LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgverzekeraar brengt klant in gevaar

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Zorgverzekeraar brengt klant in gevaar

Ongelezen bericht door BreejKC »

Dit is wat de NZA (Nederlandse Zorg Autoriteit) schrijft over geneesmiddelen met een medische noodzaak:

Vraag: Welke gevolgen heeft het preferentiebeleid voor mij?
Antwoord: Als u een geneesmiddel gebruikt uit de groep waaruit uw zorgverzekeraar een bepaald geneesmiddel heeft aangewezen als voorkeursmiddel, kan het zijn dat u nu een middel van een ander merk krijgt dan u eerst gewend was. De werkzame stof van het geneesmiddel is echter precies dezelfde. Wel kan het middel een andere vorm of kleur hebben en andere hulpstoffen bevatten.
Alle geneesmiddelen worden gecontroleerd op kwaliteit, werkzaamheid en veiligheid door het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen voordat ze worden toegelaten op de Nederlandse markt. Dit geldt ook voor het geneesmiddel dat uw zorgverzekeraar heeft aangewezen voor vergoeding.
Medische noodzaak:
Het kan zo zijn dat uw (huis)arts vindt dat u een ander geneesmiddel moet krijgen dan het middel dat uw zorgverzekeraar heeft aangewezen. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer u niet goed tegen bepaalde hulpstoffen in het geneesmiddel kunt. Uw (huis)arts vermeldt hiervoor 'medische noodzaak' of 'm.n.' op het recept. Als uw apotheek twijfelt of er werkelijk medische noodzaak is, neemt hij contact op met de uw (huis)arts. Is er echt een medische noodzaak, dan vergoedt uw zorgverzekeraar het andere middel.

Vraag: Wat kan ik doen als mijn apotheek het voorkeursgeneesmiddel niet verstrekt en mij zelf laat betalen?
Antwoord: Als uw apotheek een overeenkomst heeft gesloten met uw zorgverzekeraar, moet hij het aangewezen voorkeursgeneesmiddel verstrekken.
Als uw apotheek u een ander geneesmiddel verstrekt dan het voorkeursgeneesmiddel van uw zorgverzekeraar en de apotheek u hiervoor zelf laat betalen, is de kans groot dat uw zorgverzekeraar dit niet vergoedt wanneer u de rekening bij hem indient. Het is uw eigen keuze om het niet-aangewezen geneesmiddel uiteindelijk zelf te betalen.
Als uw apotheek weigert het preferente geneesmiddel te verstrekken, terwijl u hier wel om vraagt, kunt u dit het beste melden bij uw zorgverzekeraar. Deze kan u bijvoorbeeld doorverwijzen naar een apotheek waar u het aangewezen geneesmiddel wel verstrekt krijgt.



Omdat u nu kennelijk van het kastje naar de muur wordt gestuurd tussen apotheker, huisarts en zorgverzekering raadt ik u aan hierover een klacht in te dienen bij de SKGZ (Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen). Zie hun website: http://www.skgz.nl. De tekst van uw brief heeft u al op dit forum neergeschreven. Dat is nog slechts een kwestie van kopiëren, plakken, iets aanvullen en verbeteren.

Rondo1234
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 mei 2016 09:58

Re: Zorgverzekeraar brengt klant in gevaar

Ongelezen bericht door Rondo1234 »

In 2014 heb ik al contact gehad met de SKGZ over het zelfde onderwerp zolang speelt dit al, ik ben toen door hun in het gelijk gesteld maar toch legde de vgz de uitspraak naast zich neer, waarop de skgz mij zei dat allen nog de weg naar de rechter mij resten, maar die weg vond ik te moeilijk ook al omdat ik toen om onbekende reden mijn medicijn weer vergoed kreeg, tot april dit jaar, daarna moet ik ze weer zelf betalen

onderonsje2
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2016 13:03

Re: Zorgverzekeraar brengt klant in gevaar

Ongelezen bericht door onderonsje2 »

ik slik al jaren dagelijks sandomigran tegen migraine, schijnt dat het in nederland niet meer gemaakt wordt, apotheek bestelde het toen voor mij in italie, moest ik ook zelf betalen, dit kan nu ook niet meer, ze hebben nu een ander merk uit engeland volgens apotheek dezelfde samenstelling moet ik wel voor 2 en halve maand € 54,-- betalen.
schandalig!!!! ik ben ook verzekerd bij VGZ

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Zorgverzekeraar brengt klant in gevaar

Ongelezen bericht door BreejKC »

Beste Rondo. Die gang naar de rechter zou ik toch serieus overwegen en de eerste stappen daartoe ondernemen.. Die uitspraak waar in vorige reacties naar wordt verwezen is duidelijk. Jurisprudentie heet dat, dat is het eerste waar een rechter naar kijkt. U staat allemachtig sterk in deze kwestie.Een zaak als de uwe wordt dan appeltje eitje voor de rechter in uw voordeel en het nadeel van VGZ. Let op, VGZ speelt hoog spel met u in de hoop dat u NIET naar de rechter stapt.

Als u de gang naar de rechter werkelijk serieus overweegt, deel dit vooraf even aan VGZ mee en doe een kopie van de uitspraak zoals hier aangehaald er bij. Uiteraard is één van uw eisen dat alle kosten voor deze rechtzaak voor rekening van VGZ komen. Ik verzeker u als VGZ merkt dat u werkelijk naar de rechter zult stappen, zij heel snel op hun schreden terug zullen keren en uiteindelijk die gang naar de rechter niet eens nodig is. VGZ weet donders goed hoe het zit maar, nogmaals, ze gaan tot het uiterste om niet uit te keren, tot het ze te heet onder de voeten wordt.

Ook zou ik een kopie van deze hele zaak nog aan de NZA sturen. Ik denk dat VGZ van een dergelijke handeling zeker niet blij wordt, want de NZA controleert o.a. Het functioneren van de zorgverzekeraars in de praktijk.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Zorgverzekeraar brengt klant in gevaar

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Idd naar de rechter gaan,als dat enige mogelijkheid is.

De zorg gaat alleen nog maar ons meer geld kosten,ze weten het leuk te verzinnen in den haag :evil: maar ja met een inkomen,van heb ik jou daar..kan dat ook makkelijk :twisted:

Ik kan u helaas niet helpen,zit niet bij vgz en nooit problemen met vergoedingen,enige wat ik zelf moet betalen,is diazepam,omdat ik dat voor spieren heb,zou ik vergoed kunnen krijgen,geestelijk indicatie,maar dat sla ik over,die stempel hoef ik niet,en geestelijk goed dus dat wil ik niet,maag medicatie gaviscon moet ik ,elke 2.5 dg nw fles a 7,49 indicatie mld arts, naast maagbeschermers en mog andere maagmedicatie...
Loopt aardig op,maar dat is al jaren bekent dit is uit de zorg is wat anders als u probleem.maar maandelijks flink wat kwijt eraan..idd rechtzaak dan maar,hopelijk rechtsbijstand snders dure grap,maar misschien helpt alleen eenmaal er hen dat u van u advocat last horen al effect??suc 6

Esceha
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 nov 2003 21:28

Re: Zorgverzekeraar brengt klant in gevaar

Ongelezen bericht door Esceha »

Citaat: ze weten het leuk te verzinnen in Den Haag: maar ja met een inkomen van heb ik jou daar"
Nee, nee, niet zij zijn verantwoordelijk doch degenen die hen hebben gekozen en daarmee mandaat hebben gegeven.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Zorgverzekeraar brengt klant in gevaar

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Nou ik heb niet op schippers gestempt en de voorganger hoe heet die ab klink? Die hee zorgstelsel ....zo goed wisten te herstellen....uuuuuuhhhh naar de gallmiezen helprn,beter verwoord..
En ik ga ook niet op dat figuur stemmen ook...volgend jr..

Maar dat is ander verhaal is politiek,stond Vd week wel in de krabt dat ergst moet gebeuren dat het voor mensn niet meer te betalen is,joh...nou geloof je wordt alle ar duurder.......door de vergrijzing....tja .....is deels zo..deels zakkevullen

geertje12
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 aug 2009 12:25

Re: Zorgverzekeraar brengt klant in gevaar

Ongelezen bericht door geertje12 »

JokeAndrik schreef:Ik gebruik zelf rode gist rijst, haal het bij De Tuinen in de aanbieding, dan is het niet zo duur en is veel beter dan Lipitor of al die andere statines, de werking schijnt het zelfde te zijn, ik heb in ieder geval totaal geen bijwerkingen en over een half jaar weet ik of ik hier net zo goed resultaat mee behaal als met andere reguliere medicatie. Het is de moeite waard om het te proberen, want die statines en lipitor dus ook is grote rotzooi voor je lijf
Ik gebruik sinds juni rode rijst en mn waardes zijn nog nooit zo goed geweest. De huisarts vroeg wat ik had gedaan, (was erg onder de indruk) dus ik gaf aan te zijn gestopt met simvastatine 40 mg en nu 1x per dag een capsule red rice te nemen. Mijn gewrichtsklachten zijn ook voor 100% verdwenen. Ik ben een blij mens

Gesloten