LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coolblue vernietigt laptop t.w.v. EUR 1200

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
kruska
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jan 2021 14:53

Coolblue vernietigt laptop t.w.v. EUR 1200

Ongelezen bericht door kruska »

Op 26 augustus 2020 heb ik een Asus VivoBook 15 X571LI-BQ102T gekocht bij Coolblue t.w.v. 1200. De laptop heeft het een aantal maanden prima gedaan, tot op een dag het scherm het niet meer deed. De laptop heb ik derhalve ter reparatie opgestuurd aan Coolblue, ervan uitgaande dat dit logischerwijs onder de garantie valt en ik de laptop in goede staat terugkrijg.

Een aantal weken gaan voorbij en ik besluit mijn mail maar eens te checken. Blijk ik één mail ontvangen te hebben van CB waarin wordt aangegeven dat het een "Intern Defect Scherm" betreft maar dit niet onder de garantie valt. Waarom niet? Een intern defect lijkt mij een fabricagefout te zijn en zou derhalve onder de garantie moeten vallen.

Los van of het onder de garantie valt, stond er in de mail dat het gerepareerd kon worden voor EUR 150, ik het terug kon krijgen voor EUR 40, of bij geen reactie binnen 14 dagen het product vernietigd wordt. Tegen de tijd dat ik de mail gelezen heb en gebeld naar CB, geeft Klantenservice (is het überhaupt wel klantenservice?) doodleuk aan dat ze 4 mails hebben gestuurd (heb er maar 1 ontvangen) met herinneringen en dat de laptop inmiddels vernietigd is.

In welke wereld krijgt een bedrijf het recht het eigendom van een ander te vernietigen indien diegene niet op een mailtje antwoordt binnen 14 dagen?

In welk scenario zou ik ervoor kiezen om het product te laten vernietigen? Zijn ze helemaal gek worden?
  • Laptop EUR 1200 + 150 reparatiekosten = EUR 1350
    Laptop EUR 1200 + EUR 40 onderzoekskosten + EUR 1200 nieuwe laptop = EUR 2440
    Laptop EUR 1200 + EUR 1200 nieuwe laptop = EUR 2400
Dit is te belachelijk voor woorden.... Ik heb inmiddels talloze berichten gelezen waarin Coolblue vele anderen ook heeft opgelicht hiermee. Wat kunnen we hiertegen doen?

Ooh, saillant detail: als ik op tweedekans kijk van CB zie ik heel toevallig dezelfde laptop staan. Waar is het bewijs dat de laptop is vernietigd?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Coolblue vernietigt laptop t.w.v. EUR 1200

Ongelezen bericht door grun »

kruska schreef:
08 jan 2021 15:18
Een aantal weken gaan voorbij en ik besluit mijn mail maar eens te checken.
Bedoelt u dit letterlijk? Ik kan het me niet voorstellen, de meeste mensen kijken dagelijks even in hun mailbox. Of desnoods wekelijks. Hoe doet u dit dan met de fysieke brievenbus, kijkt u daar ook maar eens per zoveel weken in? Mocht u daar niet toe in staat zijn (bijvoorbeeld bij opname in het ziekenhuis of verblijf in het buitenland, vraag dan de buren even de bus te legen).

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Coolblue vernietigt laptop t.w.v. EUR 1200

Ongelezen bericht door Cro »

Hoewel zeer lullig, ben ik wel benieuwd wat hier nu exact oplichting is.

M.b.t. het bewijs voor vernietiging dat kun je vast opvragen bij Coolblue. Vertrouw je het niet, koop het 2de kansje en controleer het serienummer met het serie nummer van jouw laptop die je voor reparatie hebt opgestuurd. Komt dat overeen heeft Coolblue wat uit te leggen, komt het niet overeen dan stuur je de laptop weer terug.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Coolblue vernietigt laptop t.w.v. EUR 1200

Ongelezen bericht door newmikey »

Dus u kunt wel online shoppen en betalen maar email checken lukt niet helemaal. Afgezien daarvan heb ik het idee dat we hier maar een zéér beperkt verhaal aanhoren en vraag me af wat er verder nog aan de hand is. Tijdlijnen van een aantal maanden plus weken en CB die zomaar tot vernietiging overgaat? Past niet bij wat we van CB weten. Maar ja, zodra het woordje "oplichting" valt, is het wel een beetje klaar. Er zal vast wel een juridisch vastgeroeste ziel zijn hier die van zo'n afgekloven bot nog soep kan maken...

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coolblue vernietigt laptop t.w.v. EUR 1200

Ongelezen bericht door 16again »

kruska schreef:
08 jan 2021 15:18
bij geen reactie binnen 14 dagen het product vernietigd wordt.
Ik betwijfel of zo'n negatieve optie is toegestaan.

kruska
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jan 2021 14:53

Re: Coolblue vernietigt laptop t.w.v. EUR 1200

Ongelezen bericht door kruska »

Bedoelt u dit letterlijk?
Ik bedoel dit letterlijk ja, vooral in de vakantieperiode.

kruska
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jan 2021 14:53

Re: Coolblue vernietigt laptop t.w.v. EUR 1200

Ongelezen bericht door kruska »

Hoewel zeer lullig, ben ik wel benieuwd wat hier nu exact oplichting is.
Mijn woede is in het geposte bericht terecht gekomen, waarvoor excuus. Maar, waarom heb ik 14 dagen bedenktijd om niet voor vernietiging te kiezen? Het is toch mijn eigendom?

En indien ik niet reageer, lijkt het mij uit de kosten van de opties toch logisch dat ik nooit voor vernietiging zou kiezen als ik de mail wel had gezien?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Coolblue vernietigt laptop t.w.v. EUR 1200

Ongelezen bericht door grun »

kruska schreef:
08 jan 2021 18:17
Bedoelt u dit letterlijk?
Ik bedoel dit letterlijk ja, vooral in de vakantieperiode.
Ik begrijp dat u dan even verlost wilt zijn van zakelijke mailtjes van uw werkgever, maar in dit geval was het niet handig.

kruska
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jan 2021 14:53

Re: Coolblue vernietigt laptop t.w.v. EUR 1200

Ongelezen bericht door kruska »

newmikey schreef:
08 jan 2021 18:08
Dus u kunt wel online shoppen en betalen maar email checken lukt niet helemaal. Afgezien daarvan heb ik het idee dat we hier maar een zéér beperkt verhaal aanhoren en vraag me af wat er verder nog aan de hand is. Tijdlijnen van een aantal maanden plus weken en CB die zomaar tot vernietiging overgaat? Past niet bij wat we van CB weten. Maar ja, zodra het woordje "oplichting" valt, is het wel een beetje klaar. Er zal vast wel een juridisch vastgeroeste ziel zijn hier die van zo'n afgekloven bot nog soep kan maken...
Ik zie niet zo goed waarom er vreemd wordt opgekeken naar een aantal weken minimaal gebruik maken van digitale apparaten, vooral in de vakantie.

Maar wat mist u aan het verhaal? Ik vul de gaten graag aan.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Coolblue vernietigt laptop t.w.v. EUR 1200

Ongelezen bericht door grun »

kruska schreef:
08 jan 2021 18:17
Bedoelt u dit letterlijk?
Ik bedoel dit letterlijk ja, vooral in de vakantieperiode.
OK, maar wilt u dan ook geen bericht krijgen van uw familie, vrienden, kennissen of desnoods de Staatsloterij? Ik zou dergelijke berichten ook in de vakantie graag ontvangen als ik wist dat tante Greet corona heeft, het niet goed gaat met opa Stad die al 98 jaar is, uw beste vriendin ieder moment kan bevallen en bent u niet nieuwsgierig naar de uitslag van de loterij? Voor hetzelfde geld kunt u nog 2 weken langer blijven liggen op het goudgele strand op Hawaii als u 30 miljoen gewonnen hebt.

kruska
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jan 2021 14:53

Re: Coolblue vernietigt laptop t.w.v. EUR 1200

Ongelezen bericht door kruska »

grun schreef:
08 jan 2021 19:06
kruska schreef:
08 jan 2021 18:17
Bedoelt u dit letterlijk?
Ik bedoel dit letterlijk ja, vooral in de vakantieperiode.
OK, maar wilt u dan ook geen bericht krijgen van uw familie, vrienden, kennissen of desnoods de Staatsloterij? Ik zou dergelijke berichten ook in de vakantie graag ontvangen als ik wist dat tante Greet corona heeft, het niet goed gaat met opa Stad die al 98 jaar is, uw beste vriendin ieder moment kan bevallen en bent u niet nieuwsgierig naar de uitslag van de loterij? Voor hetzelfde geld kunt u nog 2 weken langer blijven liggen op het goudgele strand op Hawaii als u 30 miljoen gewonnen hebt.
Ik zie niet waar u naartoe wilt hiermee. Ik mag hopen dat u in al die gevallen gebeld wordt en niet via de mail wordt benaderd. Anders is het nogal slecht gesteld in de familie en vriendenkring.

DeZevendeHenk
Berichten: 789
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Coolblue vernietigt laptop t.w.v. EUR 1200

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

U bevestigt wel mijn vermoeden waar die matige kwaliteit van de tweede kansjes van Coolblue computers toch vandaan komt. Toen ik dat ooit deed dacht ik een geretourneerd exemplaar te kopen en ik snapte al niet hoe iemand in staat was een laptop en tablet zo te beschadigen door hem even te bekijken maar het zijn dus blijkbaar gerepareerde exemplaren.

Arizonakid
Berichten: 1124
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Coolblue vernietigt laptop t.w.v. EUR 1200

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Als je een duur apparaat opstuurt, en vervolgens je mail niet checkt of er bericht over is, tja.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coolblue vernietigt laptop t.w.v. EUR 1200

Ongelezen bericht door sylvesterb »

kruska schreef:
08 jan 2021 15:18
Ooh, saillant detail: als ik op tweedekans kijk van CB zie ik heel toevallig dezelfde laptop staan. Waar is het bewijs dat de laptop is vernietigd?
Los dat u geen enkel bewijs heeft dat dit uw laptop is, hoeft Coolblue dit niet te bewijzen, u heeft het eigendom overgedragen door 14 dagen niet te reageren.

Maar hoe reageerde Coolblue toen u ze belde en aangaf de laptop retour te willen ontvangen? Want veelal zeggen ze 14 dagen en houden ze een langere termijn aan.

Of heeft u niet direct gebeld?

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coolblue vernietigt laptop t.w.v. EUR 1200

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:
08 jan 2021 19:55
Zo triest maar helaas waar want als u de berichten niet leest en dus ook niet weet wat de gevolgen zouden kunnen zijn is het einde oefening. Op alle gegeven opties heeft u geen reactie gegeven en dan geldt het principe dat u afstand van het product doet en dus vernietigd wordt.
Op welke wet is dat principe gebaseerd?

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Coolblue vernietigt laptop t.w.v. EUR 1200

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

DeZevendeHenk schreef:
08 jan 2021 19:46
U bevestigt wel mijn vermoeden waar die matige kwaliteit van de tweede kansjes van Coolblue computers toch vandaan komt. Toen ik dat ooit deed dacht ik een geretourneerd exemplaar te kopen en ik snapte al niet hoe iemand in staat was een laptop en tablet zo te beschadigen door hem even te bekijken maar het zijn dus blijkbaar gerepareerde exemplaren.
Dat het bij u is voorgekomen wil niet zeggen dat dit altijd gebeurd. Onderbuikgevoelens zijn geen onderbouwde feiten.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coolblue vernietigt laptop t.w.v. EUR 1200

Ongelezen bericht door Erthanax »

Toen CoolBlue uw laptop retour ontving met uw beroep op garantie, heeft u toen geen bevestiging ontvangen met een uitleg over de verdere procedure?

Als ik een laptop onder garantie of gewoon ter reparatie op zou sturen, zou ik na een dag of drie al ongerust worden als ik niets zou horen. Ik zou in ieder geval niet pas "na een aantal weken" eens mij e-mail controleren, vakantietijd of niet.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 934
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Coolblue vernietigt laptop t.w.v. EUR 1200

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

snuffel1 schreef:
08 jan 2021 19:55
Zo triest maar helaas waar want als u de berichten niet leest en dus ook niet weet wat de gevolgen zouden kunnen zijn is het einde oefening. Op alle gegeven opties heeft u geen reactie gegeven en dan geldt het principe dat u afstand van het product doet en dus vernietigd wordt. Elke verkoper mag van u verwachten dat u op de verzonden mails een reactie geeft maar als u reactie uitblijft en het wel best vindt dan valt de verkoper niets te verwijten. Met excuus als u of ik een uitgave doe van zeg 1200 euro dan wil ik wel weten hoe de status van de reparatie is en hou ik zeker de mails goed in de peiling.
Sinds wanneer is het wettelijk geregeld dat iemand verplicht is om periodiek mails te bekijken? Daarnaast kan een dergelijke mail ook in een spambox terecht komen. Is iemand dan verplicht om de spambox regelmatig te bekijken.

kruska
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jan 2021 14:53

Re: Coolblue vernietigt laptop t.w.v. EUR 1200

Ongelezen bericht door kruska »

sylvesterb schreef:
08 jan 2021 20:45
kruska schreef:
08 jan 2021 15:18
Ooh, saillant detail: als ik op tweedekans kijk van CB zie ik heel toevallig dezelfde laptop staan. Waar is het bewijs dat de laptop is vernietigd?
Los dat u geen enkel bewijs heeft dat dit uw laptop is, hoeft Coolblue dit niet te bewijzen, u heeft het eigendom overgedragen door 14 dagen niet te reageren.

Maar hoe reageerde Coolblue toen u ze belde en aangaf de laptop retour te willen ontvangen? Want veelal zeggen ze 14 dagen en houden ze een langere termijn aan.

Of heeft u niet direct gebeld?
Op het moment dat ik de mail zag heb ik direct gebeld, waarbij ik te horen kreeg dat de laptop inmiddels was vernietigd. Als consultant zijnde die bedrijfsprocessen optimaliseert is dit de allereerste keer dat ik hoor van het "vernietigen van producten" van klanten omdat ze niet reageren binnen 14 dagen. Dit gooit alle principes van "klant is koning" overhoop. Los van of dit wordt opgelost: mij zijn ze als klant kwijt, en iedereen in mijn omgeving ook.

Een cultuur waarbij "Verwonderen betekent verwachtingen overtreffen. Net dat stapje extra zetten om een klant te verrassen." Ze hebben zeker hun best gedaan om dat extra stapje te zetten om de klant te verrassen...

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coolblue vernietigt laptop t.w.v. EUR 1200

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
08 jan 2021 20:48
snuffel1 schreef:
08 jan 2021 19:55
Zo triest maar helaas waar want als u de berichten niet leest en dus ook niet weet wat de gevolgen zouden kunnen zijn is het einde oefening. Op alle gegeven opties heeft u geen reactie gegeven en dan geldt het principe dat u afstand van het product doet en dus vernietigd wordt.
Op welke wet is dat principe gebaseerd?
Geen, want dat principe bestaat niet.

Gesloten