LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zorgverzekeraars te grote buffer

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
tham
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 mar 2006 14:49

zorgverzekeraars te grote buffer

Ongelezen bericht door tham »

Het eigen risico gaat per 1 januari weer omhoog terwijl de reserves van de verzekeraars in 2013 zijn opgelopen tot € 9,7 miljard, volgens de Consumentenbond en dit is véél meer dan wettelijk verplicht is.

Het wordt tijd dat het eigen risico voor de burgers omlaag gaat i.p.v. elke jaar omhoog. En misschien zou het eigen risico helemaal moeten verdwijnen. Inmiddels zijn de meeste mensen wel op de hoogte van de grote kosten van de zorg dus om die reden hoeven we het eigen risico niet meer in stand te houden.
Ook is dit systeem heel erg a-sociaal omdat vooral de ouderen en gehandicapten hierdoor het meeste betalen. Velen zijn elk jaar hun hele eigen risico kwijt. Voor een echtpaar is dat straks 2 x € 375,00 dus € 62,50 per maand.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: zorgverzekeraars te grote buffer

Ongelezen bericht door GJvdZ »

En wie is de consumentenbond dan wel dat zij menen bedrijfsbeleid te definiëren voor verzekeraars. Hoeveel actuarissen hebben ze in dienst en hoeveel inzicht hebben ze in alle financieele gegevens? En durft de Consumentenbond de verantwoordelijkheid te nemen voor financieele problemen als verzekeraars hun ideeën overnemen?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: zorgverzekeraars te grote buffer

Ongelezen bericht door olaf79 »

tham schreef:Het eigen risico gaat per 1 januari weer omhoog terwijl de reserves van de verzekeraars in 2013 zijn opgelopen tot € 9,7 miljard, volgens de Consumentenbond en dit is véél meer dan wettelijk verplicht is.

Het wordt tijd dat het eigen risico voor de burgers omlaag gaat i.p.v. elke jaar omhoog. En misschien zou het eigen risico helemaal moeten verdwijnen. Inmiddels zijn de meeste mensen wel op de hoogte van de grote kosten van de zorg dus om die reden hoeven we het eigen risico niet meer in stand te houden.
Ook is dit systeem heel erg a-sociaal omdat vooral de ouderen en gehandicapten hierdoor het meeste betalen. Velen zijn elk jaar hun hele eigen risico kwijt. Voor een echtpaar is dat straks 2 x € 375,00 dus € 62,50 per maand.
Voor mensen die het niet kunnen betalen bestaat er zorgtoeslag. Daarvan kun je als je recht op volledige vergoeding hebt makkelijk de premie en het eigen risico van betalen.

tham
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 mar 2006 14:49

Re: zorgverzekeraars te grote buffer

Ongelezen bericht door tham »

Wij ontvangen sinds 2014 geen zorgtoeslag meer ondanks dat ons inkomen lager is dan vorig jaar vanwege de nieuwe (lees: slechtere) regels.
Overigens, een eventuele zorgtoeslag dekt alleen de premie als je je eigen risico met € 500,00 verhoogt maar dat kunnen ouderen/gehandicapten dus niet doen omdat zij zo veel zorgkosten hebben. Daar boven op moeten zij ook nog eens het eigen risico betalen. Dus het is maar zo wat je "makkelijk" noemt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: zorgverzekeraars te grote buffer

Ongelezen bericht door kweenie »

Klein detail misschien, maar de procentuele ZVW premie is voor werkenden ook hoger dan voor gepensioneerden/inactieven. Dus ook als je geen zorg afneemt,wordt er meer premie betaald dan bij een gepensioneerde die geen zorg afneemt.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: zorgverzekeraars te grote buffer

Ongelezen bericht door witte angora »

olaf79 schreef:Voor mensen die het niet kunnen betalen bestaat er zorgtoeslag. Daarvan kun je als je recht op volledige vergoeding hebt makkelijk de premie en het eigen risico van betalen.
Klok... klepel...

:evil:

Ik wil het je wel eventjes uitleggen hoor: ik betaal aan zorgpremie per maand 128 euro, krijg 79 euro zorgtoeslag. Vanwege complicaties zal ik over niet al te lange tijd het volledige eigen risico voor 2014 op moeten hoesten (360 euro, = 30 per maand). Dus ik ben iedere maand 78 meer kwijt dan dat ik aan zorgtoeslag ontvang. Gemiddeld dus, over een heel jaar.

En aangezien de behandeling ná 1 januari doorgaat, komt er nog eens 375 boven op voor het jaar er op. Gaat dus lekker zo.

Als het nu eens een eigen bijdrage was per 12 maanden gerekend vanaf de start van de behandeling, in plaats van per kalenderjaar, was het nog wel enigszins te doen, maar nu?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: zorgverzekeraars te grote buffer

Ongelezen bericht door moederslink »

olaf79 schreef:
Voor mensen die het niet kunnen betalen bestaat er zorgtoeslag. Daarvan kun je als je recht op volledige vergoeding hebt makkelijk de premie en het eigen risico van betalen.
Sorry Olaf maar van dat beetje zorgtoeslag, dat ook ieder jaar minder wordt ,kun je niet makkelijk en de premie en het eigen risico betalen. Nu ben ik alleen , maar als je een gezin hebt met opgroeiende kinderen?
Het is ,denk ik, amper meer te betalen dan , vandaar die giga betaalachterstanden.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: zorgverzekeraars te grote buffer

Ongelezen bericht door eleven »

moederslink schreef:
olaf79 schreef:
Voor mensen die het niet kunnen betalen bestaat er zorgtoeslag. Daarvan kun je als je recht op volledige vergoeding hebt makkelijk de premie en het eigen risico van betalen.


Sorry Olaf maar van dat beetje zorgtoeslag, dat ook ieder jaar minder wordt ,kun je niet makkelijk en de premie en het eigen risico betalen. Nu ben ik alleen , maar als je een gezin hebt met opgroeiende kinderen?
Het is ,denk ik, amper meer te betalen dan , vandaar die giga betaalachterstanden.
Ik wil hier niets goedpraten, want van de zorg walg ik. :twisted:
Maar Olaf schrijft dan ook, Als je volledig recht op vergoeding hebt.

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: zorgverzekeraars te grote buffer

Ongelezen bericht door 53078 »

Vroegah betaalde ik voor mijn vriendin en mezelf 89 gulden per maand.
Tegenwoordig, met drie kids, betaal ik maar 365 euri per maand. Hoezo "duurder" geworden? :shock:
En dan ook nog eens twee maal "eigen risico" ...

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: zorgverzekeraars te grote buffer

Ongelezen bericht door eleven »

53078 schreef:Vroegah betaalde ik voor mijn vriendin en mezelf 89 gulden per maand.
Tegenwoordig, met drie kids, betaal ik maar 365 euri per maand. Hoezo "duurder" geworden? :shock:
En dan ook nog eens twee maal "eigen risico" ...
Vroeger dronk ik een pilsje voor een "kwartje", (guldens) nu 2,40 euro.
Tschonge altijd de vergelijkingen, welke kant nog wal raken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: zorgverzekeraars te grote buffer

Ongelezen bericht door moederslink »

eleven schreef:
53078 schreef:Vroegah betaalde ik voor mijn vriendin en mezelf 89 gulden per maand.
Tegenwoordig, met drie kids, betaal ik maar 365 euri per maand. Hoezo "duurder" geworden? :shock:
En dan ook nog eens twee maal "eigen risico" ...
Vroeger dronk ik een pilsje voor een "kwartje", (guldens) nu 2,40 euro.
Tschonge altijd de vergelijkingen, welke kant nog wal raken.
witte angora schreef:
olaf79 schreef:Voor mensen die het niet kunnen betalen bestaat er zorgtoeslag. Daarvan kun je als je recht op volledige vergoeding hebt makkelijk de premie en het eigen risico van betalen.
Klok... klepel...

:evil:

Ik wil het je wel eventjes uitleggen hoor: ik betaal aan zorgpremie per maand 128 euro, krijg 79 euro zorgtoeslag. Vanwege complicaties zal ik over niet al te lange tijd het volledige eigen risico voor 2014 op moeten hoesten (360 euro, = 30 per maand). Dus ik ben iedere maand 78 meer kwijt dan dat ik aan zorgtoeslag ontvang. Gemiddeld dus, over een heel jaar.

En aangezien de behandeling ná 1 januari doorgaat, komt er nog eens 375 boven op voor het jaar er op. Gaat dus lekker zo.

Als het nu eens een eigen bijdrage was per 12 maanden gerekend vanaf de start van de behandeling, in plaats van per kalenderjaar, was het nog wel enigszins te doen, maar nu?

Ik refereerde aan dit bericht.
Ook als je recht hebt op volledige vergoeding dan nog is en de premie en het eigen risico niet te betalen van dat beetje zorgtoeslag.
Ik krijg , volledig vergoed , onbeperkt fysio , bepaalde medicijnen idem.


Niet zo narrig eleven , vroeger was toch alles beter..... :roll: toen had 53078 geen 3 kinderen....

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: zorgverzekeraars te grote buffer

Ongelezen bericht door eleven »

moederslink schreef:

Niet zo narrig eleven , vroeger was toch alles beter..... :roll: toen had 53078 geen 3 kinderen....
Wat een onzin, dit hoor je vaker van de ouderen, maar het is niet zo.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: zorgverzekeraars te grote buffer

Ongelezen bericht door moederslink »

Nee natuurlijk is dat niet zo ! Vandaar die :roll:
( En 53078 had nog geen 3 kids .... :lol: )

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: zorgverzekeraars te grote buffer

Ongelezen bericht door witte angora »

eleven schreef:
moederslink schreef:
olaf79 schreef:
Voor mensen die het niet kunnen betalen bestaat er zorgtoeslag. Daarvan kun je als je recht op volledige vergoeding hebt makkelijk de premie en het eigen risico van betalen.


Sorry Olaf maar van dat beetje zorgtoeslag, dat ook ieder jaar minder wordt ,kun je niet makkelijk en de premie en het eigen risico betalen. Nu ben ik alleen , maar als je een gezin hebt met opgroeiende kinderen?
Het is ,denk ik, amper meer te betalen dan , vandaar die giga betaalachterstanden.
Ik wil hier niets goedpraten, want van de zorg walg ik. :twisted:
Maar Olaf schrijft dan ook, Als je volledig recht op vergoeding hebt.
Ik heb dus recht op volledige zorgtoeslag, wordt nog geen cent gekort...

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: zorgverzekeraars te grote buffer

Ongelezen bericht door moederslink »

Ja wat een mazzel hè. ?.. :x

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: zorgverzekeraars te grote buffer

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou nogal. En ik ben zo blij, en ik ben zo blij, o wat ben ik blij met de nota's die komen gaan, want volgens olaf kan ik dat makkelijk betalen...

Hopen dat die nota's ná mei komen, is het vakantiegeld in één keer ribbedibbie, maar dan is het wel betaald. Joepiejee, nog maar een jaartje langer wachten met een midweekje Zwitserland, het land van mijn één tak van mijn voorvaderen, waar ik nog nooit geweest ben. Zal ik er ooit nog komen, voor de luikjes definitief dicht gaan?

Gesloten