LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kiemer stopt, waar naar toe en wat nu met betaalachterstand

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Ben 2514
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 nov 2017 14:13

Kiemer stopt, waar naar toe en wat nu met betaalachterstand

Ongelezen bericht door Ben 2514 »

Kiemer verzekeringen stopt en ik wil niet verder met De Friesland waar je nu naar toe wordt verwezen.
Ik heb een betalingsachterstand, welke mede is veroorzaakt door Kiemer. (natuurlijk ben ik zelf ook verantwoordelijk maar dat is ook niet waar het om gaat).
Hoe kom ik er achter of ik verplicht naar De Friesland moet gaan of dat ik zelf een aanzienlijk goedkopere verzekering kan kiezen?
Ik weet nog van vroeger dat ik bij een bedrijf werkte wat een dochterbedrijf was van een groter concern er geen enkele verbinding verder was dan alleen op directie niveau, klanten hadden enkel en alleen een overeenkomst met het bedrijf waar ze afspraken mee hadden.

Het gaat mij er dus niet om om te stoppen met de afbetalingsregeling maar sec om een goedkopere en zelfs beter verzekeraar te kunnen kiezen.
En hoe zit dat met acceptatieplicht? Weten ander verzekeraars wat te doen in zo'n geval?

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kiemer stopt, waar naar toe en wat nu met betaalachterstand

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U wordt overal geaccepteerd. Als Frieland de klanten van Kiemer overneemt, moet u mee. Door de betalingsachterstand kunt u niet zelf kiezen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Kiemer stopt, waar naar toe en wat nu met betaalachterstand

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Ben 2514 schreef:Kiemer verzekeringen stopt en ik wil niet verder met De Friesland waar je nu naar toe wordt verwezen.
Ik heb een betalingsachterstand, welke mede is veroorzaakt door Kiemer. (natuurlijk ben ik zelf ook verantwoordelijk maar dat is ook niet waar het om gaat).
Hoe kom ik er achter of ik verplicht naar De Friesland moet gaan of dat ik zelf een aanzienlijk goedkopere verzekering kan kiezen?
Ik weet nog van vroeger dat ik bij een bedrijf werkte wat een dochterbedrijf was van een groter concern er geen enkele verbinding verder was dan alleen op directie niveau, klanten hadden enkel en alleen een overeenkomst met het bedrijf waar ze afspraken mee hadden.

Het gaat mij er dus niet om om te stoppen met de afbetalingsregeling maar sec om een goedkopere en zelfs beter verzekeraar te kunnen kiezen.
En hoe zit dat met acceptatieplicht? Weten ander verzekeraars wat te doen in zo'n geval?

Ik ben benieuwd naar de reacties.
De rechtspersoon achter Kiemer wordt overgenomen en daarmee ook alle klanten, dus voor jouw veranderd er eigenlijk weinig je zal nog steeds de achterstand moeten inlopen en kan niet inhalen.

Vraag me wel af hoe een verzekeraar schuld kan hebben in jouw betalingsgedrag?

Ben 2514
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 nov 2017 14:13

Re: Kiemer stopt, waar naar toe en wat nu met betaalachterstand

Ongelezen bericht door Ben 2514 »

sylvesterb schreef:...
Vraag me wel af hoe een verzekeraar schuld kan hebben in jouw betalingsgedrag?
Ik zit op bijstandsniveau en met diverse kleine baantjes is het inkomen niet altijd even gelijk dus vaak schipperen om de rekeningen te betalen. Op een gegeven moment heeft Kiemer een maandbedrag terug gestort. Dit heb ik gelijk weer onder dezelfde kenmerken geretourneerd waarop ik het weer terug kreeg.
Bellen en vragen dus. "Nou meneer als wij het tot twee keer toe terug storten dan loopt heeft u te veel betaald."
Dat komt goed uit want ik ging er van uit dat ik bijna een maand achter liep, maar ja ik zit er al jaren bij dus misschien heb ik me vergist.
Daarna bleek dus van niet. Ineens een incasso bureau met kosten. Mijn woord tegen dat van Kiemer en dat verlies je.
Dus vanaf dat moment een betalingsregeling. Alleen door ervaring wijs doe ik alles nu alleen nog maar per mail.

Wat ik vanaf februari nog niet heb gehad hoewel ik er heel veel om heb gevraagd is een overzicht met wat er nu betaald is wat er open staat en wat er betaald moet worden. Af en toe krijg ik een mail met inhouden als: 'de afgesproken regeling is inmiddels voldaan en we storten het restant weer naar uw rekening'. Dit klopt niet! Er moet nog zeker een vierhonderd worden ingelopen en misschien zelfs wel meer. Ik blijf dus het geld wat ze terugstorten naar hen overmaken. Vanwege deze chaos, in de overgang van dat Kiemer opgeheven wordt in De Friesland, wil ik dus zo snel mogelijk weg. Ook al omdat het pakket wat ik had van Kiemer bij anderen per maand voor ons gezin enorm scheelt. Als dan een vergelijkbaar pakket bij De Friesland nog eens duurder is dan bij Kiemer is het helemaal absurd.

Vandaar dus dat ik zoek naar een juridisch puntje om weg te kunnen uit dit 'beleid'.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kiemer stopt, waar naar toe en wat nu met betaalachterstand

Ongelezen bericht door 16again »

redhead55 schreef:Uw betalingsachterstand staat geregistreerd in het Fish register, waar verzekeraars toegang toe hebben.
"Even" overstappen naar een andere verzekeraar is er dus niet bij. Die heeft namelijk bij aanvraag de volgende
vraag opgenomen: : “Is u wel eens een verzekering opgezegd of geweigerd in verband met wanbetaling”.
Ook al hebt U een betalingsregeling getroffen, dan nog zult U die vraag met JA moeten beantwoorden.
(anders pleegt U verzekeringsfraude). Bedenk ook dat de dekking opgeschort kan zijn!
Hebben van een betalingsachterstand impliceert niet dat er al een verzekering is opgezegd , of geweigerd ivm wanbetaling.
Ik zie niet wat er dan mis is met het antwoord "nee."

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kiemer stopt, waar naar toe en wat nu met betaalachterstand

Ongelezen bericht door sjohie »

Ben 2514 schreef:Kiemer verzekeringen stopt en ik wil niet verder met De Friesland waar je nu naar toe wordt verwezen.
Ik heb een betalingsachterstand, welke mede is veroorzaakt door Kiemer. (natuurlijk ben ik zelf ook verantwoordelijk maar dat is ook niet waar het om gaat).
Hoe kom ik er achter of ik verplicht naar De Friesland moet gaan of dat ik zelf een aanzienlijk goedkopere verzekering kan kiezen?
Ik weet nog van vroeger dat ik bij een bedrijf werkte wat een dochterbedrijf was van een groter concern er geen enkele verbinding verder was dan alleen op directie niveau, klanten hadden enkel en alleen een overeenkomst met het bedrijf waar ze afspraken mee hadden.

Het gaat mij er dus niet om om te stoppen met de afbetalingsregeling maar sec om een goedkopere en zelfs beter verzekeraar te kunnen kiezen.
En hoe zit dat met acceptatieplicht? Weten ander verzekeraars wat te doen in zo'n geval?

Ik ben benieuwd naar de reacties.
Tenzij je al bij een zorgverzekeraar werkte onder de huidige zorgverzekeringswetgeving, kan je je eigen situatie niet zomaar vergelijken daarmee. Dat is een op vele fronten (subtiel) andere relatie dan die je als burger met een zorgverzekeraar hebt. Maar het einde van het jaar nadert, en dus kan je sowieso overstappen, net als iedere Nederlander. Als daarbij blijkt dat je betalingsachterstand dat verhinderd, dan heb je ook wel het antwoord op je vraag denk ik zo. Verder kan je proberen of je via de gemeente in aanmerking komt voor zo'n speciale zorgverzekering voor minima, die ze vaak hebben voor mensen met een laag inkomen.

Ben 2514
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 nov 2017 14:13

Re: Kiemer stopt, waar naar toe en wat nu met betaalachterstand

Ongelezen bericht door Ben 2514 »

Om het even netjes af te sluiten:

De rechtbank heeft Kiemer in het ongelijk gesteld en omdat ik overduidelijk voor hen heb kunnen aantonen dat de administratie bij zowel dochter Kiemer als moederbedrijf Defriesland op zijn zachtst gezegd niet in orde is mag ik nu dus toch overstappen. Ik ga hier geen gebruik van maken want ik heb eerst nog de nodige claims die ik bij Kiemer/Defriesland ga neerleggen welke, nu ik gelijk van de rechtbank heb gekregen, volgens mijn juridisch raadsman rechtelijk legitiem zijn ergo de moeite van het procederen waard.
Laatst gewijzigd door Ben 2514 op 18 apr 2018 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.

lordi
Berichten: 163
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Kiemer stopt, waar naar toe en wat nu met betaalachterstand

Ongelezen bericht door lordi »

Gefeliciteerd en dank voor het laten weten!

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Kiemer stopt, waar naar toe en wat nu met betaalachterstand

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Niet veel mensen die terug komen na zo een lange tijd om de status update te geven, dank hiervoor!
Goed om te horen dat het tot nu toe wat beter uitpakt, succes met de vervolgstappen hopelijk slaag je!

stofzuigertje

Re: Kiemer stopt, waar naar toe en wat nu met betaalachterstand

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je bewijs hebt van terug gestort en met de juiste code gestorte geld is het geen achterstand en mag je binnen de Friesland groep nu over gaan op voor jou voordeliger polis wegens hun fouten.

Ze moeten jou schadeloos stellen en bij bewijs van terugbetaalde en later een niet betaald claim... dan is er door hun veroorzaakte achterstand en vervalt de notering als wanbetaler....
Ook alle extra gemaakte kosten mag je claimen.

Eind dit jaar ben je dan vrij en welkom overal, maar vergeet 1 ding niet, de Friesland heeft ook meerdere namen en is eigendom van.......Uh....
Even tijdig uitzoeken maar zoals ik het nu lees is het niet jou maar hun fout.

Gesloten