LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanvullende verzekering Fysiotherapie in combinatie met WLZ

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
benjamingibbon
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jan 2016 10:08

Aanvullende verzekering Fysiotherapie in combinatie met WLZ

Ongelezen bericht door benjamingibbon »

Goedendag,

Ik ben fysiotherapeut in de eerste lijn en vandaag stootte iets mij tegen de borst.

Familie van een vrouw die woonachtig is op een verpleeghuisafdeling vroeg mij om bij mij in de eerste lijn onder behandeling te komen.

Naar mij weten mogen mensen die woonachtig zijn in een instelling waar een behandelteam aanwezig is die vergoed wordt uit de AWBZ geen fysiotherapie van een eerstelijnsfysiotherapeut ondergaan die gedeclareerd worden buiten de AWBZ om.

Maar wat mij opviel is de mevrouw zeer goed aanvullend verzekerd is voor fysiotherapie. Ik belde alsnog de verzekeraar op of ik hieruit mag behandelen, mevrouw betaald hier tenslotte zeer veel geld voor. Maar tot mijn verbazing mag ik mevrouw dus niet behandelen en vinden de aanvullende verzekering een verantwoording van de familie. Ze vinden dat ze geen zorgplicht hebben naar deze mensen.

Uit een klein onderzoekje bleek dat een heel groot deel van de bewoners van deze verpleegafdeling een aanvullende verzekering voor fysiotherapie te hebben waar ze dus niets mee mogen doen.

Is het niet belachelijk dat de zorgverzekering op deze manier waarschijnlijk miljoenen binnenhaalt zonder hier maar iets uit te hoeven leveren?

Ik hoop dat dit onderwerp onder de aandacht gebracht kan worden.

Groeten Benjamin Gibbon

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Aanvullende verzekering Fysiotherapie in combinatie met WLZ

Ongelezen bericht door newmikey »

benjamingibbon schreef: Is het niet belachelijk dat de zorgverzekering op deze manier waarschijnlijk miljoenen binnenhaalt zonder hier maar iets uit te hoeven leveren?
Zonder in te gaan op uw kennelijke eigenbelang in deze is dit een redelijk bekend fenomeen waar véél over te vinden is bijvoorbeeld op http://www.familieblauwborgje.nl/contro ... rzekering/ en op de site van de Rijksoverheid.

Het is aan de clienten zèlf (en de familie uiteraard) om de verzekeringen af te stemmen op de noodzaak daartoe, dat lijkt me geen taak voor de verzekeraar. Zelfs voor mensen die niet in verpleeghuizen verblijven zijn veel aanvullende verzekeringen eigenlijk overbodig en kosten meer dan ze opleveren.

Van wat ik zo op internet zie, geven de meeste verpleeginstellingen op hun websites degelijk advies over deze kwestie en de zaak is ook zowel op dit forum als op dat van Kassa meerdere malen aangehaald.

Er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid en er bestaat géén wet tegen oververzekering.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Aanvullende verzekering Fysiotherapie in combinatie met WLZ

Ongelezen bericht door tijger1 »

Veel mensen in verpleegtehuizen hebben compleet overbodige aanvullende verzekeringen. Maar ik geloof niet dat iemand geen gebruik zou mogen maken van die aanvullende verzekeringen. De patient is mijns inziens niet verplicht gebruik te maken van de huis fysiotherapeut.

benjamingibbon
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jan 2016 10:08

Re: Aanvullende verzekering Fysiotherapie in combinatie met WLZ

Ongelezen bericht door benjamingibbon »

Beste Mikey,

Zoals je kan lezen gaat het mij er niet om dat ik haar mag behandelen, maar omdat zij verzekerd is.

Ik weet niet of je bekend ben de doelgroep die in een verpleeghuis verblijft, maar veel van hen zijn hier niet voor in staat. Door de ouder wordende cliënt zijn de kinderen van deze mensen vaak ook al op leeftijd.

Mag je verzekeraars niet ter verantwoording roepen? Is dit wel verzekeren? Ze zijn verzekerd tegen een dienst die NIET geleverd MAG worden vanuit de aanvullende verzekering. Noem je dit over verzekeren?

Groetjes Benjamin

PS, ik mag mevrouw trouwens wel behandelen, maar dan moet ze het zelf betalen. Vind je dit dan ook niet een beetje raar Newmikey?
Laatst gewijzigd door benjamingibbon op 25 jan 2016 12:30, 2 keer totaal gewijzigd.

benjamingibbon
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jan 2016 10:08

Re: Aanvullende verzekering Fysiotherapie in combinatie met WLZ

Ongelezen bericht door benjamingibbon »

tijger1 schreef:Veel mensen in verpleegtehuizen hebben compleet overbodige aanvullende verzekeringen. Maar ik geloof niet dat iemand geen gebruik zou mogen maken van die aanvullende verzekeringen. De patient is mijns inziens niet verplicht gebruik te maken van de huis fysiotherapeut.
Je hebt gelijk tijger, maar dan vergoed de zorgverzekeraar het niet, ook niet uit de aanvullende verzekering.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Aanvullende verzekering Fysiotherapie in combinatie met WLZ

Ongelezen bericht door tijger1 »

Hebt u die mededeling zwart op wit van de verzekeraar? Of slecht een mededeling van de callcenter medewerker?

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Aanvullende verzekering Fysiotherapie in combinatie met WLZ

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Aangezien een aanvullende verzekering nooit alleen bestaat uit dekking voor fysiotherapie is het slechts dit deel dat niet van toepassing is op deze mensen. De pil zit ook in de aanvullende paketten, lijkt mij dat zij daar ook niets aan hebben, maar daar zegt men toch ook niets over? En nee, dis is echt geen taak van een verzekeraar. In Nederland gaat men er vanuit (al dan niett terecht) dat je zelf je dekking samen moet stellen. En daarbij verder kijkt dan je neus lang is.

benjamingibbon
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jan 2016 10:08

Re: Aanvullende verzekering Fysiotherapie in combinatie met WLZ

Ongelezen bericht door benjamingibbon »

VioletPrue schreef:De pil zit ook in de aanvullende paketten, lijkt mij dat zij daar ook niets aan hebben, maar daar zegt men toch ook niets over?
Dit zegt meer iets over "oververzekeren" (je hebt het niet nodig, maar je neemt het wel). Hier mogen ze er geen gebruik van maken.
VioletPrue schreef: In Nederland gaat men er vanuit (al dan niett terecht) dat je zelf je dekking samen moet stellen. En daarbij verder kijkt dan je neus lang is.
Ik ben wel benieuwd hoe lang jouw neus is. Probeer eens uit te zoeken of je uit je aanvullende verzekering fysiotherapie in de eerste lijn mag volgen indien je valt onder de WLZ.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Aanvullende verzekering Fysiotherapie in combinatie met WLZ

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Dan pak je toch de telefoon? Google? Dit is geen hogere wiskunde? Dat doe je toch voor je ouder(s) als zij dit zelf niet kunnen?

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Aanvullende verzekering Fysiotherapie in combinatie met WLZ

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Volgens mij moet de verzekering gewoon betalen. Er moet vrije keus mogelijk zijn. Ik ken geen polisvoorwaarde die zegt dat iemand die in een verpleeghuis zit, geen gebruik mag maken van zelf ingeroepen fysiotherapeutischezorg.

Jantje_1000
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 dec 2015 12:17

Re: Aanvullende verzekering Fysiotherapie in combinatie met WLZ

Ongelezen bericht door Jantje_1000 »

Zodra er uit een andere verzekering recht is op vergoeding van bepaalde zorg vervalt de aanspraak op de zorgverzekering voor die bepaalde zorg:

U hebt geen recht op vormen van zorg of diensten die al worden bekostigd op grond van een wettelijk voorschrift, zoals de Wet langdurige zorg, de Jeugdwet, of de Wet maatschappelijke ondersteuning.

De fysio wordt al betaald vanuit de wlz (ongeacht of daar wel of niet gebruik van wordt gemaakt) en er is dus geen vergoeding mogelijk uit de zorgverzekering (basis of aanvullend); logisch want dan zou dezelfde zorg twee keer betaald worden.

Volgens mij is het dus terecht dat fysio niet vergoed wordt uit de zorgverzekering als er aanspraak gemaakt kan worden op fysio via de wlz.

Dergelijke polisvoorwaarden zijn er ook bij bijvoorbeeld autoverzekeringen (als de gestolen cd's vergoed kunnen worden uit de inboedelverzekering zal de autoverzekering niet uitkeren).

benjamingibbon
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jan 2016 10:08

Re: Aanvullende verzekering Fysiotherapie in combinatie met WLZ

Ongelezen bericht door benjamingibbon »

Beste Jan,

Ik ben het eens met je stelling. Ik vind dan ook niet dat mevrouw recht heeft op fysiotherapie, ik vind dat mevrouw niet eens tegen fysiotherapie verzekerd mag worden.

Gr. Benjamin

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Aanvullende verzekering Fysiotherapie in combinatie met WLZ

Ongelezen bericht door VioletPrue »

benjamingibbon schreef:Beste Jan,

Ik ben het eens met je stelling. Ik vind dan ook niet dat mevrouw recht heeft op fysiotherapie, ik vind dat mevrouw niet eens tegen fysiotherapie verzekerd mag worden.

Gr. Benjamin
En dat kan dus niet. Aangezien er geen aanvullende verzekering is met alleen fysio en verder helemaal niets, mag die verzekering gewoon afgesloten worden. Je kunt geen zorgverzekering samenstellen met alleen dingen die je gebruikt. Zo werkt het systeem niet.

Jantje_1000
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 dec 2015 12:17

Re: Aanvullende verzekering Fysiotherapie in combinatie met WLZ

Ongelezen bericht door Jantje_1000 »

Bij opnamen in een wlz-instelling mag de verzekerde zelfs tussentijds de aanvullende verzekeringen verlagen. Ze hoeven dus niet tot 1 januari te wachten. Hierdoor geven zorgverzekeringen klanten die worden opgenomen de mogelijkheid hun aanvullende verzekering aan te passen aan deze situatie.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Aanvullende verzekering Fysiotherapie in combinatie met WLZ

Ongelezen bericht door tijger1 »

Jantje_1000 schreef:Bij opnamen in een wlz-instelling mag de verzekerde zelfs tussentijds de aanvullende verzekeringen verlagen. Ze hoeven dus niet tot 1 januari te wachten. Hierdoor geven zorgverzekeringen klanten die worden opgenomen de mogelijkheid hun aanvullende verzekering aan te passen aan deze situatie.

En dat staat in de wet? Waar kan ik dat vinden?

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Aanvullende verzekering Fysiotherapie in combinatie met WLZ

Ongelezen bericht door tijger1 »

VioletPrue schreef:
benjamingibbon schreef:Beste Jan,

Ik ben het eens met je stelling. Ik vind dan ook niet dat mevrouw recht heeft op fysiotherapie, ik vind dat mevrouw niet eens tegen fysiotherapie verzekerd mag worden.

Gr. Benjamin
En dat kan dus niet. Aangezien er geen aanvullende verzekering is met alleen fysio en verder helemaal niets, mag die verzekering gewoon afgesloten worden. Je kunt geen zorgverzekering samenstellen met alleen dingen die je gebruikt. Zo werkt het systeem niet.
Bij FBTO heb je een module "spieren en gewrichten". Allemaal fysio.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Aanvullende verzekering Fysiotherapie in combinatie met WLZ

Ongelezen bericht door tijger1 »

En de aanvullende tandartsverzekering dan? De zorginstelling moet zorgen voor een tandarts, maar als de bewoner nasr zijn eigen tandarts gaat, wordt dat normaal vergoed uit die aanvullende.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Aanvullende verzekering Fysiotherapie in combinatie met WLZ

Ongelezen bericht door VioletPrue »

tijger1 schreef:
VioletPrue schreef:
benjamingibbon schreef:Beste Jan,

Ik ben het eens met je stelling. Ik vind dan ook niet dat mevrouw recht heeft op fysiotherapie, ik vind dat mevrouw niet eens tegen fysiotherapie verzekerd mag worden.

Gr. Benjamin
En dat kan dus niet. Aangezien er geen aanvullende verzekering is met alleen fysio en verder helemaal niets, mag die verzekering gewoon afgesloten worden. Je kunt geen zorgverzekering samenstellen met alleen dingen die je gebruikt. Zo werkt het systeem niet.
Bij FBTO heb je een module "spieren en gewrichten". Allemaal fysio.
nou, dat is meer dan fysio hoor...

Je krijgt een vergoeding voor:
Fysiotherapie
Kinderfysiotherapie en kinderoefentherapie
Bekkenfysiotherapie
Manuele therapie
Oedeemtherapie
Geriatrische fysiotherapie
Psychosomatische fysio- en oefentherapie
Oefentherapie Cesar/Mensendieck


volgens de site van de consumentenbond kun je een aanvullende zorgverzekering alleen eind december opzeggen trouwens....

Wil je zelf je aanvullende zorgverzekering opzeggen? Doe dit dan uiterlijk op 31 december van het jaar en bij voorkeur schriftelijk (of per e-mail).
Bron

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Aanvullende verzekering Fysiotherapie in combinatie met WLZ

Ongelezen bericht door tijger1 »

Dus allemaal fysiotherapie. Ik lees niets anders.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Aanvullende verzekering Fysiotherapie in combinatie met WLZ

Ongelezen bericht door tijger1 »

Dus allemaal fysiotherapie. Ik lees niets anders.

Gesloten