LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Polisvoorwaarden op papier

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
WieberMan
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2017 19:51

Polisvoorwaarden op papier

Ongelezen bericht door WieberMan »

Onderwerp
polisvoorwaarden Zorgverzekeraar
Bericht
Zorgverzekeraar ONVZ biedt ons de polisvoorwaarden alleen digitaal aan.
Op mijn vraag om de voorwaarden ook op papier toe te sturen, heb ik tot twee keer toe een afwijzend antwoord gekregen.
Mag een verzekeraar weigeren om de polisvoorwaarden op verzoek op papier toe te sturen?

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Polisvoorwaarden op papier

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Ja.
Artikel 7:932 BW
1. De verzekeraar geeft zo spoedig mogelijk een akte, polis genaamd, af, waarin de overeenkomst is vastgelegd. Een polis die is opgemaakt op een wijze als bedoeld in artikel 156a lid 1 van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering moet zijn voorzien van een elektronische handtekening die voldoet aan de eisen, bedoeld in artikel 15a lid 2 van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek. De verzekeraar is niet verplicht een polis af te geven indien de aard van de overeenkomst afwijkend gebruik rechtvaardigt en de verzekeringnemer bij afgifte van de polis geen belang heeft.

2. Op wijzigingen in de overeenkomst is lid 1 van overeenkomstige toepassing.

3. Indien een door een verzekeraar afgegeven bewijsstuk verloren is gegaan, geeft hij desverlangd tegen vergoeding van de kosten een nieuw bewijsstuk af. Indien het bewijsstuk aan toonder of order is gesteld en bij een verzekering van zaken die door middel van documenten plegen te worden verhandeld, kan de verzekeraar als voorwaarde voor het doen van een uitkering aan de houder van een nieuw bewijsstuk verlangen, dat hem door de houder gedurende de tijd dat de verzekeraar tot betaling kan worden gedwongen, zekerheid wordt gesteld. Een instemming als bedoeld in artikel 156a lid 2 van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering ziet, zolang zij niet is herroepen, eveneens op een nieuw bewijsstuk als bedoeld in de eerste zin.
Laatst gewijzigd door Henk Toeter op 20 nov 2017 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Polisvoorwaarden op papier

Ongelezen bericht door sylvesterb »

WieberMan schreef:Onderwerp
polisvoorwaarden Zorgverzekeraar
Bericht
Zorgverzekeraar ONVZ biedt ons de polisvoorwaarden alleen digitaal aan.
Op mijn vraag om de voorwaarden ook op papier toe te sturen, heb ik tot twee keer toe een afwijzend antwoord gekregen.
Mag een verzekeraar weigeren om de polisvoorwaarden op verzoek op papier toe te sturen?
Waarom zou een verzekeraar extra kosten moeten maken om op papier een document te versturen? We leven in een digitale wereld en gezien u hier een topic aanmaakt bent u ook in staat om hier gebruik van te maken.

Waarom valt u ONVZ trouwens twee keer lastig met dezelfde vraag?

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Polisvoorwaarden op papier

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Stap 1: U krijgt uw polis digitaal
Stap 2: U zet de printer aan
Stap 3: U print de polisvoorwaarden uit

Zo, u heeft nu de polisvoorwaarden op papier. En ja, nu kost het u geld, anders moet het geld opgehoest worden door andere klanten.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Polisvoorwaarden op papier

Ongelezen bericht door renewouters »

Prima toch? Een verzekeraar die geen onnodige dingen doet.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Polisvoorwaarden op papier

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Dat is niet zo klantvriendelijk van ONVZ. Volgens hun eigen voorwaarden op de website zou u of de verzekeringsnemer het wel moeten kunnen regelen:

Artikel 14 Elektronische communicatie

lid 1 Als u of de verzekeringnemer langs elektronische weg contact opneemt met ONVZ, dan kan ONVZ mededelingen ook langs deze weg aan u doen. Waar in de verzekeringsvoorwaarden wordt gesproken over ‘schriftelijk’, wordt in die situatie ook verstaan ‘per e-mail’. Onder ‘adres’ wordt in die situatie verstaan ‘e-mailadres’.

lid 2 Als u of de verzekeringnemer ons toestemming heeft gegeven voor het elektronisch verzenden van mededelingen, of voor het elektronisch toezenden van de polis, kan die toestemming weer worden ingetrokken. Dat kan:
• schriftelijk: het verzoek moet zijn gericht aan ONVZ, Verzekerdenadministratie,
Postbus 392, 3990 GD Houten;
• via het contactformulier op http://www.onvz.nl.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Polisvoorwaarden op papier

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klaas Jan schreef:Dat is niet zo klantvriendelijk van ONVZ. Volgens hun eigen voorwaarden op de website zou u of de verzekeringsnemer het wel moeten kunnen regelen:

Artikel 14 Elektronische communicatie

lid 1 Als u of de verzekeringnemer langs elektronische weg contact opneemt met ONVZ, dan kan ONVZ mededelingen ook langs deze weg aan u doen. Waar in de verzekeringsvoorwaarden wordt gesproken over ‘schriftelijk’, wordt in die situatie ook verstaan ‘per e-mail’. Onder ‘adres’ wordt in die situatie verstaan ‘e-mailadres’.

lid 2 Als u of de verzekeringnemer ons toestemming heeft gegeven voor het elektronisch verzenden van mededelingen, of voor het elektronisch toezenden van de polis, kan die toestemming weer worden ingetrokken. Dat kan:
• schriftelijk: het verzoek moet zijn gericht aan ONVZ, Verzekerdenadministratie,
Postbus 392, 3990 GD Houten;
• via het contactformulier op http://www.onvz.nl.
Lid 2 is niet per sé een verlengde van lid 1. Lid 1 ziet op de situatie dat men zélf al begint met elektronisch contact leggen (dus via email, webformulieren en dergelijke). In dat geval mag ONVZ zelf ook gewoon elektronisch communiceren.

Lid 2 ziet op de situatie dat men eerst op papier communiceert, dan overstapt (toestemming geeft voor) op elektronische communicatie, en dát kan dan vervolgens ingetrokken worden.

Welke situatie van toepassing is, kan TS beantwoorden.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Polisvoorwaarden op papier

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

@Moneyman, het woord 'papier' is in lid 2 nergens te bekennen. Dus gewoon de procedure volgen.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Polisvoorwaarden op papier

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klaas Jan schreef:@Moneyman, het woord 'papier' is in lid 2 nergens te bekennen.
Klopt, dat is niet expliciet benoemd. Maar het volgt impliciet uit het feit dat er eerst toestemming gegeven is - hetgeen bij een vanaf de aanvang elektronische overeenkomst niet nodig is.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Polisvoorwaarden op papier

Ongelezen bericht door renewouters »

Maar wat is het eigenlijk het probleem? Het gaat toch om de inhoud en niet om de vorm? De verzekering wordt niet beter als de polis ook op papier beschikbaar is. Voordeel van digitaal is dat je veel makkelijker kunt zoeken.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Polisvoorwaarden op papier

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

renewouters schreef:Maar wat is het eigenlijk het probleem? Het gaat toch om de inhoud en niet om de vorm? De verzekering wordt niet beter als de polis ook op papier beschikbaar is. Voordeel van digitaal is dat je veel makkelijker kunt zoeken.
Er zijn ook nog mensen die niet zo digitaal vaardig zijn of om een andere reden graag iets op papier willen. Mijn moeder is 86 jaar en krijgt van haar zorgverzekeraar een papieren polis toegezonden. Helemaal prima, want daar kan ze wat mee.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Polisvoorwaarden op papier

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Er is een bijkomend probleem: ONVZ heeft de polisvoorwaarden niet in downloadbare vorm op de website staan. Ook reglementen en dergelijke zijn niet te vinden. Ik heb eveneens om een papieren versie gevraagd. Ik had gconstateerd dat de polisvoorwaarden niet op de website stonden, dus vond ik dat ze daarvan de consequentie moesten dragen. Ik had al lang gezocht en ik vind dat het ONVZ te verwijten is dat het er niet op staat.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Polisvoorwaarden op papier

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Mathilde D. schreef:Er is een bijkomend probleem: ONVZ heeft de polisvoorwaarden niet in downloadbare vorm op de website staan. Ook reglementen en dergelijke zijn niet te vinden. Ik heb eveneens om een papieren versie gevraagd. Ik had gconstateerd dat de polisvoorwaarden niet op de website stonden, dus vond ik dat ze daarvan de consequentie moesten dragen. Ik had al lang gezocht en ik vind dat het ONVZ te verwijten is dat het er niet op staat.
Binnen 1 minuut gevonden...

https://www.onvz.nl/-/media/files/onvz/ ... n-2017.pdf

Staan gewoon online, via Google zoeken ONVZ polisvoorwaarden

En in de minuut daarna ook nog ff direct op hun website:

En ook via https://www.onvz.nl/vergoedingen/algemene-regels als je zoekt op hun eigen website 3de resultaat als je zoek op polisvoorwaarden.

Mij lijkt dus ONVZ niets te verwijten, het is zeer simpel vindbaar.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Polisvoorwaarden op papier

Ongelezen bericht door G7 »

Wat ben ik dan blij dat ik bij Menzis zit, want daar kan men, als met erom vraagt, wel de papieren polis krijgen. Ik vind het altijd zo makkelijk gezegd van sommigen hier. Alsof dat zo natuurlijk is. Ik kan toevallig wel een beetje met de pc omgaan, maar mijn partner totaal niet. Dus mocht mij wat overkomen weet mijn partner nergens niks van.

Oh ja, nu krijgen we weer de argumenten.....dan moet je partner het maar leren. Nou, sommigen is het gewoon niet aan te leren en is het nog zo erg als je het op papier vraagt ? Zie het probleem niet ! Gelukkig doet mijn verzekeraar hier (nog) niet moeilijk over.

Oh ja en we krijgen er nog een uitleg boekje bij van de FNV / Menzis, dus wat wil je nog meer !

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Polisvoorwaarden op papier

Ongelezen bericht door sjohie »

Klaas Jan schreef:
renewouters schreef:Maar wat is het eigenlijk het probleem? Het gaat toch om de inhoud en niet om de vorm? De verzekering wordt niet beter als de polis ook op papier beschikbaar is. Voordeel van digitaal is dat je veel makkelijker kunt zoeken.
Er zijn ook nog mensen die niet zo digitaal vaardig zijn of om een andere reden graag iets op papier willen. Mijn moeder is 86 jaar en krijgt van haar zorgverzekeraar een papieren polis toegezonden. Helemaal prima, want daar kan ze wat mee.
Is dat óók bij ONVZ? Zo ja, dan zou TS denk ik wel willen weten hoe ze dat geregeld heeft, zo nee, dan is het de appel of de peer in de spreekwoordelijke appels met peren vergelijking.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Polisvoorwaarden op papier

Ongelezen bericht door sylvesterb »

G7 schreef: Oh ja, nu krijgen we weer de argumenten.....dan moet je partner het maar leren. Nou, sommigen is het gewoon niet aan te leren en is het nog zo erg als je het op papier vraagt ? Zie het probleem niet ! Gelukkig doet mijn verzekeraar hier (nog) niet moeilijk over.
Het is niet erg om te vragen, maar het is in de hedendaagse tijd ook niet erg als een verzekeraar besluit deze niet meer op papier toe te sturen. Los dat dit milieu bewust is brengt het ook besparingen mee (drukkosten en porto) en die kostenbesparing kan weer in de premie doorberekend worden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Polisvoorwaarden op papier

Ongelezen bericht door kweenie »

G7 schreef:Wat ben ik dan blij dat ik bij Menzis zit, want daar kan men, als met erom vraagt, wel de papieren polis krijgen. Ik vind het altijd zo makkelijk gezegd van sommigen hier. Alsof dat zo natuurlijk is. Ik kan toevallig wel een beetje met de pc omgaan, maar mijn partner totaal niet. Dus mocht mij wat overkomen weet mijn partner nergens niks van.
Prima toch, dan kun je daar je verzekering op uitzoeken. Leven de keuzevrijheid.

Maar wat ik dan weer vreemd vind is als mensen wel online polissen vergelijken en online de polis afsluiten, dus in feite alles elektronisch doen, maar vervolgens boos worden als ze die polisvoorwaarden dan ook elektronisch krijgen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Polisvoorwaarden op papier

Ongelezen bericht door renewouters »

Klaas Jan schreef:
renewouters schreef:Maar wat is het eigenlijk het probleem? Het gaat toch om de inhoud en niet om de vorm? De verzekering wordt niet beter als de polis ook op papier beschikbaar is. Voordeel van digitaal is dat je veel makkelijker kunt zoeken.
Er zijn ook nog mensen die niet zo digitaal vaardig zijn of om een andere reden graag iets op papier willen. Mijn moeder is 86 jaar en krijgt van haar zorgverzekeraar een papieren polis toegezonden. Helemaal prima, want daar kan ze wat mee.
Dat een ander dat doet is prima. Maar daarom hoeft ONVZ dat niet te doen. Dat is zo mooi aan marktwerking. Iedere leverancier heeft de vrijheid om (binnen de wettelijke mogelijkheden) te opereren zoals zij dat willen en zo de klant keuze te geven.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Polisvoorwaarden op papier

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

renewouters schreef:Dat een ander dat doet is prima. Maar daarom hoeft ONVZ dat niet te doen. Dat is zo mooi aan marktwerking. Iedere leverancier heeft de vrijheid om (binnen de wettelijke mogelijkheden) te opereren zoals zij dat willen en zo de klant keuze te geven.
Maar bij ONVZ is het wel degelijk mogelijk dus. Je moet het even regelen.
er zijn intenet-verzekeraars die alleen digitaal werken. Prima, maar dan weet je dat al van te voren.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Polisvoorwaarden op papier

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

sylvesterb schreef:
Mathilde D. schreef:Er is een bijkomend probleem: ONVZ heeft de polisvoorwaarden niet in downloadbare vorm op de website staan. Ook reglementen en dergelijke zijn niet te vinden. Ik heb eveneens om een papieren versie gevraagd. Ik had gconstateerd dat de polisvoorwaarden niet op de website stonden, dus vond ik dat ze daarvan de consequentie moesten dragen. Ik had al lang gezocht en ik vind dat het ONVZ te verwijten is dat het er niet op staat.
Binnen 1 minuut gevonden...

https://www.onvz.nl/-/media/files/onvz/ ... n-2017.pdf

Staan gewoon online, via Google zoeken ONVZ polisvoorwaarden

En in de minuut daarna ook nog ff direct op hun website:

En ook via https://www.onvz.nl/vergoedingen/algemene-regels als je zoekt op hun eigen website 3de resultaat als je zoek op polisvoorwaarden.

Mij lijkt dus ONVZ niets te verwijten, het is zeer simpel vindbaar.
ONVZ doet het niet goed, want je eerste link zijn de polisvoorwaarden uit 2017 en je tweede link zijn enkel de algemene regels ( privacy en aanmelding etc.) en niet de vergoedingen.

Gesloten