LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] FBTO Modules? Een lacher

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
hethof
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 apr 2004 10:41

FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door hethof »

FBTO maakt prachtige reclames over modules aan- en uitzetten, maar verzekeringstechnisch klopt daar helemaal niets van.

Verzekeringen hebben hun oorsprong in "Draagt elkanders lasten", maar FBTO lapt dit aan haar laars. Ik heb het dan niet over de verkeerde voorlichting in november en december, die in onderzoeken als slecht werd beoordeeld door consumentenorganisaties. Daar kom ik zo nog even op terug.

Als je bijvoorbeeld besluit een module Fysiotherapie aan te zetten per 1 januari en op 15 januari heb je de pech een fysiotherapeut te moeten bezoeken, dan zit je bij de laagste module na ca. 10 behandelingen aan je maximum en dan moet je vervolgens 12 maanden premie betalen. Iemand, die de module NIET heeft aangezet, maar op 27 juli een fysiotherapeut nodig heeft, die heeft weliswaar een maand wachttijd, maar krijgt vervolgens die zelfde 10 behandelingen, maar hoeft dan slechts 5 maandpremies te betalen. Dit is volkomen strijdig met wat redelijk en billijk is en ook in strijd met het verzekeringsbeginsel.

Dit zal ongetwijfeld ook voor de andere modules gelden. Ga je naar het buitenland? Geen probleem. Zet de module even aan en als je terug bent zet je 'm weer uit. Kost je een paar euro, heel wat goedkoper dan het meeverzekeren van Geneeskundige Kosten op een reisverzekeringen. Klopt niet, slaat nergens op.


Wat verkeerde voorlichting betreft moet ik het over mijn persoonlijke situatie hebben. Medio 2014 voorspelde mijn tandarts dat ik binnen één jaar een kroon nodig zou hebben. Ik belde met FBTO, die mij liet weten dat ik de hoogste module Tandarts aan moest zetten, een half jaar premie moest betalen en dan moest ik de afspraak bij de tandarts betalen, allemaal in het kader van een half jaar wachttijd, op zich heel redelijk. Dat zou dan in januari kunnen worden gedaan. Maar in december werd duidelijk, dat het half jaar wachttijd niet meer gold, ik kon de behandeling in januari laten plaats vinden, maar ook hier: ik zit dan meteen aan het maximum bedrag tandartskosten, maar moet wel het hele jaar premie betalen. Ik betaal dus anderhalf jaar premie voor één behandeling. Nu begrijp ik best, dat beleid kan veranderen, maar laat dan een overgangsregeling gelden voor bestaande klanten.

Dat zelfde geldt voor mijn fysiotherapie. Al vele jaren ben ik rug patiënt en heb dus het maximum bedrag verzekerd. Zo ook sinds een vijftal jaren bij FBTO. Maar de helpdesk liet mij in november weten, dat dat vanaf 2015 niet meer hoefde. Ik moest slechts de basismodule voor fysiotherapie aanzetten en gedurende het jaar kon ik steeds een hogere module aanzetten. Zo gezegd, zo gedaan, maar toen ik die hogere module aan wilde zetten kreeg ik te horen, dat dat niet kon. Ik heb bij FBTO aangegeven, dat men aan de historie kon zien, dat ik altijd het maximum had verzekerd, maar coulance is FBTO totaal vreemd. Nul op het rekest en derhalve torenhoge kosten voor mij.

Een aantal jaren geleden waren de modules van FBTO reden voor mij om reclame te maken voor FBTO, maar hoe men er nu mee omgaat, is antireclame.

hethof
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 apr 2004 10:41

Re: FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door hethof »

En?

Dat haalt mijn verhaal over het beginsel van verzekeringen en/of verkeerde voorlichting omlaag?

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door 16again »

hethof schreef: Als je bijvoorbeeld besluit een module Fysiotherapie aan te zetten per 1 januari en op 15 januari heb je de pech een fysiotherapeut te moeten bezoeken, dan zit je bij de laagste module na ca. 10 behandelingen aan je maximum en dan moet je vervolgens 12 maanden premie betalen. Iemand, die de module NIET heeft aangezet, maar op 27 juli een fysiotherapeut nodig heeft, die heeft weliswaar een maand wachttijd, maar krijgt vervolgens die zelfde 10 behandelingen, maar hoeft dan slechts 5 maandpremies te betalen. Dit is volkomen strijdig met wat redelijk en billijk is en ook in strijd met het verzekeringsbeginsel.
Volgens mij is het idee achter een verzekering om risicos van onvoorziene omstandigheden af te dekken.
Het even een module aanzetten, omdat die volgende week nodig is, druist wat mij betreft juist tegen het "verzekeringsbeginsel" in.

hethof
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 apr 2004 10:41

Re: FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door hethof »

16again schreef:
hethof schreef: Als je bijvoorbeeld besluit een module Fysiotherapie aan te zetten per 1 januari en op 15 januari heb je de pech een fysiotherapeut te moeten bezoeken, dan zit je bij de laagste module na ca. 10 behandelingen aan je maximum en dan moet je vervolgens 12 maanden premie betalen. Iemand, die de module NIET heeft aangezet, maar op 27 juli een fysiotherapeut nodig heeft, die heeft weliswaar een maand wachttijd, maar krijgt vervolgens die zelfde 10 behandelingen, maar hoeft dan slechts 5 maandpremies te betalen. Dit is volkomen strijdig met wat redelijk en billijk is en ook in strijd met het verzekeringsbeginsel.
Volgens mij is het idee achter een verzekering om risicos van onvoorziene omstandigheden af te dekken.
Het even een module aanzetten, omdat die volgende week nodig is, druist wat mij betreft juist tegen het "verzekeringsbeginsel" in.

En dat is nu precies wat ik bedoel. Mensen, die in januari dus hulp nodig hebben, betalen jaarpremies voor mensen, die pas in augustus hulp nodig hebben en daarvoor dan pas willen betalen, voor 4 of 5 maanden.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door tenormin »

hethof schreef:
16again schreef:
hethof schreef: Als je bijvoorbeeld besluit een module Fysiotherapie aan te zetten per 1 januari en op 15 januari heb je de pech een fysiotherapeut te moeten bezoeken, dan zit je bij de laagste module na ca. 10 behandelingen aan je maximum en dan moet je vervolgens 12 maanden premie betalen. Iemand, die de module NIET heeft aangezet, maar op 27 juli een fysiotherapeut nodig heeft, die heeft weliswaar een maand wachttijd, maar krijgt vervolgens die zelfde 10 behandelingen, maar hoeft dan slechts 5 maandpremies te betalen. Dit is volkomen strijdig met wat redelijk en billijk is en ook in strijd met het verzekeringsbeginsel.
Volgens mij is het idee achter een verzekering om risicos van onvoorziene omstandigheden af te dekken.
Het even een module aanzetten, omdat die volgende week nodig is, druist wat mij betreft juist tegen het "verzekeringsbeginsel" in.

En dat is nu precies wat ik bedoel. Mensen, die in januari dus hulp nodig hebben, betalen jaarpremies voor mensen, die pas in augustus hulp nodig hebben en daarvoor dan pas willen betalen, voor 4 of 5 maanden.
Begrijp uw verhaal niet echt, tandarts verzekering sluit men toch af bij begin van het jaar. Kan dom zijn maar bij b.v. Ohra, is dat ook zo, en ligt eraan welke verzekering men heeft afgesloten. Als ik ben verzekerd voor X bedrag kan ik niet verder, dan op eigen kosten, de rest laten doen of niet. 1 Kroon en het gaat mijn verzekering al te boven. Kan voor een jaar 4 maal een tanden cleaning doen; alles schoon en 'mooi' laten maken, dat is/kost €500,00. Kroon nodig, ver boven budget betekent geen cleaning of alles zelf betalen.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door Frantic2 »

u maakt toch zelf uit wanneer u een module aanzet? Als u dat in februari doet, moet dat een reden hebben.... als u het in juli doet ook....

Uw betoog gaat dus niet op dat het de FBTO is die het fout doet. Die kan er niks aan doen dat u in februari een fysio nodig heeft. Dan wacht u maar met de fysiohulp tot oktober....Mag je helemaal zelf beslissen.

Bij veruit de meeste moet je altijd het hele jaar voor die modules betalen. ook als je geen hulp nodig blijkt te hebben gehad.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door kweenie »

hethof schreef:
16again schreef:
hethof schreef: Als je bijvoorbeeld besluit een module Fysiotherapie aan te zetten per 1 januari en op 15 januari heb je de pech een fysiotherapeut te moeten bezoeken, dan zit je bij de laagste module na ca. 10 behandelingen aan je maximum en dan moet je vervolgens 12 maanden premie betalen. Iemand, die de module NIET heeft aangezet, maar op 27 juli een fysiotherapeut nodig heeft, die heeft weliswaar een maand wachttijd, maar krijgt vervolgens die zelfde 10 behandelingen, maar hoeft dan slechts 5 maandpremies te betalen. Dit is volkomen strijdig met wat redelijk en billijk is en ook in strijd met het verzekeringsbeginsel.
Volgens mij is het idee achter een verzekering om risicos van onvoorziene omstandigheden af te dekken.
Het even een module aanzetten, omdat die volgende week nodig is, druist wat mij betreft juist tegen het "verzekeringsbeginsel" in.

En dat is nu precies wat ik bedoel. Mensen, die in januari dus hulp nodig hebben, betalen jaarpremies voor mensen, die pas in augustus hulp nodig hebben en daarvoor dan pas willen betalen, voor 4 of 5 maanden.
Een vergelijkbare situatie heb je toch met het jaarlijks aanpassen van de dekking voor de zorgverzekering? Veel mensen laten de dekking laag als er weinig zorg te verwachten is en breiden het pakket uit als ze zorg verwachten. Niet alleen voor de tandarts of reisverzekering, maar bijvoorbeeld ook voor kraamzorg en alles wat daar omheen hangt.

En andersom geldt het natuurlijk ook, mensen stellen een tandartsbezoek uit tot het volgende jaar om het dan wel in het pakket te hebben.

Dat je bij fbto die keus nu niet meer een keer per jaar hebt, maar zelfs iedere maand, is in principe daarin dus niet anders dan wat alle andere verzekeraars al jaarlijks doen.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:Het is niet de bedoeling om net voordat je naar de tandarts gaat de module tandzorg aan te zetten en na een gebitsrenovatie die module weer uit te zetten om premie te besparen.
Maar de gelegenheid wordt wel geboden! Uiteraard gaan calculerende burgers hier misbruik van maken.
Premie voor "nette" burgers moet dan wel omhoog, anders legt FBTO er op toe.

Waarom wordt het product zo in de markt gezet?
Je kan ook nergens wachten met afsluiten van een brandverzekering, totdat er iets begint te smeulen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door GJvdZ »

16again schreef:
Waarom wordt het product zo in de markt gezet?
Je kan ook nergens wachten met afsluiten van een brandverzekering, totdat er iets begint te smeulen.
Heel simpel: veel mensen vinden het onzin om zich te verzekeren voor dingen waar ze toch niks aan hebben. Daar speelt FBTO op in. Maar het concept is natuurlijk onzin. Ja, als je bejaard bent heb je geen kraamzorg meer nodig, en als je jong bent heb je geen behandelingen nodig die met ouderdom te maken hebben. Maar als iedereen alleen maar voor zichzelf betaalt krijg je hele rare dingen qua premies gedurende je leven. Dan zou je als je oud bent opeens duizenden euro's per maand moeten gaan betalen.

hethof
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 apr 2004 10:41

Re: FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door hethof »

16again schreef:
snuffel1 schreef: Maar de gelegenheid wordt wel geboden! Uiteraard gaan calculerende burgers hier misbruik van maken.
Premie voor "nette" burgers moet dan wel omhoog, anders legt FBTO er op toe.

Waarom wordt het product zo in de markt gezet?
Je kan ook nergens wachten met afsluiten van een brandverzekering, totdat er iets begint te smeulen.

En dit is nu precies wat ik bedoel. De meeste FBTO-klanten betalen dus meer premie door de calculerende burgers. En mijns inziens druist dat in tegen het beginsel van verzekeringen.

hethof
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 apr 2004 10:41

Re: FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door hethof »

Wat een onzin! Calculerende burgers heb je bij alle aanvullende verzekeringen van alle zorgverzekeraars. Alleen al op dit forum zie ik mensen dit doen, voorbeeld: uh, volgend jaar heb ik 2 kronen nodig, even kijken bij welke verzekeraar ik de meeste vergoeding krijg zonder dat ik een tandartsverklaring in moet leveren.

En inderdaad: omdat steeds meer burgers dit gedrag vertonen, schieten de premies bij ALLE aanvullende verzekeringen bij ALLE verzekeraars omhoog!

Het solidariteitsbeginsel telt overigens alleen voor het basispakket.[/quote]


Helemaal mee eens. Alleen gaat het calculeren bij FBTO dus verder dan bij andere verzekeraars. Bij andere verzekeraars kies je voor betaling van 12 maandpremies, bij FBTO kun je nog door gaan rekenen tot zelfs maar één maandpremie.

hethof
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 apr 2004 10:41

Re: FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door hethof »

vogels schreef:
Als je een module tussentijds aan zet, is er maar een beperkt aantal behandelingen/beperkt bedrag vergoeding.
Dat doet niets af aan het principe. Als je 5 behandelingen fysiotherapie nodig hebt in januari, betaal je 12 maandpremies. Heb je die behandelingen in augustus nodig, dan betaal je 5 maandpremies.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch kan niet alles zomaar. Voor sommige behandelingen is er toch echt een wachttijd van een maand of 6. Sluit je in november bij de FBTO een tandartsverzekering af, dan mag je toch echt tot april wachten voor je een kroon kan claimen. Bij andere maatschappijen zou dat zomaar anders kunnen zijn: dan betaal je weliswaar het hele jaar die premie, maar je bent wel meteen geholpen.

Bij de FBTO kunnen ze heus wel rekenen, maak je maar geen zorgen dat ze wat tekort komen.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door witte angora »

hethof schreef:
vogels schreef:
Als je een module tussentijds aan zet, is er maar een beperkt aantal behandelingen/beperkt bedrag vergoeding.
Dat doet niets af aan het principe. Als je 5 behandelingen fysiotherapie nodig hebt in januari, betaal je 12 maandpremies. Heb je die behandelingen in augustus nodig, dan betaal je 5 maandpremies.
Ja en nee. Ik weet niet of je in januari al die module kunt uit zetten. Of willen zetten, want vaak volgt er nog een tweede ronde. Maar veel mensen vergeten het ook, en die zitten er dan nog een jaar langer aan vast.

hethof
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 apr 2004 10:41

Re: FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door hethof »

witte angora schreef:


Ja en nee. Ik weet niet of je in januari al die module kunt uit zetten. Of willen zetten, want vaak volgt er nog een tweede ronde. Maar veel mensen vergeten het ook, en die zitten er dan nog een jaar langer aan vast.

Een tweede ronde????? Was het maar waar, hoe komt u aan die informatie?

Maar die module kun je dus niet uitzetten, dat kan alleen per 1 januari van ieder kalenderjaar.

hethof
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 apr 2004 10:41

Re: FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door hethof »

vogels schreef:

Maar als je 20 behandelingen nodig hebt in augustus, krijg je maar 350,- euro vergoed, omdat voor een hogere vergoeding alleen per 1/1 kan worden gekozen.

Maakt voor het principe nog steeds niets uit. Als je in januari 20 behandelingen nodig hebt, krijg je EUR 350 vergoed, maar je betaalt 12 maandpremies. Wanneer je in augustus 20 behandelingen nodig hebt, krijg je ook EUR 350 vergoed, maar je btaalt slechts vijf maandpremies.

hethof
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 apr 2004 10:41

Re: FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door hethof »

witte angora schreef:Toch kan niet alles zomaar. Voor sommige behandelingen is er toch echt een wachttijd van een maand of 6. Sluit je in november bij de FBTO een tandartsverzekering af, dan mag je toch echt tot april wachten voor je een kroon kan claimen.
Dit is niet zo, dit WAS zo. Die wachttijd is niet meer. Zie mijn eerste verhaal.

mh73

Re: FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door mh73 »

Toch heeft TS zelf voor deze verzekering met bijbehorende voorwaarden gekozen. Tóen was het blijkbaar wel interessant?

hethof
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 apr 2004 10:41

Re: FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door hethof »

mh73 schreef:Toch heeft TS zelf voor deze verzekering met bijbehorende voorwaarden gekozen. Tóen was het blijkbaar wel interessant?
Jammer dat u mijn topic niet goed leest. Dan had u deze vraag niet gesteld.

mh73

Re: FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door mh73 »

hethof schreef:
mh73 schreef:Toch heeft TS zelf voor deze verzekering met bijbehorende voorwaarden gekozen. Tóen was het blijkbaar wel interessant?
Jammer dat u mijn topic niet goed leest. Dan had u deze vraag niet gesteld.
Ik heb het gelezen en ik snap er vooral uit dat het niet werkt zoals u het wil... zoals meestal het geval is bij mensen die een topic openen. Ongetwijfeld zal FBTO precies zo handelen als in de voorwaarden staat.

Gesloten