LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] VGZ rekening met omschrijving " debiteurenrisico".

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

VGZ rekening met omschrijving " debiteurenrisico".

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Beste VGZ verzekerden,

Ik las dat in 2016 verzekerden van VGZ facturen hadden ontvangen van hun zorgverzekeraar met de omschrijving "debiteurenrisico".
VGZwebcare reageerde daar toen op, met de mededeling dat zij erkennen dat dit onduidelijk is en dat dit verbeterd zal worden.
Ik wil graag weten of er iemand onlangs nog zo'n rekening ontvangen heeft?
Ik weet dat het kan gaan om een tandartsrekening ( niet verzekerde zorg) en ook om anticonceptiva ( eveneens niet verzekerde zorg). De patient ontvangt dan geen rekening van de tandarts of apotheek, maar ontvangt later van de zorgverzekeraar een factuur " debiteurenrisico". Ook als de omschrijving intussen veranderd is, vind ik dit persoonlijk geen wenselijke situatie.

Is dit duidelijk?
Graag reacties.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: VGZ rekening met omschrijving " debiteurenrisico".

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik moet gelijk aan dit topic denken.
https://radar.avrotros.nl/forum/viewtop ... o#p2510945

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: VGZ rekening met omschrijving " debiteurenrisico".

Ongelezen bericht door tttlocke »

Wat vind u geen wenselijke situatie? Dat je zo'n een rekening krijgt, ongeacht welke omschrijving erop staat? Wat is daar onwenselijk aan?

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: VGZ rekening met omschrijving " debiteurenrisico".

Ongelezen bericht door yan »

tttlocke schreef:Wat vind u geen wenselijke situatie? Dat je zo'n een rekening krijgt, ongeacht welke omschrijving erop staat? Wat is daar onwenselijk aan?
Dat je dus niet kan na gaan waar dit betrekking op heeft, en dus ook niet kan controleren of de rekening terecht is (of al dan niet reeds voldaan is)

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: VGZ rekening met omschrijving " debiteurenrisico".

Ongelezen bericht door Gegrand »

tttlocke schreef:Wat vind u geen wenselijke situatie? Dat je zo'n een rekening krijgt, ongeacht welke omschrijving erop staat? Wat is daar onwenselijk aan?
Nou bijvoorbeeld ter controle of hetgeen gefactureerd wordt ook daadwerkelijk geleverd is en of hetgene met de vermelding "debiteurenrisico" betrekking heeft op iets wat voor de aftrek ziektekosten bij je jaarlijkse belastingaangifte in aanmerking kan komen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: VGZ rekening met omschrijving " debiteurenrisico".

Ongelezen bericht door tttlocke »

yan schreef:
tttlocke schreef:Wat vind u geen wenselijke situatie? Dat je zo'n een rekening krijgt, ongeacht welke omschrijving erop staat? Wat is daar onwenselijk aan?
Dat je dus niet kan na gaan waar dit betrekking op heeft, en dus ook niet kan controleren of de rekening terecht is (of al dan niet reeds voldaan is)
Gegrand schreef:
tttlocke schreef:Wat vind u geen wenselijke situatie?..............
Nou bijvoorbeeld ter controle of hetgeen gefactureerd wordt ook daadwerkelijk geleverd is en of hetgene met de vermelding "debiteurenrisico" betrekking heeft op iets wat voor de aftrek ziektekosten bij je jaarlijkse belastingaangifte in aanmerking kan komen.
De vraag was gericht aan TS die aangaf dat ze het niet een wenselijke situatie vindt, ook als de omschrijving inmiddels veranderd is. Dus niet alleen maar als er alleen maar 'debiteurenrisico' staat.
Het probleem is mij niet duidelijk. Vandaar de vraag.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: VGZ rekening met omschrijving " debiteurenrisico".

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Hallo Ttlocke,
Het overnemen van het debiteurenrisico door een zorgverzekeraar vind ik als verzekerde een ongewenste situatie. Ik ontvang liever de rekening rechtstreeks van de zorgverlener. Dan is het ook direct duidelijk dat het om onverzekerde zorg gaat. In het voorbeeld van de anticonceptiva is het in mijn ogen onwenselijk dat de klant in de apotheek geen rekening krijgt. Want doordat de klant geen rekening krijgt, wordt hij in de waan gebracht dat het om verzekerde zorg gaat. Als de klant zou weten dat zij het zelf moest betalen, dan zou zij volledig haar eigen keuze kunnen maken...... gewoon als consument, die een aankoop doet.
In het geval van een tandarts wil ik ook zelf de rekening aan de tandarts betalen. Ten eerste krijg ik dan een duidelijkere factuur : dan weet ik tenminste wat er aan mijn gebit gebeurd is. Ten tweede is de tandarts zich meer bewust dat hij goed werk moet afleveren als hij rechtstreeks door zijn klanten betaald wordt.
Laatst gewijzigd door Mathilde D. op 05 sep 2018 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: VGZ rekening met omschrijving " debiteurenrisico".

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dan ga je uit van de aanname dat die zorgverlener dat ineens niet meer zou vertellen, alleen maar omdat de factuur aan de zorgverzekeraar wordt verzonden. Ik zie geen basis voor die aanname.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: VGZ rekening met omschrijving " debiteurenrisico".

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik betaal mijn tandarts direct ter plekke na de behandeling. Dat kunt u ook doen.

Speedy123
Berichten: 1142
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: VGZ rekening met omschrijving " debiteurenrisico".

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Lady1234 schreef:
05 sep 2018 21:15
Ik betaal mijn tandarts direct ter plekke na de behandeling. Dat kunt u ook doen.

Nee hoor, er zijn tandartsen die die mogelijkheid niet aanbieden. Er zijn tandartsen die hun facturen ten alle tijden verpanden aan partijen zoals Famed. En dat is niet altijd even prettig, dergelijke partijen willen weleens zeer creatief met hun facturatie proces omgaan waardoor een debiteur onterecht incasso kosten in rekening gebracht kunnen worden. De debiteur die dat dan weigert te betalen, dagen ze dan voor de rechter. Gelukkig won de debiteur de rechtzaak en was inderdaad geen incasso kosten verschuldigd. maar prettig is anders. Het kostte de debiteur ook een vrije middag die niet vergoed werd.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: VGZ rekening met omschrijving " debiteurenrisico".

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Moneyman schreef:
05 sep 2018 21:11
Dan ga je uit van de aanname dat die zorgverlener dat ineens niet meer zou vertellen, alleen maar omdat de factuur aan de zorgverzekeraar wordt verzonden. Ik zie geen basis voor die aanname.
Ik bedoel, dat ik op de factuur kan zien welke behandelingen precies zijn uitgevoerd, en welke soort vullingen gebruikt zijn: dus zoiets als "drievlaksvulling", " openleggen wortel". Dat vertelt de tandarts mij niet. Hij vertelt alleen dàt hij een vulling maakt, of dat er een wortelkanaalbehandeling gedaan wordt. Maar niet uit welke onderdelen dat proces precies bestaat. Soms weet ik zelfs niet om welke kies het gaat.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: VGZ rekening met omschrijving " debiteurenrisico".

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Speedy123 schreef:
06 sep 2018 03:44
Lady1234 schreef:
05 sep 2018 21:15
Ik betaal mijn tandarts direct ter plekke na de behandeling. Dat kunt u ook doen.

Nee hoor, er zijn tandartsen die die mogelijkheid niet aanbieden. Er zijn tandartsen die hun facturen ten alle tijden verpanden aan partijen zoals Famed. En dat is niet altijd even prettig, dergelijke partijen willen weleens zeer creatief met hun facturatie proces omgaan waardoor een debiteur onterecht incasso kosten in rekening gebracht kunnen worden. De debiteur die dat dan weigert te betalen, dagen ze dan voor de rechter. Gelukkig won de debiteur de rechtzaak en was inderdaad geen incasso kosten verschuldigd. maar prettig is anders. Het kostte de debiteur ook een vrije middag die niet vergoed werd.
Er wordt helemaal niets verpand aan Famed. En uw verdere beschuldigingen slaan helemaal nergens op.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: VGZ rekening met omschrijving " debiteurenrisico".

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mathilde D. schreef:
05 sep 2018 21:04
In het geval van een tandarts wil ik ook zelf de rekening aan de tandarts betalen. Ten eerste krijg ik dan een duidelijkere factuur : dan weet ik tenminste wat er aan mijn gebit gebeurd is. Ten tweede is de tandarts zich meer bewust dat hij goed werk moet afleveren als hij rechtstreeks door zijn klanten betaald wordt.
Ik vind beide argumenten geen hout snijden.
1) als patiënt kun je altijd over een specificatie beschikken, hetzij via de offerte, hetzij via de (op te vragen) gespecificeerde factuur;
2) de aanname dat de tandarts beter werk levert als zijn patiënt hem betaalt vind ik nogal vergezocht en onwaarschijnlijk.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: VGZ rekening met omschrijving " debiteurenrisico".

Ongelezen bericht door renewouters »

Mathilde D. schreef:
05 sep 2018 21:04
Ten tweede is de tandarts zich meer bewust dat hij goed werk moet afleveren als hij rechtstreeks door zijn klanten betaald wordt.
Dus je gaat er bij voorbaar van uit dat iemand slecht werk levert tenzij er (veel) controle is? Klinkt als een gevalletje "zoals de waard is... ". Een professional wil toch in de eerste plaats gewoon goed werk leveren?

Gesloten