LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fraude bij VGZ-vergoeding Pearle-bril?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Paneelplusser
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 aug 2015 21:03

Fraude bij VGZ-vergoeding Pearle-bril?

Ongelezen bericht door Paneelplusser »

Ik vraag mij af of er gefraudeerd word bij de zorgverzekering met de brillen vergoeding.

Ik heb bij VGZ een zorgverzekering afgesloten met aanvullende brillenvergoeding, via Independer.
De verzekering is heel simpel en duidelijk.
"Brillen en lenzen: enkelvoudige of multifocale complete bril op sterkte uit het basisassortiment van onze gecontracteerde leveranciers (1 x p. 3 jr. )"
Het voordeel voor mij met deze verzekering is dat ik in 12 delen de bril betaal, in plaats van 1x een groot bedrag wat ik niet heb.
Het is wat duurder, maar makkelijker voor mij.

Helaas kreeg ik bij de Pearl te horen dat ze maar maximaal 120 euro konden vergoeden. en daarna werd ontdekt dat het maar 79 euro zou zijn.
Maar omdat ze dit niet direct zagen zou ik 41 euro van pearl krijgen, 79 euro van de zorgverzekering en de rest moest ik zelf betalen.
Ik heb een bril gekozen van 230 euro inclusief glazen. en ik kreeg 25% korting van pearl.
Totaal zou ik 52,50 betalen, maar ik heb later telefonisch afgesproken dat ik liever een 2e bril gratis heb in plaats van de 25% korting.
Hierdoor zou het stukje goede service vervallen dus de 41 euro korting zou niet tellen.
Hierdoor moest ik 151 euro betalen. (230-79)

Maar het verhaal is erg onduidelijk.
VGZ heeft het volgende geschreven op de facebook chat:
Een vergelijkingssite maakt gebruik van een aantal te selecteren opties (in dit geval €200 vergoeding voor een bril), er wordt niet aangegeven dat dat de daadwerkelijke vergoeding is.
Maar nadat ik mijn klacht via de website maakte en ik werd terug gebeld, werd er aangegeven dat het gewoon om 200 euro vergoeding gaat.
Dus daar klopt iets niet.

Ik heb via de telefoon 3 opties gekregen.
1, De zorgverzekering vergoedt 1 complete bril, maar omdat ik een 2e bril gratis heb is dat 230/2 = 115 euro, dus dan krijg ik 36 euro terug.
Dit vind ik niet eerlijk, de 2e bril gratis is een actie van Pearl, en die heb ik gratis wat niet zo is volgens de zorgverzekering.
2. Ik ga zelf langs bij Pearl om te zorgen dat ze mij de complete vergoeding betalen, wat dan nog 121 euro zou zijn.
3. De aanvullende verzekering wordt met terug werkende kracht stop gezet, hierdoor zal ik wel nog een extra nota van pearl krijgen om de 79 euro te betalen die de zorgverzekering van hen terug vraagt.

Telefonisch werd mij verteld dat pearl niet eerlijk is geweest, ze konden gewoon 200 euro declareren.
Maar ze zouden dan 120 noemen, en daarna 79 euro. Maar 41 korting ''geven'' om je blij te maken.
Hierdoor zouden ze dus 80 euro niet hoeven te betalen, maar dat krijgen ze dan wel van de zorgverzekering.

Dus volgens VGZ zou Pearl frauderen?
Maar bij het VGZ klopt het ook niet helemaal.

Ik ben erg benieuwd of andere ook zulke vreemde zaken hebben gehad.
En vooral of hier inderdaad wordt gefraudeerd, of dat het gewoon een rommeltje is bij VGZ en het contract van VGZ met Pearl onduidelijk is.
Maar ik vraag me ook af, is VGZ wel eerlijk met hun eerste optie?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Fraude bij VGZ-vergoeding Pearle-bril?

Ongelezen bericht door newmikey »

Probeer u eens bij de feiten te houden en uw vraag want zo kan ik er geen touw aan vast knopen. Gratis bestaat uiteraard helemaal niet.

Paneelplusser
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 aug 2015 21:03

Re: Fraude bij VGZ-vergoeding Pearle-bril?

Ongelezen bericht door Paneelplusser »

Wat begrijpt u niet?

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Fraude bij VGZ-vergoeding Pearle-bril?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ongeveer vanaf de 1e tot de laatste zin.
Geen touw aan vast te knopen.

Paneelplusser
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 aug 2015 21:03

Re: Fraude bij VGZ-vergoeding Pearle-bril?

Ongelezen bericht door Paneelplusser »

Nou lekker aardig hoor. ik vraag mij toch echt af wat er niet duidelijk is.

juliomariner
Berichten: 4780
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Fraude bij VGZ-vergoeding Pearle-bril?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Nou ik snap ook anders niets van uw gegoogel met de de bedragen

Paneelplusser
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 aug 2015 21:03

Re: Fraude bij VGZ-vergoeding Pearle-bril?

Ongelezen bericht door Paneelplusser »

Ik heb een verzekering waarbij ik 200 euro vergoed krijg voor ik een bril.
Bij pearl geweest die zeiden eerst 120 daarna 79.
De verzekering zei dat ze geen 200 euro vergoeden.
Daarna aan de telefoon zieden ze dat er wel 200 euro vergoedt werd en pearl niet eerlijk is.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Fraude bij VGZ-vergoeding Pearle-bril?

Ongelezen bericht door grun »

tigertjheu schreef:Daarna aan de telefoon zieden ze dat er wel 200 euro vergoedt werd en pearl niet eerlijk is.
Misschien krijg je wel 200 euro vergoed als je de bril bij een andere opticien bestelt?

Paneelplusser
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 aug 2015 21:03

Re: Fraude bij VGZ-vergoeding Pearle-bril?

Ongelezen bericht door Paneelplusser »

Ik heb mijn brillen al betaald, en nu besloten de aanvullende verzekering stop te zetten nadat ze zelf toegaven het niet goed voor elkaar te hebben, en niet met een juiste oplossing kwamen.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Fraude bij VGZ-vergoeding Pearle-bril?

Ongelezen bericht door newmikey »

tigertjheu schreef:Ik heb een verzekering waarbij ik 200 euro vergoed krijg voor ik een bril.
Bij pearl geweest die zeiden eerst 120 daarna 79.
De verzekering zei dat ze geen 200 euro vergoeden.
Daarna aan de telefoon zieden ze dat er wel 200 euro vergoedt werd en pearl niet eerlijk is.
Er staat nergens bij VGZ dat ze €200 vergoeden. Er is een héél reglement met spelregels waaruit u kunt opmaken wat en hoe er vergoed wordt:

Ga naar Pearle, Eye Wish, Hans Anders, Specsavers of eyes+more
Bij deze winkels kunt u - uit een deel van het assortiment - een volledige bril kiezen. Uw opticien stuurt de rekening naar ons. Maar alleen voor dat deel dat wij vergoeden. Gaat u liever naar een andere opticien? Dan krijgt u niet een volledige bril, maar een budget (zie stap 2).

Wat valt onder een volledige bril?
Dat is een enkelvoudige of multifocale bril. Afhankelijk van uw behoefte. De glazen zijn ontspiegeld en hebben een anti-kraslaag. U kunt kiezen uit een breed assortiment dat per opticien en aanvullende verzekering kan verschillen.

Let op: Pearle, Eye Wish, Hans Anders, Specsavers en eyes+more hebben met ons afspraken gemaakt. Wilt u bijvoorbeeld extra dunne glazen, dan moet u dit misschien zelf betalen. Kijk voor de exacte mogelijkheden per opticien in het Reglement gezichtshulpmiddelen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Fraude bij VGZ-vergoeding Pearle-bril?

Ongelezen bericht door Brahms »

tigertjheu schreef:....en nu besloten de aanvullende verzekering stop te zetten.....
Eind 2018 neem ik dan aan ?

Paneelplusser
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 aug 2015 21:03

Re: Fraude bij VGZ-vergoeding Pearle-bril?

Ongelezen bericht door Paneelplusser »

newmikey schreef:*
Ik heb bij independer aangevinkt: Brillen en lenzen, 200 euro vergoeding voor bril of lenzen.
Er staat geen tot 200 euro vergoeding. Nee 200 euro dat is het bedrag.
De afbeelding is wat te groot dus heb ik de afbeelding geupload naar aan andere website: https://prnt.sc/ietu67

Bij de uitgebreide dekking staat nu bij contactlenzen als aanvullen 100%, max 80 euro per 3 jaar.
https://prnt.sc/ietv7o
Dit stond er ook nog niet.
Bij de prullen staat een enkelvoudige of multoficale complete bril.
Mijn bril is een complete bril uit het basisassortiment.

Brahms schreef:*
Nee, ik ben in mijn gelijk gesteld dat het niet duidelijk is vermeld, en de aanvullende verzekering wordt met terugwerkende kracht gestopt.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Fraude bij VGZ-vergoeding Pearle-bril?

Ongelezen bericht door newmikey »

tigertjheu schreef:
newmikey schreef:*
Ik heb bij independer aangevinkt: Brillen en lenzen, 200 euro vergoeding voor bril of lenzen.
Er staat geen tot 200 euro vergoeding. Nee 200 euro dat is het bedrag.
Maar Independer is toch geen verzekeringsmaatschappij? Ze geven een vergelijking en indicatie van vergoedingen en handelen als tussenpersoon bij het afsluiten van een verzekering. U checkt toch voor het afsluiten wat de verzekeraar zèlf zegt en controleert de polis?

Independer zegt er op de site het volgende over: "Independer doet haar uiterste best om ervoor te zorgen dat de informatie op de site (inclusief alle productinformatie die er te vinden is, de beoordelingen en uitkomsten van vergelijkingen) geen fouten bevat. Helaas kunnen we dit niet garanderen. Beslissingen die bezoekers nemen op basis van informatie op de site zijn geheel voor eigen rekening en risico."

Paneelplusser
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 aug 2015 21:03

Re: Fraude bij VGZ-vergoeding Pearle-bril?

Ongelezen bericht door Paneelplusser »

newmikey schreef:*
En daar staat dus ook "Brillen en lenzen: enkelvoudige of multifocale complete bril op sterkte uit het basisassortiment van onze gecontracteerde leveranciers (1 x p. 3 jr. )"
Geen bedrag, enkel wordt er bij independer 200 euro aangevinkt.
Dit is niet transparant, en daarom heeft de verzekering mij daarin gelijk gegeven en zijn ze zelf nu ook in contact met independer.

Maar Pearl die kan dus tot 200 euro vergoeden, zegt tot 120 te vergoeden en daarna maar 79.
Dan geven ze 41 euro cadeau omdat ze eerst 120 zeiden, en de verzekering zegt dat ze 200 euro kunnen declareren.
Waar gaat die 80 euro dan heen?

Nijogeth
Berichten: 9911
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Fraude bij VGZ-vergoeding Pearle-bril?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat houdt dus in dat die 80 niet onder die bril vallen. Zoals al gezegd door uzelf klopt die 200 euro niet. Mogelijk is dat hetgeen dat bij een bepaalde gekozen bril wel vergoed kan worden, maar schijnbaar niet bij uw bril.

Paneelplusser
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 aug 2015 21:03

Re: Fraude bij VGZ-vergoeding Pearle-bril?

Ongelezen bericht door Paneelplusser »

Nijogeth schreef:*
Maar volgens de zorgverzekering zouden ze gewoon 200 euro kunnen declareren.

mh73

Re: Fraude bij VGZ-vergoeding Pearle-bril?

Ongelezen bericht door mh73 »

tigertjheu schreef:Maar Pearl die kan dus tot 200 euro vergoeden, zegt tot 120 te vergoeden en daarna maar 79.
Dan geven ze 41 euro cadeau omdat ze eerst 120 zeiden, en de verzekering zegt dat ze 200 euro kunnen declareren.
Waar gaat die 80 euro dan heen?
Pearl vergoedt niets hoor. Die dient alleen de rekening in bij de verzekeraar.

Paneelplusser
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 aug 2015 21:03

Re: Fraude bij VGZ-vergoeding Pearle-bril?

Ongelezen bericht door Paneelplusser »

Pearl declareert.
Die kan 200 euro declareren volgens de verzekeraar, en het is volgens de verzekeraar zelf een slim trucje om te zeggen dat ze maar 120 uuh nee 79 kunnen declareren.
Ze zeggen eerst 120 en daarna 79, maar geven jou dan de korting van 41 euro terwijl ze die kunnen declareren plus die 80 euro, maar ik betaal die 80 euro en de zorgverzekering betaalt dat dan ook uit.
Dat klopt toch niet?

Gesloten