LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Menzis: eigen RISICO of eigen BIJDRAGE?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Menzis: eigen RISICO of eigen BIJDRAGE?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

In juni had ik gruwelijke rugpijn met uitval van linkerbeen. Huisarts verwees door. Na 5 minuten zei de neuroloog: wellicht hernia, dus even MRI. MRI gemaakt in augustus. Eind augustus terug naar neuroloog. Conclusie: géén hernia.
Gelukkig maar. De pijn was intussen ook al zo goed als weg.

Maar nu: ik bel het ziekenhuis om te vragen naar de rekening. Krijg als antwoord: dat kost u 550 euro eigen BIJDRAGE. Ik ben uiteraard geheel geschokt want het is nogal wat. Ik heb het wel maar had er liever iets anders mee gedaan.
Mail naar Menzis met dit verhaal en vraag waarom eigen BIJDRAGE zo hoog is.
Krijg standaardmail terug waarin uitleg staat over eigen RISICO en eigen BIJDRAGE, en wat het verschil is. Ja, dat wist ik al want ik heb mijn eigen RISICO verhoogd voor dit jaar. Dus geen antwoord op mijn vraag: waarom is BIJDRAGE zo hoog en wat komt er dan nog bij aan RISICO, zodat ik een totaalbedrag weet?
Ik mail terug dat ik deze uitleg niet nodig had maar graag wil weten... afijn, zie vorige zin.
Krijg vervolgens wéér een mail met uitleg over RISICO en BIJDRAGE. En dat ik dat op afbetaling kan doen. Daar vroeg ik niet naar.

Ik word hier zo moe van.

Is er hier iemand die mij kan uitleggen waarom je 550 euro eigen BIJDRAGE moet betalen als je naar een gecontracteerd ziekenhuis gaat met een gecontracteerde arts en het ook nog medisch noodzakelijk is (heb niet voor mijn plezier zo'n vreselijke pijn en uitval gehad). Ik kan het nergens vinden. Maar misschien lees ik wel verkeerd.
Intussen wacht ik dan maar af wat de totale schade zal zijn want bij Menzis krijg ik hier dus geen antwoord op.

Alvast dank!

PP
Berichten: 153
Lid geworden op: 17 nov 2003 21:17

Re: Menzis: eigen RISICO of eigen BIJDRAGE?

Ongelezen bericht door PP »

Miepje1 schreef: Is er hier iemand die mij kan uitleggen waarom je 550 euro eigen BIJDRAGE moet betalen als je naar een gecontracteerd ziekenhuis gaat met een gecontracteerde arts en het ook nog medisch noodzakelijk is (heb niet voor mijn plezier zo'n vreselijke pijn en uitval gehad). Ik kan het nergens vinden. Maar misschien lees ik wel verkeerd.
Intussen wacht ik dan maar af wat de totale schade zal zijn want bij Menzis krijg ik hier dus geen antwoord op.

Alvast dank!
Het is niet zo moeilijk. U hebt zelf gekozen voor het verhogen van het eigen risico naar 550 euro en blijkbaar had u nog niets gedeclareerd op dit eigen risico. Indien u deze eigen risico niet had verhoogt had u gewoon de standaard eigen risico van 385 euro moeten betalen omdat het eigen risico nog in het geheel niet was verbruikt.

Dat is het risico van het verhogen van het eigen risico. Zo weet ik dat het verhogen van het eigen risico naar 800 euro grote consequenties kan hebben.
Ik weet iemand die dat gedaan heeft en een heupprothese heeft gekregen. Zo,n prothese kost 10.000 euro en zou bij een standaard eigen risico van 385 euro volledig vergoed worden echter door dit verhoogde eigen risico kreeg verzekerde maar 3000 euro vergoed en moest hij 7000 euro zelf betalen.
Wees dus voorzichtig met het verhogen van het eigen risico!
Laatst gewijzigd door PP op 20 okt 2016 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Menzis: eigen RISICO of eigen BIJDRAGE?

Ongelezen bericht door ciske »

Ik denk dat je met de termen eigen risico en eigen bijdrage het door elkaar haalt. ( zijn beiden hetzelfde)

Je eigen risico heb je zelf verhoogd en nu krijg je dus de rekening. Niks geks aan wel een duur grapje.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Menzis: eigen RISICO of eigen BIJDRAGE?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

PP en Ciske: nou krijg is dus nog steeds geen antwoord. Integendeel, dit is wat Menzis me ook verteld.
Ik WEET wat eigen RISICO is. Ik heb het zelf verhoogd.
Het ziekenhuis liet mij alleen weten dat ik 550 eigen BIJDRAGE moet betalen. Daarom vroeg ik er naar. Als het eigen RISICO was geweest had ik dit topic niet hoeven openen...
Deze termen zijn niet hetzelfde. Het zijn verschillende termen en dus ook bedragen.
Kijk hier: http://www.zorgwijzer.nl/faq/eigen-bijd ... erzekering.
Ik kan nergens vinden dat ik voor de neuroloog/MRI een eigen BIJDRAGE moet betalen maar het ziekenhuis beweerd dus van wel.


PP
Berichten: 153
Lid geworden op: 17 nov 2003 21:17

Re: Menzis: eigen RISICO of eigen BIJDRAGE?

Ongelezen bericht door PP »

Miepje1 schreef: Ik kan nergens vinden dat ik voor de neuroloog/MRI een eigen BIJDRAGE moet betalen maar het ziekenhuis beweerd dus van wel.
Elke start van een nieuw jaar moet opnieuw eigen bijdrage/risico worden betaald. Indien men nog niet voor het volledige bedrag van deze eigen bijdrage heeft gedeclareerd zal men het bedrag van eigen bijdrage/risico eerst zelf moeten betalen voor elke behandeling die is uitgevoerd.

Zie ook https://www.menzis.nl/zorgverzekering/b ... gen-risico

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Menzis: eigen RISICO of eigen BIJDRAGE?

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Ga er maar vanuit dat het ziekenhuis zich heeft vergist in de term eigen bijdrage. Dit moet gewoon eigen risico zijn. Er is bij een MRI scan geen eigen bijdrage nodig, tenzij er geen contract bestaat met de zorgaanbieder waar u uw verzekering heeft afgesloten. In dat geval wordt ten hoogst 70% vergoed door de zorgverzekering, maar u schrijft dat dit niet het geval is en dat er wel een contract is.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Menzis: eigen RISICO of eigen BIJDRAGE?

Ongelezen bericht door sjohie »

Kan het zijn dat de MRI-scan is gedaan door een zorgverlener die niet gecontracteerd is door Menzis? In dat geval vergoedden ze tot aan een maximumtarief, en zal je de rest moeten bijbetalen. Hier kan je de overzichten van gecontracteerde zorgverleners zien per polis.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Menzis: eigen RISICO of eigen BIJDRAGE?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Hier heb ik wat aan, dankjewel Jantje7 en Sjohie.

De zorgverlener was wel degelijk gecontracteerd. En dus zal ik dan aannemen dat degene die ik aan de telefoon had over die kosten, zélf BIJDRAGE heeft gezegd terwijl hij RISICO bedoelde.
En ja, dan is het duidelijk. En ook geen probleem om te betalen. Ik heb het risico dat ik meer moest betalen welbewust genomen (ik had dit jaar verder pas een paar tientjes staan) omdat ik in de regel gezond ben.
Nou, voor dat geld heb ik nu in elk geval gezien dat ik (ook volgens de neuroloog) een mooie sterke gezonde rug heb. Als je bijna 60 bent is dat toch meegenomen...

Blij dat het nu duidelijk is. Ik wacht de rekening af.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Menzis: eigen RISICO of eigen BIJDRAGE?

Ongelezen bericht door BL2 »

PP schreef:......Ik weet iemand die dat gedaan heeft en een heupprothese heeft gekregen. Zo,n prothese kost 10.000 euro en zou bij een standaard eigen risico van 385 euro volledig vergoed worden echter door dit verhoogde eigen risico kreeg verzekerde maar 3000 euro vergoed en moest hij 7000 euro zelf betalen.
Wees dus voorzichtig met het verhogen van het eigen risico!....
Dat kan natuurlijk nooit. Bij een verhoogd eigen risico tot het maximale betaal je maximaal dat bedrag (verplichte en vrijwillige eigen risico) Dat is dacht ik in 2016 rond de 800,00 euro
Dat er 7000 euro bijbetaald zou moeten worden, zal wel ergens anders aan liggen.

Miepje1: Waarom bel je het ziekenhuis voor de rekening. Dit is niet zoals het moet, de rekening komt vanzelf van de verzekering, gewoon geduldig afwachten......
Ik heb nog een paar behandelingen open staan, nog nooit een rekening van gehad, begint al aardig te "verjaren" :shock: Ik maak ze niet wakker.......

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Menzis: eigen RISICO of eigen BIJDRAGE?

Ongelezen bericht door scontra »

@miepje1,

Ik snap niet dat u het ziekenhuis gaat bellen over een rekening voor een behandeling die u heeft ondergaan.
Normaliter loopt een ziekenhuisrekening via de zorgverzekeraar en krijgt u van hen een rekening over hetgeen u eventueel aan eigenrisico moet betalen.
Heeft u een standaard eigenrisico van € 385,00 dan is dat het maximale bedrag wat u zelf zou moeten betalen.
Heeft u, wegens een korting op de premie, een verhoogd eigenrisico genomen dan betaald u dat bedrag.
Voor sommige behandelingen geldt, naast het eigenrisico, ook een eigenbijdrage en daarover kan uw zorgverzekeraar u heel specifiek uitleg over geven.
Ook kan het zo zijn dat het ziekenhuis waar u bent geweest geen contract heeft met uw zorgverzekeraar en er een maximale vergoeding is gesteld aan de behandelingskosten, de meerprijs komt dan ook voor uw (eigen) rekening.
Informeer bij uw zorgverzekeraar naar het hoe en waarom en het zal u (hopelijk) duidelijk worden.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Menzis: eigen RISICO of eigen BIJDRAGE?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Mein33: Ik snap niet dat u het ziekenhuis gaat bellen over een rekening voor een behandeling die u heeft ondergaan.
Ik begrijp het wel. Het ziekenhuis kan de informatie over de rekening namelijk eerder geven dan de zorgverzekeraar en kan ook beter informatie over de in rekening gebrachte behandeling geven ( zorgactiviteiten-codes, dbccodes, begindatum, einddatum). Bovendien is een ziekenhuis VERPLICHT om vragen van consumenten te beantwoorden.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Menzis: eigen RISICO of eigen BIJDRAGE?

Ongelezen bericht door berndv »

Mathilde D. schreef:Bovendien is een ziekenhuis VERPLICHT om vragen van consumenten te beantwoorden.
klopt, maar niet als de vraag is hoe de verrekening met een eigen risico of een eigen bijdrage is geregeld, daar dit een verzekeringskwestie is. Het ziekenhuis is inderdaad verplicht om de factuur inhoudelijk te kunnen toelichten.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Menzis: eigen RISICO of eigen BIJDRAGE?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Mathilde D. schreef:
Mein33: Ik snap niet dat u het ziekenhuis gaat bellen over een rekening voor een behandeling die u heeft ondergaan.
Ik begrijp het wel. Het ziekenhuis kan de informatie over de rekening namelijk eerder geven dan de zorgverzekeraar en kan ook beter informatie over de in rekening gebrachte behandeling geven ( zorgactiviteiten-codes, dbccodes, begindatum, einddatum). Bovendien is een ziekenhuis VERPLICHT om vragen van consumenten te beantwoorden.
Dankjewel Mathilde. Ik vind het niet zo gek om het ziekenhuis te bellen. Ik wil niet voor al te grote verrassingen komen te staan. De rekening van mijn jaarlijkse controle bij de oogarts (ongeveer 180 euro) krijg ik ook altijd een half jaar later pas. Het is fijn voor mij om dit soort dingen in de agenda te zetten zodat ik er rekening mee kan houden.
Inmiddels is ook bij Menzis de boodschap doorgedrongen dat ik gewoon wilde weten waarover het ging, en heb ik een mail ontvangen met bevestiging dat het hier over eigen risico gaat. Met excuses dat ze me niet eerder begrepen. Ik heb ze hartelijk bedankt.

Ook hier bedank ik iedereen die een zinnige bijdrage heeft gegeven.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Menzis: eigen RISICO of eigen BIJDRAGE?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

ciske schreef:Ik denk dat je met de termen eigen risico en eigen bijdrage het door elkaar haalt. ( zijn beiden hetzelfde)

Je eigen risico heb je zelf verhoogd en nu krijg je dus de rekening. Niks geks aan wel een duur grapje.
Eigen bijdragen en eigen risico zijn NIET hetzelfde.

evt
Berichten: 80
Lid geworden op: 28 aug 2003 09:38

Re: Menzis: eigen RISICO of eigen BIJDRAGE?

Ongelezen bericht door evt »

GJvdZ schreef:
ciske schreef:Ik denk dat je met de termen eigen risico en eigen bijdrage het door elkaar haalt. ( zijn beiden hetzelfde)

Je eigen risico heb je zelf verhoogd en nu krijg je dus de rekening. Niks geks aan wel een duur grapje.
Eigen bijdragen en eigen risico zijn NIET hetzelfde.
Als dat niet zo is verklaar dan eens de verschillen.
Wat is eigen risico? En wat is eigen bijdrage?

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Menzis: eigen RISICO of eigen BIJDRAGE?

Ongelezen bericht door snepke »

Voorbeeld:
Je krijgt een behandeling bij de tandarts.
Je krijgt 75% vergoed, gaat van je eigen bijdrage af.
25% moet je zelf betalen, dat is eigen risico.
Laatst gewijzigd door snepke op 24 okt 2016 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Menzis: eigen RISICO of eigen BIJDRAGE?

Ongelezen bericht door Moneyman »

evt schreef:
GJvdZ schreef:
ciske schreef:Ik denk dat je met de termen eigen risico en eigen bijdrage het door elkaar haalt. ( zijn beiden hetzelfde)

Je eigen risico heb je zelf verhoogd en nu krijg je dus de rekening. Niks geks aan wel een duur grapje.
Eigen bijdragen en eigen risico zijn NIET hetzelfde.
Als dat niet zo is verklaar dan eens de verschillen.
Wat is eigen risico? En wat is eigen bijdrage?
Voor sommige medicijnen moet je altijd een eigen bijdrage betalen, dus een deel dat sowieso niet vergoed wordt. Het resterende deel kan je indienen bij je verzekeraar (of dat wordt voor je gedaan). Dan kan het zijn dat je dat ingediende deel óók zelf moet betalen, als het volledig onder je eigen risico valt, of juist dat je niets meer hoeft te betalen, omdat je je eigen risico al hebt opgebruikt. Er zijn uiteraard nog meer scenarios, maar die heb ik even weggelaten om het overzichtelijk te houden :wink:

Het eigen risico "kleeft" aan je verzekeraar, de eigen bijdrage "kleeft aan het medicijn". Kortom, deze twee termen kunnen wel hetzelfde effect hebben, maar zijn NIET hetzelfde.

pedro714
Berichten: 198
Lid geworden op: 10 dec 2008 11:47

Re: Menzis: eigen RISICO of eigen BIJDRAGE?

Ongelezen bericht door pedro714 »

Je wilt minder premie betalen omdat je in het verleden weinig gebruik van zorg hebt gehad. Minder premie = hoger eigen risico. Niets onduidelijk en niets onredelijk. Wees blij dat je gezondheid dusdanig is dat je weinig gebruik van zorg hebt gehad. Wat denkt je van al die chronisch zieken die op 1 januari van ieder jaar al bij voorbaat weten dat ze altijd het eigen risico (2016: 385,00) kwijt zijn. Overigens is het grotere eigen risico ook gebruikelijk bij bijv. auto verzekeringen. Hoe hoger het eigen risico bij schades, hoe lager de premie.
Nu niet piepen als je eens een keer pech hebt oftewel minder geluk dan andere jaren.
Laatst gewijzigd door Radar op 24 okt 2016 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanvallende tekst verwijderd

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Menzis: eigen RISICO of eigen BIJDRAGE?

Ongelezen bericht door berndv »

pedro714 schreef:Snap dit gezeur niet. Je wilt minder premie betalen omdat je in het verleden weinig gebruik van zorg hebt gehad. Minder premie = hoger eigen risico. Vind dat dit duidelijk is. Dus "koekje van eigen deeg". Niets onduidelijk en niets onredelijk. Wees blij dat je gezondheid dusdanig is dat je weinig gebruik van zorg hebt gehad. Wat denkt je van al die chronisch zieken die op 1 januari van ieder jaar al bij voorbaat weten dat ze altijd het eigen risico (2016: 385,00) kwijt zijn. Overigens is het grotere eigen risico ook gebruikelijk bij bijv. auto verzekeringen. Hoe hoger het eigen risico bij schades, hoe lager de premie.
Nu niet piepen als je eens een keer pech hebt oftewel minder geluk dan andere jaren.
waar klaagt ts over de hoogte van het bedrag/eigen risico?
Miepje1 schreef:Ik WEET wat eigen RISICO is. Ik heb het zelf verhoogd.
het ging om de uitleg die het ziekenhuis er aan gaf met de term Eigen Bijdrage, terwijl dit ging om het eigen risico

Gesloten