LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mediamarkt koopovereenkomst ontbinden

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Hans Boot
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 okt 2020 11:34

Mediamarkt koopovereenkomst ontbinden

Ongelezen bericht door Hans Boot »

Op de site van Mediamarkt staat:

Wanneer koopovereenkomst ontbinden:

MediaMarkt zal de koopovereenkomst ontbinden wanneer:
herstel of omruil niet mogelijk is binnen redelijke termijn (15 werkdagen vanaf het moment dat het product bij de reparateur is ontvangen).


Ik heb dus een product (MacBook Pro) ter reparatie aangeboden. Op zaterdag 26/09/2020 is deze bij de intern geautoriseerde reparateur aangekomen. Inmiddels is het zaterdag 17 oktober, en zijn er 15 werkdagen voorbij.

Lijkt me dat de koop ontbonden kan worden... conform de voorwaarden. Mediamarkt vindt van niet... ze zeggen dat de onderdelen binnen zijn en ik dus nog maar even moeten wachten.

Iemand ervaring mee?

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mediamarkt koopovereenkomst ontbinden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Er staat dat reparatie mogelijk is, niet- dat die ook uitgevoerd is. Het is blijkbaar mogelijk.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Mediamarkt koopovereenkomst ontbinden

Ongelezen bericht door crazyme »

Hoe lang duurt een reparatie?
Wij zorgen ervoor dat je jouw product zo snel mogelijk weer kunt gebruiken. Als je product na 14 dagen nog niet is gerepareerd, gaan wij samen op zoek naar een passende oplossing.
Dit lees ik in de algemene voorwaarden

https://www.mediamarkt.nl/static/av/av-juni-2020.pdf

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 934
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Mediamarkt koopovereenkomst ontbinden

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Moneyman schreef:
17 okt 2020 20:28
Er staat dat reparatie mogelijk is, niet- dat die ook uitgevoerd is. Het is blijkbaar mogelijk.
Dat staat er niet. Er staat:
MediaMarkt zal de koopovereenkomst ontbinden wanneer: herstel of omruil niet mogelijk is binnen redelijke termijn (15 werkdagen vanaf het moment dat het product bij de reparateur is ontvangen).

Er staat dus niet of reparatie wel of niet mogelijk is. De redelijke termijn van 15 werkdagen is overschreden dus kan TS zich wel degelijk beroepen op dit artikel. Er staat ook heel duidelijk "zal" de koopovereenkomst ontbinden en dus niet "kan" of "mag". Een vaststaand gegeven dus en niet afhankelijk van mitsen en maren.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mediamarkt koopovereenkomst ontbinden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat is volgens jou het verschil tussen herstel en reparatie?

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Mediamarkt koopovereenkomst ontbinden

Ongelezen bericht door 16again »

Reparatie vs herstel zijn spijkers op laag water
Volgens mij gaat het vooral om "binnen 15 dagen"

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mediamarkt koopovereenkomst ontbinden

Ongelezen bericht door alfatrion »

MM kan het product wellicht nog wel herstellen, maar MM kan het product niet meer binnen 15 werkdagen herstellen.

Overigens kan MM niet ontbinden, dat is voorbehouden aan de klant. Als je dat wil dan kun je gewoon een mail sturen waarin je aangeeft dat de koop ontbonden is. Hierop kun je daarna niet meer terugkomen.

Hans Boot
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 okt 2020 11:34

Re: Mediamarkt koopovereenkomst ontbinden

Ongelezen bericht door Hans Boot »

Bedankt voor de tips. Mediamarkt heeft me na 24 dagen nog niet benaderd... heb ik dus zelf moeten doen. Ze geven vervolgens aan dat ze de 15 werkdagen ‘on hold’ hadden gezet. Zonder mij erover in te lichten!

Vanmiddag maar even een bezoekje brengen...

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mediamarkt koopovereenkomst ontbinden

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
17 okt 2020 22:30
Reparatie vs herstel zijn spijkers op laag water
Absoluut. Daarom is het verschil dat "ik weet niet alles" probeert aan te brengen niet relevant.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mediamarkt koopovereenkomst ontbinden

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik lees ook dat het hem gaat over de termijn.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mediamarkt koopovereenkomst ontbinden

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
18 okt 2020 20:00
Ik lees ook dat het hem gaat over de termijn.
Ik weet niet wat zijn punt is. Hij weerlegt mijn reactie terwijl hij dezelfde woorden gebruikt als ik, behalve dat hij in plaats van reparatie, herstel schrijft.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Mediamarkt koopovereenkomst ontbinden

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
18 okt 2020 20:03
alfatrion schreef:
18 okt 2020 20:00
Ik lees ook dat het hem gaat over de termijn.
Ik weet niet wat zijn punt is. Hij weerlegt mijn reactie terwijl hij dezelfde woorden gebruikt als ik, behalve dat hij in plaats van reparatie, herstel schrijft.
Zijn punt is, dat de reparatie binnen 15 werkdagen uitgevoerd moet zijn. Niet of de reparatie (wat je ook herstel mag noemen) al dan niet mogelijk is

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 934
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Mediamarkt koopovereenkomst ontbinden

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Moneyman schreef:
18 okt 2020 19:08
16again schreef:
17 okt 2020 22:30
Reparatie vs herstel zijn spijkers op laag water
Absoluut. Daarom is het verschil dat "ik weet niet alles" probeert aan te brengen niet relevant.
U stelt het volgende: Er staat dat reparatie mogelijk is, niet- dat die ook uitgevoerd is. Het is blijkbaar mogelijk.

Het gaat niet alleen of herstel/reparatie wel of niet mogelijk is. In de voorwaarden staat een termijn genoemd waarbinnen reparatie mogelijk moet zijn. Als deze termijn wordt overschreden, dus ongeacht het feit of herstel/reparatie wel of niet mogelijk is dan wel is uitgevoerd, kan de overeenkomst worden ontbonden.

Even concreet: 1 oktober gaat het product naar MediaMarkt. Deze wordt 2 oktober ontvangen door de reparateur. Herstel/reparatie is mogelijk. 25 oktober ligt het product nog bij de reparateur. Conform de voorwaarden is reparatie mogelijk maar niet binnen 15 werkdagen. De overeenkomst kan dus worden ontbonden.

Hans Boot
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 okt 2020 11:34

Re: Mediamarkt koopovereenkomst ontbinden

Ongelezen bericht door Hans Boot »

Inmiddels zijn we weer een dag verder... en ik ben geen stap verder. Ze refereren aan de volgende tekst die op het afgiftebewijs staat:

Een groot aantal reparatiebedrijven waarmee wij samenwerken geven aan dat, als gevolg van het coronavirus, beschikbaarheid van personeel en onderdelen beperkt zijn. Dit betekent dat reparaties langer kunnen duren dan je van ons gewend bent of zou mogen verwachten. We vragen hiervoor je begrip en medewerking.

Begrijp ik... en daar kan ik ook mee leven. Helaas verschuilen ze zich volledig achter deze “toevoeging” waardoor ze het blijkbaar niet nodig vinden om zich aan de EIGEN voorwaarden te houden. Het zoeken naar een oplossing na 14 dagen blijkt dus ook niet meer te hoeven, alhoewel dit in de voorwaarden staat die juni 2020 zijn opgesteld (en toen wisten allemaal al van het bestaan van COVID-19).

Hoe dan ook...zelf heb ik ook oplossingen voorgedragen, maar daar reageren ze niet eens op. Eén groot blok beton. Inmiddels een klacht ingediend en aangegeven dat de MacBook (als deze eenmaal gerepareerd is) nog even bij hun bewaard mag worden. Als ik ‘m namelijk ophaal dan ga ik akkoord met hun ‘voorwaarden’.

Als ik er echt niet uit kom, dan wordt het geschillencommissie. Het gaat me niet eens meer om de MacBook.... maar om het principe. (of sla ik nu door :?) ?

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Mediamarkt koopovereenkomst ontbinden

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Hans Boot schreef:
19 okt 2020 21:46

Dit betekent dat reparaties langer kunnen duren dan je van ons gewend bent of zou mogen verwachten. We vragen hiervoor je begrip en medewerking.
Vragen staat vrij....ik lees geen verplichting welke onderdeel uitmaakt van een overeenkomst.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mediamarkt koopovereenkomst ontbinden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik_weet_niet_alles schreef:
18 okt 2020 20:11
Moneyman schreef:
18 okt 2020 19:08
16again schreef:
17 okt 2020 22:30
Reparatie vs herstel zijn spijkers op laag water
Absoluut. Daarom is het verschil dat "ik weet niet alles" probeert aan te brengen niet relevant.
U stelt het volgende: Er staat dat reparatie mogelijk is, niet- dat die ook uitgevoerd is. Het is blijkbaar mogelijk.

Het gaat niet alleen of herstel/reparatie wel of niet mogelijk is. In de voorwaarden staat een termijn genoemd waarbinnen reparatie mogelijk moet zijn. Als deze termijn wordt overschreden, dus ongeacht het feit of herstel/reparatie wel of niet mogelijk is dan wel is uitgevoerd, kan de overeenkomst worden ontbonden.

Even concreet: 1 oktober gaat het product naar MediaMarkt. Deze wordt 2 oktober ontvangen door de reparateur. Herstel/reparatie is mogelijk. 25 oktober ligt het product nog bij de reparateur. Conform de voorwaarden is reparatie mogelijk maar niet binnen 15 werkdagen. De overeenkomst kan dus worden ontbonden.
Het punt is dat je, als je letterlijk kijkt naar wat er in die voorwaarden staat, de volgende situatie kunt hebben. Er is iets ter reparatie aangeboden. Op werkdag 13 concludeert de Mediamarkt dat dat gerepareerd kan worden, dat er een onderdeel besteld moet worden en dat de reparatie op werkdag 25 klaar is. Puur taalkundig voldoet MM hiermee binnen de termijn aan haar eigen voorwaarde, namelijk dat reparatie mogelijk is. Ze hebben immers niet als voorwaarde dat die reparatie ook uitgevoerd is binnen diezelfde termijn.

Natuurlijk is dit slechts een fonetisch woordspelletje. Maar zo klip en klaar als TS het doet voorkomen, is het niet; er zijn wel rechtszaken om mindere woorddiscussies gevoerd, en soms met verrassende uitkomst.

Moraal van dit verhaal: principieel zijn is leuk, maar soms is de praktische, meer coöperatieve weg een stuk effectiever.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Mediamarkt koopovereenkomst ontbinden

Ongelezen bericht door Erthanax »

Moneyman schreef:
19 okt 2020 22:48
(...) Natuurlijk is dit slechts een fonetisch woordspelletje. (...)
Moneyman, man, man, leer je het nou nooit? Semantisch. Se-man-tisch. S e m a n t i s c h.:mrgreen: Als je het nog een keer fout doet, kost het je een rondje van je beste whisky in de huiskamer.

Moneyman schreef:
19 okt 2020 22:48
(...) Moraal van dit verhaal: principieel zijn is leuk, maar soms is de praktische, meer coöperatieve weg een stuk effectiever.
Daarin heb je dan weer volkomen gelijk.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mediamarkt koopovereenkomst ontbinden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mea culpa, erthanax, je hebt volkomen gelijk. Die whisky kun je krijgen :mrgreen:

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Mediamarkt koopovereenkomst ontbinden

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
19 okt 2020 22:48
Het punt is dat je, als je letterlijk kijkt naar wat er in die voorwaarden staat, de volgende situatie kunt hebben. Er is iets ter reparatie aangeboden. Op werkdag 13 concludeert de Mediamarkt dat dat gerepareerd kan worden, dat er een onderdeel besteld moet worden en dat de reparatie op werkdag 25 klaar is. Puur taalkundig voldoet MM hiermee binnen de termijn aan haar eigen voorwaarde, namelijk dat reparatie mogelijk is. Ze hebben immers niet als voorwaarde dat die reparatie ook uitgevoerd is binnen diezelfde termijn.
Nu leg je tenminste uit wat je bedoelt.

Als de algemene voorwaarden redelijkerwijs voor meerdere uitleg vatbaar zijn, dan zal een rechter doorgaans voor de voor de consument meest gunstige uitleg gaan.

Het lijkt mij eenvoudig: Als defecte onderdeel niet tijdig voorradig is, dan is reparatie binnen de opgegeven termijn onmogelijk.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Mediamarkt koopovereenkomst ontbinden

Ongelezen bericht door JozJan »

alfatrion schreef:
17 okt 2020 23:14
Overigens kan MM niet ontbinden, dat is voorbehouden aan de klant.
Waarom zou MM dat niet kunnen? Als ze dan gewoon de aankoopprijs terugbetalen is de kwestie toch opgelost?

Recentelijk 2x meegemaakt: apparaat nog (net) binnen garantie terug naar de verkoper voor herstel of vervanging. Resultaat (2 verschillende verkopers): aankoopbedrag gewoon teruggekregen. Uitleg van verkoper was: herstel niet mogelijk en zelfde product is niet meer leverbaar. In beide gevallen was het dus de verkoper die de overeenkomst ontbond. Prima oplossing overigens.

Gesloten