LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Etnische registratie door verzekeraars en instellingen

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Sher01
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 apr 2016 15:00

Etnische registratie door verzekeraars en instellingen

Ongelezen bericht door Sher01 »

Goedemiddag,

Per toeval kwam ik er achter dat verzekeraars en overige dienstverleners aan etnische registratie doen.
Bij navraag blijkt daar geen enkele reden toe te zijn (die verband houdt met de verzekering).
Vervolgens kunnen er geen gegevens worden gewijzigd door verzekeraars.

Ook nadat ik uitleg dat ik alleen een Nederlands paspoort heb en dat de registratie juridisch niet klopt.
In het laatste geval ging het om Zilveren Kruis die zonder reden etnisch registreert zonder dat het klopt.
Hebben meer mensen ervaring en hoe is dit opgelost?

Heel hartelijk dank voor uw reactie en hulp alvast, Sher.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Etnische registratie door verzekeraars en instellingen

Ongelezen bericht door kweenie »

Welke etniciteit registreert je verzekeraar dan? Volgens mij worden je etnische eigenschappen nergens geregistreerd en kunnen de verzekeraars die dus ook nooit registreren. Hooguit kunnen ze je geboorteplaats registreren, maar dat is heel wat anders dan een etnische registratie.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Etnische registratie door verzekeraars en instellingen

Ongelezen bericht door prem »

De gegevens van etniciteit zouden ze alleen kunnen krijgen door een foto want nergens wordt denk ik, gevraagd of je wit, zwart of geel bent, om het even cru uit te drukken.
Al zou het waar zijn is dat dan verboden?
https://www.ntvg.nl/system/files/publications/a600.pdf

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Etnische registratie door verzekeraars en instellingen

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar op wat voor manier wordt die etnische registratie dan gedaan? Op basis van geboorteplaats, of geboorteplaats van de ouders?

En ik wil niet veel zeggen, maar aan iemands achternaam kun je toch ook al veel opmaken...

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Etnische registratie door verzekeraars en instellingen

Ongelezen bericht door prem »

Niet altijd, denk aan geadopteerde kinderen. Dan zijn er bijvoorbeeld op de Antillen Nederlandse vrouwennamen als achternaam in gebruik (kinderen kregen in de slaventijd de voornaam van hun moeder als achternaam), terwijl de naamdragers duidelijk niet blank zijn.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Etnische registratie door verzekeraars en instellingen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

witte angora schreef:Maar op wat voor manier wordt die etnische registratie dan gedaan? Op basis van geboorteplaats, of geboorteplaats van de ouders?

En ik wil niet veel zeggen, maar aan iemands achternaam kun je toch ook al veel opmaken...
Nee, dat kan niet.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Etnische registratie door verzekeraars en instellingen

Ongelezen bericht door Moneyman »

GJvdZ schreef:
witte angora schreef:Maar op wat voor manier wordt die etnische registratie dan gedaan? Op basis van geboorteplaats, of geboorteplaats van de ouders?

En ik wil niet veel zeggen, maar aan iemands achternaam kun je toch ook al veel opmaken...
Nee, dat kan niet.
Inderdaad. Ik heb, als ik ergens voor de deur sta, altijd al op basis van de naam en de geboortedatum een bepaalde beeld van degene die de deur open zal doen in m'n hoofd. En dat zit er vaak lelijk naast ;)

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Etnische registratie door verzekeraars en instellingen

Ongelezen bericht door moederslink »

Sher01 schreef:Goedemiddag,
Per toeval kwam ik er achter dat verzekeraars en overige dienstverleners aan etnische registratie doen.......
Ik zou wel eens willen horen op basis waarvan u dit constateert en hoe u hier achter kwam?
Wat is er gebeurd dan?
Waren er consequenties of zo ? :shock:
En nu?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Etnische registratie door verzekeraars en instellingen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Even naast of dit daadwerkelijk gebeurt, wat ik betwijfel omdat het "HOE" mij niet duidelijk is, kán het wel degelijk relevant zijn voor een zorgprofiel. Zorgverzekeringen worden echter niet op basis van individueel risico vastgesteld, maar goed.

Just for the record: mensen met Asian roots (midden Oosten & Azië, dus Arabische, Koerdische en verschillende Aziatische etniciteiten) hebben een groter risico op hart- en vaatziekten en diabetes dan mensen met Europese roots. Zo zijn er wel meer verschillen, dus wat zou er mis zijn met het in kaart brengen van dit soort risico's?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Etnische registratie door verzekeraars en instellingen

Ongelezen bericht door sjohie »

Sher01 schreef:Goedemiddag,

Per toeval kwam ik er achter dat verzekeraars en overige dienstverleners aan etnische registratie doen.
Bij navraag blijkt daar geen enkele reden toe te zijn (die verband houdt met de verzekering).
Vervolgens kunnen er geen gegevens worden gewijzigd door verzekeraars.

Ook nadat ik uitleg dat ik alleen een Nederlands paspoort heb en dat de registratie juridisch niet klopt.
In het laatste geval ging het om Zilveren Kruis die zonder reden etnisch registreert zonder dat het klopt.
Hebben meer mensen ervaring en hoe is dit opgelost?

Heel hartelijk dank voor uw reactie en hulp alvast, Sher.
Als ik bij hen doe alsof ik een verzekering aanvraag, wordt alleen gevraagd naar mijn nationaliteit, niet etniciteit? Mag ik vragen hoe ze dan aan die gegevens zijn gekomen?

Los daarvan kan het in sommige gevallen wel nut hebben, zo zijn er bepaalde etnische groepen waarvan een zwanger stel zeg een mannelijke vroedvrouw (vroedman?) niet zo kan waarderen, dan is dit soort info wél handig om te hebben. Overigens loopt de discussie over het wel/niet registeren van etniciteit al langer in de gezondheidszorg.

Gesloten