LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Niet mogelijk overstappen naar andere zorgverzekering?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Pakiolive
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 nov 2012 11:32

Niet mogelijk overstappen naar andere zorgverzekering?

Ongelezen bericht door Pakiolive »

Hallo,

Ik heb niet heel erg veel verstand van hoe het werkt met de zorg verzekeringen, daarom stel ik hier even een vraag. Ik ben 20 jaar en collectief verzekerd. de betalingen en afschrijvingen lopen via mijn moeder. Er is een rekening waar dat dan afgeschreven word. Ik betaal mijn moeder elke maand netjes mijn zorg premie en zij zorgt en dan voor dat dat bij de zorgverzekeraar komt.
Nu wilde ik een aanvullende verzekering, maar na een aantal keren bellen werd er mij gezegd dat dit niet kan want er is een betalings achterstand. Ik ben bij mijn moeder verhaal gaan halen en er blijkt dus een aardige achterstand te zijn! hiervan heb ze mij niet op de hoogte gehouden.
Ik weet niet zo goed wat ik nu kan doen. Me moeder gaat de schuldsanering in waarbij die betalings achterstand van de verzekering bij in word opgenomen. Maar betekent dit dat ik 3 jaar lang geen andere verzekering kan nemen?
Ik heb geen goed gebit en mis een paar tanden. ik wilde graag een aanvullende ortho en tandarts verzekering. dit kan nu niet terwijl ik gewoon elke maand me moeder netjes het geld betaald heb.
Maar het staat op mijn moeders naam, want ik heb geen deurwaarders hier aan de deur gezien die opzoek naar mij waren. Kan ik dan zelf niet gewoon overstappen naar een andere verzekering?
Sorry voor het warrige verhaal, ik hoop dat het duidelijk is.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Niet mogelijk overstappen naar andere zorgverzekering?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Hallo Pakiolive,

Ik heb het een beetje voor je uitgezocht. In de polisvoorwaarden, altijd downloadbaar van de website van een zorgverzekeraar, staat de regeling bij een betalingsachterstand. Zij maken onderscheid tussen verzekeringnemer en verzekerde. In jouw geval is jouw moeder de verzekeringnemer en zijn jullie beide verzekerden. In de polisvoorwaarden van bijv.zorgverzekeraar IZA, http://www.iza.nl/repository/documenten ... aarden.pdf, is bij 3.6, dus bij het onderdeel " niet tijdig betalen" beschreven wat er gebeurt. Een gedeelte van 3.6.6 heb ik hieronder gekopieerd. Daarin is te lezen dat in de afgesproken betalingsregeling waarschijnlijk is afgesproken dat jouw verzekering mag worden opgezegd. Als jij vervolgens jouw eigen verzekering bij dezelfde zorgverzekeraar wenst af te sluiten, dien jij een machtiging tot automatische incasso van de maandelijks premie af te geven. Ik hoop voor je dat de mogelijkheid om de verzekering op te zeggen nog bestaat.( omdat er staat dat de ingangsdatum dezelfde zou moeten zijn als de ingangsdatum van de betalingsregeling. Ik hoop voor je dat je bij je je bij een andere zorgverzekeraar kan verzekeren( dat kan altijd midden in het jaar, als een ander dan jijzelf verzekeringnemer is) ) . Vraag dit allemaal goed na. Vraag dit niet alleen aan de bestaande zorgverzekeraar, maar vraag ook elders inlichtingen, bijvoorbeeld bij een andere zorgverzekeraar. Immers zij hebben in principe allemaal ongeveer dezelfde polisvoorwaarden op dit vlak. Misschien is het ook mogelijk om op te zeggen op een tijdstip later dan de betalingsregeling is ingegaan.

Het kan ook zijn dat u een ander hebt verzekerd voor een zorgverzekering bij ons. In dat geval nemen wij in ons aanbod voor een betalingsregeling ook een bereidverklaring tot opzegging van deze verzekering op met ingang van de dag waarop de betalingsregeling ingaat, op voorwaarde dat:
­ de verzekerde zich uiterlijk met ingang van dezelfde
dag op grond van een andere zorgverzekering heeft
verzekerd;
­ en de verzekerde de machtiging of opdracht tot betaling
zoals omschreven onder a heeft afgegeven als de nieuwe zorgverzekering ook bij ons is gesloten


Toevoeging: ik las in de polisvoorwaarden van Menzis nog de volgende tekst, hetgeen betekent dat jij geinformeerd moet zijn geweest over de betalingsregeling.
4. Als u (ook) iemand anders heeft verzekerd, krijgt die persoon dezelfde brief over de betalingsregeling als u heeft gekregen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Niet mogelijk overstappen naar andere zorgverzekering?

Ongelezen bericht door tenormin »

Pakiolive, zelfs als alles geregeld gaat worden (na schuldsanering e.d.) komt er gelijk een ander probleem om de hoek kijken: aanvullende verzekering, in dit geval voor je gebit. Daar zullen dan andere voorwaarden aan verbonden worden dan voor iemand met een "normaal" gebit, d.w.z. dat er eerst een tandarts gevonden zal moeten worden die kan en wil verklaren (op schrift) dat hij/zij de eerste 2 jaar geen grote kosten voorziet, dus na wat je hier schrijft heb ik daar een hard hoofd in. Heb geen idee hoe je er zelf financieël voorstaat maar zou dan eerst gebit in zoverre in orde laten maken dat je daarna wel een gebitsverzekering kan afsluiten. Kort door de bocht: al was er géén betalingsachterstand en je wilt nu een gebitsverzekering zal dit dus of heel erg hoog of helemaal (nog) niet kunnen.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Niet mogelijk overstappen naar andere zorgverzekering?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Tenormin en Gtp, dat over die tandartsverzekering klopt niet hoor. De meeste zorgverzekeraars laten iedereen toe, behalve in de hoogste tandartsverzekering. Dus even goed rondkijken. Een goede optie is FBTO.

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: Niet mogelijk overstappen naar andere zorgverzekering?

Ongelezen bericht door boef530 »

Ts is geen hoofd debiteur dat is de moeder, ts heeft op haar polis meegelift om zo maar te zeggen. Er is dus een mogelijkheid/plicht om zelf een zorgverzekering af te sluiten. Logischerwijs gaat de nieuwe verzekeraar geen al bestaande gebitsproblemen verzekeren, zeker niet als er een tandarts gevonden moet worden die Ts wil behandelen. Lichtpuntje is er weer wel gebitsprotheses geheel of gedeeltelijk vallen onder de basisverzekering inclusief maak kosten, is wel eigen risico plichtig en behandelkosten van de tandarts moet wel zelf voldaan worden. Pas als het gebit gesaneerd is en dus in een goede staat verkeert kom je in aanmerking voor deze aanvullende verzekering.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Niet mogelijk overstappen naar andere zorgverzekering?

Ongelezen bericht door witte angora »

FBTO neemt inderdaad zonder vragen mensen aan voor de hoogste tandartsverzekering. De maximale vergoeding is echter 750 euro per jaar, voor 100% dekking. De eerste 6 maanden zijn kronen en bruggen niet gedekt.

Salland is ook een leuke, daar kun je 80% vergoed krijgen tot een maximum van 1000 per jaar. Ook hier zijn geen acceptatievoorwaarden. Dus als je 250 euro kunt missen, kun je tot 1250 laten repareren.

Zie:

http://vergelijkmondzorg.nl/blog/s/14

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Niet mogelijk overstappen naar andere zorgverzekering?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ts is geen hoofd debiteur dat is de moeder, ts heeft op haar polis meegelift om zo maar te zeggen. Er is dus een mogelijkheid/plicht om zelf een zorgverzekering af te sluiten. Logischerwijs gaat de nieuwe verzekeraar geen al bestaande gebitsproblemen verzekeren, zeker niet als er een tandarts gevonden moet worden die Ts wil behandelen
boef530 heeft gelijk, de TS is niet de debiteur, dus dat mag geen problemen geven. Ik ben het niet eens met de volgende zin, dat de volgende zorgverzekeraar geen bestaande gebitsproblemen gaat verzekeren. De zorgverzekeraars hebben andere regels dan de ziekenfondsen van destijds. Destijds moest men over een " saneringsbewijs" beschikken. Dat is veranderd, zoals ook Witte Angora bevestigt. Er worden geen vragen meer gesteld. Behalve voor de hogere jaarbedragen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Niet mogelijk overstappen naar andere zorgverzekering?

Ongelezen bericht door tenormin »

Mathilde, sinds wanneer is dit dan? In 2011 kreeg ik kroon (en was mijn TandenGaaf geheel opgegeten) en er staan er nog 5 "in de rij". Uiteraard wilde ik dat voor 2012 ophogen (ben nu tot 500 verzekerd) maar dat kan - bij Ohra - alleen op de door mij reeds geschreven voorwaarden. Probleem bij afsluiten is altijd dat het jaren en jaren voldoende is, dat bedrag, je bent dan veel jonger en denk je er niet aan om hoger te verzekeren. Ja, als je het nodig hebt, en dan kan het niet meer. En veranderen van verzekering is nu weer niets voor mij.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Niet mogelijk overstappen naar andere zorgverzekering?

Ongelezen bericht door grun »

witte angora schreef:Salland is ook een leuke, daar kun je 80% vergoed krijgen tot een maximum van 1000 per jaar. Ook hier zijn geen acceptatievoorwaarden. Dus als je 250 euro kunt missen, kun je tot 1250 laten repareren.
Salland komt idd goed uit bus bij de vergelijkingssites. Dit staat letterlijk op hun site:
"De TandTop vergoedt 80% van uw tandartskosten tot maximaal € 1.000 per kalenderjaar. Alle prestatiecodes worden vergoed, inclusief techniekkosten. Was u in 2012 nog niet aanvullend verzekerd bij Salland, dan vragen wij u wel om de Verklaring TandTop in te vullen. Deze verklaring geeft ons meer inzicht in de te verwachten behandelingen."

Die eerste zin kun je ook lezen als: we vergoeden 80% van 1000 euro aan tandartskosten. Dan mag je maar 1000 euro declareren waarvan je 800 euro terugkrijgt. De premie is dacht ik 300 euro/jaar ipv 250 (12x25). Ik vraag me wel af of ze nog blij met je zijn als je als nieuwe klant in die Verklaring Tandtop aangeeft 6 kronen nodig te hebben, en of ze je uberhaupt aannemen.

Het zou kunnen dat ik wat pessimistisch ben, maar dat komt door eerdere ervaringen met verzekeraars in het algemeen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Niet mogelijk overstappen naar andere zorgverzekering?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ik Zit bij cz hebben twee soorten tandarts en uitgebreide
Bij de ene hoef je geen tandarts verklaring en bij de uitgebreide wel...

Maar ja denk dat ts een hoe wil aangezien hij veel makeert.
Dan is mijn vraag ook,waarom ben je daar niet eerder aan begonnen? Als je al geen goed gebit hebt en tanden mist?
Ben je al die jaren dan niet geweest?

Ik moet nu ook een brug ,maar aan mijn gebit is al 39 jr gesleuteld,nou ja iets minder zodra je je tandne krijgt...maar toen was het al raak..

Maar goed ieder voor zich,hoop dat er een oplossing voor je komt!!!

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Niet mogelijk overstappen naar andere zorgverzekering?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

vogels schreef:
tenormin schreef: Probleem bij afsluiten is altijd dat het jaren en jaren voldoende is, dat bedrag, je bent dan veel jonger en denk je er niet aan om hoger te verzekeren. Ja, als je het nodig hebt, en dan kan het niet meer. En veranderen van verzekering is nu weer niets voor mij.
Een slimme 'meid' is op haar toekomst voorbereid. :mrgreen:

Dat is waar vogels,noodgedwongen moest ik op mijn zestiende al zelf alles regelen en aangezien ik toen al slecht gebit had,heb ik allebei de hoogste av ,s genomen en ja toen werkte ik fulltime,daar betaalde ik dat van

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Niet mogelijk overstappen naar andere zorgverzekering?

Ongelezen bericht door witte angora »

vogels schreef:
witte angora schreef: Salland is ook een leuke, daar kun je 80% vergoed krijgen tot een maximum van 1000 per jaar. Ook hier zijn geen acceptatievoorwaarden. Dus als je 250 euro kunt missen, kun je tot 1250 laten repareren.
Natuurlijk zijn die er wel. Ze zijn niet op hun achterhoofd gevallen!

Was u in 2012 nog niet aanvullend verzekerd bij Salland, dan vragen wij u wel om de Verklaring TandTop in te vullen. Deze verklaring geeft ons meer inzicht in de te verwachten behandelingen.
http://www.salland.nl/Consumenten/Verze ... andTop.htm
Hmmm... dat wordt dan weer een mailtje naar de beheerder van die tandarts-site... :wink:

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Niet mogelijk overstappen naar andere zorgverzekering?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

tenormin schreef:Mathilde, sinds wanneer is dit dan? In 2011 kreeg ik kroon (en was mijn TandenGaaf geheel opgegeten) en er staan er nog 5 "in de rij". Uiteraard wilde ik dat voor 2012 ophogen (ben nu tot 500 verzekerd) maar dat kan - bij Ohra - alleen op de door mij reeds geschreven voorwaarden. Probleem bij afsluiten is altijd dat het jaren en jaren voldoende is, dat bedrag, je bent dan veel jonger en denk je er niet aan om hoger te verzekeren. Ja, als je het nodig hebt, en dan kan het niet meer. En veranderen van verzekering is nu weer niets voor mij.
Tenormin, het klopt wat jij schrijft wat betreft Ohra. Er zijn veel andere zorgverzekeraars die pas bij veel hogere bedragen vragen gaan stellen. Op de website van Ohra staat dit inderdaad (http://www.ohra.nl/zorgverzekering/info ... kering.jsp
*) Voor de TandenGaaf 750 heeft OHRA een tandartsverklaring nodig die de tandarts invult.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Niet mogelijk overstappen naar andere zorgverzekering?

Ongelezen bericht door grun »

De ONVZ lijkt met hun Tandfit C pakket ook gunstig te scoren. Vergoeding 100% preventieve zorg + 75% van restauratiewerk (kronen en bruggen) tot een totaalbedrag van 1500 euro tegen 33 euro/maand premie.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Niet mogelijk overstappen naar andere zorgverzekering?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Op p. 68 van de polisvoorwaarden van Salland (http://www.salland.nl/web/file?uuid=359 ... entid=1966
Tandartsverzekering sluiten
Geldt er een medische selectie?
Als u (verzekeringnemer) de TandTop-tandartsverzekering wilt sluiten, kunnen wij van u (verzekeringnemer) verlangen dat u (verzekering- nemer) een verklaring afgeeft over de te verwachten behandelingen en het tandartsbezoek van de te verzekeren personen. In dat geval sluiten wij alleen een TandTop-tandartsverzekering als u heeft ingestemd met de Verklaring TandTop.
Als in strijd met de waarheid is ingestemd met deze verklaring, bestaat er geen recht op vergoeding. Ook kunnen wij de verzekering per direct beëindigen. Wij passen geen medische selectie toe als de te verzekeren persoon in 2012 al een aanvullende verzekering bij ons had.


Met andere woorden: nieuwe verzekerden worden geselecteerd, bestaande Salland verzekerden , MET aanvullende verzekering, behoeven geen vragen te beantwoorden.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Niet mogelijk overstappen naar andere zorgverzekering?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

witte angora schreef:FBTO neemt inderdaad zonder vragen mensen aan voor de hoogste tandartsverzekering. De maximale vergoeding is echter 750 euro per jaar, voor 100% dekking. De eerste 6 maanden zijn kronen en bruggen niet gedekt.
Salland is ook een leuke, daar kun je 80% vergoed krijgen tot een maximum van 1000 per jaar. Ook hier zijn geen acceptatievoorwaarden. Dus als je 250 euro kunt missen, kun je tot 1250 laten repareren.
http://vergelijkmondzorg.nl/blog/s/14
En De Friesland is ook een leuke, maar ook daar medische selectie bij de hoogste variant:http://www.defriesland.nl/consumenten/z ... fault.aspx
Medische selectie bij AV Tand Optimaal (€27,95)
Iedereen is welkom bij De Friesland. Alleen om voor de AV Tand Optimaal in aanmerking te komen, willen we graag een paar dingen van u weten. Wij vragen u dan een tandheelkundig keuringsrapport in te laten vullen door uw tandarts. Voor alle andere aanvullende (tand)verzekeringen is er geen medische selectie als u deze tegelijk met de basisverzekering bij De Friesland afsluit.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Niet mogelijk overstappen naar andere zorgverzekering?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

grun schreef:De ONVZ lijkt met hun Tandfit C pakket ook gunstig te scoren. Vergoeding 100% preventieve zorg + 75% van restauratiewerk (kronen en bruggen) tot een totaalbedrag van 1500 euro tegen 33 euro/maand premie.
Inderdaad mooi, maar je moet wel een verklaring invullen (http://www.onvz.nl/zorg.htm?ch=def&id=t ... erzekering
Voor de Tandfit B, C en D is er sprake van medische selectie om te bepalen of u in aanmerking komt voor de aangevraagde aanvullende zorgverzekering.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Niet mogelijk overstappen naar andere zorgverzekering?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

vogels schreef:
nieuwe verzekerden worden geselecteerd, bestaande Salland verzekerden , MET aanvullende verzekering, behoeven geen vragen te beantwoorden.
Dat klopt, maar 't geval van topicstarter gaat het om een nieuwe verzekering. En daar hadden we het toch over vlg mij.

Iemand misschien oplossing voor ts?ipv alles voorwaardes van de verzekeringen..??

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Niet mogelijk overstappen naar andere zorgverzekering?

Ongelezen bericht door grun »

Mathilde D. schreef:
grun schreef:De ONVZ lijkt met hun Tandfit C pakket ook gunstig te scoren. Vergoeding 100% preventieve zorg + 75% van restauratiewerk (kronen en bruggen) tot een totaalbedrag van 1500 euro tegen 33 euro/maand premie.
Inderdaad mooi, maar je moet wel een verklaring invullen (http://www.onvz.nl/zorg.htm?ch=def&id=t ... erzekering
Voor de Tandfit B, C en D is er sprake van medische selectie om te bepalen of u in aanmerking komt voor de aangevraagde aanvullende zorgverzekering.
Ja, dat heb ik ook gezien, maar ik vraag me af hoe streng ze daarin zijn. Ik bedoel, is het voldoende als je twee keer per jaar voor controle naar de tandarts gaat en gaatjes laat vullen en dergelijke? In die zin zijn er geen onverwachte hoge kosten te verwachten. Daarentegen heb ik wel een ontbrekende kies en degenen ernaast zijn ook niet als nieuw meer. Een brug lijkt me wel wat.
Zo'n verzekeraar kan op z'n vingers wel natellen dat iemand alleen bereid is een hoge premie te betalen als hij daar ook een hoge vergoeding voor terugkrijgt. Dat is misschien wel een beetje krom, maar ja, ze bieden het wel aan... of zou het een lokkertje zijn?

[update 19/11/2012] Ik heb ze vanmorgen gebeld om te vragen hoe dat zit met die medische acceptatie. Een verklaring van de tandarts is niet nodig, maar je moet zelf waarheidsgetrouw een aantal vragen beantwoorden. En als dan achteraf blijkt dat je ernaast zat, gaat de vergoeding niet door. Ik vind dat toch een beetje dubieus, ik heb als patient niet dezelfde kennis van mijn gebit als een tandarts. Tijdens de controle vertelt de tandarts wel het een en ander, maar dat is eenrichtingsverkeer omdat ik met de mond open zit. Bovendien is de helft jargon wat de gemiddelde leek niet begrijpt, laat staan over enige tijd nog herhalen kan. Waarmee ik maar wil zeggen dat, ook al ben ik er zelf 100% van overtuigd de waarheid te spreken, de arts het daar niet altijd mee eens hoeft te zijn. De patient is de pineut want die krijgt geen geld en onterecht een stempel opgeplakt dat hij de boel belazeren wilde, terwijl dat niet het geval was.

hoopopbeter
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 mar 2012 18:22

Re: Niet mogelijk overstappen naar andere zorgverzekering?

Ongelezen bericht door hoopopbeter »

kijk nog eens op http://vergelijkmondzorg.nl/blog/s/14/O ... +2013.html
Deze website geeft nu ook pno aan als zorgverzekeraar zonder acceptatie voorwaarden.

Gesloten