LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat gebeurd er als kantonrechter Eegalease in gelijk steld?

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Hans A
Berichten: 1019
Lid geworden op: 05 sep 2003 21:31

Wat gebeurd er als kantonrechter Eegalease in gelijk steld?

Ongelezen bericht door Hans A »

-Partners succesvol in drietal rechtszaken tegen Dexia;
-Rechtszaak Eegalease komt door vonnissen in het nieuwe jaar in een stroomversnelling
-De stichting verwacht in 2004 een eindvonnis van de Kantonrechter; als tot in hoogste instantie (de Hoge Raad) zou worden doorgeprocedeerd, verwacht de stichting in 2006 de definitieve uitspraak.

Wat is het gevolg als de kantonrechter bepaald dat eega moest meetekenen?

Uit Trosradar uitzending van 24-12-2003:
Mr. William Schonewille, advocaat Leaseverlies en Eegalease: "Dat betekent dat de partners van contractanten de contracten kunnen terugdraaien. Zij krijgen betalingen terug en schulden worden kwijtgescholden"
Hij zegt verder: "Oordeel van kantonrechter is op dit moment bindend, en Dexia kan daartegen pas appeleren als eindvonnis beschikbaar is".

Wat houdt dit in?
Wat is eindvonnis? Uitspraak Hoge Raad in of na 2006?
Blijft alles tot die tijd bij het oude (incl. incasso's e.d.) of geldt de uitspraak van de kantonrechter tot aan eindvonnis?
Is het dan ook zo dat Dexia dan de incasso's zou moeten staken en de bedragen terug betalen?

croosjes
Berichten: 2816
Lid geworden op: 03 jul 2003 14:25

Re: Wat gebeurd er als kantonrechter Eegalease in gelijk steld?

Ongelezen bericht door croosjes »

Rechtszaak Eegalease komt door vonnissen in het nieuwe jaar in een stroomversnelling 30-12-2003
Partners succesvol in drietal rechtszaken tegen Dexia;

Rechtszaak Eegalease komt door vonnissen in het nieuwe jaar in een stroomversnelling, eindvonnis Kantonrechter in 2004 verwacht

Amsterdam, dinsdag 30 december 2003 - De Kantonrechter te Amsterdam heeft onlangs ook in de zaak Eegalease / Dexia bepaald, dat een aandelenleaseovereenkomst moet worden beschouwd als een overeenkomst van koop op afbetaling. Dit is de derde keer dat een Kantonrechter tot dit oordeel komt. Deze voor de Stichting Eegalease zeer positieve vonnissen betekenen een belangrijke stap voorwaarts.

Dit soort overeenkomsten moeten op grond van de gezinsbeschermende bepalingen uit het Burgerlijk Wetboek ook door de partner worden ondertekend. Bij Legio Lease-contracten is dit in vrijwel geen enkel geval gebeurd. De partners, van wie de handtekening ontbreekt, kunnen op grond daarvan de vernietiging van de overeenkomst eisen. Alle betalingen zullen bij vernietiging, naar het oordeel van de Stichting Eegalease, moeten worden teruggedraaid en eventuele schulden komen te vervallen.

De stichting verwacht in 2004 een eindvonnis van de Kantonrechter; als tot in hoogste instantie (de Hoge Raad) zou worden doorgeprocedeerd, verwacht de stichting in 2006 de definitieve uitspraak.

Begin 2003 is de Stichting Eegalease opgericht, waarin de partners van effectenleasecontractanten zich hebben verenigd. Eegalease stelt zich op het standpunt dat aandelenlease huurkoop (een vorm van koop op afbetaling) is en eist, tezamen met een aantal van deze partners, bij de Rechter vernietiging van de effectenleasecontracten vanwege het ontbreken van de handtekeningen van de partners.

Er hebben zich inmiddels ruim 15.000 mensen aangemeld bij de Stichting Eegalease. Zij zijn de partners van de ca. 90.000 effectenleasecontractanten, die zich hebben aangesloten bij de zuster stichting Leaseverlies. Deze stichting procedeert ook tegen Dexia. De effectenleasecontractanten zijn met forse schulden blijven zitten.

NOOT voor de REDACTIE

Afzender van dit persbericht is de Stichting Eegalease.

Voor mee informatie zie onze website www.eegalease.nl

Perscontacten via Marnix Geus en Charles Huijskens, telefoonnummer 020 - 6 855 955 of 06 - 53 10 50 72 (Charles Huijskens).

ANP Pers Support, het ANP is niet verantwoordelijk voor de inhoud van bovenstaand bericht.

Hans A
Berichten: 1019
Lid geworden op: 05 sep 2003 21:31

Re: Wat gebeurd er als kantonrechter Eegalease in gelijk steld?

Ongelezen bericht door Hans A »

Dus...
Wat houdt dit in?
Wat is eindvonnis? Uitspraak Hoge Raad in of na 2006?
Blijft alles tot die tijd bij het oude (incl. incasso's e.d.) of geldt de uitspraak van de kantonrechter tot aan eindvonnis?
Is het dan ook zo dat Dexia na uitspraak van kantonrechter de incasso's zou moeten staken en de bedragen terug betalen?

JOOST1
Berichten: 364
Lid geworden op: 05 jul 2003 21:18

Re: Wat gebeurd er als kantonrechter Eegalease in gelijk steld?

Ongelezen bericht door JOOST1 »

Kan mij iemand uitleggen waarom Dexia zo volhoud met rechtzaken en niet een schikking aangaat met de induvidele lessees. Heeft dit te maken met het proces tegen de verkopers van Legio.

Joost

Hans A
Berichten: 1019
Lid geworden op: 05 sep 2003 21:31

Re: Wat gebeurd er als kantonrechter Eegalease in gelijk steld?

Ongelezen bericht door Hans A »

Uit de tekst "De stichting verwacht in 2004 een eindvonnis van de Kantonrechter" zou ik kunnen opmaken dat Dexia pas hierna bezwaar kan maken.
Maar wat dan? Ik heb het idee dat deze uitspraak staat tot de definitieve uitspraak. Dus voorlopig einde betalen.......?

Albert
Berichten: 1164
Lid geworden op: 02 jul 2003 20:45

Re: Wat gebeurd er als kantonrechter Eegalease in gelijk steld?

Ongelezen bericht door Albert »

Geplaatst op 10 Jan 2004 12:00 door Albert


--------------------------------------------------------------------------------

Quote:
De collectieven rechtszaken dienen een doel die zeer belangerijk is en OOK gesteund dienen te worden. Edoch per individuele situatie dien je aan te tonen dat ook jouw lease contract onder de collectieve zaak valt. Afvallen van SLV en EL over de collectieve zaak is dan ook misplaats


Ze hebben mensen juridische hulp beloofd maar ze zijn om wat voor duistere redenen voor niemand beschikbaar. Ze zullen best wat bereiken over een hele lange termijn. (SLV)

Het gaat om huurkoop waarom zet EL de rechtszaak tegen Dexia niet door ????? Dan kunnen 14.000 mensen op korte terrmijn opgelucht ademhalen en heeft Dexia een massale nederlaag geleden. Dat is wat ik niet begrijp van de Stichting Eegalease. Nee lekker wachten op de uitslag van de heer Oosting.

Albert.

Wat ik ervan begrijp is, dat Dexia na de uitspraak van de rechter mensen moet terugbetalen. Het is één hele grote ondoorzichtige materie. Dus als je de mogelijkheid hebt, stap zelf naar de rechter. Dit is een gouden business voor........advocaten en dus ook voor de advocaat van de Stichting Eegalease en haar bestuurders. Ik vind die stichtingen net zulke oenen als die mensen van Aegon en Dexia.

Sterkte allemaal.

Albert.

Hans A
Berichten: 1019
Lid geworden op: 05 sep 2003 21:31

Re: Wat gebeurd er als kantonrechter Eegalease in gelijk steld?

Ongelezen bericht door Hans A »

Volgens mij loopt de Eegaleasezaak wel door.

Albert
Berichten: 1164
Lid geworden op: 02 jul 2003 20:45

Re: Wat gebeurd er als kantonrechter Eegalease in gelijk steld?

Ongelezen bericht door Albert »

Destijds stond op de sites van SLV en EL dat ze de procedures van de rechtszaak zouden stoppen en pas na de uitspraak van het CGA bij geen succes, zouden voortzetten.

Hoe EL er nu overdenkt, weet ik niet. Ze geven zo veel informatie, dat je door het bos de bomen niet meer ziet.

Groet,

Albert.

Hans A
Berichten: 1019
Lid geworden op: 05 sep 2003 21:31

Re: Wat gebeurd er als kantonrechter Eegalease in gelijk steld?

Ongelezen bericht door Hans A »

Ik haal deze topic nog maar eens naar boven omdat deze vraag nu erg actueel is.

Weet iemand wat het gevolg is als DEXIA in hoger beroep gaat tegen een vonnis van de kantonrechter ?
Geldt dan de uitspraak van deze kantonrechter tot er mogelijk een andere of juist bevestigende uitspraak van de hoge raad is, of blijft dan juist alles bij het oude tot aan de hoge raad????????


Groeten Hans

justice man 007
Berichten: 1484
Lid geworden op: 21 mar 2004 20:41

Re: Wat gebeurd er als kantonrechter Eegalease in gelijk steld?

Ongelezen bericht door justice man 007 »

Dan geld zolang de laatste uitspraak.
Maar of Dexia je ook meteen terugbetaalt betwijfel ik.
Zij zullen net als zoveel mensen nu doen wachten met betalen tot dat er een (nieuw) oordeel geveld wordt!

m.v.g. justice man

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: Wat gebeurd er als kantonrechter Eegalease in gelijk steld?

Ongelezen bericht door Janneke52 »

Justice, zo te zien heb jij overal een antwoord op. Moet ik op jouw antwoorden wel blind varen? Dacht het niet!!!!


willem S
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 jul 2003 19:55

Re: Wat gebeurd er als kantonrechter Eegalease in gelijk steld?

Ongelezen bericht door willem S »

hoi Hans,
in geval van een eegaleaser: als Dexia je naar de kantonrechter sleept en je wint krijg je alles terug. Dexia gaat in beroep, bij uitspraak die positief voor jou uitpakt niets aan de hand. Als uitspraak negatief uitpakt voor jou.....betalen. Dan zaak naar hoge raad, wederom wachten.... en hetzelfde liedje.
Dus gewoon afwachten wat gaat gebeuren, heb je nu kassa dan kan het zijn dat je toch weer moet betalen.... dus niet te vroeg juichen!
Groeten
Willem

Hans A
Berichten: 1019
Lid geworden op: 05 sep 2003 21:31

Re: Wat gebeurd er als kantonrechter Eegalease in gelijk steld?

Ongelezen bericht door Hans A »

Als dat echt zo is ben ik voorlopig toch wel blij.
Ben eerlijk gezegd bang dat ook als Eagalease wint en DEXIA in hoger beroep gaat er nog steeds betaald moet worden.
Als het zo is als jij zegt hoef je voorlopig niet te betalen, loop je ook geen kans op incasso maatregelen en is dus voorlopig de druk van de ketel. In dat geval kun je doen wat jij zegt: afwachten hoe de zaken voort gaan.

Hans A
Berichten: 1019
Lid geworden op: 05 sep 2003 21:31

Re: Wat gebeurd er als kantonrechter Eegalease in gelijk steld?

Ongelezen bericht door Hans A »

Hoi Gerard,

Ik heb de door jou aangegeven link bekenen. Er wordt wel uitgelegd hoe een rechtzaak vanaf kanton tot aan hoge raad verloopt maar het antwoord op mijn vraag vind ik er niet in.

Gerard
Berichten: 158
Lid geworden op: 17 aug 2003 16:08

Re: Wat gebeurd er als kantonrechter Eegalease in gelijk steld?

Ongelezen bericht door Gerard »

Hoi Hans,

Bel even naar een advocaat dan weet je het meteen.

Gerard.

willem S
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 jul 2003 19:55

Re: Wat gebeurd er als kantonrechter Eegalease in gelijk steld?

Ongelezen bericht door willem S »

Hans A,
ik heb dit van een aantal goede advocaten te horen gekregen, dus bij winst is de druk (tijdelijk) van de ketel.
Willem

Gast4
Berichten: 220
Lid geworden op: 03 nov 2003 21:15

Re: Wat gebeurd er als kantonrechter Eegalease in gelijk steld?

Ongelezen bericht door Gast4 »

Na een uitspraak kun je binnen 2 weken nog in hoger beroep en de uitspraak is uit voorraad dan moet Dexia binnen die tijd je geld terugbetalen.

Daarna moet je gaan emigreren als je de mogelijkheid hebt :D

Hans A
Berichten: 1019
Lid geworden op: 05 sep 2003 21:31

Re: Wat gebeurd er als kantonrechter Eegalease in gelijk steld?

Ongelezen bericht door Hans A »

Gast 4, wat betekend uit voorraad?
Ik heb daar wel eens iets meer over vernomen maar dit zou voor een stichting niet gelden meen ik.
Houdt dat in dat als Stichting Eegalease wint er nog steeds niet terug betaald wordt?

Gast4
Berichten: 220
Lid geworden op: 03 nov 2003 21:15

Re: Wat gebeurd er als kantonrechter Eegalease in gelijk steld?

Ongelezen bericht door Gast4 »

Betekekent zo iets als: het vonnis uitvoeren. SLV en EL is een bodemprocedure gaat heel lang duren. Ik heb het over een definitieve uitspraak van de kantonrechter.

Gesloten