Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Ongelezen bericht door Radar »

Kleding, schoenen, boeken, speelgoed: we bestellen van alles online en sturen ook regelmatig weer spullen terug. Dat resulteerde vorig jaar in zo’n anderhalf miljoen pakketten per dag. Maar plek voor al die pakketten is er steeds minder. Aanbieders van pakketpunten stoppen ermee omdat ze de stroom niet meer aankunnen en ze te weinig geld opleveren.

’De winkelier staat er dubbel in. Die wil graag de service bieden, maar door de enorme toename is het bijna niet te doen. Er komt veel ergernis van, niet alleen bij de winkelier, maar ook bij de consument.’

Bekijk het fragment hier

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Radar schreef:
09 mar 2020 17:32
Kleding, schoenen, boeken, speelgoed: we bestellen van alles online en sturen ook regelmatig weer spullen terug. Dat resulteerde vorig jaar in zo’n anderhalf miljoen pakketten per dag. Maar plek voor al die pakketten is er steeds minder. Aanbieders van pakketpunten stoppen ermee omdat ze de stroom niet meer aankunnen en ze te weinig geld opleveren.
Blijkt dat er toch meer behoefte is aan fysieke winkels en dat is een goede zaak. Die winkels zouden ook de retourpakketten moeten kunnen aannemen.

sake1987

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Ongelezen bericht door sake1987 »

In iedere stad / dorp lege winkelruimte genoeg. Dus open hierin, eventueel gezamenlijk een pakket inlever ophaal winkel / punt . Eventueel met pas ruimte voor kleding en schoenen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

sake1987 schreef:
13 mar 2020 17:47
In iedere stad / dorp lege winkelruimte genoeg. Dus open hierin, eventueel gezamenlijk een pakket inlever ophaal winkel / punt . Eventueel met pas ruimte voor kleding en schoenen.
Voor een gemiddeld pakje vangt een postpunt €0,20. Om de huur, gas/water/licht en personeel te betalen ter waarde van zo'n €3000,- per maand moeten er 15000 pakjes gehaald/gebracht worden. Deze maand heeft 25 werkdagen, dat wil zeggen 600 pakjes per dag. Open van 9 tot 18 is 66,6 pakjes per uur. Elke minuut moet er dus een pakje weg. Dat gaat je nooit lukken met 1 medewerker.

Een afhaalpunt is dus nooit rendabel te maken met deze kosten.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik wil wel een pakketpunt beginnen hoor. Koop wel ergens een loods en ga dat uitbaten. Maar daar wil ik wel een vast minimumbedrag voor en dat willen Postnl en DHL waarschijnlijk niet bieden. Wat die willen betalen is waarschijnlijk alleen te doen als je al een ruimte hebt waar je verdiensten uithaalt, maar dan heb je de ruimte zelf nodig.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Nijogeth schreef:
13 mar 2020 18:19
Ik wil wel een pakketpunt beginnen hoor. Koop wel ergens een loods en ga dat uitbaten. Maar daar wil ik wel een vast minimumbedrag voor en dat willen Postnl en DHL waarschijnlijk niet bieden. Wat die willen betalen is waarschijnlijk alleen te doen als je al een ruimte hebt waar je verdiensten uithaalt, maar dan heb je de ruimte zelf nodig.
In mijn tijd als DHL wijkpunt was elke woensdag de gang en de keuken te klein voor de pakjes. De kledingzakken van Wehkamp gingen nog wel, maar dozen met autokinderstoelen en kasten zijn vrij lastig niet in de weg neer te zetten.
Als mensen gewoon thuis zijn als ze online kopen scheelt al een hoop ergernis. In het weekend bestellen betekend op dinsdag bezorgen. Als er dan alleen al 50 pakjes in 1 wijk niet afgeleverd kunnen worden, waarvan er zelfs bestellers zijn die op vakantie waren, dan gaat er gewoon structureel iets mis.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Radar schreef:
09 mar 2020 17:32
’De winkelier staat er dubbel in. Die wil graag de service bieden, maar door de enorme toename is het bijna niet te doen. Er komt veel ergernis van, niet alleen bij de winkelier, maar ook bij de consument.’
Beetje non item, de markt zal zelf met een oplossing komen voor dit probleem. Doet PostNL het niet dan komt DHL er wel mee.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De bedragen die de winkels kregen is ook afgenomen dus veroorzaken ze het zelf.

Als er geen redelijke prijs voor de winkel in zit stort de gehele markt in.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Komkommertijd schreef:
13 mar 2020 20:57
De bedragen die de winkels kregen is ook afgenomen dus veroorzaken ze het zelf.

Als er geen redelijke prijs voor de winkel in zit stort de gehele markt in.
De markt stort niet in, die zal zelf met een oplossing komen.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Misschien wel een soort "PakketpuntPlus" waar je artikelen ook kunt bekijken. Als je iets wilt hebben dat ze dan een paar exemplaren hebben staan waarvan je er een direct kunt afrekenen met je pinpas en meenemen.

Of een handige afleverkluis op een centraal punt in de wijk. Dus als je niet thuis bent als iets thuisbezorgd wordt dat je dan toch wanneer je maar wil je pakket een kilometer verderop kunt ophalen.

Of een goede samenwerling en afstemming tussen alle grote bezorgers, zodat er nog maar één busje hoeft te rijden. Misschien valt er ook nog wat te combineren op één website of app.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ja, zoiets! Geweldig wat een beetje brainstormen oplevert.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus gewoon een heerlijke winkel waarin je kunt rondstruinen, de boel kunt aanraken, er aan kunt snuffelen, en dan pas hoeft te besluiten, ja, dat wil ik.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

En straks land er zeker ook iemand op de maan, wat een fantasie hebben mensen dus. Er wordt dus gedacht aan een pand waar de rekken in staan waar kleding aan hangt wat je dus zelf kan bekijken, voelen en passen? En wat moet dat kosten? Personeel, ruimte, de kachel aan. Dat kan toch nooit uit? *Sarcasm off*

mh73

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Ongelezen bericht door mh73 »

Toen ze bij mij in de winkel kwamen of ik pakketpunt wilde worden, was het niet eens € 0,20 per pakje. Sorry hoor, al die dozen in je winkel, de administratieve rompslomp erbij, dat is het me niet waard.

sake1987

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Ongelezen bericht door sake1987 »

breien schreef:
13 mar 2020 23:16
Een winkel waar ze de producten in vitrinekasten hebben staan. Ter plekke kan men het product bekijken en een bestelformulier invullen. Daarmee loopt men naar de kassa en het product wordt uit de voorraad geleverd en afgerekend.
Kijkshop heropenen :D

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik wilde net antwoord van Sake 1987 geven!

Dat is 1 showmodel, en veel magazijn ruimte nodig voor voorraad!
Bestellen van showroom kan wel en later ophalen of laten bezorgen, maar dan niet gratis (bij de prijs in) maar gewoon werkelijke bezorgkosten berekenen.
Voor 1 artikel betaal je 1x bezorgen.
Voor 10 artikelen ook 1x dus voordeel.

Nu betalen de 10 in 1x bestellers voor de buren die het in 10x laten bezorgen, en veroorzaken een dagelijkse file in mijn straat.
Maar waarom winkels? mh73 noemde de 20 cent, waar het nooit voor kan!
Als industrie terrein met voldoende parkeer ruimte en goedkope buiten centrum locatie op enige afstand is het wel mogelijk voor een iets hogere prijs.

Voor 20 cent is het verliesgevend, en minimaal €1,- voor opzoeken en overhandigen en die te lang staan tegen betaling retour dus niet meer gratis.... als de bezorg kosten hoger worden, en retour ook word er minder besteld om te passen!
Als je 10 jurken bestelde en er 9 retour doet is zoveel werk, moet ook betaald worden.

Als ik zie wat enkele van mijn Ali Express gekost hebben en nog 20 cent voor de winkel bij afhalen?
Dan is het voor Post NL ook verliesgevend, en raken we die zooi ook mooi kwijt, weer kansen voor een buurt winkel die een groter aantal hebbedingetjes kan inkopen, maar..... we hebben al een Action die het eigenlijk al doet!

We hebben hier een wettelijk minimum loon en als we ons daar aan houden is de hele pakket dienst binnen
enkele maanden totaal anders.
Als mh73 een redelijke €1,- per pakje kreeg had hij misschien nog ja geroepen!
Voor dit soort bedragen veroorzaken de concurrerende post bedrijven het zelf hun probleem.

glompie
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 okt 2009 13:15
Locatie: Eindhoven City
Contacteer:

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Ongelezen bericht door glompie »

Met brieven hebben we nooit veel problemen gehad omdat iedereen een brievenbus heeft.
Dus ik stel voor dat winkeliers, pakketdiensten, consumenten en de overheid alle vier betalen voor een pakketbus bij ieder huis in Nederland.

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Radar schreef:
09 mar 2020 17:32
’De winkelier staat er dubbel in. Die wil graag de service bieden, maar door de enorme toename is het bijna niet te doen. Er komt veel ergernis van, niet alleen bij de winkelier, maar ook bij de consument.’
Het huidige systeem is niet overeind te houden maar niemand lijkt bereid een beter systeem neer te zetten vooral ook omdat de klanten niet bereid zijn voor die betere service te betalen. Voorlopig rommelen we maar zo door.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Mijn lokale Primerawinkel ontvangt 20 eurocent per aangenomen of uitgeleverd pakket van PostNL. Verder verkopen ze rookwaren, loten, tijdschriften en schrijfwaren.

Het is voor hun een verlieslatende aangelegenheid. De "winst" zit hem inderdaad in de extra "traffic" in de winkel.

Je zou kunnen stellen dat PostNL hiermee parasiteert op het MKB.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

DeZevendeHenk schreef:
22 sep 2021 15:39
Radar schreef:
09 mar 2020 17:32
’De winkelier staat er dubbel in. Die wil graag de service bieden, maar door de enorme toename is het bijna niet te doen. Er komt veel ergernis van, niet alleen bij de winkelier, maar ook bij de consument.’
Het huidige systeem is niet overeind te houden maar niemand lijkt bereid een beter systeem neer te zetten vooral ook omdat de klanten niet bereid zijn voor die betere service te betalen. Voorlopig rommelen we maar zo door.
Geen dingen bestellen als je weet dat je niet thuis bent (of een alternatief regelen om het pakket aan te nemen) lijkt me een aardige oplossing.

Gesloten