LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] VGZ tandarts verzekering hoge kosten te verwachten

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
kooppie
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 nov 2004 18:58

VGZ tandarts verzekering hoge kosten te verwachten

Ongelezen bericht door kooppie »

Zojuist heeft de tandarts mij een offerte gemaakt voor een hele dure behandeling. Ik zou deze wel willen ondergaan, maar het zou handig zijn als VGZ ook meebetaald. Ik heb nu de laagste vergoeding (tandarts GOED), vergoed 250 euro per jaar.

Kan ik nu per 1 jan. 2012 het uitgebreide pakket afsluiten (tand BEST), vergoed 1000 euro per jaar. Ik kom er op de website niet helemaal uit of er gebruik wordt gemaakt van selectie.. Ik snap dat ze willen voorkomen dat mensen meteen gaan declareren, maar hoe zit dat dan, mag je het eerste jaar niet meteen voor 1000 euro declareren? Hoe zijn die regels? Of moet ik het gewoon proberen of ze me aannemen en als dat zo is, kan ik dan gewoon declareren vanaf febr. zeg maar? Zou de tandarts de offerte trouwens bekend hebben gemaakt aan het VGZ? Ik heb toch nog niks besloten, dus neem aan dat het niet doorgespeeld wordt.
Kan iemand me antwoord geven hierop?

Kooppie

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: VGZ tandarts verzekering hoge kosten te verwachten

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

kooppie schreef:Zojuist heeft de tandarts mij een offerte gemaakt voor een hele dure behandeling. Ik zou deze wel willen ondergaan, maar het zou handig zijn als VGZ ook meebetaald. Ik heb nu de laagste vergoeding (tandarts GOED), vergoed 250 euro per jaar.

Kan ik nu per 1 jan. 2012 het uitgebreide pakket afsluiten (tand BEST), vergoed 1000 euro per jaar. Ik kom er op de website niet helemaal uit of er gebruik wordt gemaakt van selectie.. Ik snap dat ze willen voorkomen dat mensen meteen gaan declareren, maar hoe zit dat dan, mag je het eerste jaar niet meteen voor 1000 euro declareren? Hoe zijn die regels? Of moet ik het gewoon proberen of ze me aannemen en als dat zo is, kan ik dan gewoon declareren vanaf febr. zeg maar? Zou de tandarts de offerte trouwens bekend hebben gemaakt aan het VGZ? Ik heb toch nog niks besloten, dus neem aan dat het niet doorgespeeld wordt.
Kan iemand me antwoord geven hierop?

Kooppie
Kunt u dat niet terugvinden in de polisvoorwaarden (tand best)?
Of ze dure behandelingen het 1e jaar uitsluiten c.q. wachttijd
hebben van 1 jaar.
Ik denk trouwens niet dat de offerte zal worden doorgespeeld, maar
als die wachttijd bestaat kan het zijn dat u aan het terugbetalen komt
mochten ze er achter komen dat u op de hoogte was van de
dure behandeling vóór het afsluiten van (tand best) en dat dit
ook de reden is van het afsluiten.

Mijn partner is al jaren bij CZ (tand-Top) verzekerd en eigenlijk
maakt hij er nauwelijks gebruik van.
Je kunt je natuurlijk niet alleen extra-verzekeren op het moment
dat er dure kosten aan zitten te komen.

Bel ze anders op en vraag gewoon naar de voorwaarden.
Ikzelf zou zeker moeten weten dat ik niet voor verrassingen
kom te staan straks.

Wij wonen net over de grens en zijn in 2 landen verzekerd(=verplicht)
In België bestaat de wachttijd na het afsluiten van een verzekering
en daarbij zijn 25% van Alle kosten Altijd voor eigen rekening.

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: VGZ tandarts verzekering hoge kosten te verwachten

Ongelezen bericht door lostlovey »

Een paar jaar geleden heb ik hier eens naar gekeken (zit ook bij VGZ) en als ik me goed herinner moet je worden goedgekeurd voor ze je de upgrade geven. Je moet in elk geval rontgenfoto's sturen en volgens mij checken ze wel degelijk of er een grotere behandeling te verwachten is.

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: VGZ tandarts verzekering hoge kosten te verwachten

Ongelezen bericht door Dirkie »

Een verzekering wordt afgesloten om een bepaald risico te dekken. In het geval van de aanvrager is er geen sprake meer van een risico, want het is al bekend.
En over het algemeen is het zo dat bij hogere vergoeding van bv. de tandarts kosten er een verklaring van de tandarts moet zijn, waarin deze aangeeft welke kosten te verwachten zijn. En met deze offerte is het duidelijke welke kosten te verwachten zijn, toch.
Aanvrager zou ook anders kunnen denken. Al die jaren is er bewust voor gekozen om een lagere premie te betalen. Dat doe je omdat je zelf denkt met de vergoeding uit te komen. Als je dan een keer moet betalen, dan is het ook je eigen schuld/risico.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: VGZ tandarts verzekering hoge kosten te verwachten

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@kooppie,

De offerte zal nu op dit moment nog niet worden doorgespeeld door de tandarts dus daar hoeft u zich geen zorgen over te maken.

Op de website van VGZ lees ik wel het volgende over het Tand-Best pakket:
Website VGZ schreef:Tandheelkundige acceptatie
Kiest u voor het Tand Best Pakket en bent u 18 of ouder? Dan gelden er enkele acceptatievoorwaarden voor we u kunnen verzekeren. Zo vragen we bijvoorbeeld of u jaarlijks uw gebit laat controleren. En wij vragen u ook of u binnen nu en twee jaar bepaalde behandelingen denkt nodig te hebben of reeds gestart bent met een bepaalde behandeling. U krijgt vanzelfsprekend spoedig van ons te horen of u in aanmerking komt voor deze verzekering.
Blijkbaar geldt er dus een acceptatie voor dit pakket. Zo dient u aan te geven of u behandelingen verwacht binnen 2 jaar enz. Nu weet ik niet precies hoe VGZ te werk gaat, echter bij sommige verzekeraars kan het zo zijn dat er een soort keuring van het gebit dient plaats te vinden.

Indien u dit dus eerlijk speelt, is het best mogelijk dat u de verzekering niet kunt afsluiten en dus geweigerd wordt voor Tand-Best. Een dergelijke acceptatie komt bij veel verzekeraars voor als het gaat om het duurste en meest uitgebreide pakket.

Mocht u besluiten het niet eerlijk te spelen en men komt erachter kunt u flink het "haasje" zijn wegens verzekeringsfraude. VGZ kan besluiten de kosten van de behandeling dan niet te vergoeden of in een later stadium alsnog te verhalen. Zij kunnen dan uw gehele verzekering beëindigen. Er kan een aanklacht wegens verzekeringsfraude komen en mogelijk kunt u zich bij geen enkele zorgverzekeraar meer verzekeren tegen de "normale" condities. Aangezien iedereen verplicht verzekerd dient te zijn, kan het zomaar zo zijn dat dit via het CVZ zou moeten tegen vervelende voorwaarden, zoals extra hoge premie enz.
Kortom, bezint eer gij begint.

DJM
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:08

Re: VGZ tandarts verzekering hoge kosten te verwachten

Ongelezen bericht door DJM »

Dirkie schreef:Een verzekering wordt afgesloten om een bepaald risico te dekken. In het geval van de aanvrager is er geen sprake meer van een risico, want het is al bekend.
En over het algemeen is het zo dat bij hogere vergoeding van bv. de tandarts kosten er een verklaring van de tandarts moet zijn, waarin deze aangeeft welke kosten te verwachten zijn. En met deze offerte is het duidelijke welke kosten te verwachten zijn, toch.
Aanvrager zou ook anders kunnen denken. Al die jaren is er bewust voor gekozen om een lagere premie te betalen. Dat doe je omdat je zelf denkt met de vergoeding uit te komen. Als je dan een keer moet betalen, dan is het ook je eigen schuld/risico.
Inderdaad en met dat bespaarde geld kun je nu de behandeling laten doen.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: VGZ tandarts verzekering hoge kosten te verwachten

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

DJM schreef:
Dirkie schreef:Een verzekering wordt afgesloten om een bepaald risico te dekken. In het geval van de aanvrager is er geen sprake meer van een risico, want het is al bekend.
En over het algemeen is het zo dat bij hogere vergoeding van bv. de tandarts kosten er een verklaring van de tandarts moet zijn, waarin deze aangeeft welke kosten te verwachten zijn. En met deze offerte is het duidelijke welke kosten te verwachten zijn, toch.
Aanvrager zou ook anders kunnen denken. Al die jaren is er bewust voor gekozen om een lagere premie te betalen. Dat doe je omdat je zelf denkt met de vergoeding uit te komen. Als je dan een keer moet betalen, dan is het ook je eigen schuld/risico.
Inderdaad en met dat bespaarde geld kun je nu de behandeling laten doen.
Anders zou iedereen pas een duurdere verzekering nemen mocht
het aan de orde komen.
Dat werkt natuurlijk zo niet, omdat andere mensen wel die
duurdere verzekering nemen en er mogelijk jarenlang geen gebruik
van hoeven te maken. Het zou ook niet eerlijk zijn.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: VGZ tandarts verzekering hoge kosten te verwachten

Ongelezen bericht door vroem »

met d evrije tarieven per 1 januari is het nog afwachten wat verzekeraars gaan doen met pakketten en vergoedingen, maar om de vraag te beantwoorden (is al beantwoord, maar ik voeg nog even iets toe).

Veel verzekeraars hanteren keuringen voor hogere pakketten, die verschillen nogal. de ene wil foto`s en een verklaring, de ander een rapport ingevuld door de tandarts, weer een ander hanteert wachttijden voor bepaalde behandelingen. Wel iets om goed vooraf te informeren.
Was misschien handig geweest overleg met de tandarts te voeren voordat er destijds een pakket werd gekozen, had dit probleem wellicht kunnen voorkomen. Vaak is wel al te zien wat er op kortere en middellange termijn aan zit te komen.
met als laatste opmerking: een brandend huis is (ook) niet te verzekeren. En wellicht komt u voor aftrek bijzondere ziektekosten (valt tandartskosten nog steeds onder ) in aanmerking . grens is individueel bepaald, zie belastingdienst voor info.

kooppie
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 nov 2004 18:58

Re: VGZ tandarts verzekering hoge kosten te verwachten

Ongelezen bericht door kooppie »

Tja..ik snap wat jullie allemaal zeggen, maar nu is het zo, dat ik vorig jaar een LAGER pakket heb genomen om gewoon de standaard controles en tandsteen verwijderen te dekken. Nu ben ik van tandarts veranderd en deze zegt dat ik lijdt aan paradontitis en dat wil hij schoonmaken en weet ik veel. Hij heeft hiervoor dus een offerte gemaakt die uitkomt boven de 1000 euro. Die behandeling kan echt nog wel even wachten, maar ik zat dus te bedenken hoe ik dit het beste kan regelen. Ik heb ook de tandarts gevraagd om de helft dit jaar te declareren en de andere helft volgend jaar, en dat kon op zich ook, maja, dan gaat het nog maar om een paar honderd euro....Maar ik denk dus dat ik er niet onderuit kom.
Bedankt voor het advies
Kooppie

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: VGZ tandarts verzekering hoge kosten te verwachten

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

kooppie schreef:Tja..ik snap wat jullie allemaal zeggen, maar nu is het zo, dat ik vorig jaar een LAGER pakket heb genomen om gewoon de standaard controles en tandsteen verwijderen te dekken. Nu ben ik van tandarts veranderd en deze zegt dat ik lijdt aan paradontitis en dat wil hij schoonmaken en weet ik veel. Hij heeft hiervoor dus een offerte gemaakt die uitkomt boven de 1000 euro. Die behandeling kan echt nog wel even wachten, maar ik zat dus te bedenken hoe ik dit het beste kan regelen. Ik heb ook de tandarts gevraagd om de helft dit jaar te declareren en de andere helft volgend jaar, en dat kon op zich ook, maja, dan gaat het nog maar om een paar honderd euro....Maar ik denk dus dat ik er niet onderuit kom.
Bedankt voor het advies
Kooppie
Mogelijkheid tot aftrek bijzondere ziektekosten zoals Vroem zegt
is toch ook nog een mogelijkheid.
De drempel daarvan is een stuk naar beneden gegaan.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: VGZ tandarts verzekering hoge kosten te verwachten

Ongelezen bericht door Emmy75 »

kooppie schreef:Tja..ik snap wat jullie allemaal zeggen, maar nu is het zo, dat ik vorig jaar een LAGER pakket heb genomen om gewoon de standaard controles en tandsteen verwijderen te dekken.
Dan geldt toch in veel gevallen een nieuwe acceptatie. Misschien is het ook mogelijk eens om u heen te kijken en over te stappen van zorgverzekeraar. Er zijn dacht ik ook zorgverzekeraars die hogere (niet de hoogste) pakketten bieden die geen acceptatieregels hebben, wellicht is er zo uit te komen. Mede met declareren in verschillende jaren.
kooppie schreef: Nu ben ik van tandarts veranderd en deze zegt dat ik lijdt aan paradontitis en dat wil hij schoonmaken en weet ik veel. ... Die behandeling kan echt nog wel even wachten,
Ik heb geen idee hoe lang dit kan wachten, want ik ben geen tandarts. Ik weet wel dat dit iemand zijn gebit kan kosten als het te ver gaat. Oja u kunt natuurlijk ook overwegen bij een 3de tandarts een second opinion aan te vragen.

kooppie
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 nov 2004 18:58

Re: VGZ tandarts verzekering hoge kosten te verwachten

Ongelezen bericht door kooppie »

Nu zie ik staan bij de vergoedingenlijst van VGZ
basisverzekering:
behandeling van tandvlees (parodontologische hulp): volledig

Betekend dit dat ik gewoon alles vergoed krijg?
Duhh...
Kooppie

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: VGZ tandarts verzekering hoge kosten te verwachten

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

kooppie schreef:Nu zie ik staan bij de vergoedingenlijst van VGZ
basisverzekering:
behandeling van tandvlees (parodontologische hulp): volledig

Betekend dit dat ik gewoon alles vergoed krijg?
Duhh...
Kooppie
Waarom belt u niet gewoon even, dan weet u het toch gelijk?

kooppie
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 nov 2004 18:58

Re: VGZ tandarts verzekering hoge kosten te verwachten

Ongelezen bericht door kooppie »

Snap ik...maar ik vroeg me het even af, als ik nu lekker ga melden bij het VGZ dat ik hoge kosten ga hebben, ja dan gaan ze me zeker niet accepteren.
Maar ik denk dat ik niet goed gekeken heb....en ervan uit ging dat het NIET vergoed zou worden....
Of worden ALLE tandartskosten vergoed met een max van dat bedrag wat in je pakket zit, dus 250 (GOED), 500 (BETER) of 100 (BEST)

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: VGZ tandarts verzekering hoge kosten te verwachten

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

kooppie schreef:Snap ik...maar ik vroeg me het even af, als ik nu lekker ga melden bij het VGZ dat ik hoge kosten ga hebben, ja dan gaan ze me zeker niet accepteren.
Maar ik denk dat ik niet goed gekeken heb....en ervan uit ging dat het NIET vergoed zou worden....
Of worden ALLE tandartskosten vergoed met een max van dat bedrag wat in je pakket zit, dus 250 (GOED), 500 (BETER) of 100 (BEST)

Website VGZ schreef:
Tandheelkundige acceptatie
Kiest u voor het Tand Best Pakket en bent u 18 of ouder? Dan gelden er enkele acceptatievoorwaarden voor we u kunnen verzekeren. Zo vragen we bijvoorbeeld of u jaarlijks uw gebit laat controleren. En wij vragen u ook of u binnen nu en twee jaar bepaalde behandelingen denkt nodig te hebben of reeds gestart bent met een bepaalde behandeling. U krijgt vanzelfsprekend spoedig van ons te horen of u in aanmerking komt voor deze verzekering.


Dit heeft u misschien niet gelezen en is daarstraks voor u geplaatst door Emmy75.
Dan is het toch gewoon duidelijk en moet u dus even bellen of
het idd niet gewoon wordt vergoed volgens de normen van de
verzekering die u nu heeft.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: VGZ tandarts verzekering hoge kosten te verwachten

Ongelezen bericht door vroem »

als je opgeeft , met handtekening eronder , dat je niet op de hoogte bent van komende grote/dure ingrepen, en je declareert ze vervolgens wel, met de wetenschap dat die verklaring ook niet klopt, pleeg je formeel valsheid in geschrifte. verzekering kan niet alleen weigeren je de kosten te vergoeden, verzekering kan je er ook uit schoppen.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: VGZ tandarts verzekering hoge kosten te verwachten

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

vroem schreef:als je opgeeft , met handtekening eronder , dat je niet op de hoogte bent van komende grote/dure ingrepen, en je declareert ze vervolgens wel, met de wetenschap dat die verklaring ook niet klopt, pleeg je formeel valsheid in geschrifte. verzekering kan niet alleen weigeren je de kosten te vergoeden, verzekering kan je er ook uit schoppen.
Die kant wil toch niemand opgaan en de gevolgen kunnen gewoonweg niet
te overzien zijn. Wees gewoon eerlijk en bewandel de juiste weg.
Zult u zien dat alles nog gaat meevallen voor u uiteindelijk en bent u blij
dat u het volgens de regels hebt gedaan.

kooppie
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 nov 2004 18:58

Re: VGZ tandarts verzekering hoge kosten te verwachten

Ongelezen bericht door kooppie »

Ik begrijp jullie visies, BEDANKT
:)

frenchy
Berichten: 121
Lid geworden op: 05 apr 2011 13:10

Re: VGZ tandarts verzekering hoge kosten te verwachten

Ongelezen bericht door frenchy »

Hoe oud ben je Koopie? Als je jonger dan 27 bent kun je een jong-pakket afsluiten, heb je onbeperkte tandarts (als de voorwaarden in 2012 hetzelfde blijven tenminste). Behalve implantaten, die krijg je dan niet vergoed.

Er is idd een acceptatiebeleid bij VGZ. Als jij overal nee invult en er valt een half jaar later toch een hoge rekening in de bus, gaan ze dit alsnog controleren en kun je alsnog teruggezet worden naar goed pakket. Dus ik zou goed hierover nadenken.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: VGZ tandarts verzekering hoge kosten te verwachten

Ongelezen bericht door Emmy75 »

frenchy schreef: Als jij overal nee invult en er valt een half jaar later toch een hoge rekening in de bus, gaan ze dit alsnog controleren en kun je alsnog teruggezet worden naar goed pakket. Dus ik zou goed hierover nadenken.
Ach als dat nu eens het ergste zou zijn, kan iemand de gok best eens wagen.
Dit is echter verzekeringsfraude. Daarvoor kan iemand uit de verzekering gezet worden, aangemeld worden bij verbond van verzekeraars en mogelijk kan deze 5 jaar geen zorgverzekering afsluiten of helemaal niet of tegen zeer verslechterde voorwaarden. Buiten de eventuele strafrechterlijke vervolging.

Ook met de huidige acceptatieplicht van een zorgverzekeraar voor een basisverzekering mag deze mensen weigeren die eerder uit een verzekering zijn gezet of geweigerd wegens fraude.

Gesloten