LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Machtiging afgewezen op basis van leeftijd

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Machtiging afgewezen op basis van leeftijd

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik raad ook een second opinion aan van een absoluut onpartijdig en deskundige partij. Ik denk aan een second opinion bij een academisch centrum, waarbij eventueel ook een kinderarts betrokken wordt. Als ook deze een ingreep adviseren, dan staat de verzekeraar zwakker.

Hulpnodigg
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 apr 2014 22:14

Re: Machtiging afgewezen op basis van leeftijd

Ongelezen bericht door Hulpnodigg »

Mathilde D. schreef:
Werkwijzer beoordeling behandelingen van plastisch-chirurgische aard (november 2012) Borstverkleining

Er is een vergoeding mogelijk voor een éénzijdige borstverkleining bij:
- een asymmetrie van 2 cupmaten of meer (verminking) of
- het verkleinen van de contralaterale borst in het kader van een borstreconstructie bij een status na amputatie (verminking).
Er is een vergoeding mogelijk voor een dubbelzijdige borstverkleining indien wordt voldaan aan
- cup DD of groter (cup D bij geringe lichaamslengte, i.e. < 1.60 m) én
- geobjectiveerde hoge rugklachten, nek- en schouderklachten gerelateerd aan de borstomvang, waarvoor andere oorzaken zijn uitgesloten (functiestoornissen) én
- conservatieve behandelingen, zoals een goed ondersteunende BH, pijnstilling en fysiotherapie zijn geprobeerd zonder resultaat
of bij:
- chronische (> 6 maanden), onbehandelbare smetten, waarbij voldoende hygiënische maatregelen en
een adequate medische/farmacologische behandeling onvoldoende resultaat hebben gehad (functiestoornissen). (Bij de behandeling moet de landelijke richtlijn verpleging en verzorging “Smetten (intertrigo) preventie en behandeling” zijn gevolgd.)
Er is doorgaans géén vergoeding mogelijk bij
 eenBMI>30
 cup C en kleiner
 mastopathie.
( uit vagz.pdf laatst bijgewerkt 2012)
Lees ook deze informatie: http://www.onvz.nl/ONVZ/documenten/2014 ... z-2014.pdf
- Bent u bekend met deze voorwaarden? En voldoet u hieraan?
- en wat heeft uw leeftijd te maken met een Geschil bij de Skgz? Ik raad u zeker aan hier een geschil van te maken. Dat geeft altijd kans op een beter resultaat.
- de motivatie van de afwijzing kan ik ook begrijpen. Het is immers mogelijk dat u hier nog overheen groeit. Uw lichaam wordt volwassener, sterker.
Ik voldoe aan alle voorwaarden. Ik ben al sinds mijn 11e ongesteld en heb sinds mijn 13e dezelfde lengte en cupmaat. De kans dat ik nog groei acht ik (en mijn plastisch chirurg met mij) 0.01%.

Hulpnodigg
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 apr 2014 22:14

Re: Machtiging afgewezen op basis van leeftijd

Ongelezen bericht door Hulpnodigg »

sjohie schreef:Als je nu resultaat moet/wilt, lijkt me een gang naar een privékliniek de snelste manier? Je gelijk krijgen (afdwingen) bij een zorgverzekeraar via een geschil vereist +/- 6 maanden tijdsbesteding, daar ga je niet veel af krijgen.
Een borstverkleining kost 5000 euro, dat geld heb ik niet en mijn ouders ook niet.

Hulpnodigg
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 apr 2014 22:14

Re: Machtiging afgewezen op basis van leeftijd

Ongelezen bericht door Hulpnodigg »

Mathilde D. schreef:
berndv schreef:Een geschil duurt schijnbaar 6 maanden, en dan is ts al 18 en gaat het argument van afwijzing op basis van leeftijd niet meer op.
Ik denk dat het leeftijdsargument ook blijft bestaan als TS 18 jaar wordt. De medisch adviseur bedoelt enkel dat TS relatief jong is.
Daar ben ik ook bang voor. Punt is dat andere verzekeringen het wel vergoeden.

Hulpnodigg
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 apr 2014 22:14

Re: Machtiging afgewezen op basis van leeftijd

Ongelezen bericht door Hulpnodigg »

Mathilde D. schreef:Ik raad ook een second opinion aan van een absoluut onpartijdig en deskundige partij. Ik denk aan een second opinion bij een academisch centrum, waarbij eventueel ook een kinderarts betrokken wordt. Als ook deze een ingreep adviseren, dan staat de verzekeraar zwakker.
Ik heb al 3 artsen achter mij staan, de verzekering geeft geen kik. Ze blijven bij hun standpunt.

Hulpnodigg
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 apr 2014 22:14

Re: Machtiging afgewezen op basis van leeftijd

Ongelezen bericht door Hulpnodigg »

Mijn moeder en ik zijn dinsdag bij het juridisch loket geweest en op basis van de uitspraak bij een vergelijkbare zaak (verzekering wou borstverkleining niet vergoeden ondanks dat de vrouw voldeed aan de op hun website gestelde eisen, rechter oordeelde dat de verzekeraar toch moest betalen) hadden we volgens hun een zaak. Morgen gaat mijn moeder naar een inloopspreek uur van een advocaten kantoor hier in de buurt, hopelijk kunnen zij ons meer vertellen. Een dagvaardiging is sowieso sneller dan de 6 maanden die de SKGZ er over doet.

Hulpnodigg
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 apr 2014 22:14

Re: Machtiging afgewezen op basis van leeftijd

Ongelezen bericht door Hulpnodigg »

We hebben inmiddels de papieren van de ombudsman binnen met daarin de schriftelijke bemiddeling tussen hun en de iza. In de reactie van de iza op de ombudsman geven zij als bron voor hun beslissing een artikel waarin de verening voor plastische chrirugie een wettelijke leeftijdgrens wil voor COSMETISCHE chirurgie onder de 18 (met uitzondering van flaporen en wijnvlekken). Het is toch te gek voor woorden, hebben ze mijn aanvraag überhaupt gelezen? Want dan zouden ze moeten weten dat ik nergens vraag om cosmetische chirurgie. Als ze verder hadden gelezen dan hun neus lang is zouden ze op dezelfde website hebben gezien dat in de richtlijnen voor een mamareductie de vereniging diverse contra indicaties op noemt (roken, hoog bmi, hoge lijftijd) maar niks over een leeftijdsgrens van 18. Ze lezen letterlijk alleen wat ze willen lezen :!:

peculio
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 sep 2014 15:09

Re: Machtiging afgewezen op basis van leeftijd

Ongelezen bericht door peculio »

verzekeringen doen er alles aan om niet te hoeven betalen.
als ze zelf even nadenken weten ze dat je binnen een jaar die behandeling toch ondergaat.
nu lopen ze het risico dat je overstapt naar een andere verzekering.
Aan de andere kant zal een nieuwe verzekering niet staan te springen om nieuwe klanten vooraf weten dat ze een ingreep gaan claimen.
Lastig pakket in ieder geval.
Sterkte.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Machtiging afgewezen op basis van leeftijd

Ongelezen bericht door witte angora »

peculio schreef: nu lopen ze het risico dat je overstapt naar een andere verzekering.
Juist, en dat scheelt ze in dit geval dus een operatie van zo'n 5000 euro.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Machtiging afgewezen op basis van leeftijd

Ongelezen bericht door eleven »

witte angora schreef:
peculio schreef: nu lopen ze het risico dat je overstapt naar een andere verzekering.
Juist, en dat scheelt ze in dit geval dus een operatie van zo'n 5000 euro.
En een slechte/negatieve reclame .

Hulpnodigg
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 apr 2014 22:14

Re: Machtiging afgewezen op basis van leeftijd

Ongelezen bericht door Hulpnodigg »

peculio schreef:verzekeringen doen er alles aan om niet te hoeven betalen.
als ze zelf even nadenken weten ze dat je binnen een jaar die behandeling toch ondergaat.
nu lopen ze het risico dat je overstapt naar een andere verzekering.
Aan de andere kant zal een nieuwe verzekering niet staan te springen om nieuwe klanten vooraf weten dat ze een ingreep gaan claimen.
Lastig pakket in ieder geval.
Sterkte.
Dat laatste maakt niet uit want verzekeringen mogen je niet weigeren voor het basispakket.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Machtiging afgewezen op basis van leeftijd

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

We hebben inmiddels de papieren van de ombudsman binnen met daarin de schriftelijke bemiddeling tussen hun en de iza. In de reactie van de iza op de ombudsman geven zij als bron voor hun beslissing
wat bedoel je met de ombudsman? Is dat de ombudsman van het SKGZ? Die stelt niets voor en is helemaal niet kritisch over wat de zorgverzekeraar verklaart. Als je het niet eens bent, moet je bij diezelfde SKGZ er een " Geschil" van maken.
Hoe weet je dat andere verzekeraars wel vergoeden? Van de artsen gehoord? Als je schrijft dat " er drie artsen achter je staan", vraag ik me af deze artsen van hetzelfde ziekenhuis zijn of van verschillende? Dat maakt natuurlijk wel uit, want een ziekenhuis heeft ook een commercieel belang.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Machtiging afgewezen op basis van leeftijd

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

bron voor hun beslissing een artikel waarin de verening voor plastische chrirugie een wettelijke leeftijdgrens wil voor COSMETISCHE chirurgie onder de 18
Zij hebben wel een argument hiermee. Een leeftijdsgrens voor de borstverkleining, die dicht tegen het cosmetisch aanligt, is op grond hiervan te verdedigen. Dit is namelijk geen chirurgie om iets dat kapot is in het lichaam te herstellen of om een ontsteking te verwijderen. Dit is chirurgie waarbij in een verder gezond lichaam wordt gesneden.

Hulpnodigg
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 apr 2014 22:14

Re: Machtiging afgewezen op basis van leeftijd

Ongelezen bericht door Hulpnodigg »

Mathilde D. schreef:
We hebben inmiddels de papieren van de ombudsman binnen met daarin de schriftelijke bemiddeling tussen hun en de iza. In de reactie van de iza op de ombudsman geven zij als bron voor hun beslissing
wat bedoel je met de ombudsman? Is dat de ombudsman van het SKGZ? Die stelt niets voor en is helemaal niet kritisch over wat de zorgverzekeraar verklaart. Als je het niet eens bent, moet je bij diezelfde SKGZ er een " Geschil" van maken.
Hoe weet je dat andere verzekeraars wel vergoeden? Van de artsen gehoord? Als je schrijft dat " er drie artsen achter je staan", vraag ik me af deze artsen van hetzelfde ziekenhuis zijn of van verschillende? Dat maakt natuurlijk wel uit, want een ziekenhuis heeft ook een commercieel belang.
Ik bedoel die ombudsman ja. Als je even terug leest zie je dat ik nu twijfel tussen het beginnen van een rechtzaak en het openen van een geschil. Mijn plastische chirurg heeft zelf meer dan 30 meiden onder de 18 geopareerd, zijn collega's opereren ook met regelmaat meiden onder de 18. Met 3 artsen bedoel ik mijn huisarts, plastische chrirug en fysiotherapeut (oke de laatste is officieel geen arts). Deze werken niet voor hetzelfde ziekenhuis.

Hulpnodigg
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 apr 2014 22:14

Re: Machtiging afgewezen op basis van leeftijd

Ongelezen bericht door Hulpnodigg »

Mathilde D. schreef:
bron voor hun beslissing een artikel waarin de verening voor plastische chrirugie een wettelijke leeftijdgrens wil voor COSMETISCHE chirurgie onder de 18
Zij hebben wel een argument hiermee. Een leeftijdsgrens voor de borstverkleining, die dicht tegen het cosmetisch aanligt, is op grond hiervan te verdedigen. Dit is namelijk geen chirurgie om iets dat kapot is in het lichaam te herstellen of om een ontsteking te verwijderen. Dit is chirurgie waarbij in een verder gezond lichaam wordt gesneden.
Een borstverkleining met medische indicatie is geen cosmetische operatie. Mijn lichaam is alles behalve gezond, of vind jij rug/schouder/nek pijn waar zware pijnstillers niet bij helpen een onderdeel van een gezond lichaam?

bolwoner
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 sep 2014 22:22

Re: Machtiging afgewezen op basis van leeftijd

Ongelezen bericht door bolwoner »

Hulpnodigg schreef:
Mathilde D. schreef:
bron voor hun beslissing een artikel waarin de verening voor plastische chrirugie een wettelijke leeftijdgrens wil voor COSMETISCHE chirurgie onder de 18
Zij hebben wel een argument hiermee. Een leeftijdsgrens voor de borstverkleining, die dicht tegen het cosmetisch aanligt, is op grond hiervan te verdedigen. Dit is namelijk geen chirurgie om iets dat kapot is in het lichaam te herstellen of om een ontsteking te verwijderen. Dit is chirurgie waarbij in een verder gezond lichaam wordt gesneden.
Een borstverkleining met medische indicatie is geen cosmetische operatie. Mijn lichaam is alles behalve gezond, of vind jij rug/schouder/nek pijn waar zware pijnstillers niet bij helpen een onderdeel van een gezond lichaam?
Waarom zoek je geen juridische bijstand. Het is jouw lichaam en met al die pijnstillers daar worden je klachten alleen maar slechter van. Juridisch Loket al eens geprobeerd. Sterkte Meis.

Hulpnodigg
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 apr 2014 22:14

Re: Machtiging afgewezen op basis van leeftijd

Ongelezen bericht door Hulpnodigg »

bolwoner schreef:
Waarom zoek je geen juridische bijstand. Het is jouw lichaam en met al die pijnstillers daar worden je klachten alleen maar slechter van. Juridisch Loket al eens geprobeerd. Sterkte Meis.
Als je even terugleest kan je zien dat ik al langs het juridisch loket ben geweest en contact heb gehad met een advocaat. Het probleem is dat mijn moeder niet in aanmerking komt voor rechtsbijstand en we ook geen geld hebben voor de kosten die een rechtzaak met zich meebrengt. Op dit moment is een advocaat aan het uitzoeken of ik op mijn naam een rechtszaak kan beginnen zodat mijn moeders inkomen buiten beschouwing wordt gelaten. Dankjewel!

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Machtiging afgewezen op basis van leeftijd

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Hulpnodigg schreef:
Mathilde D. schreef:
bron voor hun beslissing een artikel waarin de verening voor plastische chrirugie een wettelijke leeftijdgrens wil voor COSMETISCHE chirurgie onder de 18
Zij hebben wel een argument hiermee. Een leeftijdsgrens voor de borstverkleining, die dicht tegen het cosmetisch aanligt, is op grond hiervan te verdedigen. Dit is namelijk geen chirurgie om iets dat kapot is in het lichaam te herstellen of om een ontsteking te verwijderen. Dit is chirurgie waarbij in een verder gezond lichaam wordt gesneden.
Een borstverkleining met medische indicatie is geen cosmetische operatie. Mijn lichaam is alles behalve gezond, of vind jij rug/schouder/nek pijn waar zware pijnstillers niet bij helpen een onderdeel van een gezond lichaam?
ik weet dat dit geen " cosmetische operatie" is. Echter het lichaam is verder wel gezond. Eerst moeten alle mogelijkheden met BH en oefentherapie geprobeerd zijn. Ik denk dat je daarvoor nog de tijd moet nemen. Het lichaam is nog in de groei, er kan nog van alles veranderen.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Machtiging afgewezen op basis van leeftijd

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Hulpnodigg schreef:
Mathilde D. schreef:
We hebben inmiddels de papieren van de ombudsman binnen met daarin de schriftelijke bemiddeling tussen hun en de iza. In de reactie van de iza op de ombudsman geven zij als bron voor hun beslissing
wat bedoel je met de ombudsman? Is dat de ombudsman van het SKGZ? Die stelt niets voor en is helemaal niet kritisch over wat de zorgverzekeraar verklaart. Als je het niet eens bent, moet je bij diezelfde SKGZ er een " Geschil" van maken.
Hoe weet je dat andere verzekeraars wel vergoeden? Van de artsen gehoord? Als je schrijft dat " er drie artsen achter je staan", vraag ik me af deze artsen van hetzelfde ziekenhuis zijn of van verschillende? Dat maakt natuurlijk wel uit, want een ziekenhuis heeft ook een commercieel belang.
Ik bedoel die ombudsman ja. Als je even terug leest zie je dat ik nu twijfel tussen het beginnen van een rechtzaak en het openen van een geschil. Mijn plastische chirurg heeft zelf meer dan 30 meiden onder de 18 geopareerd, zijn collega's opereren ook met regelmaat meiden onder de 18. Met 3 artsen bedoel ik mijn huisarts, plastische chrirug en fysiotherapeut (oke de laatste is officieel geen arts). Deze werken niet voor hetzelfde ziekenhuis.
ik raad je een second opinion bij een academisch ziekenhuis aan, waarbij ook een kinderarts betrokken wordt. Als ook deze eenduidig een operatie adviseren kan de zorgverzekeraar er niet meer omheen. Die ene plastisch chirurg en de huisarts zijn onvoldoende.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Machtiging afgewezen op basis van leeftijd

Ongelezen bericht door berndv »

Heb je de vorige pagina's ook gelezen? Ik dacht dat ts hier vanaf haar 13e al mee bezig was via fysio en andere hulpmiddelen, en ze ook aangeeft nauwelijks nog te groeien.

Gesloten