LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bij twee maatschappijen verzekeren, kan dat?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
henry29
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 nov 2016 15:14

Bij twee maatschappijen verzekeren, kan dat?

Ongelezen bericht door henry29 »

Hallo,

Kan ik mijn kind voor orthodontie verzekeren via 2 verschillende verzekeraars ?
Dus via mijn vrouw haar tandarts verzekering en die van mij ?

Mvg Henry

BL2
Berichten: 4835
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Bij twee maatschappijen verzekeren, kan dat?

Ongelezen bericht door BL2 »

henry29 schreef:Hallo,

Kan ik mijn kind voor orthodontie verzekeren via 2 verschillende verzekeraars ?
Dus via mijn vrouw haar tandarts verzekering en die van mij ?

Mvg Henry
En dan alles dubbel declareren ?

henry29
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 nov 2016 15:14

Re: Bij twee maatschappijen verzekeren, kan dat?

Ongelezen bericht door henry29 »

ja bij iedere maatschappij claimen ,ben zelf bang dat dit niet lukt.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Bij twee maatschappijen verzekeren, kan dat?

Ongelezen bericht door berndv »

henry29 schreef:ja bij iedere maatschappij claimen ,ben zelf bang dat dit niet lukt.
zou je denken? :roll:

rattaplan
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 aug 2004 09:24

Re: Bij twee maatschappijen verzekeren, kan dat?

Ongelezen bericht door rattaplan »

Of bedoel je bij de een ben je bijvoorbeeld verzekert tot 1500 euro en bij de andere voor 2000 euro. Stel de kosten zijn 3000 euro dat je dit dan verspreidt over de 2 verzekeringen.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bij twee maatschappijen verzekeren, kan dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Nee dat kan niet. Je kunt maar bij één maatschappij verzekerd zijn. En er is ook geen mogelijkheid om een hoge nota over twee maatschappijen uit te smeren. Verzekeraars onderling doen dat wel, doordat ze het risico geheel of gedeeltelijk bij een andere maatschappij onderbrengen. Maar als particulier kun je dat niet.

henry29
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 nov 2016 15:14

Re: Bij twee maatschappijen verzekeren, kan dat?

Ongelezen bericht door henry29 »

rattaplan schreef:Of bedoel je bij de een ben je bijvoorbeeld verzekert tot 1500 euro en bij de andere voor 2000 euro. Stel de kosten zijn 3000 euro dat je dit dan verspreidt over de 2 verzekeringen.
dit bedoel ik i.v.m orthodontie vergoeding ,ben ook aan het overwegen om over te stappen ,maar dan zit je vaak aan een wachttijd.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Bij twee maatschappijen verzekeren, kan dat?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

henry29 schreef:
rattaplan schreef:Of bedoel je bij de een ben je bijvoorbeeld verzekert tot 1500 euro en bij de andere voor 2000 euro. Stel de kosten zijn 3000 euro dat je dit dan verspreidt over de 2 verzekeringen.
dit bedoel ik i.v.m orthodontie vergoeding ,ben ook aan het overwegen om over te stappen ,maar dan zit je vaak aan een wachttijd.
Haha, dat is fraude. Natuurlijk kan dat niet!

Je kind bij 1 van de 2 meeverzekeren, of gewoon met z'n allen bij dezelfde verzekeraar samen verzekeren.

BL2
Berichten: 4835
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Bij twee maatschappijen verzekeren, kan dat?

Ongelezen bericht door BL2 »

Echter niet elke verzekeringsmaatschappij heeft een wachttijd voor Orthodontie. Dus ene jaar bij de ene verzekeringsmaatschappij, het jaar erna overstappen :D
En uit eigen ervaring ( :wink: ), dat gaat prima.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bij twee maatschappijen verzekeren, kan dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Bij de FBTO wordt je sowieso geaccepteerd voor de tandartsverzekering. Misschien wel een wachttijd dat weet ik niet.

Maar je kunt tandartskosten ook van de inkomstenbelasting aftrekken. Dan heb je in ieder geval al een deel terug.

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Bij twee maatschappijen verzekeren, kan dat?

Ongelezen bericht door Dirkie »

henry29 schreef:
rattaplan schreef:Of bedoel je bij de een ben je bijvoorbeeld verzekert tot 1500 euro en bij de andere voor 2000 euro. Stel de kosten zijn 3000 euro dat je dit dan verspreidt over de 2 verzekeringen.
dit bedoel ik i.v.m orthodontie vergoeding ,ben ook aan het overwegen om over te stappen ,maar dan zit je vaak aan een wachttijd.
Bij een verzekering gaat het erom dat je een bepaald risico verzekerd. Bij zorgverzekering zijn dit de kosten van de zorg. Maar als je nu al weet dat je volgend jaar kosten gaat maken voor orthodontie dan is dat geen risico meer maar een zekerheid. Vandaar die wachttijd.
Om dezelfde reden is het bijvoorbeeld ook niet mogelijk om een brandend huis tegen brand te verzekeren

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bij twee maatschappijen verzekeren, kan dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef: Maar je kunt tandartskosten ook van de inkomstenbelasting aftrekken. Dan heb je in ieder geval al een deel terug.
Niet in ieder geval. Niet alles is aftrekbaar (het vergoede deel uiteraard sowieso niet), en er geldt een inkomensafhankelijke drempel. Daar kom je niet zomaar overheen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Bij twee maatschappijen verzekeren, kan dat?

Ongelezen bericht door grun »

henry29 schreef:Kan ik mijn kind voor orthodontie verzekeren via 2 verschillende verzekeraars ?
Nee, dat kan niet.

Wat wel kan, is dat je bij de ene maatschappij een basisverzekering hebt en bij een andere verzekeraar een aanvullende verzekering. In eerste instantie had ik de titel van dit topic zo opgevat.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bij twee maatschappijen verzekeren, kan dat?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Julie4444 schreef:
henry29 schreef:
rattaplan schreef:Of bedoel je bij de een ben je bijvoorbeeld verzekert tot 1500 euro en bij de andere voor 2000 euro. Stel de kosten zijn 3000 euro dat je dit dan verspreidt over de 2 verzekeringen.
dit bedoel ik i.v.m orthodontie vergoeding ,ben ook aan het overwegen om over te stappen ,maar dan zit je vaak aan een wachttijd.
Haha, dat is fraude.
Dit is geen fraude. Ik heb wel eens iets gekocht in de winkel en toen de helft contant betaald en de andere helft gepind. Dat is natuurlijk geen fraude.

BL2
Berichten: 4835
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Bij twee maatschappijen verzekeren, kan dat?

Ongelezen bericht door BL2 »

Als je beugelbahandeling al gestart is, en je stapt over naar een andere verzekeringsmaatschappij, dan loopt de behandeling gewoon door, maar start je met een nieuw verzekerd bedrag. Zo kan je bv bij de oude verzekering 1500 euro verbruiken, en bij de nieuwe nogmaals 2000 euro.
Maar twee verzekeringen tegelijk kan niet en heeft ook geen nut, immers een behandeling kost in één verzekringsjaar nooit meer dan 1500 euro, de complete beugelbehandeling kan uiteindelijk wel ruim boven dit bedrag uitkomen.

stofzuigertje

Re: Bij twee maatschappijen verzekeren, kan dat?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als meneer bij VGZ zit en mevrouw bij Menzis.....

Als hij aanvullend verzekerd is voor een pakket en zijn vrouw elders voor tandarts....
Dan moeten kinderen kiezen, neem ik het gratis pakket bij Papa of Mama?

Normaal krijgt een kind het hoogste pakket maar bij 2 concurrenten en voorwaarden?
Je moet kiezen en 1x gratis en wie jou kinderen kiezen, je zoon bij vader en dochter bij moeder mag zelfs ook.
Alleen nooit dubbel verzekeren, daar is de BSN voor om dat te voorkomen!

Vooral bij 2 verdieners die via werkgever korting kregen komt dit vaker voor.

Poliswijzer.nl
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 dec 2016 14:56

Re: Bij twee maatschappijen verzekeren, kan dat?

Ongelezen bericht door Poliswijzer.nl »

Vooral de verzekeraars met de uitgebreide dekking voor orthodontie kunnen toetredingsvragen stellen of een wachttijd hanteren. Met een beetje speurwerk zijn er nog zorgverzekeringen te vinden die een hoge vergoeding voor orthodontie geven zonder lastige vragen of een wachttijd. Let op! Sommige verzekeraars bieden maar eenmalig een vergoeding aan. Bijvoorbeeld 100% vergoeding tot maximaal €1.500 eenmalig. Dit betekent dus dat het potje leeg is zodra er €1.500 is uitgekeerd. Overstappen naar een andere zorgverzekering kan het probleem oplossen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Bij twee maatschappijen verzekeren, kan dat?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

alfatrion schreef:
Julie4444 schreef: Haha, dat is fraude.
Dit is geen fraude. Ik heb wel eens iets gekocht in de winkel en toen de helft contant betaald en de andere helft gepind. Dat is natuurlijk geen fraude.
Dubbel declareren is wel degelijk fraude.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bij twee maatschappijen verzekeren, kan dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Julie4444 schreef:
alfatrion schreef:
Julie4444 schreef: Haha, dat is fraude.
Dit is geen fraude. Ik heb wel eens iets gekocht in de winkel en toen de helft contant betaald en de andere helft gepind. Dat is natuurlijk geen fraude.
Dubbel declareren is wel degelijk fraude.
Het gaat niet om dubbel declareren, maar om verspreid declareren.

Flipp
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 okt 2016 18:41

Re: Bij twee maatschappijen verzekeren, kan dat?

Ongelezen bericht door Flipp »

Voor zover ik weet moet je voor het kind de keuze maken bij welke van de ouders hij/zij wordt meeverzekerd. Meeverzekeren met beide ouders kan dan dus helaas niet. De meer reguliere tandarts behandelingen voor kinderen zijn overigens inbegrepen in de basisverzekering, er is dan tevens geen sprake van het moeten betalen van eigen risico.

Gesloten