LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kopen en verkopen via internet.

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Kopen en verkopen via internet.

Ongelezen bericht door opa »

Beste allemaal,

Excuus, weet even niet of dit de juiste plek is maar het zou eigenlijk een POLL kunnen zjn.

Persoonlijk ben ik vanaf 1995 actief op internet.
Het medium internet heb ik zien uitgroeien van een systeem voor techneuten, liefhebbers, hightech wizzkids en hackers tot de complete
mogelijkheden van de e-commerce hype, van de laatste 3 a 4 jaar.
Op dit en andere forums lees ik veel over negatieve ervaringen bij AAN- of VERKOOP en dit is natuurlijk een verkeerde
ontwikkeling en geeft verkoop via internet een erg slechte naam.

Als tegenhanger zo toch ook graag een ander geluid willen laten horen, namelijk de voorvallen die plaatsvinden en veroorzaakt door de koper.
Zou een heel lang verhaal met vele regels kunnen tiepen maar wil het houden op aantal korte kernpunten die plaatvinden
veroorzaakt door de soms slechte aankoop moraal van de koper o.a:
- De koper bestel product, maar betalen nooit en is onbereikbaar.
- De koper bestel en wil product ophalen, maar komt zonder afmelding zijn product nooit afhalen.
- De koper bestel product, maar reageren niet op verzoeken tot doen van zijn betaling.
- De koper bestel product, maar nemen niet de moeite hun bestelling te annuleren.
- De koper bestel vandaag, maar na 3 dagen annuleer de koper de bestelling zonder opgaaf van reden.
- De koper bestel en betaald zijn product, de verkoper verzend product en op dat moment annuleer de koper zijn bestelling
zonder opgaaf van redenen en wil koper zijn volledige bedrag terug dit terwijl koper nog geen product heeft ontvangen
en verkoper inmiddels wel kosten heeft gemaakt.
- De koper bestel en betaald zijn product, maar voordat verkoper het product wil gaan verzenden,
annuleer koper de bestelling zonder opgaaf van redenen en wil koper zijn volledige bedrag terug dit terwijl koper nog
geen product heeft ontvangen en verkoper wel kosten heeft gemaakt.

Dit is slechts een heel kort overzicht wat je zoal als verkoper op internet mee kan maken.
Het vreemde en tegelijkertijd ook leuk verschijnsel is,
dat je een bepaalde soort van 'vreemd internet aankoop moraal' kan plaatsen naar bewoners uit dezelfde regio of provincie
in Nederland. Dit 'vreemd koopgedrag' of 'slechte aankoop moraal' is hierdoor zelfs voorspelbaar bij mensen woonachtig
in of uit bepaalde regio's in Nederland.

Gelukkig is het merendeel van de internet kopers in Nederland die wel een keurige aankoop moraal hebben en in de meeste gevallen verloopt een verkoop en aankoop goed. Helaas hoor of lees je alleen de dingen die fout gaan.

Uw negatieve maar ook positieve reacties.
:wink:

Sjoerd_
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 dec 2005 14:14

Re: Kopen en verkopen via internet.

Ongelezen bericht door Sjoerd_ »

Ja het is verschrikkelijk allemaal.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: Kopen en verkopen via internet.

Ongelezen bericht door Jonjo »

Ik wist ook niet dat het ZO erg was.

Sjoerd_
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 dec 2005 14:14

Re: Kopen en verkopen via internet.

Ongelezen bericht door Sjoerd_ »

In werkelijkheid is het nog erger want het gaat hier om 'slechts een heel kort overzicht'.

Bodosan
Berichten: 52
Lid geworden op: 01 dec 2004 10:56

Re: Kopen en verkopen via internet.

Ongelezen bericht door Bodosan »

Dag Opa,
Ik denk dat je een onjuiste weg bewandelt. Maw je kunt de zaak polariseren door stoute/slechte kopers tegenover stoute/slechte verkopers te zetten, maar daar los je geen fluit mee op. Het wordt dan gewoon een welles nietes spelletje ('Ik weet een heleboel bedriegende verkopers, nee, ik weet nog meer bedriegende kopers, etc').
Ik denk dat we ons beter kunnen afvragen hoe van beide kanten bedrog/flauwe kul kan worden voorkomen. Welke garanties heeft de klant nodig om veilig te kunnen kopen en welke heeft de verkoper nodig om veilig te kunnen leveren. Misschien kan een keurmerk (wat er wel is, maar weinig ? lijkt in te houden) een oplossing bieden. Mijn argument is dus wat moet er gebeuren opdat beide partijen het gevoel hebben correct te zijn behandeld en te hebben gehandeld.
Bodosan

Gesloten