LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
stofzuigertje

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Op haar €0,00 inkomens brief moet ook het bedrag en gegevens partner staan.

Als dit ontbreekt, Partner of gehuwd?
Als zij op kamers woonde zonder inkomen krijgt ze als alleenstaande die eigen bed hoorde te hebben en officieel niet met huisbaas naar bed mag!
Alleen is die controle minimaal en enkele ouderen, waarbij de huis eigenaar een kamer verhuurde en bewijsbaar met maandelijkse huur overmaken per bank en dan krijgen ze ook later 2x alleenstaande AOW en zo.

Dus hoe wonen jullie samen .....
En als er een fout gemaakt word, ze kunnen meerdere jaren terug vorderen!
Andersom is niet aangevraagde jammer en te laat dus helaas eenrichtingsverkeer.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

stofzuigertje schreef:Op haar €0,00 inkomens brief moet ook het bedrag en gegevens partner staan.

Als dit ontbreekt, Partner of gehuwd?
Als zij op kamers woonde zonder inkomen krijgt ze als alleenstaande die eigen bed hoorde te hebben en officieel niet met huisbaas naar bed mag!
Alleen is die controle minimaal en enkele ouderen, waarbij de huis eigenaar een kamer verhuurde en bewijsbaar met maandelijkse huur overmaken per bank en dan krijgen ze ook later 2x alleenstaande AOW en zo.

Dus hoe wonen jullie samen .....
En als er een fout gemaakt word, ze kunnen meerdere jaren terug vorderen!
Andersom is niet aangevraagde jammer en te laat dus helaas eenrichtingsverkeer.
Op de beschikking van de zorgtoeslag staan helemaal geen inkomens vermeld. Er staan ook geen gegevens van de partner.

Er staat alleen maar hoeveel toeslag men krijgt.

In dit topic hebben de Ts en zijn partner SAMEN een huis. Dus er kan geen sprake zijn van het huren van een kamer.

alloallo
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 nov 2011 14:16

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door alloallo »

één ding begrijp ik niet? Zorgtoeslag krijg je toch niet automatisch?

Zorgtoeslag moet je zelf aanvragen. Heeft uw partner deze zorgtoeslag ooit aangevraagd??

Pietanoniem
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jan 2018 20:11

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Pietanoniem »

We hebben in 2009 samen een huis gekocht en toen zijn zorgtoeslagen opnieuw aangevraagd en berekend op basis van onze gezamenlijke inkomens. Ik kreeg niks meer en mijn vriendin nog een beetje. Om wat voor reden dan ook heeft de Belastingdienst ZELF (zonder dit door te geven) in 2013 enkel voor de zorgtoeslag bepaald dat wij geen toeslagpartners meer zijn maar voor de rest nog wel gewoon. Op dat moment loopt het verkeerd.

Natuurlijk zagen wij iedere maand een bedrag op onze rekening gestort worden maar gingen er vanuit dat dit klopte aangezien we netjes beide aangiften doen en de dienst op de hoogte is van ons gezamenlijke inkomen waarop de toeslag wordt gebasseerd. In 2013/2014/2015 hebben we blijkt nu zelfs te weinig toeslag ontvangen maar omdat ik vanaf 2016 boven een bepaalde grens kwam hebben we veel te veel te veel ontvangen omdat we recht op 0 hadden.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou dan is het heel simpel. Als u werkelijkover 2013/2014 en 2015 te weinig hebt gekregen, maar even simpel ambtshalve bezwaar maken. Uiteraard ook over 2016, daarover dus terugbetalen. 2017 is voorlopig, die kunt u zo ongedaan laten maken via Mijn toeslagen.nl door het opgeven van het juiste inkomen van u.

Het was overigens niet uw vriendin die nog een beetje kreeg in 2009, maar dat was voor samen, maar het wordt in een bedrag aan één persoon uitbetaald.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door kweenie »

bovendien herinner ik ze er jaarlijks aan dat wij toeslagpartners zijn d.m.v. mijn belastingaangifte. Het lijkt me dus niet dat ik afgelopen jaren informatie heb achtergehouden
De belastingaangifte is iets heel anders dan de aanvraag van de toeslagen. Uiteindelijk krijgt de afdeling toeslagen ook gegevens over je inkomen etc. van de definitieve aanslag, maar daar kan nog wel een tijd overheen gaan. In principe zou je zelf je voorlopige toeslag moeten aanpassen aan de hand van de gegevens van je (definitieve) aangifte/aanslag. Maar als je dat 'vergeet', en zo een hogere toeslag krijgt dan waar je recht op hebt, dan zal de dienst toeslagen dit na verloop van tijd uiteindelijk zelf corrigeren.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:Nou dan is het heel simpel. Als u werkelijkover 2013/2014 en 2015 te weinig hebt gekregen, maar even simpel ambtshalve bezwaar maken. Uiteraard ook over 2016, daarover dus terugbetalen. 2017 is voorlopig, die kunt u zo ongedaan laten maken via Mijn toeslagen.nl door het opgeven van het juiste inkomen van u.

Het was overigens niet uw vriendin die nog een beetje kreeg in 2009, maar dat was voor samen, maar het wordt in een bedrag aan één persoon uitbetaald.
2017 kun je niet meer ongedaan maken, want ze hebben elke maand de zorgtoeslag ontvangen. Dus ook dat moet terug betaald worden.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@lowieze

Over 2017 kan je simpel op Toeslagen.nl een fancy inkomen invoeren miv 1-1-2017 zodat er geen recht is op een toeslag en dan wordt het per omgaande teruggevorderd. Hoeft er daarover geen rente betaald te worden

Pietanoniem
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jan 2018 20:11

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Pietanoniem »

Het is geen kwestie van 'vergeten', ik dacht oprecht dat de toeslag zorgkosten jaarlijks op basis van je belastingaangifte wordt bepaald maar dit blijken dus twee niet (goed) communicerende afdelingen te zijn.

Wel vind ik het erg vreemd dat er een definitieve toekenning wordt gedaan zonder dat de kloppende en aanwezigen gegevens over het inkomen daarbij direct worden gebruikt. Er is blijkbaar een doorlooptijd van 5 jaar nodig voordat alles bij elkaar komt?

Verder is het feit nog steeds dat de afdeling toeslagen mij totaal eenzijdig, zonder ons daarover te informeren als toeslagpartner heeft geschrapt. Ik had dit natuurlijk zelf kunnen ontdekken door op het 5e tabblad van een website te klikken maar in de basis had de Belastingdienst zelf gewoon niks foutief moeten wijzigen.

Maar goed ik ga.morgen maar met ze bellen en hopelijk kunnen ze achterhalen wat er mis is gegaan, waarna er een passende oplossing kan worden gezocht.

Bedankt voor jullie antwoorden!

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Vijfde tabblad van een website?” Onzin. Kijk eens goed bij toeslagen. Kijk eens bij een beschikking. Daar kunt u zien waar rekening mee wordt gehouden.

Er is geen doorlooptijd van vijf jaar nodig. Ergens is iets mis gegaan inzake het toeslagpartnerschap en dat blijft dooretteren.

Maar u hebt, blijkt nu, nog het nodige tegoed. Hiep hoi.

Pietanoniem
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jan 2018 20:11

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Pietanoniem »

Fijn dat jij het met je vooringenomen houding en suggestieve bijzinnetjes allemaal zo goed weet lady1234, hiep hoi

Er is inderdaad iets mis gegaan met het toeslagpartnerschap namelijk dat de Belastingdienst dit zonder ons te informeren 5 jaar geleden heeft beëindigd terwijl we via een ander loket (waarvan ik dacht dat dit het enige was) al sinds 2009 wel gewoon toeslag partners zijn. Verder staat op mijn toeslagen dat ik wel een toeslagpartner heb en bij mijn partner staat dat ze er geen heeft en daar kom ik nu pas achter. Dat dit voor jou allemaal volkomen logisch is en dit soort zaken grondig controleert, prima. Ik heb dit blijkbaar niet grondig genoeg gedaan en vraag hier daarom om ervaringen en hulp.

Ik geef vervolgens aan dat ik met ze ga bellen voor opheldering en een oplossing omdat het al blijkbaar 5 jaar mis is zonder dat ik óf de Belastingdienst dit heeft opgemerkt maar jij moet nog even een sneer geven?

Het feit dat ik noem dat we in 2014 en 2015 te weinig hebben ontvangen noem ik enkel om te laten zien dat ik niet doelbewust en onterecht zorgtoeslag in. Als dit met voorbedachte raden zou doen, dan zou ik namelijk niet twee jaar te weinig hebben ontvangen en er al lang werk van hebben gemaakt. Bovendien geven deze jaren aan dat er in die jaren wel degelijk rekening is gehouden met een bepaald inkomen wat vervolgens nergens is terug te vinden.

Kortom in ga bellen en jij vooral bedankt voor je 'hulp'‍♂️

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door harkja »

Fijn dat jij het met je vooringenomen houding en suggestieve bijzinnetjes allemaal zo goed weet lady1234, hiep hoi
Een beetje netter kan ook wel toch in 2018 die mevrouw heeft over het algemeen wel parate kennis in huis :D

Pietanoniem
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jan 2018 20:11

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Pietanoniem »

Prima maar als ik een normale vraag stel heb ik ook liever geen sarcastische antwoorden zoals: 'Misschien in het vervolg ook de bankafrekeningen wat beter bekijken , dan zou u vijf jaar bijschrijvingen van de belastingdienst niet ontgaan zijn" en het is ook niet fijn om te horen dat je "onzin" verkondigd en alles wat je zegt in flauwe bijzinnetjes in twijfel wordt getrokken. Prima dat je mijn verhaal niet gelooft maar reageer dan gewoon niet en haal ook geen stukken tekst weg.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door kweenie »

Pietanoniem schreef: Maar goed ik ga.morgen maar met ze bellen en hopelijk kunnen ze achterhalen wat er mis is gegaan, waarna er een passende oplossing kan worden gezocht.
Goed idee. Ik ben benieuwd naar de uitkomst van het gesprek. Houd je ons daarvan op de hoogte?

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar het is toch helemaal prima dat u er nu bijtijds achter komt? U kunt nu nog die jaren waarin u te weinig hebt gehad laten herstellen en de jaren waarin te veel ook.

U beweert dat er blijkbaar met een jnkomen van haar rekening is gehouden, maar u weet niet welk inkomen. Maar dat kunt u in Mij toeslagen zo nazien. Dat staat op elke beschikking in Mijntoeslagen vermeld. Dus het is echt onzin dat u dat niet kunt zien.

U of uw partner zal gewoon aan het werk moeten om de juiste bedragen te ontvangen.

Ja, er gaat overal weleens iets fout. Maar als ik vijf jaar iets krijg, waarvan ik veronderstel dat het niet klopt, trek ik eerder aan de bel.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door witte angora »

Even voor de goede orde: in de openingspost gaf de topicstarter aan liever geen slapende honden wakker te maken. Maar als we eerlijk zijn, wie zou dat wel doen als het niet nodig is? Dat als eerste.

Als tweede lees ik vooral een vraag om een advies. Wat er in het verleden wel of niet verkeerd is gegaan, het zij zo. Dat is niet meer terug te draaien. Het heeft, denk ik, in deze case weinig nut een 'schuldige' te zoeken. Het advies is gegeven om zelf contact op te nemen met de BD, en de topicstarter heeft ook aangegeven dit te gaan doen. Daarmee is de vraag, denk ik, eigenlijk wel beantwoord.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En de Ts geeft ook aan dat er jaren zijn dat hij te weinig gekregen heeft, mooi kan dat verrekend worden met de bedragen die hij teveel gehad heeft. Valt het allemaal niet zo tegen.

Pietanoniem
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jan 2018 20:11

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Pietanoniem »

Maar het is dus niet zo dat ik al 5 jaar veronderstel dat er iets niet klopt. Wij doen jaarlijks in jan/feb belastingaangifte als partners, vervolgens wordt deze aangifte in mei/ juni goedgekeurd en uiteindelijk ontvangt mijn vriendin jaarlijks in jul/aug een definitieve zorgtoeslag. Tot nu toe ging ik er vanuit
dat mijn belastingaangifte werd gebruikt om de uiteindelijke zorgtoeslag te bepalen maar dit blijkt nu dus niet het geval te zijn.

Verder stond er op haar definitieve toekenning ook steeds dat haar inkomen 0 was en dat is het ook maar nu blijkt het dat hier ons verzamelinkomen had moeten staan. Misschien had ik dit moeten weten maar ik kom er dus lekker op tijd 5 jaar later achter door een commercial van de belastingdienst. Slim nee, stom ja maar absoluut geen kwade opzet

Verder staat haar inkomen al sinds 2013 op 0, dat kan ik inderdaad op 'mijn toeslagen' zien. Het vreemde is echter dat ze in 2014 en 2015 rond de 30 euro zorgtoeslag kreeg en in 2016 en 2017 opeens ruim het driedubbele, dus de volle mep. Als ze al sinds 2013 zonder toeslagpartner staat geregistreerd en geen inkomen heeft dan zou ze in 2014 en 2015 toch ook gewoon -al dan niet terecht- de volle mep moeten hebben ontvangen?

Maar goed ik heb inmiddels gebeld en in een notendop werd ik gewezen op het feit dat ik zelf verantwoordelijk ben voor het invoeren van de juiste gegeven. Echter werd ook aangegeven het onmogelijk is dat wij als huisbezitters die jaarlijks inkomstenbelasting doen niet als wederzijdse toeslagpartners staan geregistreerd en dat dit al vijf jaar onopgemerkt is gebleven. Ze gaan nu onderzoeken waarom wij in 2013 zijn losgekoppeld als partners en op basis van die uitkomst wordt bekeken wat er moet gebeuren.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door witte angora »

Pietanoniem schreef:Echter werd ook aangegeven het onmogelijk is dat wij als huisbezitters die jaarlijks inkomstenbelasting doen niet als wederzijdse toeslagpartners staan geregistreerd en dat dit al vijf jaar onopgemerkt is gebleven. Ze gaan nu onderzoeken waarom wij in 2013 zijn losgekoppeld als partners en op basis van die uitkomst wordt bekeken wat er moet gebeuren.
Kijk eens aan. Het zou zomaar kunnen dat de fout inderdaad bij de BD ligt? Dat is nu dus een kwestie van onderzoek. Als dat het geval is valt jullie weinig te verwijten. Ik denk dat het inderdaad heel veel scheelt dat jullie nu zelf aan de bel hebben getrokken, nog voordat de BD er ooit zelf achter zou komen.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
Pietanoniem schreef:Echter werd ook aangegeven het onmogelijk is dat wij als huisbezitters die jaarlijks inkomstenbelasting doen niet als wederzijdse toeslagpartners staan geregistreerd en dat dit al vijf jaar onopgemerkt is gebleven. Ze gaan nu onderzoeken waarom wij in 2013 zijn losgekoppeld als partners en op basis van die uitkomst wordt bekeken wat er moet gebeuren.
Kijk eens aan. Het zou zomaar kunnen dat de fout inderdaad bij de BD ligt? Dat is nu dus een kwestie van onderzoek. Als dat het geval is valt jullie weinig te verwijten. Ik denk dat het inderdaad heel veel scheelt dat jullie nu zelf aan de bel hebben getrokken, nog voordat de BD er ooit zelf achter zou komen.
Het is niet zo dat, als de Belastingdienst een fout maakt, de belastingbetaler niets te verwijten valt. Zoals de BD al bij TO aangaf, blijft het je eigen verantwoordelijkheid fouten te corrigeren.

Gesloten