LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen machtiging bij Zilveren Kruis: ongelijke behandeling!

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Hannelore Klaasen
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mei 2018 13:45

Geen machtiging bij Zilveren Kruis: ongelijke behandeling!

Ongelezen bericht door Hannelore Klaasen »

Ik krijg geen machtiging om de gegevens van mijn man en kinderen te kunnen bekijken bij mijn Zilveren Kruis Zorgverzekering. Mijn man kan wel mijn gegevens en die van de kinderen bekijken en wijzigen. Ik vind dit ONGELIJKE BEHANDELING EN DISCRIMINATIE. Zilveren Kruis schuift het af op de overheid. Ik ben van mening dat Zilveren Kruis dit voor mij moet regelen. Ik voel me achtergesteld en gedupeerd!

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Geen machtiging bij Zilveren Kruis: ongelijke behandeling!

Ongelezen bericht door mahadma »

Hannelore Klaasen schreef:Ik krijg geen machtiging om de gegevens van mijn man en kinderen te kunnen bekijken bij mijn Zilveren Kruis Zorgverzekering. Mijn man kan wel mijn gegevens en die van de kinderen bekijken en wijzigen. Ik vind dit ONGELIJKE BEHANDELING EN DISCRIMINATIE. Zilveren Kruis schuift het af op de overheid. Ik ben van mening dat Zilveren Kruis dit voor mij moet regelen. Ik voel me achtergesteld en gedupeerd!
Gelukkig, het woord dis******* wordt weer een oneigenlijk gebruikt.

Ik ga er zomaar vanuit dat uw man op zijn naam het hele gezin verzekerd heeft, dus kan hij alles regelen en inzien. U bent geen polishouder dus ook geen inzage(recht). Maar ik ik neem ook zomaar aan dat uw man de passwoorden wel aan u als echtgenote wel wil vertellen, dan is het ook ogelost en wordt u niet gediscrimineerd. U kunt natuurlijk ook een polis op eigen naam nemen in 2019, dan kan uw man niet in uw polis kijken enzo, maar dan voelt hij dat natuurlijk weer als discriminatie .........

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Geen machtiging bij Zilveren Kruis: ongelijke behandeling!

Ongelezen bericht door tttlocke »

Hannelore Klaasen schreef:Ik krijg geen machtiging om de gegevens van mijn man en kinderen te kunnen bekijken bij mijn Zilveren Kruis Zorgverzekering. Mijn man kan wel mijn gegevens en die van de kinderen bekijken en wijzigen. Ik vind dit ONGELIJKE BEHANDELING EN DISCRIMINATIE. Zilveren Kruis schuift het af op de overheid. Ik ben van mening dat Zilveren Kruis dit voor mij moet regelen. Ik voel me achtergesteld en gedupeerd!
Ik krijg die machtiging ook niet, om de gegevens van uw man en kinderen te bekijken.
Wordt ik nu ook gediscrimineerd?
Moet ik mij nu achtergesteld voelen?
Ben ik ook slachtoffer?

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen machtiging bij Zilveren Kruis: ongelijke behandeling!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De polis zal op naam van uw man staan, waarbij u en de kinderen medeverzekerden zijn. Hij kan dus alle polisgegevens zien en eventueel wijzigingen aan brengen, maar hij kan niet uw zorgverbruik zien, net zo min van de kinderen als die boven een bepaalde leeftijd zijn.

U kunt ook de polisgegevens zien als u inlogt, maar alleen uw eigen zorgverbruik en niet dat van uw man en kinderen.

Heeft niets met discriminatie te maken. Neem per januari een hele eigen polis, niet dat er dan veel verandert, maar dan kan hij ook uw polisgegevens niet meer zien.

Echt nuttig.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Geen machtiging bij Zilveren Kruis: ongelijke behandeling!

Ongelezen bericht door vroem »

eerlijk gezegd vind ik het wel gek dat het niet zeg maar kruislings geregeld is. Dat vader wellicht polis heeft afgesloten betekent niet dat de andere ouder geen recht zou mogen hebben in ieder geval de zaken van de kinderen in te zien en te regelen, moeder heeft net zo veel rechten mbt de kinderen als vader (behalve in geval van scheiding en regeling voogdij uiteraard) . Andersom vind ik het ook gek dat vader wel medische zaken echtgenote in kan zien. Ik vraag mij ook af of , in het licht van de AVG, de nieuwe wet op de privacy, dit wel klopt.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Geen machtiging bij Zilveren Kruis: ongelijke behandeling!

Ongelezen bericht door angel1978 »

vroem schreef:eerlijk gezegd vind ik het wel gek dat het niet zeg maar kruislings geregeld is. Dat vader wellicht polis heeft afgesloten betekent niet dat de andere ouder geen recht zou mogen hebben in ieder geval de zaken van de kinderen in te zien en te regelen, moeder heeft net zo veel rechten mbt de kinderen als vader (behalve in geval van scheiding en regeling voogdij uiteraard) . Andersom vind ik het ook gek dat vader wel medische zaken echtgenote in kan zien. Ik vraag mij ook af of , in het licht van de AVG, de nieuwe wet op de privacy, dit wel klopt.
Wie is de eigenaar van de polis ( en dus van de gegevens ingevoerd )? Die mag alles zien.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen machtiging bij Zilveren Kruis: ongelijke behandeling!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vader kan niet zomaar de zorgkosten van moeder inzien. En ook niet van oudere kinderen.

Lees hier, beetje naar beneden scrollen.

https://forum.zilverenkruis.nl/t5/Zilve ... /td-p/1164
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 23 mei 2018 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9681
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geen machtiging bij Zilveren Kruis: ongelijke behandeling!

Ongelezen bericht door Erthanax »

vroem schreef:ik het ook gek dat vader wel medische zaken echtgenote in kan zien. Ik vraag mij ook af of , in het licht van de AVG, de nieuwe wet op de privacy, dit wel klopt.
In de OP is sprake van "gegevens inzien en wijzigen". Ik kan me voorstellen dat het noodzakelijk is voor de polishouder om te controleren of de juiste de verzekerden op de polis staan. Maar kan de polishouder ook de medische zorggegevens van de anderen zien? Ik dacht dat dat niet zo was.

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Geen machtiging bij Zilveren Kruis: ongelijke behandeling!

Ongelezen bericht door Lowieze »

angel1978 schreef:
vroem schreef:eerlijk gezegd vind ik het wel gek dat het niet zeg maar kruislings geregeld is. Dat vader wellicht polis heeft afgesloten betekent niet dat de andere ouder geen recht zou mogen hebben in ieder geval de zaken van de kinderen in te zien en te regelen, moeder heeft net zo veel rechten mbt de kinderen als vader (behalve in geval van scheiding en regeling voogdij uiteraard) . Andersom vind ik het ook gek dat vader wel medische zaken echtgenote in kan zien. Ik vraag mij ook af of , in het licht van de AVG, de nieuwe wet op de privacy, dit wel klopt.
Wie is de eigenaar van de polis ( en dus van de gegevens ingevoerd )? Die mag alles zien.
Niet alles hoor, bij je kinderen maar tot hun 12e. Daarna kan een kind alleen zelf via zijn eigen DiGiD zijn zorgkosten bekijken.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Geen machtiging bij Zilveren Kruis: ongelijke behandeling!

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik ben van mening dat Zilveren Kruis dit voor mij moet regelen. Ik voel me achtergesteld en gedupeerd!
Uw man kan dat voor u regelen door een machtiging aan te vragen. Mijn ouders hebben dat (beiden) ook voor mij gedaan.
Mijn vader (polishouder) kan overigens (ook) niet alles zien van mijn moeder, dan moet ze zelf inloggen.
Overigens, qua "discriminatie, ongelijke behandeling", ik ken ook huwelijken waar de partners blij zijn dat ze elkaars SOA behandelingen niet kunnen zien en dat graag zo houden. Dus er is over nagedacht.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Geen machtiging bij Zilveren Kruis: ongelijke behandeling!

Ongelezen bericht door sylvesterb »

vroem schreef:eerlijk gezegd vind ik het wel gek dat het niet zeg maar kruislings geregeld is. Dat vader wellicht polis heeft afgesloten betekent niet dat de andere ouder geen recht zou mogen hebben in ieder geval de zaken van de kinderen in te zien en te regelen, moeder heeft net zo veel rechten mbt de kinderen als vader (behalve in geval van scheiding en regeling voogdij uiteraard) . Andersom vind ik het ook gek dat vader wel medische zaken echtgenote in kan zien. Ik vraag mij ook af of , in het licht van de AVG, de nieuwe wet op de privacy, dit wel klopt.
Degene die betaald heeft toegang tot de polis. Als de partner ook toegang heeft zou deze wijzigingen kunnen doorvoeren zonder dat de polishouder daarmee akkoord is.

TS vermeld nergens waarom ze de machtiging niet krijgt, maar toch noemt ze het een "ONGELIJKE BEHANDELING EN DISCRIMINATIE" een ongelijke behandeling (of discriminatie) zou het zijn als andere in dezelfde omstandigheden het wel kunnen, maar hiervan is geen sprake zover we kunnen lezen.

En vroem als je ook de reacties had gelezen had je kunnen inzien dat de man niet de medische zaken kan inzien van zijn partner of kinderen boven een bepaalde leeftijd. Dit staat trouwens los van de nieuwe AVG regeling, dit was altijd al zo geregeld, er bestaat iets al medische beroepsgeheim.

De nieuwe AVG gaat vooral over inzage en wat je als bedrijf bewaard en onder welke voorwaarden. Bedrijven mogen niet meer zomaar jouw gegevens opslaan. De wetgeving is echter heel erg nieuw en veel regels zijn nog erg onduidelijk, de komende jaren zullen hier wel rechtszaken over komen die de regels wat duidelijker maken.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen machtiging bij Zilveren Kruis: ongelijke behandeling!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De partner heeft ook toegang tot de polis, dat wil zeggen die polis kan ingezien worden, maar er kunnen geen wijzigingen in aangebracht worden.

Maar bij het ZK moet je met digid en een sms inloggen. Ik denk dat er dan ook maar één telefoonnummer opgegeven kan worden.

atesli
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 jan 2010 23:36

Re: Geen machtiging bij Zilveren Kruis: ongelijke behandeling!

Ongelezen bericht door atesli »

Mensen worden echt steeds dommer!
Waar is de discriminatie en ongelijke behandeling?

Kan er niet meer tegen , mensen zijn zo dom geworden en horen een mooi woordje (Discriminatie) en kan woordje ook gebruiken zonder te weten wat de betekenis is.

Dit soort klagers gebruiken ook vaak het woordje oplichting enz

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geen machtiging bij Zilveren Kruis: ongelijke behandeling!

Ongelezen bericht door kweenie »

Natuurlijk is er sprake van 'ongelijke behandeling'. De partners zitten namelijk niet in de zelfde situatie en moeten dan ook niet gelijk worden behandeld.

Degene op wiens naam de polis staat en die de polis betaalt moet kunnen nagaan hoe hoog de zorgkosten zijn. En dat niet alleen om voor de toekomst te kunnen bepalen hoe hoog je eigen risico moet worden en of er aanvullende verzekeringen moeten worden afgesloten. Degene die de polis niet betaalt heeft geen belang bij de informatie van de andere verzekerden.

Overigens zal de informatie die een partner kan zien veel beperkter zijn dan de informatie die je zelf over je eigen verzekering kunt inkijken.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Geen machtiging bij Zilveren Kruis: ongelijke behandeling!

Ongelezen bericht door sylvesterb »

kweenie schreef:Natuurlijk is er sprake van 'ongelijke behandeling'. De partners zitten namelijk niet in de zelfde situatie en moeten dan ook niet gelijk worden behandeld.
Nee er is geen sprake van ongelijke behandeling want elke persoon in de zelfde situatie wordt hetzelfde behandeld, dit leg je daarna ook uit.
Het zou pas ongelijk zijn als de situatie gelijk was en de behandeling ongelijk.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Geen machtiging bij Zilveren Kruis: ongelijke behandeling!

Ongelezen bericht door vroem »

Degene die de polis niet betaalt heeft geen belang bij de informatie van de andere verzekerden.
dat lijkt mij dus niet juist, uitgaande van huwelijk in gemeenschap van goederen heeft de partner wel degelijk belangen. Sterker nog: ook wanneer met huwelijkse voorwaarden is getrouwd, is de gezins- zorgpolis iets gemeenschappelijks, tenzij men individueel afgesloten heeft .
Laatst gewijzigd door vroem op 24 mei 2018 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Geen machtiging bij Zilveren Kruis: ongelijke behandeling!

Ongelezen bericht door angel1978 »

vroem schreef:
Degene die de polis niet betaalt heeft geen belang bij de informatie van de andere verzekerden.
dat lijkt mij dus niet juist, uitgaande van huwelijk in gemeenschap van goederen heeft de partner wel degelijk belangen. Sterker nog: ook wanneer met huwelijkse voorwaarden is getrouwd, is de gezins- zorgpolis iets gemeenschappelijks, tenzij men individueel .
De zorgverzekeraar heeft niets te maken met de voorwaarden en omstandigheden binnen het gezin. Willen ze ook niet weten en vragen ze ook niet naar.
Of men dus getrouwd, samenwonend of gescheiden zijn doet er niet toe. De polishouder sluit een verzekering af voor zichzelf en wellicht de partner en kinderen en is dus verantwoordelijk. Dat er nog een ouder is die ook verantwoordelijk is voor de kinderen is fijn, maar voor de verzekeraar in principe niet interessant. Welke afspraken tussen gezinsleden hierover gemaakt worden is / hoort bij het gezin.

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Geen machtiging bij Zilveren Kruis: ongelijke behandeling!

Ongelezen bericht door kiz »

sylvesterb schreef:
vroem schreef:eerlijk gezegd vind ik het wel gek dat het niet zeg maar kruislings geregeld is. Dat vader wellicht polis heeft afgesloten betekent niet dat de andere ouder geen recht zou mogen hebben in ieder geval de zaken van de kinderen in te zien en te regelen, moeder heeft net zo veel rechten mbt de kinderen als vader (behalve in geval van scheiding en regeling voogdij uiteraard) . Andersom vind ik het ook gek dat vader wel medische zaken echtgenote in kan zien. Ik vraag mij ook af of , in het licht van de AVG, de nieuwe wet op de privacy, dit wel klopt.
Degene die betaald heeft toegang tot de polis. Als de partner ook toegang heeft zou deze wijzigingen kunnen doorvoeren zonder dat de polishouder daarmee akkoord is.
En als je vanaf een en/of rekening betaalt?? Beetje onzin argument. De polishouder mag kennelijk wel wijzigingen doorvoeren zonder dat de partner daarmee akkoord is?

Het is gewoon gemakzucht en "omdat het vroeger zo was" dat de man des huizes kostwinner is, de financiën doet en "dus" contract- en polishouder etc. is. Dat stoort me pas een jaar of 25, maar met een beetje creativiteit lukt het toch om als "moeder de vrouw" de financiën te doen en contracten en polissen etc. te regelen. Het digid heeft zo z'n voordelen, zeg maar.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Geen machtiging bij Zilveren Kruis: ongelijke behandeling!

Ongelezen bericht door angel1978 »

wat heeft dit met de 'man des huizes' te maken?
Het gaat niet om de man of de vrouw maar om wie de polis afsluit. Je kan ervoor kiezen om voor elk een eigen polis af te sluiten ( en dan moet je daarna nog kiezen bij wie de kinderen dan op komen, beiden kan niet ). Je kan er ook voor kiezen om de partner ( ongeacht of dat een man of vrouw is ) bij de ander op te zetten ( en van de eventuele collectieve voordelen gebruik te laten maken ).. Maar die partner is dan niet ineens polishouder. De kinderen komen dan ook bij deze zelfde polishouder op en dat kan ook best de vrouw zijn.

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Geen machtiging bij Zilveren Kruis: ongelijke behandeling!

Ongelezen bericht door Lowieze »

kiz schreef:
sylvesterb schreef:
vroem schreef:eerlijk gezegd vind ik het wel gek dat het niet zeg maar kruislings geregeld is. Dat vader wellicht polis heeft afgesloten betekent niet dat de andere ouder geen recht zou mogen hebben in ieder geval de zaken van de kinderen in te zien en te regelen, moeder heeft net zo veel rechten mbt de kinderen als vader (behalve in geval van scheiding en regeling voogdij uiteraard) . Andersom vind ik het ook gek dat vader wel medische zaken echtgenote in kan zien. Ik vraag mij ook af of , in het licht van de AVG, de nieuwe wet op de privacy, dit wel klopt.
Degene die betaald heeft toegang tot de polis. Als de partner ook toegang heeft zou deze wijzigingen kunnen doorvoeren zonder dat de polishouder daarmee akkoord is.
En als je vanaf een en/of rekening betaalt?? Beetje onzin argument. De polishouder mag kennelijk wel wijzigingen doorvoeren zonder dat de partner daarmee akkoord is?

Het is gewoon gemakzucht en "omdat het vroeger zo was" dat de man des huizes kostwinner is, de financiën doet en "dus" contract- en polishouder etc. is. Dat stoort me pas een jaar of 25, maar met een beetje creativiteit lukt het toch om als "moeder de vrouw" de financiën te doen en contracten en polissen etc. te regelen. Het digid heeft zo z'n voordelen, zeg maar.
Een vrouw kan ook de verzekeringnemer zijn hoor en dat haar man en kinderen bij haar op de polis staan. Heeft weinig te maken met wie de kostwinner is en wie thuis de financiën doet.

Gesloten