LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Pietanoniem
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jan 2018 20:11

4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Pietanoniem »

Hallo,

Afgelopen week ondekte ik dat mijn partner al 4 jaar onterecht zorgtoeslag krijgt. Zelf heeft zij geen inkomen maar omdat dat van mij boven een bepaalde grens uitkomt heeft zij ook geen recht op een toeslag. De schrik zit er nu goed in omdat wij bang zijn alles terug te moeten betalen maar hoe reëel is de kans hierop aangezien wij steeds definitieve toeslagen hebben ontvangen?

Online lees ik overal dat de Belastingdienst enkel terug kan komen op een definitieve toekenning als er informatie is achtergehouden of als er nieuwe informatie naar boven komt. In ons geval is hier geen sprake van. Wij hebben al 12 jaar een eigen huis en de Belastingdienst is op de hoogte van het feit dat wij toeslagpartners zijn. Bovendien doen wij jaarlijks netjes beide belastingaangifte waardoor de dienst tot op cent op de hoogte is van ons gezamenlijke inkomen. Kortom geen achtergehouden informatie, al helemaal niet de intentie om onterecht zorgtoeslag te innen en ook hebben wij per direct de toeslag voor 2018 online stopgezet.

Hopelijk heeft iemand ervaring met iets soortgelijks of weet een antwoord? Natuurlijk kan ik de Belastingdienst bellen maar wil geen 'slapende honden wakker maken'.

Bedankt!

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door mahadma »

Die slapende honden worden of vroeg of laat wel wakker, vanzelf. Ooit zijn ze uitgeslapen. Reken daar maar op en begin maar alvast te reserveren. Wanneer is niet te voorspellen.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door witte angora »

Pietanoniem schreef:Afgelopen week ondekte ik dat mijn partner al 4 jaar onterecht zorgtoeslag krijgt. Zelf heeft zij geen inkomen maar omdat dat van mij boven een bepaalde grens uitkomt heeft zij ook geen recht op een toeslag.
Maar hoe kon ze ooit die zorgtoeslag aanvragen dan? Dan moet je toch het inkomen opgeven?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Pietanoniem schreef:Wij hebben al 12 jaar een eigen huis en de Belastingdienst is op de hoogte van het feit dat wij toeslagpartners zijn. Bovendien doen wij jaarlijks netjes beide belastingaangifte waardoor de dienst tot op cent op de hoogte is van ons gezamenlijke inkomen. Kortom geen achtergehouden informatie, al helemaal niet de intentie om onterecht zorgtoeslag te innen en ook hebben wij per direct de toeslag voor 2018 online stopgezet.
Maar toch heb je onterecht zorgtoeslag voorl 4 jaar ontvangen, dus de belastingdienst zal dit toch anders beoordelen. Al 4 jaar lang heb je de informatie op de voorlopige teruggave niet gewijzigd. Ik zou niet wachten tot de slapende honden wakker worden maar morgen eens een belletje plegen. Kans is groot dat als je wacht tot hun wakker worden ze niet zo coulant zullen zijn.

Mileena
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 dec 2005 07:05

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Mileena »

De Belastingdienst mag een definitieve toekenning nog herzien als het gaat om een feit die u zelf had kunnen opmerken. De zorgtoeslag wordt berekend op basis van het inkomen dat door uw vriendin wordt opgegeven. Uw vriendin had op de definitieve toekenning kunnen zien dat de Belastingdienst is uitgegaan van een onjuist inkomen. Zij kan niet de Belastingdienst verwijten dat zij het hadden moeten zien dat zij een onjuist inkomen heeft opgegeven. Je bent zelf verantwoordelijk voor het inkomen dat je opgeeft. Het antwoord is dus: Ja, de Belastingdienst mag de definitieve toekenningen herzien en terugvorderen.

Pietanoniem
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jan 2018 20:11

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Pietanoniem »

Het klopt inderdaad dat wij nooit de voorlopige teruggave hebben gewijzigd omdat we er vanuit gingen dat deze klopte. Op haar overzicht stond namelijk 0 euro inkomen (klopt: geen baan) en op dat van mij netjes het totale bedrag uit de belastingaangifte. Achteraf gezien moest op beide het gezamenlijke inkomen staan maar dit staat op de documenten zelf niet vermeldt. Verder is er geen sprake van een "onjuist inkomen opgeven", we doen namelijk ieder jaar netjes beide onze belastingaangifte als toeslagpartners en zij zijn dus op de cent nauwkeurig op de hoogte van ons gezamenlijke inkomen.

Ik heb inmiddels even op mijntoeslagen.nl gekeken en daarop kan ik zien dat de Belastingdienst ons tot en met 2013 als toeslagpartners heeft beoordeeld. Wij hebben dit in 2009 -toen wij ons huis kochten
- opgegeven en sindsdien is onze situatie niet veranderd en hebben wij hierover nooit meer contact met de Belastingdienst gehad. De Belastingdienst heeft ons in 2013 opeens -geheel op eigen houtje- losgekoppeld als toeslagpartner en zelf (dit staat erbij) haar inkomen op 0 gezet waardoor deze situatie is ontstaan. Wij zijn hiervan nooit op de hoogte gesteld per brief of wat dan ook, anders hadden we dit natuurlijk direct weer laten aanpassen.

Kortom deze hele situatie is ontstaan door een wijziging die de Belastingdienst ZELF in het systeem heeft doorgevoerd waar ik nu pas achterkom.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door kweenie »

Je bent altijd zelf de eindverantwoordelijke voor de gegevens waarop de aanslag en de toeslagen worden gebaseerd. In nagenoeg iedere brief van de Belastingdienst staat dat je zelf ook moet controleren of de uitgangspunten die de Belastingdienst hanteert juist zijn. Dat je dat nu pas opvalt en dus nu pas die gegevens controleert is niet echt een sterk argument.

De toeslagen worden 'definitief' toegekend op basis van de gegevens zoals die bij de toeslagen waren opgegeven. Als later blijkt dat de belastingaangifte anders is dan de gegevens waarop die 'definitieve' toeslagen waren gebaseerd, dan is dat voor deze toeslagen dus wel een nieuw feit. Dat is ook zo als de aangifte gebaseerd was op de mogelijk onjuiste aanname dat jullie geen toeslagpartners zouden zijn en hierin een correctie wordt aangebracht.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door kokka »

Voor de belastingdienst maakt het niet uit wie de fout maakt, als je onterecht teveel hebt ontvangen dan moet dat terug.
waarschijnlijk komt daar ook nog eens de wettelijke rente van de afgelopen jaren bovenop.
de beste kans om zo min mogelijk te betalen is om zelf de boel recht te gaan trekken, je kan natuurlijk ook de gok wagen dat ze er nooit achter komen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door grun »

Ik kan me haast niet voorstellen dat de belastingdienst deze wijziging nooit gecommuniceerd heeft, mij sturen ze altijd wel bericht als er iets verandert in de fiscale situatie. Misschien iets per ongeluk samen met de reclame weggegooid?

Net als de anderen denk ik dat het maar het beste is schoon schip te maken en het initiatief te nemen. In het ergste geval kan de BD je een vergrijpboete opleggen als er onjuiste informatie verstrekt is, al verwacht ik niet dat het zover komt.

HADES2001
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Pietanoniem schreef:Online lees ik overal dat de Belastingdienst enkel terug kan komen op een definitieve toekenning als er informatie is achtergehouden of als er nieuwe informatie naar boven komt. In ons geval is hier geen sprake van.
vind dat stuk nogal opmerkelijk, hoezo zou er geen sprake zijn van nieuwe informatie als ze er achter komen dat ze nog van 4 jaar geld terug kunnen cashen?
Persoonlijk zou ik ze maar even opbellen want des te langer het duurt des te meer rente er bovenop komt

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door piet987654 »

Ik snap eigenlijk de vraag niet? Zorgtoeslag is iets persoonlijks. Als de ene persoon wel een inkomen heeft en de partner geen, Dan heeft de persoon zonder inkomen toch recht op toeslag, immers zijn/haar inkomen is toch NUL ??? Dus in mijn ogen is die toeslag WEL terecht. Immers haar inkomen is NUL. ?????

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door sjohie »

grun schreef:Ik kan me haast niet voorstellen dat de belastingdienst deze wijziging nooit gecommuniceerd heeft, mij sturen ze altijd wel bericht als er iets verandert in de fiscale situatie. Misschien iets per ongeluk samen met de reclame weggegooid?

Net als de anderen denk ik dat het maar het beste is schoon schip te maken en het initiatief te nemen. In het ergste geval kan de BD je een vergrijpboete opleggen als er onjuiste informatie verstrekt is, al verwacht ik niet dat het zover komt.
Ik ook niet, ik bedoel je krijgt elk jaar opnieuw een voorlopige aanslag, en een definitieve aanslag over het afgelopen jaar, waarbij het teveel betaalde aan toeslagen weer wordt verrekend. 2 momenten per jaar, inmiddels 8 keer voorgekomen na 4 jaar, waarin je iets kan checken of opvallen. Verder krijg je diverse brieven/berichten welke je aansporen om wijzigingen op tijd aan te geven, juist om dit soort dingen te voorkomen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door kweenie »

piet987654 schreef:Ik snap eigenlijk de vraag niet? Zorgtoeslag is iets persoonlijks. Als de ene persoon wel een inkomen heeft en de partner geen, Dan heeft de persoon zonder inkomen toch recht op toeslag, immers zijn/haar inkomen is toch NUL ??? Dus in mijn ogen is die toeslag WEL terecht. Immers haar inkomen is NUL. ?????
De toeslag zelf mag dan misschien iets persoonlijks zijn, het recht op toeslag is dat niet. Dat is afhankelijk van ondermeer het inkomen van je toeslagpartner (het woord zegt het al).

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar is die woning wel van samen? Waardoor u toeslagpartner bent?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door sjohie »

Lady1234 schreef:Maar is die woning wel van samen? Waardoor u toeslagpartner bent?

Wel of niet toeslagpartner zijn, heeft niet zoveel te maken met het eigendom van de woning, maar oa met het gezamenlijk aangifte doen, door te trouwen, of een geregistreerd partnerschap aan te gaan.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

sjohie schreef:
Lady1234 schreef:Maar is die woning wel van samen? Waardoor u toeslagpartner bent?

Wel of niet toeslagpartner zijn, heeft niet zoveel te maken met het eigendom van de woning, maar oa met het gezamenlijk aangifte doen, door te trouwen, of een geregistreerd partnerschap aan te gaan.
Samen eigenaar zijn van een woning en daar ook samen wonen, maakt je toeslagpartner van elkaar.

Nog even afgezien van alle gronden waardoor je toeslagpartner kunt zijn. Trouwen en dergelijke is niet per se een vereiste.

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Nijogeth »

piet987654 schreef:Ik snap eigenlijk de vraag niet? Zorgtoeslag is iets persoonlijks. Als de ene persoon wel een inkomen heeft en de partner geen, Dan heeft de persoon zonder inkomen toch recht op toeslag, immers zijn/haar inkomen is toch NUL ??? Dus in mijn ogen is die toeslag WEL terecht. Immers haar inkomen is NUL. ?????
Toeslag is helaas niet persoonlijk. Als jouw regeling er zou zijn, is het mogelijk dat een man, die 3 miljoen per jaar verdient, een vrouw heeft met zorgtoeslag, omdat zij niet werkt.

Deze toeslagen hebben te maken met gezamenlijk inkomen.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nijogeth schreef:
piet987654 schreef:Ik snap eigenlijk de vraag niet? Zorgtoeslag is iets persoonlijks. Als de ene persoon wel een inkomen heeft en de partner geen, Dan heeft de persoon zonder inkomen toch recht op toeslag, immers zijn/haar inkomen is toch NUL ??? Dus in mijn ogen is die toeslag WEL terecht. Immers haar inkomen is NUL. ?????
Toeslag is helaas niet persoonlijk. Als jouw regeling er zou zijn, is het mogelijk dat een man, die 3 miljoen per jaar verdient, een vrouw heeft met zorgtoeslag, omdat zij niet werkt.

Deze toeslagen hebben te maken met gezamenlijk inkomen.
En dat zou dus best wel kunnen. Als ze niet samen een huis hebben, uiteraard niet gehuwd of een geregistreerd partnerschap, geen samenlevingsovereenkomst, geen kind samen, of geen kind onder de 18 thuis, niet aangemeld bij andermans pensioenfonds, dan zijn ze geen toeslagpartner en krijgt zij zorgtoeslag.

Pietanoniem
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jan 2018 20:11

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Pietanoniem »

Even voor de duidelijkheid: wij zijn gewoon toeslagpartners. Wij doen gezamenlijk belastingaangifte en op de aanslagen voor de inkomstenbelasting staan wij gewoon als toeslagpartners weergeven. Dit is al sinds 2009 zo en dit is in de tussentijd nooit gewijzigd. Enkel op de website mijntoeslagen.nl staat bij mijn partner dat zij sinds 2013 geen toeslagpartner heeft terwijl bij mij wél staat dat ik een toeslagpartner heb. Ik heb dus nooit een wijziging doorgegeven omdat onze situatie sinds 2009 hetzelfde is en bovendien herinner ik ze er jaarlijks aan dat wij toeslagpartners zijn d.m.v. mijn belastingaangifte. Het lijkt me dus niet dat ik afgelopen jaren informatie heb achtergehouden

Daarnaast zag ik dat mijn partner in 2013 en 2014 maar de helft (ongeveer 60 euro) van de maximale zorgtoeslag ontving, dat terwijl ze volgens de dienst geen inkomen of toeslagpartner had en dus volgens de logica van de dienst maximaal zou moeten ontvangen. Het lijkt er dus op dat ze toch ergens met een inkomen hebben gerekend maar dit nergens hebben vermeldt.

Voor 2015 en 2016 heeft ze wel het maximale bedrag ontvangen en in die jaren is er dus weer geen rekening gehouden met een inkomen.

Kortom allemaal erg verwarrend en er zit vrees ik toch niks anders op dan met ze te bellen.

Bedankt voor jullie antwoorden!

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 4 jaar onterecht zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gewoon bellen en alles terugbetalen. Misschien in het vervolg ook de bankafrekeningen wat beter bekijken , dan zou u vijf jaar bijschrijvingen van de belastingdienst niet ontgaan zijn.

Overigens kunt u op Toeslagen zien met welk inkomen er voor haar in die jaren rekening is gehouden.

En op wiens naam stonden de toeslagen vóór 2013?

Gesloten