LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Othilda
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jun 2016 13:55

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door Othilda »

moederslink schreef:Niet iedereen kiest automatisch voor een aanvullende verzekering; sommigen blijven gewoon alleen verplicht basis verzekerd en sparen ( of hebben een potje ) voor alle niet gedekte kosten .
U had hiervoor even Menzis kunnen bellen tegen de tijd dat uw dochter 18 werd.
Daar is ruim voldoende tijd voor immers of de AV even kunnen nakijken.
Maar stel nu dat een kind op de 1e jarig is.....gaat die aanvullende dan ook pas op de 1e vd maand daar op volgend lopen ? .
M.a.w : dan zijn deze jongeren een hele maand niet aanvullend verzekerd ??
Ja, de aanvullende verzekering gaat pas in op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin je kind 18 wordt. Tandartskosten voor kinderen onder de 18 vallen onder de basisverzekering. Daarna heb je een aanvullende verzekering nodig.

Mranoniem
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 mei 2016 12:30

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door Mranoniem »

Othilda schreef:
moederslink schreef:Niet iedereen kiest automatisch voor een aanvullende verzekering; sommigen blijven gewoon alleen verplicht basis verzekerd en sparen ( of hebben een potje ) voor alle niet gedekte kosten .
U had hiervoor even Menzis kunnen bellen tegen de tijd dat uw dochter 18 werd.
Daar is ruim voldoende tijd voor immers of de AV even kunnen nakijken.
Maar stel nu dat een kind op de 1e jarig is.....gaat die aanvullende dan ook pas op de 1e vd maand daar op volgend lopen ? .
M.a.w : dan zijn deze jongeren een hele maand niet aanvullend verzekerd ??
Ja, de aanvullende verzekering gaat pas in op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin je kind 18 wordt. Tandartskosten voor kinderen onder de 18 vallen onder de basisverzekering. Daarna heb je een aanvullende verzekering nodig.
Dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Bij sommige verzekeringen gaan ze ook in op de dag dat ze 18 jaar worden. Het is echt afhankelijk bij welke verzekering je zit.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door moederslink »

Othilda schreef:
moederslink schreef: Maar stel nu dat een kind op de 1e jarig is.....gaat die aanvullende dan ook pas op de 1e vd maand daar op volgend lopen ? .
M.a.w : dan zijn deze jongeren een hele maand niet aanvullend verzekerd ??
Ja, de aanvullende verzekering gaat pas in op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin je kind 18 wordt. Tandartskosten voor kinderen onder de 18 vallen onder de basisverzekering. Daarna heb je een aanvullende verzekering nodig
Dus in mijn voorbeeld zou een jongere dus bijna 1 maand niet aanvullend verzekerd kunnen zijn bij Menzis.....
Dat mag en kan niet kloppen... :shock:

Othilda
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jun 2016 13:55

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door Othilda »

Shine schreef:
vroem schreef: Enne, terzijde: ik vraag mij even af waarom de controle niet gedaan is voor zij 18 werd? Of was zij gewoon te laat met maken van een afspraak?
Dit doet er helemaal niet toe Vroem. Het gaat om het principe. Klaarblijkelijk kan de basisverzekering wel gewoon doorlopen, maar blijkt het met een aanvullende verzekering niet te kunnen.
In het geval van TS komt het aan het ligt ten gevolge van een tandarts behandeling. Het had natuurlijk net zo goed Fysio kunnen zijn.

Othilda: Ik was me niet bewust van dit gat in de verzekering. Anders had ik de afspraak natuurlijk vroeger of later gepland.

Het zou echt te zot zijn als hetgeen TS aankaart mbt aanvullende verzekeringen klopt. En Menzis zo handelt inzake aanvullende verzekeringen. Ik vraag me af of dit alléén Menzis gerelateerd is of dat dit ook bij andere verzekeraars het geval is. Want als dat zo is, hebben we een gat dat er helemaal niet hoort te zijn.
Mijn gezond verstand zegt me dat Menzis hier een fout maakt. Die declaratie moet gewoon vergoed worden. Ik neem iig aan dat er een aanvullende tandverzekering aangevraagd was voor dochterlief.

EDIT: Ik ben even naar Menzis gegaan. Het staat op hun website:
https://www.menzis.nl/klantenservice/wi ... erzekering
Let op: geef de wijziging uiterlijk door in de maand die vólgt op de maand waarin u of uw kind jarig is. De wijziging gaat in op de 1e dag van de maand, volgend op de maand waarin u of uw kind jarig is.
Bij het Zilveren Kruis ligt het anders en zoals het hoort:
https://www.zilverenkruis.nl/Consumente ... ord18.aspx

Othilda
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jun 2016 13:55

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door Othilda »

moederslink schreef:
Othilda schreef:
moederslink schreef: Maar stel nu dat een kind op de 1e jarig is.....gaat die aanvullende dan ook pas op de 1e vd maand daar op volgend lopen ? .
M.a.w : dan zijn deze jongeren een hele maand niet aanvullend verzekerd ??
Ja, de aanvullende verzekering gaat pas in op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin je kind 18 wordt. Tandartskosten voor kinderen onder de 18 vallen onder de basisverzekering. Daarna heb je een aanvullende verzekering nodig
Dus in mijn voorbeeld zou een jongere dus bijna 1 maand niet aanvullend verzekerd kunnen zijn bij Menzis.....
Dat mag en kan niet kloppen... :shock:
Othilda: Menzis heeft me gezegd dat ze er naar gaan kijken en er iets aan gaan doen, want de constructie klopt niet.

Othilda
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jun 2016 13:55

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door Othilda »

Menzis heeft me intussen gemeld dat ze er intern naar gaan kijken, want ze snappen dat er iets niet klopt. Ik vraag me alleen af waarom ze dit niet eerder hebben gedaan. ik zal toch niet de eerste zijn die ermee te maken heeft gehad?

Othilda
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jun 2016 13:55

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door Othilda »

vroem schreef:is dit niet gewoon een kwestie van niet goed lezen van de documentatie van Menzis geweest?
Enne, terzijde: ik vraag mij even af waarom de controle niet gedaan is voor zij 18 werd? Of was zij gewoon te laat met maken van een afspraak?
Ja, ik had het misschien kunnen bedenken als ik heel goed had nagedacht. Het staat nergens expliciet. Het verwarrende is dat tandartskosten voor kinderen tot 18 jaar onder de basisverzekering vallen (die dus wel doorloopt), maar dat je daarna een aanvullende verzekering nodig hebt (die we dus wel hebben aangevraagd), maar dat die aanvullende verzekering niet aansluit op de oude verzekering, maar pas na enkele weken ingaat. Dit is waar ik me niet van bewust ben geweest. Anders had ik de tandartsafspraak natuurlijk eerder of later gepland.

Othilda
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jun 2016 13:55

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door Othilda »

MichielFRL schreef:Volgens mij maakt Menzis een fout.
De nieuwe verzekering gaat in per 1e van de maand nadat iemand 18jr is geworden.
Tot die tijd blijven de bestaande voorwaarden van toepassing.
Morgen maar even bellen/Twitter/Facebook.
Othilda: Menzis zegt dat de basisverzekering wel doorloopt, maar dat tandartskosten niet meer onder de basisverzekering vallen op het moment dat je kind 18 wordt. Dus enerzijds blijven de bestaande voorwaarden van toepassing en anderzijds geldt er iets nieuws. Dit is nou net het vreemde en ongrijpbare.

Othilda
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jun 2016 13:55

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door Othilda »

Precies MichielFRL: dit is exact de kern van het probleem: basisverzekering loopt onder, maar onder andere voorwaarden vanaf de 18de verjaardag, terwijl de nieuwe aanvullende verzekering nog niet in kan gaan. Construciiefout toch?

Othilda
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jun 2016 13:55

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door Othilda »

langste adem schreef:
Enne, terzijde: ik vraag mij even af waarom de controle niet gedaan is voor zij 18 werd? Of was zij gewoon te laat met maken van een afspraak?
Het kan natuurlijk slim zijn om even op de kalender te kijken om zodoende maximaal profijt te hebben van je verzekering. Ik vermoed dat er bij tandartsen ook wel creatief mee omgegaan wordt met dure behandelingen die de verzekering niet helemaal dekt (bijv een kroon). Door bijvoorbeeld de behandelingen te doen in zowel december als in januari van het volgende jaar,
Maar die vraag is hier niet zo relevant. Bij de TS was de dekking immers zowel vóór (via de basisverzekering) als nadat ze 18 geworden was (via een aanvullende verzekering). Alleen bestaat er blijkbaar tijdelijk even een grijs gebied waarin je declaraties geweigerd worden.

Ik snap dat het om administratieve redenen handig kan zijn om verzekeringen alleen per de 1e van een maand te laten ingaan . Maar dan zou de verzekering via de ouders logischerwijs ook nog gewoon doorlopen tot het einde van de kalendermaand, Dat de verzekeringspremie voor dochter opeens niet meer gratis is halverwege een maand ....tsja dat zal niet het probleem zijn geweest schat ik in. Maar daar is vantevoren helemaal niet over gecommuniceerd, Maar het lijkt me wel zo logisch dat als er een goede aanvullende verzekering is afgesloten , dat die geldig is voor iedereen binnen het gezin.
Lijkt me totaal unfair van Menzis om zo jongeren die net 18 zijn geworden (en al via Menzis verzekerd zijn) tussen wal en schip laten vallen als ze kosten hebben vlak na hun verjaardag .
Othilda: Precies. Menzis heeft nu gezegd dat ze er intern naar gaan kijken, want ze snappen het probleem. Toch constructiefout.

stofzuigertje

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De Basis verzekering liep gewoon door....

De aanvullende echter blijkbaar niet en dat mag.
Wel verwacht ik coulance en vraag of zij hier willen reageren.

Een uitleg van hun is beter dan onze speculaties en kan in november dit jaar een reden zijn om deze te kiezen of niet.
Vergeet niet dat honderden mensen hier meelezen en daar kan geen reclame tegenop!

Achteraf had je het beter voor haar 18 verjaardag kunnen doen maar nu hopen op hun antwoord en coulance.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Mranoniem schreef:
Othilda schreef:
moederslink schreef:Niet iedereen kiest automatisch voor een aanvullende verzekering; sommigen blijven gewoon alleen verplicht basis verzekerd en sparen ( of hebben een potje ) voor alle niet gedekte kosten .
U had hiervoor even Menzis kunnen bellen tegen de tijd dat uw dochter 18 werd.
Daar is ruim voldoende tijd voor immers of de AV even kunnen nakijken.
Maar stel nu dat een kind op de 1e jarig is.....gaat die aanvullende dan ook pas op de 1e vd maand daar op volgend lopen ? .
M.a.w : dan zijn deze jongeren een hele maand niet aanvullend verzekerd ??
Ja, de aanvullende verzekering gaat pas in op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin je kind 18 wordt. Tandartskosten voor kinderen onder de 18 vallen onder de basisverzekering. Daarna heb je een aanvullende verzekering nodig.
Dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Bij sommige verzekeringen gaan ze ook in op de dag dat ze 18 jaar worden. Het is echt afhankelijk bij welke verzekering je zit.
Maar dat staat dan gewoon op het polisblad wat je krijgt bij je verzekering.

Othilda
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jun 2016 13:55

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door Othilda »

stofzuigertje schreef:De Basis verzekering liep gewoon door....

De aanvullende echter blijkbaar niet en dat mag.
Wel verwacht ik coulance en vraag of zij hier willen reageren.

Een uitleg van hun is beter dan onze speculaties en kan in november dit jaar een reden zijn om deze te kiezen of niet.
Vergeet niet dat honderden mensen hier meelezen en daar kan geen reclame tegenop!

Achteraf had je het beter voor haar 18 verjaardag kunnen doen maar nu hopen op hun antwoord en coulance.
Othilda: Menzis gaat het intern bespreken en vindt ook dat ik gewaarschuwd had moet worden. Ik was op geen enkel moment op het idee gekomen dat er een gat in de verzekering zou ontstaan. We hebben een goede verzekering en hebben dezelfde goede verzekering voor onze dochter genomen. Ik wist dat de nieuwe verzekering zou ingaan op 1 mei en heb aangenomen dat tot die tijd alles bij het oude zou blijven. Als ik had vermoed dat dat niet zo was, had ik de tandartsafspraak natuurlijk op een ander moment gemaakt.

Othilda
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jun 2016 13:55

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door Othilda »

Othilda: Ja, dat staat op het polisblad. ik had aangenomen dat de oude verzekering gewoon doorliep tot 1 mei en dat doet hij ook, behalve als het gaat om kosten zoals tandartskosten die eerst wel onder de basisverzekering vielen (tot 18 jaar) en daarna (vanaf 18 jaar) niet meer. Hierdoor worden tandartskosten (die eerst onder de basisverzekering vielen, die dus wel doorloopt, maar niet voor tandartskosten) in de 2 weken tussen 15 april en 1 mei niet vergoed. Raar toch dat de basisverzekering wel doorloopt, maar onder gewijzigde voorwaarden.

Othilda
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jun 2016 13:55

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door Othilda »

Othilda schreef:
stofzuigertje schreef:De Basis verzekering liep gewoon door....

De aanvullende echter blijkbaar niet en dat mag.
Wel verwacht ik coulance en vraag of zij hier willen reageren.

Een uitleg van hun is beter dan onze speculaties en kan in november dit jaar een reden zijn om deze te kiezen of niet.
Vergeet niet dat honderden mensen hier meelezen en daar kan geen reclame tegenop!

Achteraf had je het beter voor haar 18 verjaardag kunnen doen maar nu hopen op hun antwoord en coulance.
Othilda: Menzis gaat het intern bespreken en vindt ook dat ik gewaarschuwd had moet worden. Ik was op geen enkel moment op het idee gekomen dat er een gat in de verzekering zou ontstaan. We hebben een goede verzekering en hebben dezelfde goede verzekering voor onze dochter genomen. Ik wist dat de nieuwe verzekering zou ingaan op 1 mei en heb aangenomen dat tot die tijd alles bij het oude zou blijven. Als ik had vermoed dat dat niet zo was, had ik de tandartsafspraak natuurlijk op een ander moment gemaakt.
Othilda: Wat ik niet kan snappen: De basisverzekering loopt door. Dat klopt, maar tandartskosten vallen voor een kind tot 18 jaar onder de basisverzekering. Op het moment dat een kind 18 wordt, moet je voor tandartskosten een aanvullende verzekering afsluiten. Die aanvullende verzekering kan je echter niet afsluiten met als ingangsdatum de dag waarop het kind 18 wordt, maar pas vanaf de eerste van de volgende maand. Dit is toch een constructiefout waar Menzis van op de hoogte had moeten zijn?

Othilda
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jun 2016 13:55

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door Othilda »

Othilda schreef:
stofzuigertje schreef:De Basis verzekering liep gewoon door....

De aanvullende echter blijkbaar niet en dat mag.
Wel verwacht ik coulance en vraag of zij hier willen reageren.

Een uitleg van hun is beter dan onze speculaties en kan in november dit jaar een reden zijn om deze te kiezen of niet.
Vergeet niet dat honderden mensen hier meelezen en daar kan geen reclame tegenop!

Achteraf had je het beter voor haar 18 verjaardag kunnen doen maar nu hopen op hun antwoord en coulance.
Othilda: Menzis gaat het intern bespreken en vindt ook dat ik gewaarschuwd had moet worden. Ik was op geen enkel moment op het idee gekomen dat er een gat in de verzekering zou ontstaan. We hebben een goede verzekering en hebben dezelfde goede verzekering voor onze dochter genomen. Ik wist dat de nieuwe verzekering zou ingaan op 1 mei en heb aangenomen dat tot die tijd alles bij het oude zou blijven. Als ik had vermoed dat dat niet zo was, had ik de tandartsafspraak natuurlijk op een ander moment gemaakt.
Othilda: Wat ik niet kan snappen: De basisverzekering loopt door. Dat klopt, maar tandartskosten vallen voor een kind tot 18 jaar onder de basisverzekering. Op het moment dat een kind 18 wordt, moet je voor tandartskosten een aanvullende verzekering afsluiten. Die aanvullende verzekering kan je echter niet afsluiten met als ingangsdatum de dag waarop het kind 18 wordt, maar pas vanaf de eerste van de volgende maand. Dit is toch een constructiefout waar Menzis van op de hoogte had moeten zijn?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door vroem »

Op het moment dat een kind 18 wordt, moet je voor tandartskosten een aanvullende verzekering afsluiten.
er moet helemaal niets hoor... sterker nog veel mensen zijn zonder AV voor tandartskosten goedkoper uit dan met, zeker wanneer je het over een 18 jarige hebt die als het goed is helemaal tot in de puntjes bij is en geen belachelijk gewoontes heeft als energiedrankjes wegtanken per sixpack.
Alleen zorgen dat goed over ongevalsdekking is nagedacht, wat geen enkele AV is daar qua budget op berekend, tenzij het een variant is met ongevalsdekking, hangt weer van verzekeraar af of en hoe dat geregeld is. zie bv vergelijkmondzorg punt nl

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door grun »

Othilda schreef: Op het moment dat een kind 18 wordt, moet je voor tandartskosten een aanvullende verzekering afsluiten.
Heb je wel eens uitgerekend of je niet meer premie betaalt voor een aanvullende verzekering, dan wat je ervoor terug krijgt? Iemand met een goed gezond gebit heeft eigenlijk helemaal geen av nodig, omdat je meer aan premie betaalt dan wat de vergoeding oplevert. Het probleem is dat eigenlijk alleen maar mensen die grote kosten verwachten, zich aanvullend verzekeren. De maatschappijen hebben daarop hun premie gebaseerd.

Misschien dat het meer loont om zoveel mogelijk grote uitgaven zoals implantaten icm een brug of kronen in een en hetzelfde jaar te plannen zodat de kosten van de belasting aftrekbaar zijn, in plaats van daarvoor een aanvullende verzekering te nemen.

Othilda
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jun 2016 13:55

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door Othilda »

vroem schreef:
Op het moment dat een kind 18 wordt, moet je voor tandartskosten een aanvullende verzekering afsluiten.
er moet helemaal niets hoor... sterker nog veel mensen zijn zonder AV voor tandartskosten goedkoper uit dan met, zeker wanneer je het over een 18 jarige hebt die als het goed is helemaal tot in de puntjes bij is en geen belachelijk gewoontes heeft als energiedrankjes wegtanken per sixpack.
Alleen zorgen dat goed over ongevalsdekking is nagedacht, wat geen enkele AV is daar qua budget op berekend, tenzij het een variant is met ongevalsdekking, hangt weer van verzekeraar af of en hoe dat geregeld is. zie bv vergelijkmondzorg punt nl
Othilda: Nee, zo bedoelde ik het niet, maar wil je bij Menzis dezelfde dekking als onder de basisverzekering dan heb je vanaf 18 jaar een aanvullende verzekering nodig.

Othilda
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jun 2016 13:55

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door Othilda »

grun schreef:
Othilda schreef: Op het moment dat een kind 18 wordt, moet je voor tandartskosten een aanvullende verzekering afsluiten.
Heb je wel eens uitgerekend of je niet meer premie betaalt voor een aanvullende verzekering, dan wat je ervoor terug krijgt? Iemand met een goed gezond gebit heeft eigenlijk helemaal geen av nodig, omdat je meer aan premie betaalt dan wat de vergoeding oplevert. Het probleem is dat eigenlijk alleen maar mensen die grote kosten verwachten, zich aanvullend verzekeren. De maatschappijen hebben daarop hun premie gebaseerd.

Misschien dat het meer loont om zoveel mogelijk grote uitgaven zoals implantaten icm een brug of kronen in een en hetzelfde jaar te plannen zodat de kosten van de belasting aftrekbaar zijn, in plaats van daarvoor een aanvullende verzekering te nemen.
Othilda: Tandartskosten voor jongeren boven de 18 vallen bij Menzis onder de aanvullende jongerenverzekering. Er is dus geen aparte tandartsverzekering voor jongeren boven 18. Onder de aanvulldende jongerenverzekering vallen ook kosten voor fysiotherapie, brillen, lenzen enz. Het is inderdaad een persoonlijke afweging die je maakt. Wij hebben wel voor de aanvullende jongerenverzekering gekozen, maar niet omdat we grote kosten verwachten.

Gesloten