LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] VGZ gezinspakket

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Lieze74
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 aug 2010 14:07

VGZ gezinspakket

Ongelezen bericht door Lieze74 »

Wij hebben vorig jaar een zorgverzekering bij VGZ afgesloten. Mijn man heeft meerdere keren gebeld om te vragen of we met het gezinspakket allemaal verzekerd zijn. Dit werd bevestigd door een medewerker. Nu heb ik onlangs een rekening van mijn tandarts ontvangen en deze gedeclareerd. Helaas wordt deze rekening niet vergoed omdat ik geen gezinspakket heb. Alleen de hoofdverzekeraar heeft deze. Dus een GEZINSpakket is voor 1 persoon ?? Waarom noem je het dan zo. Op de site staat: U wilt voor uw gezin de beste zorg. En vergoedingen die passen bij de zorg die uw gezin nodig heeft. Speciaal voor u is er het Gezin Pakket. In dit pakket zijn alle vergoedingen speciaal op het gezin afgestemd. Aan alles is gedacht, van extra kraamzorg tot orthodontie. Dus de ideale aanvullende zorgverzekering voor gezinnen.

Wat u krijgt:

Een pakket op maat voor gezinnen
Beweegzorg (zoals fysiotherapie): € 600 per jaar
Orthodontie: 80%, tot € 2.500 voor kinderen tot 22 jaar
Vergoeding kinderbril: € 200 per drie jaar
Huishoudelijke hulp en kinderopvang bij ziekenhuisopname

en verder
VGZ Gezin Pakket

Voor uw gezin wilt u de beste zorg. Met het Gezin Pakket krijgt u vergoedingen voor het hele gezin. De belangrijkste vergoedingen:
Beweegzorg (zoals fysiotherapie): € 600 per jaar
Tandheelkundige zorg: 80% tot € 500 per jaar
Orthodontie tot 22 jaar: 80% tot € 2.500 (voor de hele looptijd van de verzekering)
Orthodontie vanaf 22 jaar: € 350 (voor de hele looptijd van de verzekering)
Brillen of lenzen vanaf 18 jaar: € 150 per drie jaar
Kinderbril tot 18 jaar: € 200 per drie jaar
Ravotgarantie op kinderbrillen
Huishoudelijke hulp en kinderopvang bij ziekenhuisopname
15 uur luxe kraamzorg
Volledige vergoeding (poli)klinische bevalling
Huidbehandelingen (zoals acne): tot € 500 per jaar
Flapoorcorrectie: € 1.500 (voor kinderen tot 18 jaar)
Mantelzorgmakelaar: € 500 per jaar
Adoptievergoeding: tot € 300 per kind
Wereldwijd spoedeisende hulp op vakantie: volledig

Dus ik ben de weg volledig kwijt. Dus geinformeerd bij VGZ, nee hoor mevrouw, u heeft alleen de basisverzekering.
Noem het verdorie dan geen gezinspakket als de helft van het gezin hier buiten valt

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: VGZ gezinspakket

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Mijn man heeft meerdere keren gebeld om te vragen of we met het gezinspakket allemaal verzekerd zijn. Dit werd bevestigd door een medewerker
misschien kan je nog een gespreksbandje opvragen, waar dit opstaat?

Ik wist het wel, dat dit per persoon is. Misschien is het wel verwarrend. Ook omdat de prijs relatief hoog is, denkt u misschien dat dit voor iedereen is.

Ik wijs u erop dat VGZ dus vermoedelijk foute inlichtingen heeft gegeven. Op dit forum komen relatief veel klachten voor over VGZ. Dus ik geef u ter overweging om van zorgverzekeraar te wisselen.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: VGZ gezinspakket

Ongelezen bericht door sephora30 »

Op de polis moeten dan toch de verzekerde personen staan?
Staan al jullie namen erop of alleen die van je man?

tonvanriezen
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jul 2013 14:05

Re: VGZ gezinspakket

Ongelezen bericht door tonvanriezen »

Goedemiddag,
Orthodontie word in 2013 voor 80%(tot 2500€) vergoed "voor de looptijd van de verzekering"
zoals al meerdere keren word aangegeven hierboven.
Nu heb ik(en mijn gezin) In 2010 een vgz-gezin verzekering afgesloten.
Daar stond in dat er voor orthodontie 100% vergoed zou worden"voor de looptijd van de verzekering",
dat ik t/m 2012 ook heb gehad.
Dit jaar hebben ze de polis gewijzigd naar 80% vergoeding voor orthodontie.
Naar mijn mening heb ik echter getekend(in 2010) voor die 100%(tot 2500€) vergoeding
voor de LOOPTIJD van de verzekering.
Hierover heb ik vgz reeds gebeld,maar daar komen we dus niet uit.
Wat is uw mening?

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: VGZ gezinspakket

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik weet het ook niet. Je tekent eigenlijk niet een contract voor een langere periode. Elk jaar kan de verzekering aangepast worden. Als VGZ de maximale vergoeding van €2500 naar €1500 had bijgesteld: wat dan? Dan weet ik het antwoord ook niet. Ik denk dat je dan als verzekerde eigenlijk moet zeggen tegen VGZ: of je geeft me de oude voorwaarde, of ik vertrek bij jullie.
Want vertrekken levert namelijk winst op: want dan begint bij de volgende verzekeraar een nieuwe cyclus. Volgens mij geven ze niet aan elkaar door hoeveel er al verbruikt is: ze zijn immers concurrenten en het betreft niet de basisverzekering.

Overigens zou ik er nu geen punt meer van maken, aangezien je niet meer kan wisselen. Want die 80% is helemaal niet zo nadelig. Voorbeeld berekening: als de verzekeraar maximaal €1000 uitkeert, dan kan de rekening maximaal €1000 bedragen en daarboven moet je alles zelf gaan betalen. Als de verzekeraar 80% van de factuurbedragen uitkeert tot een maximum van €1000, dan kan de rekening €1250 bedragen, betaal je €250 zelf en de verzekeraar 1000. Dus als de rekening uiteindelijk hoger uitvalt dan €2500 en maximaal €3125 bedraagt, dan krijgt u uiteindelijk toch die €2500 vergoed.

Een andere optie is om bij de SKGZ te klagen. U kunt eerst op de website kijken naar eerdere uitspraken om u te informeren of u kans op succes heeft. ("Skgzpro").

Anke10
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 nov 2012 13:10
Locatie: Scheveningen
Contacteer:

Re: VGZ gezinspakket

Ongelezen bericht door Anke10 »

Hè, fijn! Ben ik op zoek naar een nieuwe verzekeraar en ben ik net van plan om VGZ te gaan kiezen, kom ik als bezoeker op Trosradar terecht en lees ik deze minder positieve berichten. Ik snap dat de gevallen die u mee heeft gemaakt erg vervelend zijn, maar ik denk dat er bij iedere zorgaanbieder wel eens iets mis kan gaan. Uit de vergelijking (voor mijn bijna 18 jaar wordende dochter) kwam VGZ namelijk het best uit de test. Of dit te vertrouwen is, weet je natuurlijk ook niet.
Zijn er dus ook mensen die een positieve ervaring met VGZ hebben, dan hoor ik dat graag. Ik vind het namelijk appels met peren vergelijken en dan ga ik het meest af op beoordelingen van anderen. :(

Fleurtjuh666
Berichten: 632
Lid geworden op: 26 mar 2010 19:57
Locatie: Nijmegen

Re: VGZ gezinspakket

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

Anke10 schreef:Hè, fijn! Ben ik op zoek naar een nieuwe verzekeraar en ben ik net van plan om VGZ te gaan kiezen, kom ik als bezoeker op Trosradar terecht en lees ik deze minder positieve berichten. Ik snap dat de gevallen die u mee heeft gemaakt erg vervelend zijn, maar ik denk dat er bij iedere zorgaanbieder wel eens iets mis kan gaan. Uit de vergelijking (voor mijn bijna 18 jaar wordende dochter) kwam VGZ namelijk het best uit de test. Of dit te vertrouwen is, weet je natuurlijk ook niet.
Zijn er dus ook mensen die een positieve ervaring met VGZ hebben, dan hoor ik dat graag. Ik vind het namelijk appels met peren vergelijken en dan ga ik het meest af op beoordelingen van anderen. :(
Ik ben zelf ook verzekerd bij VGZ (en nee, ik werk niet voor ze, voor we dat weer krijgen), en nooit problemen gehad. Heb wel alleen een basisverzekering, dingen als orthodontie heb ik niet meer nodig, tandarts betaal ik zelf (is goedkoper) en door mijn werk zal ik ook nooit een brilvergoeding nodig hebben ;) Over de aanvullende pakketten kan ik dus niets zeggen, maar nooit klachten of moeilijkheden gehad wat betreft de basisverzekering.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: VGZ gezinspakket

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Ik ben geen groot fan van vgz, ik zie vaker daarmee problemen dan met andere verzekeringen (werk in een ziekenhuis) en zeker bij mensen die iets ongewoons of langdurigs hebben is het altijd gedoe, dan kunnen wij weer met vgz gaan bellen. Bij elke verzekering gaat er wel eens iets fout, maar bij vgz lijkt dat toch echt vaker te zijn in mijn ervaring vergeleken met de andere grote verzekeraars. Bij CZ, Achmea, Menzis en Unive (die trouwens wel samen met vgz samen zitten in een overkoepelende organisatie) hebben we minder problemen.

Ik heb dat wel eens eerder hier op het forum gezegd, maar wij noemen patienten met vgz verzekeringen altijd "vgz-jes" want dat betekent dat je extra op moet letten en overal achter aan moet bellen. (vgz nam mij dat trouwens niet echt in dank af dat ik dat hier stelde)

Natuurlijk zal er ook wel veel goed gaan, en het gaat echt niet bij iedereen fout, maar ik vind ze langzaam, onduidelijk en bijzonder oncoöperatief als een patient iets moeilijks heeft.

isabel

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: VGZ gezinspakket

Ongelezen bericht door vroem »

ik als zorgverlener heb oha ook slechte ervaringen met VGZ. recent ook weer met wat een simpele aanvraag zou moeten zijn, wat er in geresulteerd heeft dat patiënte nu met handicap op vakantie gaat om dat te veel tijd in de discussie verloren is gegaan. Het is nog niet eens het afwijzen van de machtigingsaanvraag (wat op zich onterecht was) maar de keiharde manier waarop je als zorgverlener en patiënt de deur in het gezicht krijgt als je tracht langs telefonische dialoog e.e.a. vlot op te lossen, in belang van niet eens mijzelf maar patiënt en verzekeraar zelf.
zelf een verzoek om door de adviserend tandarts teruggebeld te worden werd met een simpel ""nee"" beantwoord...waarom die mensen daar dan zitten is mij een raadsel...

maar eigenlijk is elke aanvraag bij VGZ een verrassing, m.n. m.b.t. wat er nu weer bedacht zal worden als reden om te weigeren..

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: VGZ gezinspakket

Ongelezen bericht door Isabel1 »

@vroem, dat is dus precies mijn ervaring, het is altijd gedoe. Als wij een patient hebben met meer dan een probleem (en dat is meestal zo bij ons) dan is het blijkbaar onmogelijk voor die mensen daar om te begrijpen dat je EN kanker EN bijvoorbeeld problemen met je vaten kunt hebben. Alles is dan onmogelijk of extreem moeilijk. Mensen moeten dan bijvoorbeeld bestraald, en dan zeggen ze simpelweg 'nee' want dat is geen behandelmethode voor vaatproblemen.
Probeer ook vooral geen hulpmiddelen aan te vragen wat daar is geen beginnen aan. En bellen voor verduidelijking van een beslissing (of gebrek daaraan) kun je ook beter laten want daarmee wordt de chaos vaak alleen maar groter. Ik heb toch echt liever patienten met een andere verzekering.

isabel

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: VGZ gezinspakket

Ongelezen bericht door vroem »

probleem bij VGZ komt voort uit de opstelling van hun protocollen voor beoordeling van aanvragen. Deze worden beoordeeld door niet medisch onderlegden heb ik het idee (en weet ik eigenlijk wel zeker). Als een aanvraag buiten de lijntjes loopt is het dan ""nee"" ipv doorzetten naar de wel medisch onderlegden voor herbeoordeling. Dat gebeurt pas bij bezwaar tegen de afwijzing...Het is een manier om kosten te besparen maar aangezien veel beslissingen ingaan tegen de letter van de wet (basisverzekering) zit dit in hetzelfde vlak als de fraude en verschrijvingen war zij altijd als de kippen bij zijn zelf om zorgverleners en instellingen van te beschuldigen.
Zij hebben om op mijn vlak te blijven meerdere adviserend tandartsen, meer zelfs dan andere verzekeraars (hoe het zit in fte weet ik niet) en toch minder aanvragen te verwerken want minder verzekerden dan bv Menzis (om de voornaamste te noemen waar aanvragen gewoon op redelijke manier en in redelijke tijd beoordeeld worden)...
Dus de protocollen en insteek van de mensen die de eerste beoordeling doen klopt niet. Overigens is dat naar ik begrepen heb toen ik uiteindelijk wel een AT aan de lijn kreeg een beslissing van hogerhand uit de directie waar zij op de werkvloer ook niet blij mee zijn..

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: VGZ gezinspakket

Ongelezen bericht door Isabel1 »

precies, voor mijn vakgebied werkt dat ook zo, ik weet wel dat ze adviserend oncologisch verpleegkundigen hebben maar dat die alleen gevraagd worden bij problemen. Voor de rest zitten daar mensen die het protocol afwerken, maar in dat protocol staan alleen maar standaard dingen (been breken = gips, zeg maar)
Punt is alleen, bezwaar maken op een afwijzing is leuk, maar niet als er dingen met spoed moeten. Patienten komen dan in een heel moeilijk parket, want wij zetten behandeling dan door (we gaan de patient niet gewoon dood laten gaan alleen omdat de verzekering moeilijk doet) maar die patient weet financieel niet waar hij aan toe is.

Voor patienten is dit al onnoemelijke stress en dan komt dat er ook nog eens bij. Wij hebben erg goede ervaringen met Menzis en CZ, die kunnen wat beter omgaan met de wat complexere problemen, en lijken ook beter te snappen dat als iemand NU geopereerd moet worden hij niet echt tijd heeft om een bezwaar te gaan schrijven en weken te wachten op de uitkomst daarvan.

isabel

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: VGZ gezinspakket

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Bij CZ, Achmea, Menzis en Unive (die trouwens wel samen met vgz samen zitten in een overkoepelende organisatie) h
Is dat waar? VGZ zit samen met Unive en IZA, maar volgens mij zijn CZ, Menzis en Achmea juist de concurrenten. Deze zorgverzekeraars zijn natuurlijk wel lid van Zorgverzekeraars Nederland (ZN), maar daar zijn alle zorgverzekeraars lid van.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: VGZ gezinspakket

Ongelezen bericht door Isabel1 »

@mathilde,

ja precies, dat bedoelde ik te zeggen. Mijn stukje tussen haakjes sloeg alleen op unive. CZ en menzis horen daar niet bij.
Maar ik zie nu idd dat dat niet helemaal duidelijk was. excuses

Isabel

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: VGZ gezinspakket

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Zoeken op deze website naar 'vgz' levert vooral veel negatieve ervaringen op. De ene positieve van fleurtje6666 (=niet negatieve) beoordeling hierboven maakt dat echt niet goed. VGZ is afschuwelijk! Niet doen!

Fred_M
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 nov 2005 22:04

Re: VGZ gezinspakket

Ongelezen bericht door Fred_M »

Goh, de berichten van de zorgmedewerkers in dit topic slaan de spijker op zijn kop.

Dit heb ik op Facebook bij VGZ geplaatst:

"Ik ben heel erg boos! Mijn ouders zijn beiden op leeftijd en mijn vader heeft ernstig hartfalen, waardoor hij iedere paar weken een waterbuik krijgt (ascites). Dus om de paar weken moet hij naar het ziekenhuis. Zijn lichaam is zo goed als op en lopen gaat bijna niet meer. Mijn moeder heeft vanochtend de klantenservice van VGZ gebeld. Na 25 minuten in de wacht is ze onbeschoft te woord gestaan door een medewerker. Zeer kortaf en zonder enig inlevingsvermogen. Op de vraag of mijn vader in aanmerking kon komen voor de hardheidsclausule voor zittend ziekenvervoer werd heel kort "nee" geantwoord.Ik kreeg mijn moeder huilend aan de telefoon, aangezien deze situatie al jaren voortsleept en een flinke aanslag geeft op de leefsituatie. VGZ schaam je! Ook al zijn er regels, dan kunnen jullie je toch nog wel als mens opstellen! Eind van het jaar zeg ik de verzekering op."

Na reactie van de webcare medewerker heb ik deze brief gestuurd met een aanvraag:

"Geachte mevrouw,

Zoals telefonisch overeengekomen stuur ik u deze brief met daarbij de aanvraag voor vergoeding van zittend ziekenvervoer.

Zoals ik ook al op uw facebook heb geschreven, lijdt mijn vader al enige jaren aan ernstig hartfalen. Zo’n 3 jaar geleden heeft hij een ICD gekregen, echter zijn de laatste 2 jaar zeer problematisch geweest en er is geen uitzicht op verbetering. De conditie van mijn vader gaat alleen maar verder achteruit.

Door de sterk verminderde hartfunctie heeft mijn vader last van Ascites (waterbuik). Hij houdt vocht vast in zijn buik. Het eerste jaar was dit nog enigszins op te lossen met plasmedicatie, echter de laatste twee jaar is de enige oplossing nog drainage van het vocht. De frequentie waarop dit dient te gebeuren is van één maal in de drie maanden inmiddels één maal per twee a drie weken. De drainage is ook een enorme aanslag op het lichaam van mijn vader, met als resultaat dat lopen heel erg moeilijk is geworden. Een straat uitlopen om bij een bushalte te komen, gaat dus gewoon niet.

Graag zou ik zittend ziekenvervoer voor mijn vader willen aanvragen. Mijn moeder, die emotioneel de situatie ook niet meer aan kan, heeft tweemaal telefonisch contact opgenomen met de klantenservice. De eerste keer werd zij zeer vriendelijk te woord gestaan door een dame, die aangaf dat mijn moeder voor een doktersverklaring moest zorgen van de behandelend arts uit het ziekenhuis en dan zou alles in orde komen. Mijn moeder heeft de doktersverklaring dan ook gevraagd en van de behandelend arts ook gekregen.

Vervolgens heeft zij weer contact opgenomen met uw klantenservice en toen trof zij een zeer onaardige en keiharde heer (beter gezegd kerel) die aangaf dat zittend ziekenvervoer helemaal niet mogelijk was in dit geval. In mijn facebook reactie kunt u lezen hoe dat antwoord bij mijn moeder en mijzelf is aangekomen. Ik ga dat in deze brief niet herhalen, want dan word ik weer boos. U begrijpt hopelijk dat in deze tijd met de middelen van social media ik dit soort berichten zal plaatsen.

Zwart/wit gezien ben ik bang dat mijn vader niet in aanmerking komt voor zittend ziekenvervoer. Echter ik ga ervan uit dat VGZ handelt naar de geest van de regeling, net zoals Trias dat deed. Want mijn vader heeft in 2010 wel vergoeding voor zittend ziekenvervoer gekregen van Trias. Er is een hardheidsclausule en mijn inziens kan het niet zo zijn, dat wanneer geen einddatum en vast aantal keer per week aangegeven kan worden, je dan niet in aanmerking komt. Ik kan u niet aangeven hoe lang mijn vader nog te leven heeft (ik verwacht dat dat niet heel lang meer gaat duren) en ik kan u ook niet aangeven wanneer hij wekelijks naar het ziekenhuis moet komen voor een drainage. Het kan toch niet zo zijn dat als ik wel exacte data weet, dat hij dan wel in aanmerking komt.

Één ding is zeker. Met het Openbaar Vervoer kan hij niet meer reizen. De reizen naar het ziekenhuis worden nu per taxi gedaan of per vervoer via familie of kennissen. De kosten hiervan lopen erg op en iedere keer een familielid of kennis vrij te laten vragen begint zo langzamerhand ook steeds problematischer te worden.

Bijgaand vindt u het aanvraagformulier met daaraan aangehecht de doktersverklaring. U heeft aangegeven dat het aanhechten van de verklaring voldoende is en dat de behandelend arts niet het formulier hoeft in te vullen.

Ik doe een beroep op u als zorgverzekeraar. Handel s.v.p. naar de geest van de regeling en help ons in deze toch al zeer emotioneel zware periode. Twee jaar geleden heb ik ook al een beroep gedaan op VGZ/Trias om een uitzondering te maken om de zeer moeilijk verkrijgbare medicijnen van mijn vader te vergoeden. Daarop is helaas een negatieve reactie gekomen, wat ons zeer pijn heeft gedaan.

Ik hoop dat u nu echter een vergoeding voor het zittend ziekenvervoer wilt toekennen. Stelt u zich alstublieft op als een instelling die geeft om mensen, die medisch gezien in een hele vervelende situatie zitten, waar ze echt niet om gevraagd hebben.

Ik hoop snel van u een positieve reactie te mogen vernemen. U kunt het verschil maken in deze situatie! Indien u meer informatie wenst, dan kunt u mij altijd bereiken via het telefoonnummer onder mijn naam of via mijn email adres.

Alstublieft, help ons!

Met vriendelijke groet,

Fred_M"

De aanvraag is dus afgewezen. Eind van het jaar stappen we allemaal over naar een andere zorgverzekeraar. Heeft er iemand nog tips welke zorgverzekeraar nog wel een beetje sociaal is?
Laatst gewijzigd door Fred_M op 23 jul 2013 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: VGZ gezinspakket

Ongelezen bericht door vroem »

is altijd lastig te zeggen, zeker aangezien er de komende maanden daarin ook nog verandering kan optreden.
Bedenk wel dat het bestaan van hardheidsclausules geen recht geeft daar ook onder te vallen.
Wat er de komende maanden te doen is: nagaan bij zorgverzekeraars wie het wel vergoedt, en zorg dat u dat zwart op wit krijgt dat dat ook 2014 betreft. Ga ook even na of uw vader heel misschien niet gewoon inmiddels binnen de grenzen van de regeling valt inmiddels (zonder hardheidsclausule), want dan zit VGZ gewoon scheef en kunt u naar de SKGZ voor een klacht hogerop.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: VGZ gezinspakket

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Beste Fred,

Ik ken de situatie van je vader natuurlijk niet. Maar het is misschien het idee om met het ziekenhuis te overleggen of hij geen catheder voor permanente drainage kan krijgen. Natuurlijk heeft dat ook nadelen, maar dan loopt die buik tenminste niet zo vol en hoeft hij überhaupt niet meer zo vaak naar het ziekenhuis en kun je draineren wanneer je dat zelf wilt, en ben je ook daardoor minder benauwd.
Wij raden patienten het steeds vaker aan.

Maar het is natuurlijk situatie afhankelijk want het kan niet bij iedereen. Dat kan de arts beslissen, maar ik zou wel informeren naar de mogelijkheid.

isabel

Fred_M
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 nov 2005 22:04

Re: VGZ gezinspakket

Ongelezen bericht door Fred_M »

Bedankt voor je reactie Isabel. Helaas geven de behandelend artsen aan dat permanente drainage voor hem geen optie is. We hadden er al eerder naar gevraagd.

Groeten,
Fred

Hieronder het antwoord van VGZ:

Geachte heer M,

Ik heb vernomen dat uw vader een afwijzing heeft ontvangen voor vergoeding van de kosten voor zittend ziekenvervoer. Ik heb een e-mail ontvangen van de afdeling vervoer hoe de afwijzing tot stand is gekomen en informeer u daarover.

Uw vader komt niet in aanmerking op basis van de Hardheidsclausule. We berekenen dan de kilometers enkele reis vanaf het thuisadres van verzekerde naar het haven ziekenhuis is 9km x de frequentie.
Om de 2 a 3 weken naar haven Ziekenhuis.

Beide opties zijn berekend,
Optie 1=3D om de 2wk=3D27 keer in 1 jaar
Optie 2=3D om de 3wk=3D19 keer in een jaar

Hardheidsclausule optie 1=3D12x0,366x9=3D39,492
Hardheidsclausule optie 2=3D12x0,520x9=3D56,120

Bij beide opties haalt verzekerde de Hardheidsclausule niet zoals is vastgesteld in de verzekeringsvoorwaarden van de basisverzekering. De aanvraag van de arts was minimaal, want de arts heeft de Hardheidsclausule niet opgegeven in de aanvraag. Eigenlijk konden we de Hardheidsclausule dus niet berekenen. Bij wijze van extreme uitzondering hebben wij de informatie gehanteerd uit de brief die wij hebben ontvangen.

In het verleden heeft uw vader onder het Triaslabel een goedgekeurde machtiging op rolstoelvervoer gehad, maar dat vraagt de arts nu niet aan.

Als uw vader nog steeds rolstoelafhankelijk is dan kan hij via de huisarts of specialist een nieuwe aanvraag zittend ziekenvervoer indienen conform richtlijnen vervoer voor de Rolstoelvervoer. De Internist of de huisarts moet dan de medische indicatie noemen en de reden aangeven waarom in hun ogen rolstoelvervoer noodzakelijk is en voor hoe lang dan kunnen we dat beoordelen.

Op basis van de stukken die wij nu in ons bezit hebben blijft de vergoeding voor zitten ziekenvervoer afgewezen.

Meneer M, Ik hoop dat mijn uitleg iets meer duidelijkheid geeft omtrent de afwijzing. Hebt u nog vragen over deze email? Neemt u dan contact met mij op via telefoonnummer 0900-8490.

Met vriendelijke groet,
Cooperatie VGZ UA

En mijn reactie:

Geachte Mevrouw,

Allereerst dank voor uw, helaas teleurstellende, uitleg.

Ik ben zeer teleurgesteld in uw redenatie. Allereerst de aanvraag van de behandelend arts. De arts heeft een verklaring gemaakt om de noodzaak voor vergoeding van ziekenvervoer te beamen. U blijkt daar dus nu allemaal regels aan te stellen. In ons telefoongesprek heb ik u nog gevraagd of de arts het aanvraagformulier nog diende in te vullen en uw reactie was dat dat niet(!) nodig was.

Uit uw mail begrijp ik dat ik blij moet zijn dat VGZ een “extreme uitzondering” heeft gemaakt. Ik ben daar helemaal niet blij mee! In mijn beleving wordt onder uw slagzin “voor goede zorg, zorg je samen” verstaan dat VGZ voor meer informatie ook best wel even de telefoon mag pakken om de arts te bellen en te vragen om een toelichting! Nee, voor goede zorg moet je bij VGZ dus in je eentje vechten.

U geeft aan dat de arts moet aangeven voor hoe lang het vervoer vergoed dient te worden. Als VGZ mijn brief gelezen had, dan staat daar het antwoord in. De artsen weten niet hoe lang mijn vader nog te leven heeft en hoe hoog de frequentie van het ziekenhuisbezoek gaat worden. Misschien leeft hij nog een paar maanden en wie weet nog een paar jaar. Er zal een situatie komen dat hij iedere week naar het ziekenhuis moet. Hoe ver moet het gaan, voordat het menselijk aspect bij VGZ wordt gehanteerd?

Dan geeft u aan dat in de verklaring “rolstoelafhankelijk” had moeten staan, want dat was in 2010 ook zo. VGZ kan toch wel uit mijn brief lezen dat de situatie na 2010 alleen maar slechter en slechter is geworden?

Wat zorgverleners op het forum van Tros Radar zetten is dus waar… “VGZ”-jes. Alle papierwerk moet 100% in orde zijn, anders volgt er een afwijzing. Nu stelt u zelfs de patient verantwoordelijk voor een brief van de arts. Hoe kunnen wij nu beoordelen wat VGZ wenst te lezen?

Nogmaals, mijn brief was volgens mij heel erg duidelijk. Alle informatie staat daar in, maar VGZ weigert daar iets mee te doen.

Uw reactie en mijn reactie daarop heb ik inmiddels ook het Tros Radar forum geplaatst.

Uit google zoekwerk heb ik gevonden dat verzekeraars zoals CZ met deze regeling veel flexibeler omgaat. Eind van het jaar ontvangt u de opzeggingen.

Met vriendelijke groet,
Fred_M
Laatst gewijzigd door Fred_M op 23 jul 2013 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: VGZ gezinspakket

Ongelezen bericht door vroem »

dat u opzegt is VGZ alleen maar blij mee, want uw vader is een dure klant....(klinkt wat cru maar zo komt het wel over).
Het zou VGZ sieren bij vragen of twijfel gewoon even te bellen , zeker wanneer het onduidelijkheid op een paar simpele punten betreft, zoals rolstoelafhankelijk.
Nu is mij al verteld door een medewerker van VGZ dat niet terug gekeken wordt in dossier, maar ook de telefoon voor blijkbaar essentiële zaken is te veel gevraagd, en even nadenken ook (waarom zou je dergelijk vervoer aanvragen als iemand niet rolstoelafhankelijk is, maar goed, ik denk blijkbaar veel te simpel).

Gesloten