LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vergoeding incontinentie materiaal

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Taxexcemia
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 nov 2010 09:26

vergoeding incontinentie materiaal

Ongelezen bericht door Taxexcemia »

Ik ben mantelzorger. Moeder is 87 en oa blind.
Ineens was er het conflict tussen Dorpsweg Apotheek Rotterdam en Menzis.
Gevolg de factuur, incontinentie broekjes, blijkt niet meer zoals voorheen te worden vergoed
op tijdstip dat er net nieuwe broekjes nodig zijn.
Door mantelzorg doe ik slechts periodiek de administratie, maar wel dagelijks heel veel andere dingen. Ik ben erdoor gevangen gezet. Al dertien jaar!

Ter bezuiniging wil Menzis de situatie veranderen. Begrijpelijk, maar er is sprake van door je strot duwen, blijkbaar. En de verzekerde op kosten jagen. Denkelijk erg lucratief voor een verzekering. En de mantelzorger zijn tijd consumeren.

In ieder geval, door het ontstane conflict zijn wij de dupe en moeten we nu twee honderd Euro,
twee volledige facturen betalen, terwijl we in armoede verkeren.
Als er geen conflict was ontstaan zou Menzis een gedeelte aan de
Apotheker wel hebben betaald. Ze gaan ook betalen aan Eldercare of aan Mediq. Dat stond overigens niet in de brief, dat werd mij verteld door een medewerker van de verzekering.

We maken bij deze dus bezwaar
tegen de weigering van Menzis de zelf ingediende declaratie te weigeren. Dat heb ik in een klachten formulier ook al gedaan, maar door frustratie zet ik het verhaal direct ook hier.

Als onbetaald mantelzorger, die als zzp-er in het kale bos zijn voedsel moet verzamelen en dus
al zijn tijd en krachten daarvoor nodig heeft, heb ik de pest erover in dat ik steeds voor al
dit soort akkefietjes moet opdraaien en er nog de verantwoordelijkheid voor lijk te dragen
ook terwijl we een heel dure, toch professionele,
regering c.q. volksvertegenwoordiging hebben die bol staat van de knappe intellectuele afgestudeerde koppen.
En die laten een Menzis zijn gang maar gaan.

witte salie
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 dec 2009 21:59

Re: vergoeding incontinentie materiaal

Ongelezen bericht door witte salie »

Bel of email Menzis en vraag met welke leverancier van incontinentie materiaal zij een contract hebben.
Als je moeder een machtiging heeft voor incontinentie materiaal dan moet dat geen probleem zijn.

De meeste zorgverzekeraars hebben contracten met grote apothekers zoals Mediq en dan word het materiaal ook aan huis bezorgt.

Het probleem met de kleine apotheken is dat zij maar een bepaald percentage vergoed krijgen van de verzekering,en de apotheek verrekend dat door naar de klant/patiënt.(80% vergoed en de resterende 20% moeten ze zelf betalen.
Daarom is het altijd verstandig vooraf te checken wat wel of niet vergoed word bij de apotheek.
Bij Mediq bv kunnen ze dat gelijk voor je bekijken of de verzekering een bepaald medicijn vergoed of niet, bij de kleine of huisartshoudende apotheek ben je tegenwoordig aan de goden overgeleverd.

Een oplossing voor je frustratie heb ik helaas niet maar misschien een troost dat je niet de enige overwerkte mantelzorger bent.

Menzis
Berichten: 94
Lid geworden op: 11 mei 2009 21:09
Contacteer:

Re: vergoeding incontinentie materiaal

Ongelezen bericht door Menzis »

Hallo Taxexcemia,

Wat mooi om te lezen dat u de zorg voor uw moeder op u neemt. Heel begrijpelijk dat dit veel invloed heeft op uw eigen leven. Vervelend om te lezen dat deze situatie met de broekjes is ontstaan. Ik lees dat u inmiddels al een klacht bij ons heeft ingediend. Graag kijk ik voor u na of deze al in behandeling is genomen. Wilt u de gegevens van uw moeder mailen naar [email protected]?

Met vriendelijke groet,

Jeannette Nijdam
Webcareteam Menzis

Taxexcemia
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 nov 2010 09:26

Re: vergoeding incontinentie materiaal

Ongelezen bericht door Taxexcemia »

@Witte Salie

Toen ik met de situatie werd geconfronteerd heb ik direct Menzis gebeld. Vandaar dat ik de wens kende van de organisatie ons via Eldercare of Mediq te laten afnemen. Ik heb vervolgens direct kontakt gezocht met Eldercare om te beginnen. Die stond als eerste op mijn briefje. Door hen ben ik correct geholpen. Maar bij de Apotheker stond er ineens een rekening open van de vorige broekjes en er staat nu een pluséén rekening open voor de broekjes die juist nodig waren. De eerste rekening moeten we volgens de apotheker al zelf betalen. Met de tweede zal dat dan ook zo zijn. Ook al krijgen we binnenkort een nieuwe relatie met Eldercare.

Overigens krijgen we de broekjes al een lange periode dus met de machtiging moet het ergens al lang in orde zijn.

Groetjes Tax!

Menzis
Berichten: 94
Lid geworden op: 11 mei 2009 21:09
Contacteer:

Re: vergoeding incontinentie materiaal

Ongelezen bericht door Menzis »

Hallo Taxexcemia,

Ik heb u net telefonisch gesproken.
U kunt contact opnemen met de huisarts van uw moeder, deze kan een aanvraag bij ons doen voor incontinentiemateriaal.
Deze kan met terugwerkende kracht worden aangevraagd.
Wanneer deze aanvraag akkoord wordt bevonden zullen de eerder afgewezen nota's gecorrigeerd worden.

Met vriendelijke groet,
Marielle Korver
Webcareteam Menzis

Teddystar
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 feb 2013 15:21

Re: vergoeding incontinentie materiaal

Ongelezen bericht door Teddystar »

Net contact gehad met Menzis.
Dit is het verhaal: Mijn man heeft sinds een paar jaar incontinentiematerialen op recept van de huisarts bij de apotheek gehaald. Dat gaf vaak problemen, want de apotheek kon niet leveren en dan moest het gehaald worden een dag later. Gedoe dus. Menzis vergoedde het wel keurig.
Om van het gedoe af te zijn ging hij op internet kijken en wat schetst zijn verbazing, de middelen konden besteld worden, werden keurig de volgende dag geleverd en waren ook nog eens flink goedkoper.
Ik diende over een tijdsbestek van een jaar de facturen digitaal in en ging gisteren eens kijken, want ik zag geen vergoedingen gestort worden op mijn rekening. Inderdaad vergoeding afgewezen.

Het verhaal van Menzis: via de duurdere apotheker krijgen we vergoeding, via een goedkopere internet leverancier met veel gemak, krijgen we de middelen niet vergoed. Wie het begrijpt mag het zeggen.
hoezo goedkopere en beter zorg. ABSURD! Volgend jaar over naar een andere verzekeraar die wel op de kleintjes let..

Menzis
Berichten: 94
Lid geworden op: 11 mei 2009 21:09
Contacteer:

Re: vergoeding incontinentie materiaal

Ongelezen bericht door Menzis »

Hallo Teddystar,

Ik begrijp dat u verbaasd bent over de afwijzing van de nota's van incontinentiemateriaal die u via internet bestelt. Voor levering van hulpmiddelen sluiten we contracten met zorgaanbieders. Dit doen we om controle te hebben op de kwaliteit van de leveranciers, maar ook om de kosten te reguleren. Dit komt heel vreemd over omdat het materiaal via internet goedkoper is, maar voor de beste prijs-kwaliteit verhouding verwijzen we u naar onze gecontracteerde leveranciers. Wellicht kunt u een afspraak maken met de apotheek om telefonisch te bestellen en vervolgens af te halen op een moment dat u goed uitkomt.

Met vriendelijke groet,

Monique van Kalker
Menzis

Teddystar
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 feb 2013 15:21

Re: vergoeding incontinentie materiaal

Ongelezen bericht door Teddystar »

Het komt inderdaad heel raar over. Kwaliteit is voor de klant en dat zijn wij, bij hetzelfde merk beter en goedkoper. In hoeverre is Menzis bereid met dit soort leveranciers contracten af te sluiten? Dat lijkt me een zinvolle stap. Er moet toch concurrentie in de zorg zijn en een andere leverancier naast de apothekers creëert dat. Ook zou ik coulance op prijs stellen over de ingediende facturen, u heeft ons niet actief benaderd om dit te bespreken en zo springt Menzis er uiteindelijk als winnaar uit en kan rond de 200 euro in de zak houden. Gedwongen door het hier ingenomen standpunt van Menzis gaan wij terug naar de duurdere apotheker, jammer.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: vergoeding incontinentie materiaal

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Teddystar schreef:Het komt inderdaad heel raar over. Kwaliteit is voor de klant en dat zijn wij, bij hetzelfde merk beter en goedkoper. In hoeverre is Menzis bereid met dit soort leveranciers contracten af te sluiten? Dat lijkt me een zinvolle stap. Er moet toch concurrentie in de zorg zijn en een andere leverancier naast de apothekers creëert dat. Ook zou ik coulance op prijs stellen over de ingediende facturen, u heeft ons niet actief benaderd om dit te bespreken en zo springt Menzis er uiteindelijk als winnaar uit en kan rond de 200 euro in de zak houden. Gedwongen door het hier ingenomen standpunt van Menzis gaan wij terug naar de duurdere apotheker, jammer.
Je kon de middelen gewoon bij de apotheek halen, maar je man vond het nodig om het bij een willekeurige andere leverancier via internet te bestellen. Dan is het toch logisch dat hij zelf moet betalen? Waarom moet Menzis actief iedere patient benaderen als deze gebruikmaken van de zorg? Dat slaat toch helemaal nergens op? De patient dient bij de verzekeraar te informeren over dat soort dingen, niet andersom.

Zo kan iedereen wel willekeurige medische producten gaan kopen op het internet en dan roepen dat de verzekeraar moet vergoeden, of het nu op doctorsadvies met recept is of niet. Lijkt me niet de bedoeling.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: vergoeding incontinentie materiaal

Ongelezen bericht door 16again »

Menzis schreef:Ik begrijp dat u verbaasd bent over de afwijzing van de nota's van incontinentiemateriaal die u via internet bestelt. Voor levering van hulpmiddelen sluiten we contracten met zorgaanbieders. Dit doen we om controle te hebben op de kwaliteit van de leveranciers, maar ook om de kosten te reguleren. Dit komt heel vreemd over omdat het materiaal via internet goedkoper is, maar voor de beste prijs-kwaliteit verhouding verwijzen we u naar onze gecontracteerde leveranciers. Wellicht kunt u een afspraak maken met de apotheek om telefonisch te bestellen en vervolgens af te halen op een moment dat u goed uitkomt.

Met vriendelijke groet,

Monique van Kalker
Menzis
Wellicht kan uw organisatie ipv kosten te reguleren kosten te besparen door scherper in te kopen.
Als Teddystar dit al lukt, moet het uw organisatie zeker lukken.
Met gerealiseerde besparingen kunnen de premies op hun beurt lager worden.
....of is dat niet de doelstelling?

Menzis
Berichten: 94
Lid geworden op: 11 mei 2009 21:09
Contacteer:

Re: vergoeding incontinentie materiaal

Ongelezen bericht door Menzis »

Hallo Teddystar en 16again,

Bedankt voor jullie suggesties. Ik geef dit intern door aan de afdeling die gaat over de contractafspraken met leveranciers.

Met vriendelijke groet,

Monique van Kalker
Menzis

Gesloten