LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nederland loopt achter bij herstel van economie

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Henkos
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 okt 2003 15:29

Nederland loopt achter bij herstel van economie

Ongelezen bericht door Henkos »

Citaat uit de NRC

30 oktober 2003

Nederland loopt achter bij herstel van economie


De groeiverwachting van de Europese Commissie is een voorbode op slechtere ramingen van het CPB. De wereld, met Azië voorop, trekt het been weer bij, maar Nederland is de dip nog niet te boven.


Door onze redacteur Egbert Kalse


DEN HAAG, 30 OKT. Nederland is nog niet over de economische dip heen. Dat blijkt uit de gisteren gepubliceerde ramingen van de Europese Commissie. Terwijl de mondiale economie dit jaar met 3,3 procent zal groeien (en volgend jaar 4,1 procent) en de Europese Unie met 0,8 procent dit jaar en 2 procent volgend jaar nog weet aan te haken, blijft Nederland achter, ver achter zelfs.

Dit jaar verwacht Brussel voor Nederland een krimp van 0,9 procent, volgend jaar een groei van 0,6 procent. Daarmee presteert Nederland het slechtst van alle eurolanden, slechter nog dan zwakke presteerders als Duitsland, Frankrijk, Italië en Portugal.

Sombere vooruitzichten kortom. Somberder dan waarmee het kabinet tot nu toe rekening hield. Immers op prinsjesdag presenteerde het Centraal Planbureau (CPB) de ramingen voor 2003 en 2004, in de vorm van de Macro Economische Verkenning 2004, waarin voor 2003 rekening werd gehouden met een nulgroei, maar voor 2004 de groei alweer 1 procent zou bedragen.

Opgeteld bedraagt het verschil in 2003 en 2004 tussen de CPB-raming van september en de raming van de Europese Commissie van gisteren maar liefst 1,3 procentpunt van het bruto binnenlands product, omgerekend zo'n 6,5 miljard euro. Grote vraag is hoe in nog geen anderhalve maand tijd zo'n groot verschil kan optreden. Vooral het verschil over 2003 is opmerkelijk, omdat dat jaar voor zowel CPB als Commissie al een eind op streek was toen de ramingen werden gepresenteerd.

Desgevraagd meldt het Centraal Planbureau dat er twee redenen kunnen zijn. De eerste reden is timing, de tweede een negatiever beeld over 2003 en het herstel.

Eerst de timing: de rapportage van het CPB dateert van half september. De Europese raming van gisteren is anderhalve maand ouder, en daarmee accurater voor zover het over 2003 gaat. ,,Nadat wij onze ramingen hebben gepubliceerd, is het Centraal Bureau voor de Statistiek nog met een aanpassingen gekomen voor de groei in de eerste twee kwartalen van 2003'', zegt de CPB-woordvoerder. ,,Die negatieve bijstelling beïnvloedt de ramingen, en de Commissie heeft die bijstelling wel mee kunnen nemen.''

Als het Planbureau in december met een nieuwe raming voor 2003 en 2004 komt, zal die negatiever zijn dan die in september, zeggen Haagse ingewijden. Dat maakt dat het ministerie van Financiën goed op het tekort op de begroting zal moeten letten. Ook de prognoses van Brussel over het begrotingssaldo zijn negatiever dan die van het CPB. Daar waar het planbureau rekening houdt met een negatief saldo van 2,4 procent in beide jaren, houdt de Commissie het voor 2003 op een tekort van 2,6 procent, dat via 2,7 procent in 2004 weer iets daalt naar 2,4 in 2005.

Daarmee bevindt Nederland zich deze drie jaren in de gevarenzone van de Brusselse begrotingsgrenzen, die voorschrijven dat een tekort niet groter mag zijn dan 3 procent. Nog een paar van die negatieve bijstellingen van het CBS, en Nederland schiet door die grens heen. Niet voor niets waarschuwde verantwoordelijk eurocommissaris Pedro Solbes daar gisteren voor. Hij plaatste, ongetwijfeld tot ontevredenheid van minister Zalm van Financiën, Nederland in het rijtje 'risico-landen', samen met Duitsland, Frankrijk en Portugal. Dat komt Zalm slecht uit, omdat hij op de aanstaande vergadering van Europese ministers van Financiën, 3 en 4 november, juist wilde uithalen naar de Fransen, die hun tekort alweer drie jaar door de 3-procents-grens hebben laten schieten. Maar een land dat zelf bijna in het beklaagdenbankje moet aanschuiven zal weinig indruk op andere 'overtreders' maken.

De tweede reden waarom de CPB-ramingen afwijken van de ramingen van de Commissie is - volgens het CPB - dat Brussel geen rekening meer houdt met een herstel van de wereldeconomie in 2003. Dat klopt niet helemaal, ook de Commissie verwacht nog steeds dat de mondiale groei dit jaar nog licht zal aantrekken, maar dat is inderdaad minder rooskleurig dan het CPB in september nog dacht. Brussel spreekt van ,,zwakke economische prestaties in 2002 die ook in de eerste helft van dit jaar aanhielden''. Maar ook Brussel constateert, net als het CPB, dat er ,,vanaf april dit jaar bemoedigende signalen uitgaan van de onderzochte indicatoren''. Vooral in Azië en de VS is de dienstensector de aanvoerder van het herstel, Europa zal uiteindelijk aanhaken.

Los van de ramingsverschillen, verschillen de analyses van beide ramingen over de stand van de mondiale, Europese en binnenlandse economie overigens nauwelijks. Beide rapportages verwachten voor komend jaar bijvoorbeeld een teruglopende inflatie, een aantrekkende wereldhandel, aantrekkende consumptieve bestedingen en afnemende geopolitieke onzekerheid (de oorlog in Irak heeft er zeker wat betreft het vertrouwen van consumenten en producenten 'ingehakt' in 2002 en 2003).

De conjuncturele dip, gecombineerd met een dure euro maakt dat de eurozone zich uit de markt heeft geprijsd. Voor Nederland komen daar de relatief hoge loonkosten nog eens bovenop, hetgeen volgens de Commissie de belangrijkste reden is dat ook volgend jaar nog een relatieve verslechtering van de concurrentiepositie zal optreden voor Nederlandse bedrijven. Alles bij elkaar is het eigenlijk heel verklaarbaar dat Nederland (en in mindere mate Europa) trager aanhaken bij het economisch herstel. Maar met de kabinetsmaatregelen lijkt het structurele herstel inmiddels ingezet, zegt het CPB desgevraagd. ,,Het duurt alleen even voordat de effecten daarvan merkbaar zijn.''

Einde citaat.

Nu maar weer wachten op de reactie van Sparta-Piet.

Anmereto
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jul 2003 13:48

Re: Nederland loopt achter bij herstel van economie

Ongelezen bericht door Anmereto »

Ja zeg ik kijk ook naar het Journaal en lees de krant. Wat heeft dit nou met LL te maken. :shock: :oops: :twisted: :roll:

Henkos
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 okt 2003 15:29

Re: Nederland loopt achter bij herstel van economie

Ongelezen bericht door Henkos »

Zie elders vandaag op het forum LegioLease beste Anmereto.

Alhoewel met zo'n naam, heeft mijn reageren wel zin vraag ik me af.

Anmereto
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jul 2003 13:48

Re: Nederland loopt achter bij herstel van economie

Ongelezen bericht door Anmereto »

Anmereto beste Henkos betekent gewoon zo iets als "Lekker ding" in het Italiaans. Rinus Michels zegt het ook in een reclamespot van Pijnenburgkoek tegen een baby.

Voor de rest Anmereto :D

An

Re: Nederland loopt achter bij herstel van economie

Ongelezen bericht door An »

Heel goed antwoord van je An Mereto!

Ennehhh Henkos uit Benidorm, anmereto is hier op het forum al langer aanwezig dan jij. Dus niet zo,n grote mond tegen wie dan ook!

:lol: :wink: An. Maar dan die andere!

Anmereto
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jul 2003 13:48

Re: Nederland loopt achter bij herstel van economie

Ongelezen bericht door Anmereto »

Dag An,

Ik woon al 25-jaar in Nederland en ben receptioniste bij een filiaal van Kwik-Fit in Amsterdam ik kom uit Florence in Italië en was getrouwd met een Surinamer maar dat werkte niet mijn vriend Romario mag volgend jaar bij mij komen wonen.

Ik heb een schuld aan de Dexiabank van 35.000 euro en weet niet hoe ik dat moet betalen terug. Daarom kijk ik hier weleens op deze forum.

Groeten van Anmereto.

Hollander
Berichten: 1290
Lid geworden op: 20 okt 2003 22:01

Re: Nederland loopt achter bij herstel van economie

Ongelezen bericht door Hollander »

En ondertussen wachten we nog steeds op het antwoord waarom dit bericht onder de categorie "Legio Lease" valt.

malle appie
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 dec 2003 17:54

Re: Nederland loopt achter bij herstel van economie

Ongelezen bericht door malle appie »

Henkos

Geplaatst op 10 Dec 2003 13:34 door Henkos
--------------------------------------------------------------------------------

Was zelf 25 jaar deurwaarder en altijd netjes m'n verplichtingen nagekomen.

Deze keer ligt de zaak toch "iets" anders.

Betalen ? Nou ik dacht het niet dus.

Wel toevallig als je 25 jaar deurwaarder geweest bent dat juist deze keer de zaak "iets" anders ligt ...

Gesloten