LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Menzis eigen handelen m.b.t incasso

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
evert62
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:33

Menzis eigen handelen m.b.t incasso

Ongelezen bericht door evert62 »

Betaalt u in 2013 de zorgpremie via automatische incasso, dan gaat Menzis nu ook de eigen bijdragen en eigen risico tot en met €200,00 automatisch afschrijven. Is het bedrag hoger, dan krijgt men altijd een acceptgiro, hiervoor worden geen extra kosten in rekening gebracht. Als men via de acceptgiro wilt betalen, dan wordt dit wel in kosten gebracht. Nu moet men bij gespreide betalingen ook het bedrag automatisch laten afschrijven, eerder kreeg men een acceptgiro. Dit staat niet in de gekregen brief, maar op internet.
Kan men zonder toestemming zo maar geld van de rekening afschrijven. Menzis vindt, als men de automatische incasso van de zorgpremie betaald, nu ook automatisch het recht heeft om incasso zelf, zonder toestemming, €200,00 van je bankrekening af te halen.
Kortom: Zij gaan zonder een machtiging van de klant, geld van je bank afhalen of je moet via een duren klantenservice €0,50 per minuut kenbaar maken, dat men alles via een acceptgiro kaart wilt betalen s: , hiervoor moet je wel €0,50 per factuur betalen. :oops:
Kan Menzis dit zo maar doen en je ook verplichten de eigen bijdrage en risico automatisch te betalen. En waar moet men op letten bij deze verplichting. Zij laten ook informatie in een verstuurde brief weg. :cry:

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Menzis eigen handelen m.b.t incasso

Ongelezen bericht door riddert »

evert62 schreef:Betaalt u in 2013 de zorgpremie via automatische incasso, dan gaat Menzis nu ook de eigen bijdragen en eigen risico tot en met €200,00 automatisch afschrijven. Is het bedrag hoger, dan krijgt men altijd een acceptgiro, hiervoor worden geen extra kosten in rekening gebracht. Als men via de acceptgiro wilt betalen, dan wordt dit wel in kosten gebracht. Nu moet men bij gespreide betalingen ook het bedrag automatisch laten afschrijven, eerder kreeg men een acceptgiro. Dit staat niet in de gekregen brief, maar op internet.
Kan men zonder toestemming zo maar geld van de rekening afschrijven. Menzis vindt, als men de automatische incasso van de zorgpremie betaald, nu ook automatisch het recht heeft om incasso zelf, zonder toestemming, €200,00 van je bankrekening af te halen.
Kortom: Zij gaan zonder een machtiging van de klant, geld van je bank afhalen of je moet via een duren klantenservice €0,50 per minuut kenbaar maken, dat men alles via een acceptgiro kaart wilt betalen s: , hiervoor moet je wel €0,50 per factuur betalen. :oops:
Kan Menzis dit zo maar doen en je ook verplichten de eigen bijdrage en risico automatisch te betalen. En waar moet men op letten bij deze verplichting. Zij laten ook informatie in een verstuurde brief weg. :cry:
Als je internetbankieren hebt, zou ik de facturen van Menzis via je FinBox laten komen, dan kun je zelf bepalen wanneer je ze betaald. Werkt net als een acceptgiro, en kost niets.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Menzis eigen handelen m.b.t incasso

Ongelezen bericht door tenormin »

Vorig jaar heeft OHRA me dit kunstje ook gefl**t, zonder ook maar een schrijven of telefoontje. Inderdaad, in één maal was er (zonder enige toestemming mijnerzijds) €200,00 afgeschreven en het krankzinnige was dat ik daarna, dus de laatste €20,00 wel telkens een brief kreeg. Dus zonder toestemming blijkt dit te kunnen. Voor dit jaar heb ik de regeling getroffen 10 maanden een extra €35,00 per maand bovenop mijn zorgverzekering "af te betalen". Nu ga ik dit bedrag sowieso gebruiken maar als men het niet gebruikt krijg je het betaalde geld pas terug volgend jaar Februari. Weet dus niet hoe andere Zorgverzekeringen werken maar dat ze veel mogen, dat staat vast.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Menzis eigen handelen m.b.t incasso

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Weet dus niet hoe andere Zorgverzekeringen werken maar dat ze veel mogen, dat staat
Ik vind dat je niet mag concluderen dat dit is toegestaan, louter en alleen vanwege het feit dat het gebeurt. Het moet in de polisvoorwaarden staan. Nu heeft Ohra dezelfde polisvoorwaarden als CZ en die zijn heel onduidelijk. 110 pagina's lang vol dwaalsporen en indekkingen. Ergens in die 110 pagina's staat vermeld dat je wordt geacht toestemming te hebben gegeven voor automatische incasso. Bij Menzis zal het ook wel ergens staan.
( namelijk Menzis p. 70 Zorgzo: A12.2 Manier van betalen
Als u voor betaling van de premie Menzis machtigt tot automatische incasso, geldt deze machtiging voor alle bedragen die u moet betalen aan Menzis, zoals het eigen risico. Als u via automatische incasso betaalt, blijft u verantwoordelijk voor tijdige en volledige betaling. De uiterste termijn waarop u geïnformeerd wordt voordat er een bedrag via automatische incasso wordt afgeschreven is 5 werkdagen
Let op: dus voortaan niet meer via automatische incasso betalen: dan kan er ook niet zomaar geincasserd worden.
Het is een vreemde, nare manier. En de zorgverzekeraar verstopt het ergens in de polisvoorwaarden. Vervolgens worden alle verzekerden er mee geconfronteerd. Er staat overigens dat het aangekondigd wordt. Ik betaal liever zelf de rekening dan dat er plotseling een bedrag wordt afgeschreven dat ik niet begrijp. Meestal begrijp je ook niet hoe het mogelijk is dat een kort doktersbezoek zo duur moet zijn. Ik zit er echt over te denken om voortaan doktersreisjes te gaan boeken: al mijn medische zorg uit het goedkopere buitenland betrekken. ( Turkije? Een huisarts/scan reisje net als een tandenreisje ? )
Ik denk dat ook dit een selectiecriterium voor een zorgverzekering zou kunnen zijn. Ook van onduidelijke post en facturen krijg ik zo'n stress dat dit voor mij reden is om over te stappen.
Laatst gewijzigd door Mathilde D. op 30 jan 2013 00:04, 7 keer totaal gewijzigd.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Menzis eigen handelen m.b.t incasso

Ongelezen bericht door tenormin »

@Mathilde D. Er zullen misschien een paar Zorgverzekeraars zijn die deze methode niet toepassen, maar vergeet dan niet om je door alle kleine lettertjes door te worstelen. Is dus niet iets wat je stress dan wegneemt. Vorig jaar klaagde ik op ander forum over deze werkwijze van OHRA. Het webcareteam gaf me toen als antwoord dat ze best wilde meewerken om per maand de (toen 220) af te betalen. Nota bene: daar schreef ik over: had gebeld en toen kon het niet; na op de site geklaagd te hebben kon het ineens wel.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Menzis eigen handelen m.b.t incasso

Ongelezen bericht door tenormin »

vogels schreef:
tenormin schreef:Het webcareteam gaf me toen als antwoord dat ze best wilde meewerken om per maand de (toen 220) af te betalen.
Vreemd, je schrijft net dat het via automatische incasso was afgeschreven:
Vorig jaar heeft OHRA me dit kunstje ook gefl**t, zonder ook maar een schrijven of telefoontje. Inderdaad, in één maal was er (zonder enige toestemming mijnerzijds) €200,00 afgeschreven
Ja, nadat het was afgeschreven, zonder info vooraf. Heb toen gebeld en werd me verteld dat ze tot €200,00 ineens afboekten. Daarna, lees mijn eerder bericht. Toen ik op forum klaagde kon het vorig jaar dus ineens wel. Had ik niets meer aan, want het was er al af.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Menzis eigen handelen m.b.t incasso

Ongelezen bericht door manondoris »

wij hebben de brief van menzis ook gehad ! ik vind het zelf geen probleem,ze geven 2 weken voor die tijd bericht dat het afgeschreven word. nu moet het ook binnen 2 weken betaald zijn . en als je het niet wilt is het makkelijk te wijzigen en kost het 50 cent per accept. overal moet er zuiniger gewerkt worden !

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Menzis eigen handelen m.b.t incasso

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Maar ze kunnen wel twee weken op de website zetten, in de polisvoorwaarden staat 5 dagen. Bovendien blijkt de melding ook wel eens te ontbreken. ik raad iedereen aan: trek de toestemming voor incasso in.

ealo
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:33

Re: Menzis eigen handelen m.b.t incasso

Ongelezen bericht door ealo »

Wat mij verbaast is dat ze zomaar kosten gaan rekenen voor betalingen met AcceptGiro. Bij mij weten zijn er diverse gerechtelijke uitspraken die aangeven dat dat niet mag...

Daarbij irriteert het me :evil: dat Menzis doet alsof we hier zelf van gaan profiteren.
Door meer zaken digitaal te regelen, besparen we flink op onze kosten - en daar profiteert u van mee.

Ik merk alleen dat we maar gaan betalen.
Die centen premievermindering op de basisverzekering is ook al een sigaar uit eigen doos. Ik betaal minder basispremie, maar meer aanvullende premie en ik ben minder verzekerd. En als ik dan zorg nodig heb betaal ik dat alsnog zelf door de veel hogere eigen bijdrage. Netto ben ik dus veel duurder uit...

En nu stelen ze ook nog 50 cent per acceptgiro betaling!?

Ik weet wel een goede bezuiniging...
Beste oud d66 minister Van Boxtel en huidig bestuursvoorzitter van Menzis. Wilt u alstublieft wat van het geld dat u uit de zakken van de Menzis klanten haalt, teruggeven? Denk even aan deze zin uit uw partijprogramma.
De uitdaging voor de toekomst is hoe we onze gezondheidszorg toegankelijk, goed en betaalbaar houden.
Zo'n grote uitdaging hoeft dat niet te zijn. Of wordt met het betaalbaar houden bedoeld dat u voldoende geld heeft om uw eigen zorgpremie te kunnen betalen...?
Ik heb in ieder geval geen vergrootglas nodig om te zien waar bij Menzis kan worden bezuinigd.

Zo... Ben wel benieuwd of Radar of een andere instantie nog iets tegen deze extra kosten gaat doen.
EALO

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Menzis eigen handelen m.b.t incasso

Ongelezen bericht door GJvdZ »

tenormin schreef:@Mathilde D. Er zullen misschien een paar Zorgverzekeraars zijn die deze methode niet toepassen, maar vergeet dan niet om je door alle kleine lettertjes door te worstelen. Is dus niet iets wat je stress dan wegneemt.
Ik weet niet wat jouw verzekeraar je toestuurt, maar bij mijn Aevitae polis staan de complete voorwaarden in iets van 16 bladzijden. Niet zo bijzonder veel dus.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Menzis eigen handelen m.b.t incasso

Ongelezen bericht door tijger1 »

Anderzorg, ook van Menzis, laat je zelf de keus. Betalen per acceptgiro of automatische incasso. En acceptgiro's kosten extra. Nogal logisch.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Menzis eigen handelen m.b.t incasso

Ongelezen bericht door tenormin »

Ik weet niet wat jouw verzekeraar je toestuurt, maar bij mijn Aevitae polis staan de complete voorwaarden in iets van 16 bladzijden. Niet zo bijzonder veel dus.
Nee, voor jou misschien niet, maar ik kan niet lezen, dus is iedere pagina kleine lettertjes er één teveel.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Menzis eigen handelen m.b.t incasso

Ongelezen bericht door tenormin »

En nu stelen ze ook nog 50 cent per acceptgiro
EALO
Dat is nog één van de laagste, die 50 cent. Sommigen kunnen al tot 2,25 tellen :mrgreen:

MariaJ
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jan 2013 22:03

Re: Menzis eigen handelen m.b.t incasso

Ongelezen bericht door MariaJ »

Wij ontvingen dit bericht gisteren ook via email. Vreemd dat men zomaar bedragen van je rekening kan afschrijven; ik vroeg me ook al af of dit zo maar mag. Je betaalrekening is toch zeker geen algemeen bezit. Als je ervoor kiest om met een acceptgiro te betalen, kost dit 0,50 €, maar zoals hiervoor ook al geschreven: hoe lang duurt het voordat die kosten ook weer omhoog gaan?! Zorgverzekeringen hebben m.i. veel te veel macht. En dat wij zouden meeprofiteren als de kosten gedrukt worden, daar kan ik alleen maar smakelijk om lachen! Er zijn er maar een paar die daarvan profiteren en dat zijn niet de clienten.

menzisklant
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2013 10:31

Re: Menzis eigen handelen m.b.t incasso

Ongelezen bericht door menzisklant »

ik ben het in principe oneens met het feit dat een zorgverzekeraar, of wie dan ook via automatische incasso beslist wanneer er geld van mijn rekening wordt afgeschreven,storneren kan natuurlijk altijd, maar levert dan waarschijnlijk een acceptgiro op waarvoor extra moet worden betaald
Ik vind het vreemd dat ik moet betalen om de administratie van Menzis deels te vergoeden, mijn premie daalt niet door het automatisch incasseren.Volgens telefonische informatie bij de ombudsman zorgverzekeringen zou deze handelwijze toegestaan zijn
klagen bij menzis heeft geen of weinig zin, telefoon staat daar roodgloeiend en antwoorden zijn bedoeld om met een kluitje in het riet gestuurd te worden.
Bovendien vind ik het tijdstip van het versturen van de e-mail ronduit onbehoorlijk, als je al een andere zorgverzekeraar zou willen kiezen, die een dergelijke handelwijze niet hanteert, zit je in ieder geval vast aan nog een jaar Menzis
Na zo'n 30 jaar deelname aan Menzis, sterpolis of hoe dat vroeger ook heeft geheten is voor mij de maat vol en zal ik mij zeker bezinnen op een andere zorgverzekeraar

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Menzis eigen handelen m.b.t incasso

Ongelezen bericht door tijger1 »

Wat een onzin allemaal. Als u dit niet wilt, kunt u dat via internet regelen. En 50 cent per acceptgiro is nog een koopje.

MariaJ
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jan 2013 22:03

Re: Menzis eigen handelen m.b.t incasso

Ongelezen bericht door MariaJ »

tijger1 schreef:Wat een onzin allemaal. Als u dit niet wilt, kunt u dat via internet regelen. En 50 cent per acceptgiro is nog een koopje.
Dat is mooi tijger1, dat jij dit normaal vindt. Ik vind dat niet; waarom kan men bedragen van je rekening afschrijven die zij d.m.v. handjeklap met de zorgverleners hebben afgesproken. En als je dat niet wilt kun je betalen (ook al is het dan "slechts"0,50 € per acceptgiro). Omgekeerde wereld; je zou het moeten aan kunnen geven als je het wel met de automatische incasso eens bent en anders gewoon kostenloos acceptgiro's moeten ontvangen. We betalen ook al € 100 p.p. extra aan eigen risico, daar kunnen die acceptgiro's dan ook wel uit.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Menzis eigen handelen m.b.t incasso

Ongelezen bericht door sephora30 »

Belachelijk die 50 cent die Anderzorg nu ineens in rekening gaat brengen per accept!!!
Ze mogen blij zijn dat je uberhaupt betaald elke maand gezien het aantal wanbetalers :evil: :twisted: :roll:

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Menzis eigen handelen m.b.t incasso

Ongelezen bericht door ciske »

sephora30 schreef:Belachelijk die 50 cent die Anderzorg nu ineens in rekening gaat brengen per accept!!!
Ze mogen blij zijn dat je uberhaupt betaald elke maand gezien het aantal wanbetalers :evil: :twisted: :roll:

Nou ja sephora, niet betalen heb je alleen jezelf mee. Denk dat je er met een koopje vanaf komt , meeste acceptgiro's zijn 1 euro en nog wat.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Menzis eigen handelen m.b.t incasso

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

GJvdZ schreef:Ik weet niet wat jouw verzekeraar je toestuurt, maar bij mijn Aevitae polis staan de complete voorwaarden in iets van 16 bladzijden. Niet zo bijzonder veel dus.
Een Aevitae polis kan van VGZ, ASR, of van Avero Achmea zijn. Ik ben benieuwd welke u heeft! Heeft u die van CZ al eens gezien? Ik zet hier de link: http://www.cz.nl/2013/verzekeringsvoorw ... ringen.pdf, dan kunt u zien wat wij bedoelen( 134 pagina's).
Laatst gewijzigd door Mathilde D. op 01 feb 2013 19:44, 4 keer totaal gewijzigd.

Gesloten