LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Alphavista schreef:Soms droom ik van de bijstand, dan hoef je helemaal geen eigen risico te betalen hier en krijg je van alle kanten hulp.
Dan wens ik u dat van harte toe.
Mag u aan alle regeltjes voldoen, regelmatig financieel met de billen bloot en (in mijn gemeente) wel degelijk een eigen bijdrage betalen op Wmohulp/verstrekkingen en je zorgverzekering.
Ook staat er gek genoeg nooit iemand bij mij aan de deur om mijn ergens mee te komen helpen.
Dus wat u met 'krijg je van alle kanten hulp' bedoelt, snap ik even niet.

Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door Alphavista »

VioletPrue schreef:
Alphavista schreef:Soms droom ik van de bijstand, dan hoef je helemaal geen eigen risico te betalen hier en krijg je van alle kanten hulp.
Dan wens ik u dat van harte toe.
Mag u aan alle regeltjes voldoen, regelmatig financieel met de billen bloot en (in mijn gemeente) wel degelijk een eigen bijdrage betalen op Wmohulp/verstrekkingen en je zorgverzekering.
Ook staat er gek genoeg nooit iemand bij mij aan de deur om mijn ergens mee te komen helpen.
Dus wat u met 'krijg je van alle kanten hulp' bedoelt, snap ik even niet.
Nou er zijn heel veel "voordeeltjes" als je in de bijstand zit. In mijn gemeente bijvoorbeeld geen eigen risico, 70/80 euro zorgtoeslag, honderden euro's huurtoeslag...

In mijn persoonlijke situatie, die ik hier niet met u ga delen, ben ik echt beter af als ik de bijstand in zou gaan met de plannen van de PvdA en de VVD.

Ik kan natuurlijk ook zorg gaan mijden, maar dat wil niemand.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Alphavista schreef:
VioletPrue schreef:
Alphavista schreef:Soms droom ik van de bijstand, dan hoef je helemaal geen eigen risico te betalen hier en krijg je van alle kanten hulp.
Dan wens ik u dat van harte toe.
Mag u aan alle regeltjes voldoen, regelmatig financieel met de billen bloot en (in mijn gemeente) wel degelijk een eigen bijdrage betalen op Wmohulp/verstrekkingen en je zorgverzekering.
Ook staat er gek genoeg nooit iemand bij mij aan de deur om mijn ergens mee te komen helpen.
Dus wat u met 'krijg je van alle kanten hulp' bedoelt, snap ik even niet.
Nou er zijn heel veel "voordeeltjes" als je in de bijstand zit. In mijn gemeente bijvoorbeeld geen eigen risico,
Leuk, hier wel.
Ik ben dus met een veel lager inkome dan u ook € 350,- kwijt en straks ook mijn Wtcg!
Alphavista schreef:70/80 euro zorgtoeslag,
Is niet alleen voor mensen in de bijstand.
Alphavista schreef:honderden euro's huurtoeslag...
Heeft ook niets met bijstand te maken.
Alphavista schreef:In mijn persoonlijke situatie, die ik hier niet met u ga delen, ben ik echt beter af als ik de bijstand in zou gaan met de plannen van de PvdA en de VVD.
Ik vind dat u er nogal lekker makkelijk over denkt!
Gewoon de bijstand ingaan, dan ben je overal vanaf.
Ik kan u uit de droom helpen, dat is echt niet zo.
Ik zit in de bijstand en kom nèt rond.
Er moet nooit een onverwachte rekening komen, want sparen is er niet bij.
Reservbedren voor een nieuwe wasmachine o.i.d.?
Echt niet en de gemeente stuurt je naar een bank voor een lening.
Dus echt, ik gun u een jaar bijstand.
Mag u me achteraf vertellen wat een geweldig feest het was en hoeveel beter u nu echt af was en hoe lekker u er zich onder voelde.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door VioletPrue »

vogels schreef:
en (in mijn gemeente) wel degelijk een eigen bijdrage betalen op Wmohulp/verstrekkingen en je zorgverzekering.
Logisch, je krijgt toch ook zorgtoeslag voor je zorgverzekering. En een eigen bijdrage vanuit de bijstand voor WMO verstrekkingen, kan nooit veel zijn.
Volgens TS hoeft in zijn/haar gemeente géén eigen risico betaald te worden en krijgen mensen toch zorgtoeslag.
En voor jou zou € 15,- per 4 weken misschien niet veel zijn.
Voor mij wel, aangezien mijn inkomen dus erg laag is.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Het CAK wordt afgeschaft en WTCG wordt door de gemeente uitgevoerd, verder is er nog niks bekend!! Ik ga mijn energie verder steken in nuttige dingen en wqcht eerst de definitieve berichten af over dit onderwerp.... Mensen, maak je toch niet kwaad voordat er duidelijkheid is. Straks moet je nog extra gezondheidskosten betalen omdat je door de stress rijp bent voor de psychiater....

witte angora
Berichten: 30791
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door witte angora »

Auti-Mama schreef:Het CAK wordt afgeschaft en WTCG wordt door de gemeente uitgevoerd, verder is er nog niks bekend!! Ik ga mijn energie verder steken in nuttige dingen en wqcht eerst de definitieve berichten af over dit onderwerp.... Mensen, maak je toch niet kwaad voordat er duidelijkheid is. Straks moet je nog extra gezondheidskosten betalen omdat je door de stress rijp bent voor de psychiater....

:lol: :lol: maar wel waar :D

witte angora
Berichten: 30791
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door witte angora »

@ vogels: misschien zijn er meer redenen voor, maar dat hoef ik aan jou niet te verantwoorden.

Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door Alphavista »

vogels schreef:
Auti-Mama schreef:Het CAK wordt afgeschaft en WTCG wordt door de gemeente uitgevoerd, verder is er nog niks bekend!! Ik ga mijn energie verder steken in nuttige dingen en wqcht eerst de definitieve berichten af over dit onderwerp.... Mensen, maak je toch niet kwaad voordat er duidelijkheid is. Straks moet je nog extra gezondheidskosten betalen omdat je door de stress rijp bent voor de psychiater....
Ach, je kunt je op gaan lopen fokken, heb je idd jezelf mee. Aan het besluit veranderd het niets.
Dit is dus precies de houding die dit kabinet ook heeft.

Heeft u ook een chronische ziekte en dus veel zorgkosten? Heeft u een inkomen wat net boven bijstandsniveau zit?

Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door Alphavista »

[/quote]
Ik vind dat u er nogal lekker makkelijk over denkt!
Gewoon de bijstand ingaan, dan ben je overal vanaf.
Ik kan u uit de droom helpen, dat is echt niet zo.
Ik zit in de bijstand en kom nèt rond.
Er moet nooit een onverwachte rekening komen, want sparen is er niet bij.
Reservbedren voor een nieuwe wasmachine o.i.d.?
Echt niet en de gemeente stuurt je naar een bank voor een lening.
Dus echt, ik gun u een jaar bijstand.
Mag u me achteraf vertellen wat een geweldig feest het was en hoeveel beter u nu echt af was en hoe lekker u er zich onder voelde.[/quote]

Ik weet heel goed hoe het is om in de bijstand te zitten, daar hoeft u mij niets over te vertellen.
Laatst gewijzigd door Alphavista op 09 apr 2013 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door VioletPrue »

vogels schreef:
En voor jou zou € 15,- per 4 weken misschien niet veel zijn. Voor mij wel, aangezien mijn inkomen dus erg laag is.
Je kunt het ook omdraaien: kijk eens naar wat je allemaal krijgt voor die 15 euro. Je hoeft echt niet dankbaar te zijn, maar een beetje waarderen wat je krijgt, kan geen kwaad.
En waar staat dat ik het niet waardeer?
Neemt niet weg dat het voor mij best wel veel is....

Maar goed, om je gerust te stellen, ik zal vanavond tijdens het tandenpoetsen even breeduit stilzitten (staan gaat niet) bij het heugdelijke feit dat ik 'maar' € 15,- per vier weken kwijt ben van mijn magere inkomen, die een gezond iemand niet kwijt is, omdat ik zonder enige aanwijsbare reden ziek ben geworden, buiten mijn eigen schuld om.
Ik zal even flink in mijn handjes knijpen (voorzichtig, want dat doet zeer) dat ik elke dag, de hele dag, pijn heb, die een gezond iemand niet heeft en dat ik daarom niet betaald kan werken en afhankelijk ben van een uitkering.
Ik zal ook nog een extra bedankje uitspreken aan alle wekende mensen in Nederland die het geluk hebben niet de genen te hebben die ik heb, en dus niet ziek zijn en zo mijn uitkering kunnen bekostigen.
Daarna ga ik lekker mijn bedje in, gelukkig kan ik uitslapen, want werken doe ik niet, ik kijk alleen tv.
Beter zo?

Dat gehamer op wardering....alsof ik hiervoor gekozen heb!
Alsof ik een uitkering, voorzieningen via de Wmo en huishoudelijke hulp nodig wil hebben!
Ik geloof dat ik niet vaak 'boehoe ik ben zielig' aanvallen heb, maar ik word het denigrerende gedoe over dankbaarheid en waardering wel eens zat.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door manondoris »

U bevindt zich hier:HomeAlle onderwerpenTegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg)Vraag en antwoord Hoe werkt de extra tegemoetkoming uit de Wtcg voor (gedeeltelijk) arbeidsongeschikten?
Onderwerp: Tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg)

Dit onderwerp bevat 5 rubrieken.
Overzicht
Inhoud
Nieuws
Vraag en antwoord
Documenten en publicaties


Hoe werkt de extra tegemoetkoming uit de Wtcg voor (gedeeltelijk) arbeidsongeschikten?


Als u (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt bent, komt u mogelijk in aanmerking voor een extra tegemoetkoming uit de Wtcg van € 350 (€ 342 in 2012). Deze extra tegemoetkoming staat los van de algemene tegemoetkoming uit de Wtcg die chronisch zieken en gehandicapten krijgen.

Voorwaarden extra tegemoetkoming arbeidsongeschikten

U komt in aanmerking voor de tegemoetkoming als u op 1 juli van het betreffende jaar:
minstens 35% arbeidsongeschikt was;
AWBZ-verzekerd was;
recht had op een arbeidsongeschiktheidsuitkering van het UWV (WAO-uitkering, WIA-uitkering, Wajong-uitkering of WAZ-uitkering).

Uitbetaling extra tegemoetkoming arbeidsongeschikten

Als u recht heeft op de tegemoetkoming, betaalt het UWV deze automatisch aan u uit. De tegemoetkoming voor 2013 is € 350 netto en krijgt u in het derde kwartaal van 2013. Krijgt u uw uitkering via uw werkgever of een andere instantie dan het UWV? Dan ontvangt u de tegemoetkoming ook via uw werkgever of die andere instantie.

De arbeidsongeschiktheidstegemoetkoming is niet inkomensafhankelijk. De algemene tegemoetkoming uit de Wtcg is dat wel.
dit vond ik op de site van het uwv ,dus dit jaar ook voor de wao ers nog tegemoedkoming ! ik kan er nog niks vinden over afschaffing !!

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Alphavista schreef:Ze zeggen dat je bij gemeente mag aankloppen, maar dat is een wassen neus, we krijgen niks meer en moeten meer gaan betalen.

Soms droom ik van de bijstand, dan hoef je helemaal geen eigen risico te betalen hier en krijg je van alle kanten hulp.

Als je af en toe een baantje vindt en 100/200 meer per maand hebt, bekijk je het maar.

Als je genoeg inkomen hebt dan is het ook terecht dat je dan niets meer krijgt, maar dat is mijn mening.
Hoe weet jij zo zeker dat je van de gemeente niets gaat krijgen als het zover is ?

Dromen van de bijstand....sorry hoor maar dat is toch wel heel erg om daar van te dromen. :shock:

witte angora
Berichten: 30791
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door witte angora »

We zullen gewoon moeten afwachten denk ik. Dit jaar is het er nog wel, en volgend jaar zien we dan wel weer.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Veranderingen in de Wtcg
Het kabinet heeft de voorwaarden voor de Wtcg-tegemoetkoming aangepast. Zo wordt per 1 januari 2012 de tegemoetkoming afhankelijk van het inkomen.

Mensen met een chronische ziekte of een handicap hebben vaak extra kosten. Zoals dieetkosten of de kosten voor speciaal vervoer. Zij kunnen een vergoeding krijgen via de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg).

Wtcg-tegemoetkoming over 2012 inkomensafhankelijk
Eind 2013 ontvangt u de Wtcg-tegemoetkoming over 2012. De hoogte van de tegemoetkoming hangt af van de zorg die u gebruikt.

Daarnaast speelt vanaf 1 januari 2012 uw inkomen een rol. Dat betekent dat mensen met een inkomen boven deze grenzen geen tegemoetkoming meer krijgen:

(echt)paren met een gezamenlijk inkomen hoger dan € 35.100;
alleenstaanden met een inkomen hoger dan € 24.570.
Inkomenstoets huishoudens met 2 of meer tegemoetkomingen
Voor huishoudens met 2 of meer tegemoetkomingen geldt een uitzondering. Als hun (gezamenlijk) inkomen boven de inkomensgrens valt, raken zij maximaal 1 tegemoetkoming kwijt. Namelijk die van het gezinslid met de hoogste tegemoetkoming.

Zijn de tegemoetkomingen gelijk, dan vervalt de tegemoetkoming van het oudste gezinslid.

Hulpmiddelen voor blinden en slechtzienden
Vanaf 2012 kunnen ook mensen die blind of slechtziend zijn een tegemoetkoming krijgen voor bepaalde hulpmiddelen. Bijvoorbeeld voor een blindengeleidehond.

Strengere voorwaarden fysiotherapie en oefentherapie
Heeft u een chronische aandoening dan krijgt u alleen nog een tegemoetkoming voor zeer intensieve fysiotherapie of oefentherapie. Voorwaarde is nu dat u 96 of meer behandelingen heeft gekregen in 2012.

Voor militairen en kinderen onder de 18 jaar geldt de volgende voorwaarde. Zij moeten 96 of meer behandelingen hebben gekregen in een periode van 2 jaren. Namelijk in 2011 en in 2012.

Tegemoetkoming 4% lager
Het bedrag van de Wtcg-tegemoetkoming over 2012 wordt 4% lager.

Wtcg betaalbaar houden
De overheid neemt deze maatregelen om ervoor te zorgen dat de Wtcg betaalbaar blijft. Het doel is de tegemoetkoming te behouden voor de mensen die deze het hardst nodig hebben.

bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... in-de-wtcg

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Elk jaar worden de voorwaarden voor WTCG strenger en elk jaar klagen mensen omdat ze hun extraatje kwijt raken. Ja, het zou zwaar balen zijn, maar ik snap ook dat de zorg duur is. Ik denk alleen dat op andere punten vele malen meer valt te bezuinigen. Fraude bijvoorbeeld.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vogels schreef:@chocomel: dit topic gaat niet over de WTCG 2012, maar over 'opheffing' (beter gezegd: overheveling) WTCG 2014.
Klopt, maar wat er uitbetaald gaat worden dit jaar gaat over 2012.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door puma73 »

Auti-Mama schreef:Elk jaar worden de voorwaarden voor WTCG strenger en elk jaar klagen mensen omdat ze hun extraatje kwijt raken. Ja, het zou zwaar balen zijn, maar ik snap ook dat de zorg duur is. Ik denk alleen dat op andere punten vele malen meer valt te bezuinigen. Fraude bijvoorbeeld.
Ook op de wtcg kan een boel bespaard worden, er zijn elk jaar weer duizenden mensen die tot hun grote verbazing een wtcg betaling krijgen terwijl ze eigenlijk niet in de doelgroep thuishoren. Dit is te danken aan de soms kromme regels van de wtcg.

De doelgroep van de wtcg die worden de dupe. want het was een compensatie voor het verlies van aftrekposten in de belastingaangifte. Toen werden mensen met soms wel duizend euro aftrek geconfronteerd die men nergens meer kwijt kan.

Daar werd toen de wtcg voor ingevoerd. De zelfde wtcg wordt nu weer afgenomen door de politiek en vele mensen met een handicap die worden weer gekort en weer op hun inkomen achteruit gezet.

En niet met 1 of 2 procent, sommige mensen met een handicap hebben de laatste jaren tientallen procenten ingeleverd en lijken een van de melkkoeien van de regering te zijn en blijven.

Jacqueline29
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 apr 2013 18:05

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door Jacqueline29 »

Natuurlijk is het een lachertje dat de wtcg verdwijnt in 2014. De belastingaftrek voor ziektekosten is afgeschaft in 2009 en speciaal daarom gecompenseerd door de wtcg. En dan nu die compensatie weer afnemen?

Tevens vraag ik mezelf af of men daar in Den Haag wel gerekend heeft: mensen met huis.h.hulp via wmo èn die ook hulp van de thuiszorg hebben (awbz), betalen nu één inkomensafhankelijke bijdrage. M.a.w. het maakt niet uit of ze 40 uur huish.hulp p.w. hebben en daarnaast ook 40 uur thuiszorg, ze betalen één inkomensafhankelijke bijdrage. Nu gaat het huis.h. gedeelte eraf, dat moeten de mensen volgens de nieuwe plannen zelf gaan betalen. Dit dus, naast de inkomensafhankelijke bijdrage voor alléén thuiszorg awbz.. En, die blijft dus net zo hoog als nu. Zij blijven die betalen (daar gaat niets vanaf) plus ze moeten ook nog particuliere hulp zelf gaan betalen. Dat gaat honderden euro's schelen!!

Ik snap hier niets meer van. Is dit door jongeren bedacht die niet weten dat de inkomensafhankelijke bijdrage bestaat voor awbz incl. huish. hulp?

Zelf hoor ik tot de groep die (veel) meer moet gaan betalen en ik heb toch alleen aow met een aanvullend pensioen en geen eigen woning.
Heb 1 uur in de week thuiszorg (awbz) en daarvoor blijf ik dus bij de nieuwe plannen de inkomensafhankelijke bijdrage zoals nu betalen, daar komt in 2013 of 14 nog een beetje bovenop i.v.m. de afschaffing van de wtcg. Huish. hulp, 4 uur per week, moet ik, hoogstwaarschijnlijk, zelf gaan betalen. Dat gaat mij totaal minstens 300 euro per maand meer kosten. Wanneer je alleen huish. hulp hebt dan is het niet zo erg om die zelf te moeten betalen (de inkomensafhankelijke bijdrage vervalt dan in zijn geheel), maar om voor 1 uur per week thuiszorg erbij hetzelfde te betalen als incl. huish. hulp terwijl je die in de nieuwe plannen extra particulier moet gaan betalen, gaat er bij mij niet in.
Ik ben 65 jaar, ben al via de belastingen (maar dat zijn er meer) per 1 januari gekort en vanaf nu, 1 april, ook nog eens gekort op pensioen. En niet te vergeten zijn wij( gepensioneerden bij ABP) vanaf 2008 niet meer geindexeerd. En alles is wel geindexeerd duurder geworden toch?
Overheveling naar de gemeenten, fantastisch, zij krijgen 25% minder om dit uit te voeren.

Hoezo eerlijke verdeling?
Mvg. Jacqueline

Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door Alphavista »

Het is vreselijk, dit vieze, valse ***kabinet ontziet de zielige middeninkomens, maar mensen met een chronische ziekte die € 24.750 per jaar verdienen (1400 netto per maand) krijgen € 0,= tegemoetkoming.

Mensen met een inkomen van € 24.500 ontvangen nog steeds de gehele tegemoetkoming.

Ik weet niet wie dit verzint, maar het is slecht.

Neem eens een voorbeeld aan Zweden ofzo!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door bprosman »

Neem eens een voorbeeld aan Zweden ofzo!
Je bedoelt 30...33% loonbelasting aan de gemeente met daarbovenop 20..25% aan de staat zodat je tot 58% kunt gaan, dit samen met 25% BTW ?.
Een "verzorgingsstaat" is prachtig maar iemand moet dat betalen.

Gesloten