LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geweigerd bij de Friesland voor aanvullende verzekering

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
wiechert.van-dijken
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 dec 2016 13:37
Contacteer:

Geweigerd bij de Friesland voor aanvullende verzekering

Ongelezen bericht door wiechert.van-dijken »

Het is weer tijd om een zorgverzekering te verlengen of opnieuw af te sluiten, dus dat geldt ook voor ons. We zitten nu bij de Friesland en willen daar ook blijven. Voor mijn vrouw wilden we dit jaar weer een aanvullende tandarts verzekering en we kwamen uit bij de verzekering met de mooie naam AV Tand Optimaal waarbij je een dekking hebt tot € 1000,-. Waarom deze dekking? Zij moet de onderprothese laten opvullen en uiteraard gaat ze naar de tandarts voor haar 1/2 jaarlijkse controle. We kregen een inschrijfformulier thuis gestuurd die wij naar eer en geweten hebben ingevuld.

Vandaag kwam er een mail van de Friesland met de tekst:

Wij schrijven u niet in voor de AV Tand Optimaal. Ik kan mij voorstellen dat dit voor u een vervelend bericht is. Ik leg graag uit waarom hiervoor gekozen is. Voor de AV Tand Optimaal geldt een medische selectie. Op grond van het door u ingevulde aanvraagformulier verwachten wij hoge tandheelkundige kosten voor u. U komt daardoor niet in aanmerking voor de AV Tand Optimaal.

Verbazing alom - men biedt een verzekering aan met een maximum verzekerd bedrag van € 1000,- maar dan wordt je afgewezen op het feit dat volgens hen de kans bestaat dat het bedrag van om en nabij die € 1000,- gehaald wordt. Dus je wilt je verzekeren voor eventuele hoge tandartskosten, maar, ondanks dat ze dat aanbieden, mag dat bij de Friesland alleen als je geen hoge kosten zult maken en is zo'n verzekering waarschijnlijk alleen bestemd voor mensen die geen tandarts kosten krijgen maar voor de lol toch meer premie willen betalen. Of krijgt iemand die helemaal geen tandartskosten heeft gemaakt op het eind van het jaar de premie of een deel daarvan terug?

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geweigerd bij de Friesland voor aanvullende verzekering

Ongelezen bericht door Moneyman »

wiechert.van-dijken schreef:Zij moet de onderprothese laten opvullen en uiteraard gaat ze naar de tandarts voor haar 1/2 jaarlijkse controle.
Er is hier helemaal geen sprake van een kans op kosten, maar van een zekerheid van kosten. Dan wordt je natuurlijk afgewezen. Zoals vaker wordt gezegd: een brandend huis kan je niet meer tegen brand verzekeren.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Geweigerd bij de Friesland voor aanvullende verzekering

Ongelezen bericht door newmikey »

wiechert.van-dijken schreef: Verbazing alom
U moet wel op een andere planeet geleefd hebben om deze reactie te hebben. Je gaat toch ook niet je auto all-risk verzekeren als de achterkant al in elkaar ligt en de kans bestaat dat de te maken kosten bij een bestaande verzekering gedekt zouden worden?

Het moet niet veel gekker worden. Nog even en we gaan achteraf verzekeren tegen reeds geleden en herstelde schade. U kunt gewoon sparen voor de tandartskosten, een aanvullende is hier niet nuttig of mogelijk.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Geweigerd bij de Friesland voor aanvullende verzekering

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Misschien voorstellen of ze je voor 90 euro per maand willen verzekeren?

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Geweigerd bij de Friesland voor aanvullende verzekering

Ongelezen bericht door thecure »

Moneyman schreef:
wiechert.van-dijken schreef:Zij moet de onderprothese laten opvullen en uiteraard gaat ze naar de tandarts voor haar 1/2 jaarlijkse controle.
Er is hier helemaal geen sprake van een kans op kosten, maar van een zekerheid van kosten. Dan wordt je natuurlijk afgewezen. Zoals vaker wordt gezegd: een brandend huis kan je niet meer tegen brand verzekeren.
ik heb ook wel eens een behandeling verschoven naar het jaar daarop, omdat ik geen aanvullende verzekering had.
het was al het einde van het jaar, en de tandarts had er een noodvulling in gedaan. ik sloot het jaar erop een verzekering af en de definitieve vulling en wortelkanaalbehandeling kon uitgevoerd worden.

Een vriend van mij had een aanvullende verzekering afgesloten toen hij vasectomie wilde laten doen.

Het komt dus vaker voor, aanvullende verzekering afsluiten voor één jaar.

gerda1956
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2005 21:22

Re: Geweigerd bij de Friesland voor aanvullende verzekering

Ongelezen bericht door gerda1956 »

Opvullen van een gebitsprothese komt volgens mij uit de basisverzekering, weet u zeker dat u die aanvullende tandartsverzekering nodig heeft?

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geweigerd bij de Friesland voor aanvullende verzekering

Ongelezen bericht door Moneyman »

thecure schreef:
Moneyman schreef:
wiechert.van-dijken schreef:Zij moet de onderprothese laten opvullen en uiteraard gaat ze naar de tandarts voor haar 1/2 jaarlijkse controle.
Er is hier helemaal geen sprake van een kans op kosten, maar van een zekerheid van kosten. Dan wordt je natuurlijk afgewezen. Zoals vaker wordt gezegd: een brandend huis kan je niet meer tegen brand verzekeren.
ik heb ook wel eens een behandeling verschoven naar het jaar daarop, omdat ik geen aanvullende verzekering had.
het was al het einde van het jaar, en de tandarts had er een noodvulling in gedaan. ik sloot het jaar erop een verzekering af en de definitieve vulling en wortelkanaalbehandeling kon uitgevoerd worden.

Een vriend van mij had een aanvullende verzekering afgesloten toen hij vasectomie wilde laten doen.

Het komt dus vaker voor, aanvullende verzekering afsluiten voor één jaar.
Uiteraard komt het vaker voor. Maar als de vragen eerlijk ingevuld worden, zal je bij vrijwel alle verzekeringen nul,op het rekest krijgen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Geweigerd bij de Friesland voor aanvullende verzekering

Ongelezen bericht door berndv »

gerda1956 schreef:Opvullen van een gebitsprothese komt volgens mij uit de basisverzekering, weet u zeker dat u die aanvullende tandartsverzekering nodig heeft?
klopt, dat valt gewoon onder de basisverzekering. Dus behalve dat ts niet leest of er eisen gesteld worden aan de aanvullende verzekering, weet ts ook niet wat er vergoed wordt uit de basis. Nu maar hopen dat ts niet kiest voor het maximale eigen risico.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Geweigerd bij de Friesland voor aanvullende verzekering

Ongelezen bericht door GJvdZ »

thecure schreef: Een vriend van mij had een aanvullende verzekering afgesloten toen hij vasectomie wilde laten doen.
Die behandeling kost ca. 350...450 euro. Dan moet je wel een goedkope aanvullende verzekering hebben wil dat rendabel zijn.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Geweigerd bij de Friesland voor aanvullende verzekering

Ongelezen bericht door vroem »

gebitsprothese kan ook een gedeeltelijke zijn, en dat zijn eigen kosten (of vallend onder een AV). Voor een volledige prothese kan het trouwens ook uitkomen op eigen kosten.. (eigen risico waar het onder valt). Een lager pakket afsluiten kan zeer waarschijnlijk wel zonder keuring. En is zeker afdoende om opvullen prothese en controles te dekken (eigenlijk ""dekken"", van echt verzekeren kan je niet meer spreken)

Overigens is dit hele verhaal een direct gevolg van ruimte die verzekeraars vroeger boden om makkelijk over te stappen naar tandarts verzekeringen, en de neiging van de verzekerden om daar op grote schaal planmatig gebruik van te maken waardoor premie-inkomsten en kosten voor verzekeraars (ver) uit de pas gingen lopen. Dit soort verzekeringen heeft niets meer met zorg verzekeren te maken.
Beetje geval van (collectieve) eigen schuld dus.

Poliswijzer.nl
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 dec 2016 14:56

Re: Geweigerd bij de Friesland voor aanvullende verzekering

Ongelezen bericht door Poliswijzer.nl »

Niet alle verzekeraars hebben drempels voor het overstappen. Er zijn verzekeraars die een ruime dekking bieden zonder dat ze medisch accepteren of een wachttijd hanteren. Verzekeraars hanteren namelijk zeer uiteenlopende normen.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Geweigerd bij de Friesland voor aanvullende verzekering

Ongelezen bericht door vroem »

dat klopt, er is er inderdaad 1 die voor een AV met vergoeding > 500,- geen medische selectie toepast of geen beperkende voorwoorden heeft...FBTO. voor zover ik heb kunnen nagaan op vergelijkmondzorg.nl, ik denk de enige site waar duidelijke waarschuwingen op dit punt staan, en waar een ""rendementsberekening"" bij staat.. Maar je moet ook maar net over KUNNEN stappen. Want wanneer je onverhoopt tot veel fysio veroordeeld bent is ook voor die pakketten medische selectie in veel gevallen...

Erwin uit Oosterhout
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 feb 2007 19:54

Re: Geweigerd bij de Friesland voor aanvullende verzekering

Ongelezen bericht door Erwin uit Oosterhout »

Mijn vrouw is ook afgewezen, maar nadat alles hersteld is. Ze baseren de afwijzing op de kosten van de afgelopen jaren en vinden het risico te hoog.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geweigerd bij de Friesland voor aanvullende verzekering

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erwin uit Oosterhout schreef:Mijn vrouw is ook afgewezen, maar nadat alles hersteld is. Ze baseren de afwijzing op de kosten van de afgelopen jaren en vinden het risico te hoog.
Tsja, dat snap ik wel. Die keus mogen ze natuurlijk ook gewoon maken.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Geweigerd bij de Friesland voor aanvullende verzekering

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Poliswijzer.nl schreef:Niet alle verzekeraars hebben drempels voor het overstappen. Er zijn verzekeraars die een ruime dekking bieden zonder dat ze medisch accepteren of een wachttijd hanteren. Verzekeraars hanteren namelijk zeer uiteenlopende normen.
Mooi toch dat er verschillende mogelijkheden zijn?

Erwin uit Oosterhout
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 feb 2007 19:54

Re: Geweigerd bij de Friesland voor aanvullende verzekering

Ongelezen bericht door Erwin uit Oosterhout »

Erwin uit Oosterhout schreef:
Mijn vrouw is ook afgewezen, maar nadat alles hersteld is. Ze baseren de afwijzing op de kosten van de afgelopen jaren en vinden het risico te hoog.
Tsja, dat snap ik wel. Die keus mogen ze natuurlijk ook gewoon maken.
Dus per persoon willen ze winst maken. Verzekeringen kunnen erop gebaseerd zijn, dat niet iedereen alles terug zou willen. Persoonlijk vind ik het belachelijk.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geweigerd bij de Friesland voor aanvullende verzekering

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erwin uit Oosterhout schreef:Dus per persoon willen ze winst maken. Verzekeringen kunnen erop gebaseerd zijn, dat niet iedereen alles terug zou willen. Persoonlijk vind ik het belachelijk.
En wat is er precies belachelijk dan?

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Geweigerd bij de Friesland voor aanvullende verzekering

Ongelezen bericht door thecure »

Joehoeee TS, waar ben je??

Gesloten