Pagina 1 van 1

Docu VPRO Tegenlicht over retouren bij webwinkels

Geplaatst: 27 sep 2020 22:46
door fonsflons
Leuk, momenteel op npo2 tegenlicht een docu over retouren bij webwinkels. Voor wie nog steeds denkt dat de klant koning is en zich altijd zo gedraagt.

Re: Docu VPRO Tegenlicht over retouren bij webwinkels

Geplaatst: 28 sep 2020 07:46
door Lowieze
Ik ga hem later eens bekijken.
Bekijk VPRO Tegenlicht: Op volle retouren op https://www.npostart.nl/VPWON_1310210

Re: Docu VPRO Tegenlicht over retouren bij webwinkels

Geplaatst: 28 sep 2020 13:04
door Justmeagain
Net even teruggekeken, ongelooflijk wat een retouren. Ik bestel heel veel online maar slechts incidenteel gaat iets terug,van uiteraard dan met een goede reden.
Misschien moet het gratis terug sturen worden beperkt.

Re: Docu VPRO Tegenlicht over retouren bij webwinkels

Geplaatst: 28 sep 2020 15:03
door Erthanax
Ontluisterend, vind ik het. Wat eraan gedaan zou kunnen worden weet ik niet goed, maar dat dit niet goed is, weet ik wel.

Re: Docu VPRO Tegenlicht over retouren bij webwinkels

Geplaatst: 28 sep 2020 15:11
door 16again
Dit viel nog mee.
Eerdere media aandacht toonde uitgebreider excessen hoe zaken werden terug gestuurd
https://www.logistiekprofs.nl/nieuws/un ... ugklachten

Re: Docu VPRO Tegenlicht over retouren bij webwinkels

Geplaatst: 28 sep 2020 15:56
door Erthanax
Het mooie van deze documentaire vind ik dat het, althans in mijn ogen, niet zozeer gaat over de excessen, maar om de veel bredere algemene gevolgen.
Jeroen van Bergeijk heeft in december 2018 ook al eens een mooi verhaal geschreven over zijn vijf weken werk bij bol.com in Waalwijk.

Re: Docu VPRO Tegenlicht over retouren bij webwinkels

Geplaatst: 28 sep 2020 16:30
door thecure
Erg mooie documentaire, en inderdaad, je kijkt nu wel anders tegen retouren aan.

Wat mij vooral opviel is hoe de verschillende webwinkels er tegenaan keken.
Die meneer van Omoda was best realistisch en zei dat we misschien toch te ver doorgeschoten zijn.

De mevrouw van Bol.com vond het allemaal wel meevallen (had ik het idee) en stelde vooral de klanttevredenheid voorop.

Re: Docu VPRO Tegenlicht over retouren bij webwinkels

Geplaatst: 28 sep 2020 17:43
door fred-
Ik heb de uitzending niet bekeken. Ging het weer over "Hoe komt jouw geld in mijn zak?"

Re: Docu VPRO Tegenlicht over retouren bij webwinkels

Geplaatst: 28 sep 2020 17:53
door NeoDutchio
Tja, ik voorzie heel veel werkloosheid als kopers gaan nadenken of als ze moeten gaan betalen voor bestellen of terug sturen.
Maar ja, mijn standpunt was jaren geleden net zoals nu, de consument is veel te veel verwend waardoor ze nu erg veeleisend zijn geworden. Voor mijn part strakker de teugels aantrekken, gaan betalen voor retouren en als bewijsbaar iets gedragen is en niet direct verkoopbaar, geen creditering. Wellicht leren we het dan een keer af.

Re: Docu VPRO Tegenlicht over retouren bij webwinkels

Geplaatst: 28 sep 2020 18:14
door 16again
NeoDutchio schreef:
28 sep 2020 17:53
Voor mijn part strakker de teugels aantrekken, gaan betalen voor retouren en als bewijsbaar iets gedragen is en niet direct verkoopbaar, geen creditering. Wellicht leren we het dan een keer af.
Dat kan al binnen de huidige wetgeving. Maar webwinkels doen dat niet , uit angst voor slechte reviews. Zoals bleek in de uitzending

Re: Docu VPRO Tegenlicht over retouren bij webwinkels

Geplaatst: 28 sep 2020 18:16
door thecure
En dan nog, dan zou je dat gezamenlijk in moeten voeren.
Begint slechts één er mee, gaan de klanten naar de andere webshop.

Re: Docu VPRO Tegenlicht over retouren bij webwinkels

Geplaatst: 28 sep 2020 18:19
door 16again
fred- schreef:
28 sep 2020 17:43
Ik heb de uitzending niet bekeken. Ging het weer over "Hoe komt jouw geld in mijn zak?"
Soms mis ik een down-vote button

Re: Docu VPRO Tegenlicht over retouren bij webwinkels

Geplaatst: 01 okt 2020 11:57
door Geip Suusje
De webwinkels kunnen ook leren om zorgvuldiger te omschrijven wat ze verkopen.
Bij schoen- en kledingmaten kunnen ze omrekentabellen geven, en dan niet alleen bij wat je verkoopt maar ook het lichaam waarop het moet passen.
Vroeger had je S, M, L bij T-shirts. Maar nu zie ik ook XS, XM, XL, XXL, enzovoort.
Leuk om je te onderscheiden, maar je vráágt bij die wildgroei om retouren.

Nog eentje: https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/d ... rschillen/

Re: Docu VPRO Tegenlicht over retouren bij webwinkels

Geplaatst: 01 okt 2020 12:03
door Moneyman
Geip Suusje schreef:
01 okt 2020 11:57
Vroeger had je S, M, L bij T-shirts. Maar nu zie ik ook XS, XM, XL, XXL, enzovoort. Leuk om je te onderscheiden, maar je vráágt bij die wildgroei om retouren.
Grote webshops adviseren zelfs: "tip: koop enkele maten, dan weet je zeker dat de goede er tussen zit". Ja, dan vraag je om retouren...

Re: Docu VPRO Tegenlicht over retouren bij webwinkels

Geplaatst: 01 okt 2020 12:20
door fonsflons
Het aantal retouren was ook niet zo zeer het grote probleem, meer de staat waarin.

Een paar schoenen dat netjes schoon terug in de doos zit kost minimaal werk, buiten gedragen stinkende schoenen met vuile veters en een beschadigde doos daarintegen...of electronica met kapot getrokken doosdeksels, kleding met parfumgeur...