Retourkosten voor geweigerde bestelling

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
fonsflons
Berichten: 2069
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door fonsflons »

Komkommertijd schreef:
31 jul 2020 17:43
Het terugzenden van de geleverde zaken komt geheel voor rekening en risico van de afnemer.

Dit staat in 4.1 en het kwam retour.....
Dat U geen kosten maakte, zij wel en hoe ze dat doen.... die regel is voer voor juristen.
...
Deze termijn begint op het moment dat de bestelde zaken zijn afgeleverd. .... het volledige aankoopbedrag inclusief de berekende verzendkosten aan de afnemer wordt terugbetaald. Het terugzenden van de geleverde zaken komt geheel voor rekening en risico van de afnemer.
Niet afgeleverd, geen extra kosten gemaakt. Dus nogmaals, ts heeft recht op volledig aankoopbedrag.

Overigens verbaas ik me dat deze shop moeilijk doet. Ik heb daar zelf een en ander besteld voor mij eigen waterkuil en allemaal netjes en probleemloos, ook toen er iets niet goed was.

fonsflons
Berichten: 2069
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door fonsflons »

BarbaraD schreef:
31 jul 2020 18:11


Mijn extra vraag ...Een webshop beweert dat post.nl dit declareert bij hun? Is het bij een zakelijke weigering anders dan bij een consument? Lijkt me echt onwaarschijnlijk

En als antwoord: Dit is inderdaad erg onwaarschijnlijk, Barbara. Zoals ik zei kan een ongeopend pakket kosteloos worden bezorgd. Voor een geopend pakket wordt de retourzending betaald door degene die het pakket retour stuurt. Dit is ook niet achteraf. Ik raad je aan om het bedrijf door te sturen naar PostNL in dit geval. Groetjes, Dennis Post NL
onzin van die webshop. Pakketten die niet in ontvangst genomen worden gaan kosteloos retour, zowel privé als zakelijk. Anders kan het zijn bij pallet leveringen, maar ik neem aan dat je geen pallet chloorgranulaat besteld hebt. 😁

Er zijn alleen kosten aan het retour zenden van een pakket na ontvangst. De kosten waar de webshop het over heeft zijn waarschijnlijk voor het reoturlabel dat zij de klant doorsturen. Dat is echter iets heel anders dan retour zonder ontvangst. De Postnl medewerker heeft dus gelijk

hbwillems
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mar 2017 16:28

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door hbwillems »

Barbara, natuurlijk worden er kosten gemaakt bij een online-bestelling:
* de order wordt geaccepteerd door de administratie
* er wordt een factuur gemaakt
* het artikel wordt verwijderd van de site
* de factuur wordt doorgestuurd naar het magazijn
* het artikel wordt ingepakt en beplakt met adresgegevens, etc
* er volgt een aanmelding bij de vervoerder
* de vervoerder haalt het pakket op
* de vervoerder stuurt bericht van verzending en tijdstip van aflevering
* de vervoerder bezorgt het pakket bij je thuis, komt eventueel nog een keer terug bij niet thuis zijn
* als het pakket wordt geweigerd, moet het artikel weer retour gebracht worden naar de afzender
* daar moet her weer worden uitgepakt en retour gebracht naar het magazijn; het verpakkingsmateriaal kost
ook geld, maar wordt waarschijnlijk weggegooid
* er moet weer een retourbetaling worden verricht

En dit allemaal gratis, omdat een klant eerst bestelt en dan toch maar besluit het pakket niet aan te nemen?

alfatrion
Berichten: 17502
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door alfatrion »

Komkommertijd schreef:
31 jul 2020 17:43
4.1 Indien er sprake is van een consumentenkoop, overeenkomstig de Wet verkopen op Afstand (artikel 7:5 BW), heeft de afnemer het recht (een deel van) de geleverde goederen binnen een periode van 14 werkdagen zonder opgave van reden te retourneren. Deze termijn begint op het moment dat de bestelde zaken zijn afgeleverd. Indien de afnemer na afloop van deze termijn de geleverde zaken niet aan ZwembadenWebshop.nl heeft teruggezonden, is de koop een feit.
Dit is onjuist. Ten eerste, kun je binnen 14 dagen ontbinden. Als je dat niet doet dan is de koop een feit. Vervolgens heb je nog eens uiterlijk 14 dagen de tijd om het product te retourneren. Als je dat niet doet dan is de koop nog steeds ontbonden.
Komkommertijd schreef:
31 jul 2020 17:43
De afnemer is gehouden, alvorens over te gaan tot terugzending, daarvan binnen de termijn van 7 werkdagen na aflevering schriftelijk melding te maken bij ZwembadenWebshop.nl.
En nu heeft de klant 12 maanden de tijd.
Komkommertijd schreef:
31 jul 2020 17:43
De afnemer dient te bewijzen dat de geleverde zaken tijdig zijn teruggestuurd, bijvoorbeeld door middel van een bewijs van postbezorging. Terugzending van de zaken dient te geschieden in de originele verpakking (inclusief accessoires en bijbehorende documentatie) en in nieuwstaat verkerend. Indien de zaken bij de afnemer zijn gebruikt, bezwaard of op enige wijze beschadigd zijn geraakt, vervalt het recht op ontbinding in de zin van dit lid.
Onjuist.
Komkommertijd schreef:
31 jul 2020 17:43
Met inachtneming van hetgeen is bepaald in de vorige zin, draagt ZwembadenWebshop.nl zorg voor dat binnen 30 dagen na goede ontvangst van de retourzending, het volledige aankoopbedrag inclusief de berekende verzendkosten aan de afnemer wordt terugbetaald.
En dat moet dus onverwijld doch uiterlijk binnen 14 dagen.
Komkommertijd schreef:
31 jul 2020 17:43
4.2 Het recht op ontbinding, zoals omschreven in het vorige lid, heeft slechts betrekking op de geleverde zaken en zal in geen geval betrekking hebbend op diensten.
Onjuist dan wel onzorvuldig.
Komkommertijd schreef:
31 jul 2020 17:43
4.3 Het herroepingsrecht geldt niet voor:
diensten waarvan de uitvoering, met instemming van de consument, is begonnen voor de termijn van zeven werkdagen
Volgens mij ook onjuist. Behalve dat de termijn langer is, heb je dan m.i. wel recht om te ontbinden, maar dit zou ik moeten nazoeken.
Komkommertijd schreef:
31 jul 2020 17:43
voor goederen of diensten die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden, bijvoorbeeld i.v.m. hygiëne of die snel kunnen bederven of verouderen
En die is zeker onjuist.
hbwillems schreef:
31 jul 2020 18:28
Barbara, natuurlijk worden er kosten gemaakt bij een online-bestelling:
* de order wordt geaccepteerd door de administratie
* er wordt een factuur gemaakt
* het artikel wordt verwijderd van de site
* de factuur wordt doorgestuurd naar het magazijn
* het artikel wordt ingepakt en beplakt met adresgegevens, etc
* er volgt een aanmelding bij de vervoerder
* de vervoerder haalt het pakket op
* de vervoerder stuurt bericht van verzending en tijdstip van aflevering
* de vervoerder bezorgt het pakket bij je thuis, komt eventueel nog een keer terug bij niet thuis zijn
Niets hiervan mag in rekening worden gebracht.
hbwillems schreef:
31 jul 2020 18:28
* als het pakket wordt geweigerd, moet het artikel weer retour gebracht worden naar de afzender
Als dat kosten met zich meebrengt d.w.z. dat de vervoeder kosten in rekening brengt, dan mag dat in rekening worden gebracht. Maar het ziet er nu naar uit dat hier geen kosten voor inrekening zijn gebracht, dus ja, dan is het gratis.
hbwillems schreef:
31 jul 2020 18:28
* daar moet her weer worden uitgepakt en retour gebracht naar het magazijn; het verpakkingsmateriaal kost
ook geld, maar wordt waarschijnlijk weggegooid
* er moet weer een retourbetaling worden verricht
Niets hiervan mag in rekening worden gebracht.

fonsflons
Berichten: 2069
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door fonsflons »

hbwillems schreef:
31 jul 2020 18:28
Barbara, natuurlijk worden er kosten gemaakt bij een online-bestelling:
* de order wordt geaccepteerd door de administratie
* er wordt een factuur gemaakt
* het artikel wordt verwijderd van de site
* de factuur wordt doorgestuurd naar het magazijn
* het artikel wordt ingepakt en beplakt met adresgegevens, etc
* er volgt een aanmelding bij de vervoerder
* de vervoerder haalt het pakket op
* de vervoerder stuurt bericht van verzending en tijdstip van aflevering
* de vervoerder bezorgt het pakket bij je thuis, komt eventueel nog een keer terug bij niet thuis zijn
* als het pakket wordt geweigerd, moet het artikel weer retour gebracht worden naar de afzender
* daar moet her weer worden uitgepakt en retour gebracht naar het magazijn; het verpakkingsmateriaal kost
ook geld, maar wordt waarschijnlijk weggegooid
* er moet weer een retourbetaling worden verricht
Dat hoort bij ondernemen.
hbwillems schreef:
31 jul 2020 18:28
En dit allemaal gratis, omdat een klant eerst bestelt en dan toch maar besluit het pakket niet aan te nemen?
Winkel heeft zelf aangegeven het pakket niet aan te nemen, en al was dit niet zo, dan nog mogen daar geen kosten voor in rekening gebracht worden.

De enige kosten die in reling gebracht mogen worden zijn de kosten van een reoturlabel en dat label is er nooit geweest.

Komkommertijd
Berichten: 5726
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Het terugzenden van de geleverde zaken komt geheel voor rekening en risico van de afnemer.

Deze regel in de voorwaarden, ik lees geen porto of zo maar geheel voor rekening....en risico....
Bij transport schade is het dus niet verzekerd, en ze zouden dan alle gemaakte kosten in rekening kunnen brengen...

Porto 2x in en uitpakken, sticker plakken, administratie maar is dat redelijk?

Ik zie ook geen bedrag staan en wat er niet onder viel.
De dikke tekst is voorwaarden van Website geplukt, niet mijn tekst.. en mag dat en is dit redelijk?

Vooral het stukje; voor risico afnemer?
Dan kun je een foto van gekreukelde doos maken en geld houden? ongeacht hoe het aankwam want je hebt geen bewijs.

Deze firma heeft dus voorwaarden die zwemmen in risico gebied....
Even afwachten of ze omdat ik begreep achteraf betalen wat ze doen, alleen retour kosten of niets....
Welke brief ze kreeg moeten we even afwachten.... ik twijfelde en zeg nog niets hierover.

BarbaraD
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jul 2020 07:14

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door BarbaraD »

Komkommertijd schreef:
31 jul 2020 20:10
Het terugzenden van de geleverde zaken komt geheel voor rekening en risico van de afnemer.

Deze regel in de voorwaarden, ik lees geen porto of zo maar geheel voor rekening....en risico....
Bij transport schade is het dus niet verzekerd, en ze zouden dan alle gemaakte kosten in rekening kunnen brengen...

Porto 2x in en uitpakken, sticker plakken, administratie maar is dat redelijk?

Ik zie ook geen bedrag staan en wat er niet onder viel.
De dikke tekst is voorwaarden van Website geplukt, niet mijn tekst.. en mag dat en is dit redelijk?

Vooral het stukje; voor risico afnemer?
Dan kun je een foto van gekreukelde doos maken en geld houden? ongeacht hoe het aankwam want je hebt geen bewijs.

Deze firma heeft dus voorwaarden die zwemmen in risico gebied....
Even afwachten of ze omdat ik begreep achteraf betalen wat ze doen, alleen retour kosten of niets....
Welke brief ze kreeg moeten we even afwachten.... ik twijfelde en zeg nog niets hierover.

Ze hebben In een e-mail laten weten dat de billink factuur geannuleerd zou zijn maar dat is nog steeds niet gebeurt.

Dit was hun reactie:
“ Hallo,

Vanochtend hebben wij al even telefonische contact gehad over de Billink herinnering betreft order 101108. Deze Billink factuur is inmiddels geannuleerd en hiervan zult u geen herinneringen meer ontvangen. U hoeft dus het bedrag van uw bestelling inclusief verzendkosten t.w.v. 25.90 niet te betalen. Wel is het zo dat u het pakket terug geretourneerd heeft naar ons. U heeft het meteen geretourneerd aan de deur waardoor er bij ons 6.95 aan retourkosten in rekening zijn gebracht. Wanneer u het pakket had terug geretourneerd bij een postnl punt, waren de retourneringskosten al direct voor uw eigen rekening geweest. Gezien de wetkoop op afstand, zie uitleg hieronder, zijn de verzendkosten voor de klant die zelf de bestelling heeft geannuleerd.
U zult een nieuwe Billink factuur ontvangen van de 6,95 retourneringskosten + 2 euro betaalmethodekosten.“

Vanaf hier is eigenlijk de hele discussie begonnen! Daarna hebben ze de 2 euro weer gecorrigeerd maar bij Billink is er nog steeds niet gecrediteerd. Inmiddels heeft Billink de factuur gepauzeerd en een dispuut geopend met een klacht naar de webshop en verzoek om te crediteren.
Hier word verder geen gehoor aan gegeven. A.s maandag word ik teruggebeld door iemand van ACM dus hoop dat er dan iets opgelost word.

fonsflons
Berichten: 2069
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door fonsflons »

Kansloos voor het bedrijf als je de e-mails hebt waarin ze dit daadwerkelijk zo zeggen.

alfatrion
Berichten: 17502
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door alfatrion »

BarbaraD schreef:
31 jul 2020 20:43
Dit was hun reactie:
“(...) U heeft het meteen geretourneerd aan de deur waardoor er bij ons 6.95 aan retourkosten in rekening zijn gebracht. (...) U zult een nieuwe Billink factuur ontvangen van de 6,95 retourneringskosten + 2 euro betaalmethodekosten.“
Hiervoor geldt:
1. Als er retourskosten inrekening zijn gebracht dan moet je die betalen. Dat er retourskosten in rekening zijn gebracht acht ik zeer onwaarschijnlijk.

2. Als Billing 2 euro of meer in rekening brengen dan is dat verschuldigd, maar alleen als aan de voorwaarden onder 1 is voldaan. Betaalkosten komen namelijk voor rekening van de persoon die betaald. Ik zou het gewoon overboeken. Ook daar zitten kosten aan, maar dat is veel minder. Hiervoor kun je naar de bank van het bedrijf kijken, de zakelijk tarieven moet je dan hebben.

BarbaraD
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jul 2020 07:14

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door BarbaraD »

alfatrion schreef:
31 jul 2020 21:34
BarbaraD schreef:
31 jul 2020 20:43
Dit was hun reactie:
“(...) U heeft het meteen geretourneerd aan de deur waardoor er bij ons 6.95 aan retourkosten in rekening zijn gebracht. (...) U zult een nieuwe Billink factuur ontvangen van de 6,95 retourneringskosten + 2 euro betaalmethodekosten.“
Hiervoor geldt:
1. Als er retourskosten inrekening zijn gebracht dan moet je die betalen. Dat er retourskosten in rekening zijn gebracht acht ik zeer onwaarschijnlijk.

2. Als Billing 2 euro of meer in rekening brengen dan is dat verschuldigd, maar alleen als aan de voorwaarden onder 1 is voldaan. Betaalkosten komen namelijk voor rekening van de persoon die betaald. Ik zou het gewoon overboeken. Ook daar zitten kosten aan, maar dat is veel minder. Hiervoor kun je naar de bank van het bedrijf kijken, de zakelijk tarieven moet je dan hebben.

Billink heeft al aangegeven dat deze kosten komen te vervallen als de zending terug is gestuurd. Ze hebben dit in een volgende mail ook weer achterwege gelaten. Ook de retourkosten worden niet door Billink in rekening gebracht.

ElleFlowers
Berichten: 454
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Ik heb de hele wetgeschiedenis en alles hier geplaatst maar is verwijderd door Radar denk ik omdat het wel heel ver ging om de hele richtlijn en wetgeschiedenis te posten dus ik begrijp dat wel. Maar wat ik ook aandraag wordt door velen van jullie betwist. Radar heeft hier al meerdere keren diversen gewaarschuwd dat we niet de sfeer moeten verpesten en ik adviseer met alle respect dat ik hier ben om TS te helpen en jullie mogen ook een mening hebben maar ik nou eenmaal ook de mijne.

@alfatrion heeftvolstrekt en absoluut en zeer geen gelijk en @komkommertijd herhaalt eigenlijk wat ik eerder heb gezegd. Ze heeft het exact bij het juiste punt want dat staat er ook in de wetgeschiedenis. Het blijft lastig blijkbaar om dit uit te leggen. Het wetsartikel is niet vreselijk duidelijk. Dat kan ik zeggen maar ik weet wel dat het zo is en NEE niet omdat ik een autoriteit ben ofzo.

Indien je pakket niet aanneemt en kosteloos laat retourneren valt dat niet onder het herroepingsrecht en betalen ze die kosten niet terug die ze extra hebben gemaakt, heenzenden en weer terugzenden. Het product moet je in ontvangst hebben genomen.

En jaaaaaa je hebt 14 dagen de tijd voor herroeping en Je hoeft het niet binnen 14 dagen afgeleverd te hebben maar koper te informeren en dan betaal je de terugzending als koper zelf en wordt de rest teruggestort.

@alfatrion het is mooi geweest zo. En verder.

Mensen over consumentenrecht zijn pillen van boeken geschreven en zeeer veel jurisprudentie. Dat ik dat nou eenmaal leuk vindt om te lezen en wellicht ook moet betekent niet dat ik het niet mag plaatsen.

Dat ik wederom nepjurist wordt genoemd prima, waarom vul je je met negativiteit daar heb je alleen maar jezelf mee. Ik haal er voor mezelf veel uit om dienstverlener te zijn. Het is leuk als je mensen op weg kan helpen en helemaal als je in gelijk wordt gesteld.

Verder voor degenen die dit blijven zeggen ik vind het beledigend Radar weet wie ik ben en de time is now om op te houden.
Radar schreef:
26 jul 2020 14:16
Ironisch hoe hier een gebruiker wordt afgezeikt voor het 'misbruik maken van anonimiteit', terwijl velen van jullie zich hier ook wel erg gemakkelijk achter jullie anonimiteit verschuilen en iemand volstrekt schaamteloos zitten te kleineren. Zouden jullie face to face ook zo met elkaar omgaan? Schandalig.

ElleFlowers laat hier een reactie achter die grotendeels overeenkomt met al jullie meningen en noemt een algemene gang van zaken bij nonconformiteit. In deze algemene gang van zaken is reparatie ook een optie, maar ja, in dit specifieke geval is dat natuurlijk niet aan de orde. Erg lullig om zo bovenop iemand te springen om zo'n klein detail.

Terugkomende op de anonimiteit: persoonlijk raad ik sterk af om je gegevens online te delen. Mensen op het internet kunnen gemeen zijn. We hebben al meerdere keren gehoord dat gebruikers in het echt werden lastiggevallen.

Om even wat twijfel uit de lucht te helpen: aan de hand van het (bevestigde) e-mailadres dat aan de account van ElleFlowers is gekoppeld, heb ik de bewuste LinkedIn-pagina gevonden. Daaruit blijkt dat haar claims over zichzelf gewoon kloppen. Laat daarmee deze discussie definitief beëindigd zijn. Overigens betekent dat wanneer je in een bepaalde tak werkt, natuurlijk niet dat je per definitie altijd overal in gelijk hebt, dus ook een vriendelijk verzoek aan ElleFlowers om inhoudelijk te blijven reageren.

Nu we dit allemaal gehad hebben, kunnen we nu weer als normale, vriendelijke en redelijke mensen met elkaar omgaan? Dan kan men in dit topic weer verder praten over of je een videospel mag terugbrengen als het uit de verpakking gehaald is. Reacties op dit specifieke bericht mogen in het Feedbacktopic. ^FG

PietertjeTwee
Berichten: 588
Lid geworden op: 24 apr 2019 18:51

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door PietertjeTwee »

Ik betwist helemaal niet alles wat je aandraagt. Je draagt alleen vrijwel niks aan. Als je gelijk hebt over zoiets simpels zou het voor een advocaat toch niet zo heel moeilijk moeten zijn om dat heel kort onder verwijzing naar een aantal bronnen aan te tonen. Zeg maar zoals alfatrion wel gedaan heeft met zijn standpunt. In plaats daarvan volgt er weel een hele hoop geblaat maar weinig wol.

Laten we het zo doen: link naar de wetsgeschiedenis (of geef desnoods aan welk document het precies betreft, dan zoek ik het zelf wel op) en geef precies aan uit welk stuk tekst blijkt dat je gelijk hebt. Deal?

Ik ben overigens nog steeds erg benieuwd naar de vraag waarom je steeds begint over je opleiding en werkervaring, als dat niet is om een beroep te doen op autoriteit.

Wie heeft je overigens een nepjurist genoemd? Ik geloof niet dat ik dat heb gedaan.

alfatrion
Berichten: 17502
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door alfatrion »

Klopt, je punt was het beroep op autoriteit, wat Elle claimt niet te doen maar onder tussen wel doet: "ik beroep me niet op authoriteit, maarrrrrrrrrrrr ik heb wel een studie gedaan en daarvoor vier jaar veel gelezen. wink wink." Dat kunnen er alleen meer. En als we toch gaan citeren van elders:
alfatrion schreef:
25 jul 2020 23:44
Zouden jullie niet op de persoon willen reageren? En Elle, zou jij niet je persoon willen gebruiken om je te verdedigen. Leuk dat je beweerd een advocate of jurist te zijn, maar daardoor krijg je niet meer recht op de waarheid. Als je vind dat je gelijk hebt dan moet je uitleggen waarom je gelijk hebt. Als je niet kan dan is dat op zichzelf al een belangrijke aanwijzing dat je er naast zit.

BarbaraD
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jul 2020 07:14

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door BarbaraD »

ElleFlowers schreef:
01 aug 2020 00:00


Indien je pakket niet aanneemt en kosteloos laat retourneren valt dat niet onder het herroepingsrecht en betalen ze die kosten niet terug die ze extra hebben gemaakt, heenzenden en weer terugzenden. Het product moet je in ontvangst hebben genomen.


De grote vraag is of dit daadwerkelijk in rekening is gebracht?
Het vreemde is dat de webshop niet bereid is dat te onderbouwen😳
Bovendien heeft de webshop, omdat de zending niet meer tegen gehouden kon worden, gezegd dat ik de zending mag weigeren aan de deur. Had de webshop mij op dat moment ook niet moeten vertellen dat weigeren kosten met zich meebrengt?
Laatst gewijzigd door BarbaraD op 01 aug 2020 06:06, 1 keer totaal gewijzigd.

ElleFlowers
Berichten: 454
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Ik laat het verder. Dit is het waar ik wat nog over wil zeggen. er zijn 10.00000 scnenarios wat die webshop kan doen maar dat was de vraag niet echt he

BarbaraD
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jul 2020 07:14

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door BarbaraD »

ElleFlowers schreef:
01 aug 2020 06:04
Ik laat het verder. Dit is het waar ik wat nog over wil zeggen. er zijn 10.00000 scnenarios wat die webshop kan doen maar dat was de vraag niet echt he
Eerlijk gezegd ben ik nog steeds niets wijzer geworden van al deze verschillende antwoorden maar iig bedankt voor het meedenken!😊
Ik vind het heel bijzonder dat mensen elkaar zo proberen te helpen! 😉

Erthanax
Berichten: 5213
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door Erthanax »

BarbaraD schreef:
01 aug 2020 06:10
Eerlijk gezegd ben ik nog steeds niets wijzer geworden van al deze verschillende antwoorden maar iig bedankt voor het meedenken!😊
Ik vind het heel bijzonder dat mensen elkaar zo proberen te helpen! 😉
Als ik u was, zou ik de bijdragen van alfatrion zorgvuldig lezen en die als uitgangspunt nemen.
Mijn stellige overtuiging is dat zijn juridische standpunten eigenlijk altijd correct zijn.

hebra98
Berichten: 297
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door hebra98 »

Het verhaal als deze lijkt me niet heel erg lastig, als je de hoofdlijnen op een rijtje zet.

Dat is eenvoudig, het gaat alleen nog over deze vraag:
Heeft de verkoper betaald voor terugzending omdat de koper de zending heeft geweigert
Als ze hiervoor betaald hebben, moeten ze hier een betaalbewijs van hebben die de juiste tracking info weergeeft.
Er is namelijk geen retour tracking gestart omdat het afleveren niet heeft plaatsgevonden.
Als ze deze betaling niet kunnen overleggen EN postnl geeft duidelijk aan dat weigering aan de deur (en dus retourneren) kosteloos is heeft de verkoper geen poot meer om op te staan.

Als de verkoper kan aantonen dat het terugzenden moest worden betaald, dan zijn de regels dat de koper betaald voor het retourneren en de verkoper het aankoopbedrag en verzendkosten terugstort.

Komkommertijd
Berichten: 5726
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

U zult een nieuwe Billink factuur ontvangen van de 6,95 retourneringskosten + 2 euro betaalmethodekosten.“

De €6,95 komen wel vaker voor, ook als je enkele dagen zelf retour ging sturen....
maar €2,- betaal methode kosten?
Vrijwel elke klant heeft gratis betalen... bedrijven onderling hebben wel kosten maar geen €2,- maar onder 10 cent....
afhankelijk van bank en aantal transacties.....

De Betaalmethodekosten zijn nergens in voorwaarden terug te vinden dus onredelijk.

Als je vooraf niet de tarieven of kosten bekend maakte mag je ze nooit in rekening brengen...
en de €6,95 porto? Post NL werd duurder, DPD is voordeliger en mag dat dan?

En als ondernemer had ik via Post NL een ander bulk tarief...!
Ik mag die prijs niet noemen naar particulieren of andere bedrijven, net als 10% retouren gratis was, rest betalen!
Dit zijn zakelijke tarieven om te voorkomen dat ik een DHL of DPD zou inschakelen...

Aangetekend of met handtekening bevestiging ging ook via een andere.....
Zakelijke post is geen €6,95 en ik zou er dan nog winst op maken!

Even wachten welke factuur ze alsnog sturen of laten zitten....

BarbaraD
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jul 2020 07:14

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door BarbaraD »

Komkommertijd schreef:
01 aug 2020 09:11
U zult een nieuwe Billink factuur ontvangen van de 6,95 retourneringskosten + 2 euro betaalmethodekosten.“

De €6,95 komen wel vaker voor, ook als je enkele dagen zelf retour ging sturen....
maar €2,- betaal methode kosten?
Vrijwel elke klant heeft gratis betalen... bedrijven onderling hebben wel kosten maar geen €2,- maar onder 10 cent....
afhankelijk van bank en aantal transacties.....

De Betaalmethodekosten zijn nergens in voorwaarden terug te vinden dus onredelijk.

Als je vooraf niet de tarieven of kosten bekend maakte mag je ze nooit in rekening brengen...
en de €6,95 porto? Post NL werd duurder, DPD is voordeliger en mag dat dan?

En als ondernemer had ik via Post NL een ander bulk tarief...!
Ik mag die prijs niet noemen naar particulieren of andere bedrijven, net als 10% retouren gratis was, rest betalen!
Dit zijn zakelijke tarieven om te voorkomen dat ik een DHL of DPD zou inschakelen...

Aangetekend of met handtekening bevestiging ging ook via een andere.....
Zakelijke post is geen €6,95 en ik zou er dan nog winst op maken!

Even wachten welke factuur ze alsnog sturen of laten zitten....
In 1 vd eerste mailtjes kreeg ik het idee dat het hun vooral om de verzendkosten ging. Hun reactie was:
Hallo,

Zojuist hebben wij telefonisch contact gehad over het weigeren van de bestelling en de Bilink herinnering. Wel ben ik er vergeten bij te vermelden dat u wel verplicht bent de 6,95 verzendkosten te betalen omdat wij wel het pakketje naar u hebben moeten versturen. Hiervoor heb ik een betaallinkje voorgemaakt en een herinneringen te maken. Gelieve dit zo snel mogelijk te betalen.
Excuses voor het ongemak.

Daar kwam later een mailtje achteraan dat ik deze als niet verzonden moest beschouwen. Vermoedelijk omdat het juridisch gezien niet klopte!
Daarna de reactie met de retourkosten en de gekozen betaalmethode en ook die werd herzien.🙄 En nu dus alleen nog de retourkosten zonder de kosten vd gekozen betaalmethode.
Ik krijg sterk het gevoel dat ze de verzendkosten als retourkosten in rekening hebben gebracht.

Plaats reactie