters op, dan zijn er meerdere kavelnummers over elkaar geplakt. Sommige artikelen liggen er dus al 10 veilingen lang.
Mag dat dan wettelijk gezien, op je eigen spullen bieden als BVA zijnde? Volgens mij is dat gewoon fraude danwel een misleidende handelspraktijk. Zeker wanneer je daar niet transparant over bent. Ook wanneer een compleet kookeiland zonder reserve drie euro oplevert, moet er gewoon aan de hoogste bieder geleverd worden lijkt mij. Tenzij in de AV is opgenomen dat biedingen niet gegund hoeven te worden en dit ook wettelijk is toegestaan.

Europese wetgeving verbiedt "shill bidding"; het op je eigen veilingkavel bieden. Daar staan gelukkig ook boetes op van de toezichthouder.

Als kleine eBay veilingverkoper moet ik dit soort geintjes ook niet flikken. Mijn account wordt dan onmiddellijk gesloten. En daar ben ik nog blij mee ook. Eerlijk zakendoen staat wat mij betreft op nummer 1. Ik ben daarom benieuwd waarom BVA kennelijk boven de wet mag staan.

Je stelling "Natuurlijk gaat een verkoper iets niet tegen elke prijs verkopen." is wat mij betreft discutabel. Volgens mij is een veiling in essentie wél verkopen tegen elke prijs. Als de opbrengst voor jou als verkoper tegenvalt, heb je gewoon pech gehad.

juliomariner
Berichten: 4827
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door juliomariner »

Nee hoor, een veiling mag een minimumprijs hanteren.. zelf meebieden door bva is gewoon heel moeilijk te bewijzen.
Ik kom regelmatig op paardenveilingen en daar is meebieden op je eigen paard vrij gewoon (of laten bieden door een stroman)

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Natuurlijk mag een veiling een minimumprijs hanteren. Dat staat wat mij betreft niet ter discussie. Bieden vanaf 100 euro bijvoorbeeld. Maar niet: "uw bod haalde de minimumprijs niet" voor een veiling waarbij geen "vanaf prijs" stond ingesteld en niet stond aangegeven dat er een limiet is ingesteld.

Gesloten