LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Menzis weigert tijdige opzegging wegens 'betalingsachterst.'

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
ja_gelderland
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 jan 2012 13:13

Menzis weigert tijdige opzegging wegens 'betalingsachterst.'

Ongelezen bericht door ja_gelderland »

Dag,

Twee dagen geleden, op 31 december 2011, heb ik geprobeerd Menzis te bellen om mijn zorgverzekering op te zeggen. Op die dag was het telefoonnummer onbereikbaar. Ook het inloggen op de site lukte niet. Vandaar dat ik een mail stuurde via het contactformulier dat ik per die dag de verzekering opzegde nog voor 1 januari 2012 en als tweede reden gaf ik aan dat ik het niet eens was met de voorgenomen premieverhoging.

Vandaag kreeg ik een soort standaardmail, dat ik niet kon opzeggen wegens betalingsachterstand (november was net voldaan en de betalingstermijn van december is nog niet verstreken, het gaat dus niet om maanden achterstand, maar normale betalingspatronen en ik had jarenlang nauwelijks wat geclaimd). In alle media is volgens mij niet naar voren gekomen dat je geen betalingsachterstand mag hebben - dus ook niet van een maand - en aangezien ik bij Menzis niemand had kunnen bereiken en het de laatste dag van het jaar was, ben ik door niemand gewaarschuwd.

Nu geeft Menzis aan dat ik eerst de "betalingsachterstand" moet voldoen (lijkt mij redelijk), maar als ik dat doe, dat ik dan pas weer per 1 januari 2013 kan opzeggen!

Ik belde zonet meteen naar het contactcenter en gaf aan dat dit waarschijnlijk een automatische mail was waarin verwezen wordt naar een bepaalde clausule, maar dat ik tijdig had opgezegd en uiteraard meteen die ene maand betalingsachterstand zou voldoen, maar de medewerker bleef volhouden dat dit het beleid was en dat ik nog een heel jaar aan de verzekering en premiebetaling vast zou zitten. Ook na enig aandringen en het 'navragen' van de medewerker bij collega's bleef de medewerker zich achter de polisvoorwaarden verschuilen, terwijl je je dit niet afvraagt als je gaat opzeggen en je vanwege het late tijdstip door een medewerker niet meer gewaarschuwd kon worden. Lijkt mij een geval 'hardheidsclausule', ik kan me toch niet voorstellen dat Menzis op deze manier zijn verzekeringnemers denkt te kunnen behouden?

Graag jullie advies wat ik hier, drie dagen in 2012, aan zou moeten doen. Een ding is zeker: nooit meer neem ik een verzekering bij Menzis!

Tot overmaat van ramp heb ik ook een nieuwe verzekeraar die per 1 januari gaat verzekeren en heb ik de instantie opgezegd waarmee ik een collectiviteitskorting kreeg bij Menzis. Dit verwacht toch niemand?

Alvast bedankt. Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die zo door Menzis of een andere verzekeraar worden benadeeld.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Menzis weigert tijdige opzegging wegens 'betalingsachterst.'

Ongelezen bericht door ciske »

Ik heb menzis niet , maar vind wel dat je erg laat tot de ontdekking komt dat je er weg wou, waarom niet eerder?

Denk toch dat menzis in dit geval gelijk heeft , met een betalingsachterstand ben je het haasje voor nog een jaar.

Niet slim om eerst de bevestiging te krijgen en je er nu twee hebt, misschien ken je de situatie aan de nieuwe uitleggen zodat die je alsnog niet nemen.

succes.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Menzis weigert tijdige opzegging wegens 'betalingsachterst.'

Ongelezen bericht door sephora30 »

Het is al jaren bekend dat je niet kan overstappen als je een betalingsachterstand hebt.

Meestal moet je vooruit betalen dus Nov had je voor 1 Nov moeten betalen en Dec voor 1 Dec.

Voor jouw gevoel had je misschien geen achterstand, officieel had je dat wel en dan kan je inderdaad niet overstappen.

Karin079
Berichten: 74
Lid geworden op: 20 jul 2011 16:47

Re: Menzis weigert tijdige opzegging wegens 'betalingsachterst.'

Ongelezen bericht door Karin079 »

Ten eerste zijn betalingsachterstanden nooit normaal,al schrijft u te vinden van wel.
Ten tweede;regels zijn regels,waarom hebt u zo lang gewacht om op de allerlaatste dag van het jaar op te gaan zeggen en vervolgens boos te zijn dat het niet gaat zoals u wilt?
Regel je zaken tijdig,binnen de regels,en betaal gewoon alles op tijd zoals het hoort en geef niet een ander de schuld van je eigen fouten wat hier voor mij duidelijk het geval is.

Menzis
Berichten: 94
Lid geworden op: 11 mei 2009 21:09
Contacteer:

Re: Menzis weigert tijdige opzegging wegens 'betalingsachterst.'

Ongelezen bericht door Menzis »

Hoi ja_gelderland,

Ik heb uw bericht gelezen wat betreft de opzegging Menzis.
Het klopt inderdaad dat wanneer er een achterstand is u niet kan opzeggen tenzij u deze achterstand voor 01-01-2012 heeft voldaan.

Graag wil ik kijken of het terecht is dat u de polis niet kunt stopzetten.
Graag in uw gegevens naar [email protected]

Met vriendelijke groet,

M.Korver
Webcaremedewerkster Menzis

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Menzis weigert tijdige opzegging wegens 'betalingsachterst.'

Ongelezen bericht door crazyme »

sephora30 schreef:Het is al jaren bekend dat je niet kan overstappen als je een betalingsachterstand hebt.
Bij mij in elk geval niet. En ik schat in dat dit bij veel mensen onbekend is.

Wel vreemd overigens dat je een verzekering dan niet kan opzeggen. De betalingsverplichting blijft toch gewoon bestaan ?

Het lijkt mij dat de verzekeraars dit als stok achter de deur gebruiken om betaling af te dwingen.

klaas1978
Berichten: 355
Lid geworden op: 17 dec 2008 22:36

Re: Menzis weigert tijdige opzegging wegens 'betalingsachterst.'

Ongelezen bericht door klaas1978 »

Is de gebruikelijke gang van zaken niet dat je nieuwe verzekeraar aan de oude doorgeeft dat je overstapt?

Waarschijnlijk had je niet met een dubbele verzekering gezeten als je gewoon die weg gevolgd had: dan zou Menzis de overstap gewoon geweigerd hebben en had je volgend jaar weer een nieuwe poging kunnen wagen.

ja_gelderland
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 jan 2012 13:13

Re: Menzis weigert tijdige opzegging wegens 'betalingsachterst.'

Ongelezen bericht door ja_gelderland »

Ik zie nu dat Webcare@Menzis nu ineens aanbiedt om naar deze zaak te kijken. Die reactie had ik nou al verwacht. Dat is heel slim van Menzis, om gelijk een paar 'spindocters' van henzelf het web af te laten struinen en dan gauw aan te bieden om ernaar te kijken (dit heb ik al veel gezien in zaken die mensen aankaarten over Menzis), maar ik vind het jammer dat Menzis niet zelf de personen aan de telefoon met het contactcenter netjes te woord staat en kijkt of men niet wat coulanter zou moeten zijn. Als je gewoon de laatste faktuur niet hebt voldaan nog (bij de meeste mensen staat er wel altijd 1 faktuur open) en je spreekt af dat je meteen die faktuur voldoet, wat is dan het probleem als verzekeraar om netjes met je zeer trouwe klant om te gaan en je coulant op te stellen? Zo win je je klant mogelijk weer terug voor de toekomst. Het contactcenter blijft zich echter star en bureaucratisch opstellen. Ook op een ingediende klacht is tot op heden nog niet gereageerd. Overigens heb ik meteen de eerste dagen in januari met spoed het openstaande bedrag voldaan om te laten zien dat de zogenaamde (openstaande faktuur is de uiterste betaaldatum nog niet verstreken) 'betalingsachterstand' geen enkel probleem kan zijn!

Bovendien mag je bij meerdere verzekeraars nog tot 31 januari 2012 je aanmelden met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2012 en die begrijpen dus ook dat er een soort overlapperiode moet zijn van 1 maand voor als je vlak voor de deadline van het volgende jaar hebt opgezegd en nog niet tijdig bericht had kunnen krijgen dat je eerst netjes je openstaande faktuur moet voldoen. Terecht dat iemand hier opmerkt dat de betalingsverplichting gewoon blijft bestaan en ik heb ook meteen aan Menzis aangegeven dat ik het redelijk vind dat het openstaande bedrag meteen wordt voldaan.

Menzis: als je je goede naam zo graag wilt redden en je kunt wel gauw de spindocters van het webcare team inzetten, neem dan even contact op met degene wie je denkt dat het hier over gaat en regel die zaak even netjes achter de schermen, zodat mensen niet hoeven te gaan klagen over je op forums als dit mooie forum van Tros Radar!

Bedrijven zouden meer moeten doen aan een soort retentie, dus hoe houd ik mijn huidige klant tevreden in plaats van zich alleen te richten op nieuwe klanten en die gauw met een aanbiedinkje te lokken om vervolgens een jaar later de prijzen weer te verhogen en nooit meer iets te doen om de klant de belonen voor zijn hondstrouwheid.

Iedereen bedankt voor de reacties en ik hoop dat er meer mensen zich melden dat ze zich niet realiseren dat als je een faktuur nog open hebt staan je eigenlijk helemaal niet kan opzeggen en wat ze ervan vinden dat je dan niet de achterstand kunt voldoen (of de kans daartoe krijgt) en de verzekeraar je lekker nog een jaar lang tegen probeert te houden om weg te komen, in de hoop dat je dan volgend jaar weer vergeet tijdig op te zeggen of minstens weer 1 faktuur of onbenullig bedragje hebt openstaan, zodat ze je weer kunnen tegenhouden om op te zeggen. Bij de meeste contracten mag je na een jaar maandelijks opzeggen en kunnen ze niet meer stilzwijgend verlengen voor langere periodes, maar bij je zorgverzekering kunnen ze kennelijk meer en verlies je weer een jaar grote bedragen.

Waar ik overigens niet zo goed tegen kan, zijn die reacties (waarschijnlijk ook van medewerkers van Menzis of andere incassobureaus of zorgverzekeraars of zij die zo bemiddeld zijn dat ze nooit een faktuur hebben open staan) waar ik meteen beticht wordt van slecht betalingsgedrag en dat soort flauwekul: ik verzeker u, ik kan heus het faktuurtje van Menzis wel voldoen en ben geen charlatan die bedrijven niet netjes betaalt. De harde toon in dit soort reacties vind ik niet gepast op dit mooie platform wat Tros Radar biedt, hier wordt je serieus geacht om mogelijke misstanden aan de kaak te stellen en niet alleen maar de reaguurder uit te hangen!

Ugh: ik heb gezegd!

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Menzis weigert tijdige opzegging wegens 'betalingsachterst.'

Ongelezen bericht door ciske »

Menzis: als je je goede naam zo graag wilt redden en je kunt wel gauw de spindocters van het webcare team inzetten, neem dan even contact op met degene wie je denkt dat het hier over gaat en regel die zaak even netjes achter de schermen, zodat mensen niet hoeven te gaan klagen over je op forums als dit mooie forum van Tros Radar
Menzis zal door jou geen slechtere naam krijgen hoor, je bent zelf fout!!

Waar ik overigens niet zo goed tegen kan, zijn die reacties (waarschijnlijk ook van medewerkers van Menzis of andere incassobureaus of zorgverzekeraars of zij die zo bemiddeld zijn dat ze nooit een faktuur hebben open staan) waar ik meteen beticht wordt van slecht betalingsgedrag en dat soort flauwekul: ik verzeker u, ik kan heus het faktuurtje van Menzis wel voldoen en ben geen charlatan die bedrijven niet netjes betaalt. De harde toon in dit soort reacties vind ik niet gepast op dit mooie platform wat Tros Radar biedt, hier wordt je serieus geacht om mogelijke misstanden aan de kaak te stellen en niet alleen maar de reaguurder uit te hangen!
Ook weer zo'n onzin, alsof wij bij medewerkers zijn bij Menzis :lol:

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Menzis weigert tijdige opzegging wegens 'betalingsachterst.'

Ongelezen bericht door aardjee »

Ja_gelderland, je kan tot 31-1-2012 inderdaad nog overstappen, mits je voor 31 december 2011 je verzekering hebt opgezegd en dit ook geaccepteerd is.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Menzis weigert tijdige opzegging wegens 'betalingsachterst.'

Ongelezen bericht door ciske »

aardjee schreef:Ja_gelderland, je kan tot 31-1-2012 inderdaad nog overstappen, mits je voor 31 december 2011 je verzekering hebt opgezegd en dit ook geaccepteerd is.

en je achterstallige rekening hebt voldaan.

klaas1978
Berichten: 355
Lid geworden op: 17 dec 2008 22:36

Re: Menzis weigert tijdige opzegging wegens 'betalingsachterst.'

Ongelezen bericht door klaas1978 »

ja_gelderland schreef:(waarschijnlijk ook van medewerkers van Menzis of andere incassobureaus of zorgverzekeraars of zij die zo bemiddeld zijn dat ze nooit een faktuur hebben open staan)
Nee, ik werk niet bij Menzis of een andere zorgverzekeraar en ook niet bij een incassobureau en ik ben ook niet extreem bemiddeld. Net als veel andere mensen overkomt het mij inderdaad wel eens dat ik een rekening te laat betaal, maar als me dat een keer overkomt aanvaard ik gewoon de consequenties van mijn eigen vergeetachtigheid. Ik voel dan nooit de neiging opkomen om daar dan de andere partij de schuld van te geven.
ja_gelderland schreef:ik kan heus het faktuurtje van Menzis wel voldoen
Als je de financiële mogelijkheden hebt om je rekeningen gewoon te betalen, waarom doe je het dan niet? Gratis tip: betaal je vaste lasten met een automatisch incasso. Dan vergeet je ze nooit en heb je nooit een betalingsachterstand.

ja_gelderland
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 jan 2012 13:13

Re: Menzis weigert tijdige opzegging wegens 'betalingsachterst.'

Ongelezen bericht door ja_gelderland »

Ik heb (ik herhaal mezelf nog maar eens een keer) meteen de openstaande rekening met spoed voldaan en het contactcenter staat erop dat er betaald moest zijn vóór 31-12-2011, maar toen kon ik Menzis niet bereiken om de haken en ogen van een opzegging door te nemen. Nu moeten ze wat coulantie betrachten en zetten ze gauw een bericht in dit forum dat ze er naar willen kijken, maar dan zeggen ze op het contactcenter doodleuk dat je moet bewijzen dat je vóór 31-12-2011 hebt betaald en dat zij dus zelf volgens hun voorwaarden hebben gehandeld en je pas een jaar later weer kan opzeggen! Dus hun bericht in dit forum is een 'wassen neus' en ervoor bedoeld om te laten zien dat ze reageren en iedereen via sociale media voor te schotelen dat ze zo'n fijne zorgverzekeraar zijn. Het gaat hun echter echt niet om meelevend te zijn met hun klanten en zich coulant op te stellen in dit soort 'grijs gebied' situaties, maar om de keiharde pecunia en marktaandeel. Jammer vind ik dat.

Het feit dat ze zelf niet te bereiken waren willen ze kennelijk niet in ogenschouw nemen en het feit dat je jarenlang trouwe klant bent, al je betalingen hebt gedaan en maar weinig geclaimd hebt in al die jaren, maakt ze niets uit. Het contactcenter herhaalt alleen wat ze in hun script hebben staan en zeggen dat ze volgens de voorwaarden handelen en is net zo flexibel als een loden deur.

ja_gelderland
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 jan 2012 13:13

Re: Menzis weigert tijdige opzegging wegens 'betalingsachterst.'

Ongelezen bericht door ja_gelderland »

Oh, nog dit: Ciske, ik zie dat je op alle topics inzake zorgverzekeringen reageert steeds. Ben je een juridisch expert of zo of een medewerker van het forum of toch stiekem een medewerker van een zorgverzekeraar of andere toezichthouder of wat eigenlijk? Geef eens aan wat je expertise in deze is. Het is soms goed om te weten vanuit welke achtergrond opmerkingen worden gemaakt en zaken op zo'n forum transparant te houden. Ik ben een consument in ieder geval.

Als je de vraag te persoonlijk vindt, hoef je hem wat mij betreft niet te beantwoorden hoor.

Alvast bedankt.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Menzis weigert tijdige opzegging wegens 'betalingsachterst.'

Ongelezen bericht door witte angora »

Twee dagen geleden, op 31 december 2011, heb ik geprobeerd Menzis te bellen om mijn zorgverzekering op te zeggen.
31 december, dat was toch zaterdag, oudjaarsdag? Als je eventjes in hun contactgegevens kijkt, zie je dat ze op zaterdag niet open zijn. Dus je klacht hier over is bij voorbaat al kansloos

http://www.menzis.nl/web/Consumenten/Co ... ummers.htm

Een mail per 31 december is inderdaad geldig als opzegging. Maar, er wordt dus niet op zaterdag gewerkt, dus je krijgt inderdaad een automatische mail, zonder dat er verder op gereageerd wordt. Dus klachten over de mailwisseling zijn ook kansloos.

En wat anderen al zeiden, de premie moet per de 1ste van de maand betaald zijn. Betaal je later, dan heb je inderdaad een betalingsachterstand.

Je had het er over dat de betalingstermijn nog niet verstreken was, bedoel je soms de betalingstermijn van de eerste c.q. tweede herinnering?
wat is dan het probleem als verzekeraar om netjes met je zeer trouwe klant om te gaan
Waar blijkt jouw trouw uit? Je betaald blijkbaar structureel te laat. Van loyaliteit is geen enkele sprake. Geen argument dus.
Waar ik overigens niet zo goed tegen kan, zijn die reacties (waarschijnlijk ook van medewerkers van Menzis of andere incassobureaus of zorgverzekeraars of zij die zo bemiddeld zijn dat ze nooit een faktuur hebben open staan) waar ik meteen beticht wordt van slecht betalingsgedrag en dat soort flauwekul: ik verzeker u, ik kan heus het faktuurtje van Menzis wel voldoen en ben geen charlatan die bedrijven niet netjes betaalt. De harde toon in dit soort reacties vind ik niet gepast op dit mooie platform wat Tros Radar biedt, hier wordt je serieus geacht om mogelijke misstanden aan de kaak te stellen en niet alleen maar de reaguurder uit te hangen!
Op dit gedeelte van je bericht kan ik alleen maar zeggen: doe ff normaal. Je verteld zelf dat je een slecht betalingsgedrag hebt, je verteld zelf dat je wel rijkelijk laat bent met opzeggen, ga jezelf nu niet schoon zitten praten en nuilen over de 'harde toon' in de reacties. En ga nou helemaal niet zitten slijmen over mooie platvormen van Radar en dat soort zaken.
Het feit dat ze zelf niet te bereiken
Klopt, 31 december jl was op zaterdag, dan zijn ze dicht. Als je echt zo'n 'trouwe' klant was, dan had je dat dus kunnen weten.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Menzis weigert tijdige opzegging wegens 'betalingsachterst.'

Ongelezen bericht door bprosman »

hier wordt je serieus geacht om mogelijke misstanden aan de kaak te stellen
En (te) laat opzeggen valt onder misstanden ?

ja_gelderland
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 jan 2012 13:13

Re: Menzis weigert tijdige opzegging wegens 'betalingsachterst.'

Ongelezen bericht door ja_gelderland »

Je mag dus opzeggen tot en met 31 december, dus of ik laat zou zijn of niet, heeft hier niets mee te maken. Ik maak gewoon gebruik om tot een bepaalde datum op te zeggen en ik realiseerde me niet (en kon niet meer gewaarschuwd worden) dat je geen faktuur open mag hebben staan.

Sinds wanneer heb ik overigens aangegeven dat ik een slechte betaler ben? Als iemand een faktuur krijgt, legt ie dan meteen al zijn andere werkzaamheden stil en gaat ie dan meteen zijn internetbankieren opstarten om meteen de faktuur te betalen? Witte angora: jij doet dat kennelijk? Nee, de meeste burgers betalen eens in de maand en dat vind ik persoonlijk vrij netjes en verder heb ik het te druk om de hele dag allerlei polisvoorwaarden overal bij te pakken (daarom pak je de telefoon en wil je een en ander overleggen met zo'n contactcenter, wat ook vrij zinloos is omdat ze alleen van een script mogen oplezen en vragen waar ze geen antwoord op weten gewoon met 'ja' of 'nee' beantwoorden om binnen de gestelde tijd in de service level agreement te blijven die voor zo'n telefoontje staat toch?) en meteen al mijn werkzaamheden stil te leggen, om meteen alle nieuw binnengekomen fakturen meteen te betalen.

Wat zijn dit voor soort reaguur-antwoorden anyway?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Menzis weigert tijdige opzegging wegens 'betalingsachterst.'

Ongelezen bericht door ciske »

Oh, nog dit: Ciske, ik zie dat je op alle topics inzake zorgverzekeringen reageert steeds. Ben je een juridisch expert of zo of een medewerker van het forum of toch stiekem een medewerker van een zorgverzekeraar
:lol: tuurlijk ik werk er , krijg er een dijk van een inkomen om klanten zoals jouw in de gaten te houden :lol:

lees verder ik reageer ook in andere topics, maar helaas voor jou ben ik het niet met je eens, jij zit fout niet Menzis.
En (te) laat opzeggen valt onder misstanden ?
precies maar dat wil TS niet zien.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Menzis weigert tijdige opzegging wegens 'betalingsachterst.'

Ongelezen bericht door ciske »

Je mag dus opzeggen tot en met 31 december, dus of ik laat zou zijn of niet, heeft hier niets mee te maken. Ik maak gewoon gebruik om tot een bepaalde datum op te zeggen en ik realiseerde me niet (en kon niet meer gewaarschuwd worden) dat je geen faktuur open mag hebben staan
misschien eens beter in de gaten houden dat je met achterstand niet kan opzeggen.

niks geen aanvallen , tis gewoon een feit

afz...mederwerker van menzis :lol:

ja_gelderland
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 jan 2012 13:13

Re: Menzis weigert tijdige opzegging wegens 'betalingsachterst.'

Ongelezen bericht door ja_gelderland »

Ciske: wat is "TS", want dit soort afkortingen zegt mij niet zoveel. Ik ben zelf geen reaguurder.

Gesloten