LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] apotheek rekent 80 euro voor telefoon over medicijngebruik

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Berghom
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 apr 2018 21:39

apotheek rekent 80 euro voor telefoon over medicijngebruik

Ongelezen bericht door Berghom »

Mijn moeder werd 2 maanden geleden gebeld door apotheek die even informeerde over het bekende medicijngebruik van mijn moeder.
Het betreft medicatie die de cardioloog en huisarts hebben voorgeschreven en die ze al jarenlang gebruikt en waarvan de apotheek op de hoogte is.
Of ze het nog steeds gebruikt. Ja, antwoordde mijn moeder. Logisch, het wordt ook steeds besteld door huisarts en geleverd door apotheek.
Wat mijn moeder niet wist is dat ze een maand later 80 euro voor dit onnodige en nietszeggende gesprek moest betalen.
De medicatie is uiteraard ook ongewijzigd voortgezet. Ik heb mijn moeder nu ook verteld dat als de apotheek nu gaat bellen met vragen over de medicatie van mijn vader ze gewoon moet ophangen. Anders moet ze weer 80 euro betalen. Dit land is echt dood en doodziek.
De medische zorg is ver beneden peil en dit soort acties zijn onnodig en krankzinnig. De apothekers willen kennelijk nog veel meer geld binnenharken.

heerschap
Berichten: 94
Lid geworden op: 14 nov 2018 16:47
Beste antwoord
Gekozen door Berghom

Re: apotheek rekent 80 euro voor telefoon over medicijngebruik

door heerschap » 18 nov 2018 22:34

De apotheek steekt EUR 80,- in haar zak voor een ongevraagd telefoontje van ongeveer een minuut, terwijl er geen noodzaak was omdat de data waar naar gevraagd werd reeds voorhanden was. Ik vind de verontwaardiging van TS meer dan terecht, eigenlijk.
Het argument dat de moeder van TS niet direct voor de kosten hoeft op te draaien maakt dat niet anders. Deze "zorgkosten" worden immers verconditioneerd in het premiebedrag van een ieder.
Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: apotheek rekent 80 euro voor telefoon over medicijngebruik

Ongelezen bericht door Moneyman »

Berghom schreef:Mijn moeder werd 2 maanden geleden gebeld door apotheek die even informeerde over het bekende medicijngebruik van mijn moeder.
Het betreft medicatie die de cardioloog en huisarts hebben voorgeschreven en die ze al jarenlang gebruikt en waarvan de apotheek op de hoogte is.
Of ze het nog steeds gebruikt. Ja, antwoordde mijn moeder. Logisch, het wordt ook steeds besteld door huisarts en geleverd door apotheek.
Wat mijn moeder niet wist is dat ze een maand later 80 euro voor dit onnodige en nietszeggende gesprek moest betalen.
De medicatie is uiteraard ook ongewijzigd voortgezet. Ik heb mijn moeder nu ook verteld dat als de apotheek nu gaat bellen met vragen over de medicatie van mijn vader ze gewoon moet ophangen. Anders moet ze weer 80 euro betalen. Dit land is echt dood en doodziek.
De medische zorg is ver beneden peil en dit soort acties zijn onnodig en krankzinnig. De apothekers willen kennelijk nog veel meer geld binnenharken.
En het is klaarblijkelijk niet in je opgekomen om die apotheker eens te bellen en om een toelichting te vragen, voordat je conclusies als “onnodig, krankzinnig, dood- en doodziek” trekt....?

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: apotheek rekent 80 euro voor telefoon over medicijngebruik

Ongelezen bericht door arvandongen »

.... bovendien kan het geld teruggevraagd worden, indien de apotheek niet met een sluitend verhaal reageert.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: apotheek rekent 80 euro voor telefoon over medicijngebruik

Ongelezen bericht door scontra »

Berghom schreef:Mijn moeder werd 2 maanden geleden gebeld door apotheek die even informeerde over het bekende medicijngebruik van mijn moeder.
Het betreft medicatie die de cardioloog en huisarts hebben voorgeschreven en die ze al jarenlang gebruikt en waarvan de apotheek op de hoogte is.
Of ze het nog steeds gebruikt. Ja, antwoordde mijn moeder. Logisch, het wordt ook steeds besteld door huisarts en geleverd door apotheek.
Wat mijn moeder niet wist is dat ze een maand later 80 euro voor dit onnodige en nietszeggende gesprek moest betalen.
De medicatie is uiteraard ook ongewijzigd voortgezet. Ik heb mijn moeder nu ook verteld dat als de apotheek nu gaat bellen met vragen over de medicatie van mijn vader ze gewoon moet ophangen. Anders moet ze weer 80 euro betalen. Dit land is echt dood en doodziek.
De medische zorg is ver beneden peil en dit soort acties zijn onnodig en krankzinnig. De apothekers willen kennelijk nog veel meer geld binnenharken.
Van mensen die zich, zonder eerst bij de betrokkene te informeren , dergelijke topic's plaatsen zou je als land ook wel "dood en dood ziek" worden.
De zorg is ver beneden peil !! Uw moeder vaart er blijkbaar (gelukkig voor haar), wel bij met de haar correct voorgeschreven medicatie.
Ga eerst eens informeren bij de Apotheker over het hoe en waarom van deze rekening, voor hier op een onoverdachte wijze uw gal te spuwen.
Ohh, en het zou fijn zijn het antwoord van de Apotheker hier te delen, maar zo sportief zult u wel niet zijn. :oops:

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: apotheek rekent 80 euro voor telefoon over medicijngebruik

Ongelezen bericht door yan »

Dat er kosten worden gerekend voor een telefonisch consult is normaal, echter dan wel als je dit consult ZELF aanvraagt. Dat is nu niet gebeurd.
Anders ga ik ook eens wat mensen bellen, vragen hoe het gaat en vervolgens een rekening sturen.
Uw moeder heeft geen opdracht gegeven voor dit gesprek, dus zij hoeft hiervoor ook niet te betalen.

Andere optie, bel de apotheker op, vraag of ie nog helemaal lekker is, en zeg vervolgens bedankt!, voor dit gesprek zal ik u de rekening a €80,- toesturen. we verrekenen dit met uw rekening.

HansieZant

Re: apotheek rekent 80 euro voor telefoon over medicijngebruik

Ongelezen bericht door HansieZant »

scontra schreef: Ga eerst eens informeren bij de Apotheker over het hoe en waarom van deze rekening, voor hier op een onoverdachte wijze uw gal te spuwen.
Ohh, en het zou fijn zijn het antwoord van de Apotheker hier te delen, maar zo sportief zult u wel niet zijn. :oops:
Wauw... Ik moet denk ik nog even wennen aan de mores hier.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: apotheek rekent 80 euro voor telefoon over medicijngebruik

Ongelezen bericht door scontra »

HansieZant schreef:
scontra schreef: Ga eerst eens informeren bij de Apotheker over het hoe en waarom van deze rekening, voor hier op een onoverdachte wijze uw gal te spuwen.
Ohh, en het zou fijn zijn het antwoord van de Apotheker hier te delen, maar zo sportief zult u wel niet zijn. :oops:
Wauw... Ik moet denk ik nog even wennen aan de mores hier.
@HansieZant,

Soms komt een reactie hier gegeven niet even meegaand en/of inlevend over.
De topicstarter trekt van leer met allerlei ongepaste teksten, verwijten en beschuldigingen, zonder zich ook maar enige moeite te hebben getroost om de reden van deze rekening te achterhalen.
Vandaar, in dit geval mijn verwijzing, naar de betreffende Apotheker om de benodigde info te krijgen en het antwoord hier te willen delen.
Maar heel vaak heeft een topic starter niet eens het fatsoen om op de gegeven antwoorden te reageren, vandaar mijn laatste alinea.

Vr.gr. scontra

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: apotheek rekent 80 euro voor telefoon over medicijngebruik

Ongelezen bericht door Dirkie »

Berghom schreef:Mijn moeder werd 2 maanden geleden gebeld door apotheek die even informeerde over het bekende medicijngebruik van mijn moeder.
Het betreft medicatie die de cardioloog en huisarts hebben voorgeschreven en die ze al jarenlang gebruikt en waarvan de apotheek op de hoogte is.
Of ze het nog steeds gebruikt. Ja, antwoordde mijn moeder. Logisch, het wordt ook steeds besteld door huisarts en geleverd door apotheek.
Wat mijn moeder niet wist is dat ze een maand later 80 euro voor dit onnodige en nietszeggende gesprek moest betalen.
De medicatie is uiteraard ook ongewijzigd voortgezet. Ik heb mijn moeder nu ook verteld dat als de apotheek nu gaat bellen met vragen over de medicatie van mijn vader ze gewoon moet ophangen. Anders moet ze weer 80 euro betalen. Dit land is echt dood en doodziek.
De medische zorg is ver beneden peil en dit soort acties zijn onnodig en krankzinnig. De apothekers willen kennelijk nog veel meer geld binnenharken.
Simpele vraag: wat was het antwoord van de apotheek toen U deze confronteerde met de rekening voor een telefonisch consult op het initiatief van de apotheker? Of heeft U dat nog niet gevraagd?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: apotheek rekent 80 euro voor telefoon over medicijngebruik

Ongelezen bericht door vroem »

https://www.patientenfederatie.nl/thema ... oordeling/ ik denk dat het een medicatiebeoordeling betrof. Lijkt mij naast juist wel zeer zinvol ook iets wat gewoon noodzakelijk is , juist bij voortschrijden leeftijd. Dan kan het namelijk wellicht nodig zijn doseringen aan te passen, ook/juist bij langdurig gebruik. Wanneer een apotheek dat niet doet valt dat onder verwijtbaar handelen. Ik ben benieuwd wanneer het niet gedaan was, maar er problemen zouden zijn door medicijn gebruik, is ook de apotheek schuld...
Dat moeder van TS het blijkbaar niet interessant vond, of het besef niet had wat het was, doet niets af aan het feit dat de apotheek zeer waarschijnlijk gewoon juist gehandeld heeft. En ja daar hangt een prijskaartje aan.
zoals aan alles in deze wereld.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: apotheek rekent 80 euro voor telefoon over medicijngebruik

Ongelezen bericht door renewouters »

Misschien maar een systeem invoeren als in de VS waar je gewoon via internet je medicijnen kunt bestellen zonder bemoeienis van een apotheek. Het feit dat mensen daar bij bosje dood neervallen door verkeerd medicijngebruik nemen we dan maar op de koop toe. We hebben dan in ieder geval de apothekers teruggepakt... [/sarcasm off]

stofzuigertje

Re: apotheek rekent 80 euro voor telefoon over medicijngebruik

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Telkens als de huisarts weer een pakje voor 3 maanden voor mijn schoonmoeder klaar zet moet hij beoordelen of het nog hetzelfde moet zijn.
De Apotheker mag ook de huisarts vragen en bellen heeft weinig nut.
Ze zijn gebruiker en bij afhalen vragen hoe het gaat mag wel, dat is gratis....

Ik heb nergens een tarief van €80,- gevonden, tenzij je een heel pakket zoals ik elk kwartaal haalde gaat aanpassen voor eerste keer uitgifte van alles.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: apotheek rekent 80 euro voor telefoon over medicijngebruik

Ongelezen bericht door chrisd1 »

vroem schreef:https://www.patientenfederatie.nl/thema ... oordeling/ ik denk dat het een medicatiebeoordeling betrof.
Ikzelf gebruik al jaren medicatie, die, zoals afgesproken, 2x per jaar in persoon wordt besproken door de huisarts o.m. adh van enkele laboratorium tests, die ik tevoren moet laten doen; inkl één keer per jaar een check op de motoriek; waarbij ik dan, neem ik aan, zeg maar, meteen visueel geïnspecteerd wordt; kosten in dec jl.: E 18,47.
Ga er van uit dat de moeder van de TS ook op die manier wordt gemonitored.

De verontwaardiging van TS over de telefonische overval op zijn moeder door iemand, die haar waarschijnlijk nog niet eens kent en haar daarbij niet ziet, vind ik volstrekt terecht.

Speelt de zorgverzekeraar hierin geen rol??

Berghom
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 apr 2018 21:39

Re: apotheek rekent 80 euro voor telefoon over medicijngebruik

Ongelezen bericht door Berghom »

Bedankt voor de vele en soms belachelijk domme reacties. Uiteraard heb ik al een klacht ingediend bij de zorgverzekeraar. Het is namelijk absurd. Mijn moeder is na jarenlange verwaarlozing door huisarts via 112 bellen door mij in ziekenhuis terechtgekomen en toen eindelijk cardioloog. Dat is uiteindelijk goed gekomen en al jarenlang via door cardioloog voorgeschreven medicatie onder controle. Huisarts speelt geen enkele rol. Inmiddels jaarlijkse controle cardioloog. Ik wilde met dit verhaal andere mensen waarschuwen. Het blijft namelijk absurd dat je onnodig 80 euro betaalt terwijl je daar geen toestemming voor geeft en ook geen enkel idee hebt dat je dat moet betalen als de apotheek je belt met de vraag of je deze medicijnen nog gebruikt. De apotheek weet dat je het gebruikt aangezien het regelmatig wordt besteld en door hen geleverd. Het is dus alleen lucratief voor apotheker en die is de enige die hier wijzer (rijker) van wordt.

stofzuigertje

Re: apotheek rekent 80 euro voor telefoon over medicijngebruik

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Meestal gebruiken mensen die jaarlijks bij Cardioloog komen wat niet gratis is en nog de medicijnen veel meer dan €385,- per jaar dus maakt deze €80 weinig meer uit...

Wel vermoed ik dat de ontbrekende huisarts wel eens de oorzaak kan zijn van dit telefoontje.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: apotheek rekent 80 euro voor telefoon over medicijngebruik

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Berghom schreef:Uiteraard heb ik al een klacht ingediend bij de zorgverzekeraar.
??; die had nota al ten laste van eigen risico van moeder betaald of zo??

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: apotheek rekent 80 euro voor telefoon over medicijngebruik

Ongelezen bericht door Erthanax »

Berghom schreef: Uiteraard heb ik al een klacht ingediend bij de zorgverzekeraar.
Heeft u ook al de apotheker om een toelichting gevraagd?

Berghom
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 apr 2018 21:39

Re: apotheek rekent 80 euro voor telefoon over medicijngebruik

Ongelezen bericht door Berghom »

De reactie van maakt niet uit want medicijnen kosten meer dan eigen risico 385 euro word ik echt niet goed van.
De zorgkosten nemen alleen maar toe als elke imbeciel maar 80 euro in rekening kan brengen voor niets.
de apotheek heeft in dit geval werkelijk niets betekend alleen een onzinnig telefoontje voor niets maar wel 80 euro berekenen en binnenharken. De zorgkosten gaan hierdoor alleen verder omhoog. dit slaat nergens op en moet gewoon stoppen. Dus net als er iemand belt en zegt van microsoft te zijn moet je als consument nu ook gelijk ophangen als apotheker ongevraagd belt.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: apotheek rekent 80 euro voor telefoon over medicijngebruik

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Berghom schreef:Dus net als er iemand belt en zegt van microsoft te zijn moet je als consument nu ook gelijk ophangen als apotheker ongevraagd belt.
Wat let laatstgenoemde alsnog die E 80 te berekenen??

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: apotheek rekent 80 euro voor telefoon over medicijngebruik

Ongelezen bericht door Erthanax »

Maar wat was nu de uitleg van de apotheker?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: apotheek rekent 80 euro voor telefoon over medicijngebruik

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Goed u hebt dus geklaagd bij de zorgverzekeraar, maar die heeft niet gebeld. Wat zei de apotheker toe u navraag deed.

U kunt hier nu wel stampij maken over de zorgkosten, maar je trekt als eerste de zorgverlener aan zijn jasje als je iets geks ziet.

Gesloten