LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vertragingstechniek CZ

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Desiree70
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 sep 2009 14:52

Vertragingstechniek CZ

Ongelezen bericht door Desiree70 »

In maart 2007 kreeg ik op 36-jarige leeftijd de diagnose borstkanker. Ik had een grote tumor en moest eerst chemo ondergaan. Daarna is mijn borst geamputeerd en ben ik nog bestraald.

Nu de tijd vordert, wil ik eigenlijk wel een borstreconstructie. Ik begin wat meer vertrouwen te krijgen dat ik deze rotziekte zou kunnen overleven.

Nu wil ik graag een borstreconstructie laten uitvoeren met mijn eigen weefsel. Dat wil zeggen huid, vet en bloedvaten van mijzelf, waar dan een borst van gemaakt wordt. De DIEP FLAP-methode. Met deze methode krijg je een borst die wat natuurlijker van vorm is en bovendien warm blijft en met je lijf meeverandert. Deze methode is in België ontwikkeld en ik wil de operatie dan ook in België laten uitvoeren. De kans op afstoten is daar vele malen kleiner dan in Nederland waar ze gewoon minder ervaring hebben met deze ingreep.

Nu heb ik CZ om toestemming gevraagd. Ik heb twee offertes ingediend voor een 'secundaire autologe DIEP FLAP- borst reconstructie'. Secundair betekent dat dit in latere instantie wordt gedaan. Autoloog betekent dat dit wordt gedaan met eigen weefsel. En ja, borstreconstructie betekent dat er iets te reconstrueren valt. Ik heb er nog een brief bij geschreven, een formulier ingevuld en de verwijzing van mijn behandelend arts in Nederland bijgevoegd (waarop staat dat ik een borstamputatie heb gehad na borstkanker).

Nu heb ik die aanvraag al 3 weken geleden ingeleverd en ik had nog niks gehoord. Nu heb ik net gebeld en wat schetst mijn verbazing? De vrouw aan de telefoon meldt mij dat er een brief naar mij onderweg is dat ze van mijn Belgische arts 'aanvullende medische informatie' willen hebben. Maarja, wat is daar verder aan aan te vullen? Ik heb geen borst meer, na borstkanker, en wil nu graag een borstreconstructie dmv de DIEP FLAP...

Ik wilde doorverbonden worden met diegene die dit beoordeeld heeft, maar de vrouw in kwestie weigerde mij door te verbinden.

Ik ben zo boos, zo ontzettend boos. Ik was nota bene het model voor de reclame-campagne van CZ in 2007, met mijn kale hoofd en mijn dochtertje die me een kus geeft op mijn hoofd. Na alles wat ik heb meegemaakt, moet ik blijkbaar knokken om dit voor elkaar te krijgen, terwijl het niks cosmetisch is maar gewoon in de basisverzekering zit.

Ik ben ook niet de eerste CZ-verzekerde die deze operatie ondergaat en ook niet de eerste in België.

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het een pure vertragingstechniek is, om te ontmoedigen. Dat is toch niet normaal?

marietje224
Berichten: 233
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:57

Re: Vertragingstechniek CZ

Ongelezen bericht door marietje224 »

hoi

ik vind het heel erg voor je wat je overkomen is! ik heb er in de directe omgeving ervaring mee 4 schoonzussen,1 overleden,1 kanker is nu gezond en wel maar wel amuptaties gedaan!
en 2 preventief alles weg laten halen,toch hebben die na lang wikken en wegen ook met belgie (mijn ene schoonzus woont daar) toch gekozen voor protheses...
het erasmus daar zit ook een hele hele hele goede chirurg die deze techniek heel goed uitvoerd..
alleen toen mijn schoonzussen op onderzoek uitgingen werde ze ook gewaarschuwd...dat het wel eens gevaarlijker kon zijn dan protheses...laat je daar even goed over inlichten..
stel er kan een kankercel achter gebleven zijn en die gaat weer in de borst zitten.

ik wens je heeeeeeeeeel veel sterkte toe en ik hoop dat je schoon blijft! :D gun het je zo! en twee mooie borsten...heel veel succes!

smurw
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 okt 2009 12:35

Re: Vertragingstechniek CZ

Ongelezen bericht door smurw »

Hallo,
Erg om te horen wat je is gebeurd. Nog erger om te horen dat je zorgverzekeraar zo cooperatief is :shock: . In Belgie zijn ze verder met de borstreconstructiemogelijkheden. Ook zijn ze veel goedkoper dan in Nederland, dus wat is volgens het CZ het probleem?
Ik ben zelf bij Menzis en heb daar hele goede ervaringen mee. Zo zullen er wel meer zorgverzekeraars zijn die met je mee willen denken.
Mijn advies is: ga ervoor en stap volgend jaar over naar een andere zorgverzekeraar!( let wel op op hun aannamebeleid).

larvekar
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 mar 2009 17:00

Re: Vertragingstechniek CZ

Ongelezen bericht door larvekar »

Waarschijnlijk is het helemaal geen 'vertragingstechniek', maar heeft CZ meer informatie nodig. Wanneer de behandeling in Nederland niet bekend is of erniet veel behandelingen gedaan worden, moet er toch overlegd worden, en besproken worden hoe een en ander gedeclareerd gaat worden. Een ziekenhuis in Belgie moet namelijk wel de kosten dusdanig declareren dat de zorgverzekeraar deze kan afhandelen. En ja, dat kost wat tijd.

marietje224
Berichten: 233
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:57

Re: Vertragingstechniek CZ

Ongelezen bericht door marietje224 »

ik moet zeggen ik ben zelf 3 keer in belgie geopereerd voor wat anders en dat was zo geregeld,sterker nog,ze verwezen me er zelf heen,idd goedkoper,ze zijn veeeeeeeeeeel verder,maar misschien heeft dit ziekenhuis geen contract met cz en dan kan het afgewezen worden,hou daar rekening mee of ze zijn aan het onderhandelen en aangezien we allemaal maar gewoon een nr zijn.....gaat dat lang duren..gewoon elke keer bellen...

mieke11
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 nov 2009 11:09

Re: Vertragingstechniek CZ

Ongelezen bericht door mieke11 »

Hoi Desiree,

Ik ben ook verzekerd bij CZ. Ik heb na veel bellen en er achteraan zitten de verzekering zover dat ze mijn hele operatie gaan vergoeden. Ik word 22 december geopereerd in roeselare door dr. Fabré. Hij werkt ook in Nijmegen en opereert me in Roeselare samen met zijn broer. CZ deed eerst ook moeilijk omdat ze met roeselare geen contract hebben, maar doordat hij ook in nederland werkt en de rest van de controles in nijmegen doet zijn ze uiteindelijk overstag.

Ik laat me preventief opereren met reconstructie volgens de diep flap, omdat borstkanker bij ons in de familie zit.

Succes met de hele afhandeling met cz.

groetjes Mieke

marietje224
Berichten: 233
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:57

Re: Vertragingstechniek CZ

Ongelezen bericht door marietje224 »

mieke 11

ik wens je heeeeel veel sterkte! goede keuze,vind ik pesoonlijk dat je preventief de handel laat doen(je snapt me wel)en als jij bovenstaanden hebt gelezen van me snap je dat ik best weet hoe het werkt....helaas.
nogmaals veel sterkte !!

Gesloten