LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgverzekeringen: we hebben het nog niet zo slecht in dit land...

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Zorgverzekeringen: we hebben het nog niet zo slecht in dit land...

Ongelezen bericht door witte angora »

Eind vorige week (of was het nu afgelopen weekend?) besloot ik van zorgverzekeraar te veranderen. De nieuwe zou de opzegging bij de oude regelen. Vanmiddag lag de polis van de nieuwe zorgverzekeraar al in de bus. En vanavond ontving ik via de mail een bewijs van uitschrijving van de oude. Dat is dus binnen een week geregeld en afgerond. En dan te bedenken dat er deze week ook nog twee kerstdagen tussen zaten, en er vele tienduizenden anderen van verzekeraar wisselen. Bijzonder vlot dus, door beide zorgverzekeraars, en goed geregeld.

Conclusie: uiteraard gaan er wel eens dingen niet zo lekker. Maar over het geheel genomen zijn veel dingen toch echt wel ontzettend goed geregeld in dit land. We hebben het nog niet zo slecht. En dat mag ook wel eens gezegd worden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Zorgverzekeringen: we hebben het nog niet zo slecht in dit land...

Ongelezen bericht door moederslink »

Helemaal mee eens, wa.
Dat zou het credo van 2019 eens moeten worden...minder zeuren, minder miepen en meer tevreden zijn met wat er allemaal wel goed gaat , ook al gaat nog steeds niet alles even goed en zijn er nog vele verbeteringen denkbaar.
Netjes dat deze overstap voor jou zo vlot geregeld is!

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Zorgverzekeringen: we hebben het nog niet zo slecht in dit land...

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zo is het maar net.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zorgverzekeringen: we hebben het nog niet zo slecht in dit land...

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
28 dec 2018 20:00
Conclusie: uiteraard gaan er wel eens dingen niet zo lekker. Maar over het geheel genomen zijn veel dingen toch echt wel ontzettend goed geregeld in dit land. We hebben het nog niet zo slecht. En dat mag ook wel eens gezegd worden.
Absoluut!!

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Zorgverzekeringen: we hebben het nog niet zo slecht in dit land...

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Recht van verzet aantekenen bij zorgverzekeraar is bij mij ook goed verlopen. Ik kreeg twee keer een mailing per post van De Friesland of ik weer bij ze terug wilde komen. Nou, dat wil ik niet. Per mail recht van verzet aangetekend en dat hebben ze per mail netjes bevestigd. Dus als je van die bedelpost af wil: teken recht van verzet aan dan ben je er van af.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zorgverzekeringen: we hebben het nog niet zo slecht in dit land...

Ongelezen bericht door kweenie »

Goed om ons er toch zo af en toe toch even van bewust te zijn dat veel dingen die we vanzelfsprekend zijn gaan vinden, eigenlijk helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Zorgverzekeringen: we hebben het nog niet zo slecht in dit land...

Ongelezen bericht door moederslink »

MichielFRL schreef:
28 dec 2018 21:00
Het gaat simpelweg te goed in Nederland waardoor we niet meer waarderen wat we hebben.
Eens!
Maar wat ik ook nog even wil opmerken :
mijn ervaring is dat zolang je zelf fatsoenlijk en vriendelijk blijft bij een " hobbel die te nemen is " dat een bedrijf, een verzekering of wat of wie dan ook bereid is mee te denken en een oplossing probeert te zoeken.
Dan loopt het dus wel en dus ook goed ook ( uitzonderingen daargelaten :( ) .
Misschien zijn de verwachtingen van sommigen/ velen niet realistisch en dan krijg je dus mopperaars, die vinden dat alles maar bagger is :o

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Zorgverzekeringen: we hebben het nog niet zo slecht in dit land...

Ongelezen bericht door renewouters »

moederslink schreef:
28 dec 2018 21:13

mijn ervaring is dat zolang je zelf fatsoenlijk en vriendelijk blijft bij een " hobbel die te nemen is " dat een bedrijf, een verzekering of wat of wie dan ook bereid is mee te denken en een oplossing probeert te zoeken.
Dan loopt het dus wel en dus ook goed ook ( uitzonderingen daargelaten :( ) .
Wat wel weer logisch is. De meeste mensen die je spreekt zijn immers gewone mensen zoals jij en ik. Als je die op een normale manier aanspreekt en het probleem duidelijk uiteen zet, dan werken die gewoon mee. Zouden wij immers ook doen. Ook hierbij geldt weer: als er 2 vechten hebben er 2 schuld. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat als je als medewerker van een bedrijf lomp wordt aangesproken door een klant, je zelf ook niet zo aardig terug reageert.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Zorgverzekeringen: we hebben het nog niet zo slecht in dit land...

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Dat je soepel over kunt schakelen van een contract van het ene bedrijf naar het andere is prima natuurlijk.
Maar het staat niet voor of we het in Nederland goed of slecht hebben.
Dan moet je het echt hebben over het stelsel van zorgverlening en natuurlijk de marktwerking in de zorg.
Of keuzes die te maken hebben met de verdeling van de
welvaart.
Of meer of minder leuke gewoontes om met elkaar om te gaan in de echte en digitale wereld.
Dat zijn wat mij betreft de echte punten waar het om draait in dit land waar het bovenmodaal goed gaat t.o.v de rest van het geaardkloot.

thecure
Berichten: 2704
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Zorgverzekeringen: we hebben het nog niet zo slecht in dit land...

Ongelezen bericht door thecure »

Het systeem kan wel goed functioneren, maar voor een groot deel van de mensen wordt het wel erg duur.
De lage inkomens krijgen compensatie in de vorm van zorgtoeslag.

De mensen die hard werken en modaal betaald krijgen kunnen de hele premie zelf ophoesten.
Dus ja,we hebben het goed, maar we moeten oppassen dat het stelsel niet onbetaalbaar wordt voor een deel van de consumenten.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zorgverzekeringen: we hebben het nog niet zo slecht in dit land...

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij begrijpen een paar mensen de essentie van dit topic niet zo goed. Tel je zegeningen, heus, daar wordt je gelukkiger van.

Dit forum staat bol van de dingen die verkeerd gaan, en dan gaat het vooral om fouten in processen, of dat dingen zo lang duren. Daar wil ik met dit topic wat tegenwicht aan bieden. Heel veel gaat juist erg goed. En dat wordt wel erg onderbelicht.

Wat de hoogte van de premies betreft: dat is inderdaad fors. Maar tegelijkertijd zijn er duizenden die in de zorg werken, en die zwaar onderbetaald worden. Je kunt het een niet verbeteren zonder het ander te verslechteren. Er is maar één manier om beiden te verbeteren, en dat is... met zijn allen minder bij de huisarts miepen met allerlei onzinklachten. Dan kan de zorg goedkoper worden, terwijl er tegelijkertijd ruimte ontstaat om zorgverleners beter te betalen.

Verbeter de wereld, tel je zegeningen.

rvjapio
Berichten: 994
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Zorgverzekeringen: we hebben het nog niet zo slecht in dit land...

Ongelezen bericht door rvjapio »

Prachtig allemaal. Alleen zijn verzekeraars ietsje te vroeg...
Twee dagen geleden 1508 euro armer en gelijk betaalproblemen. Verzekeraar had alvast automatisch geincasseerd voor 2019. Ik was nog op zoek naar een andere verzekeraar maar mechanismes... door storneren kan ik nu anderen betalen. Het nieuwe jaar begomt echt pas op 1 januari😆

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zorgverzekeringen: we hebben het nog niet zo slecht in dit land...

Ongelezen bericht door 16again »

Mooi dat snelle overstappen.
Maar in November en December denk ik wat zorgverzekeringen betreft vooral aan de bereikte omzetplafonds met gecontracteerde zorgverleners, waardoor deuren tot de zorg dicht blijven.
In mijn beleving is het juist de essentie van verzekeren dat verzekeraars risicos dragen, daar is op deze manier natuurlijk geen sprake van.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Zorgverzekeringen: we hebben het nog niet zo slecht in dit land...

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

rvjapio schreef:
29 dec 2018 00:28
Prachtig allemaal. Alleen zijn verzekeraars ietsje te vroeg...
Twee dagen geleden 1508 euro armer en gelijk betaalproblemen. Verzekeraar had alvast automatisch geïncasseerd voor 2019. Ik was nog op zoek naar een andere verzekeraar maar mechanismes... door storneren kan ik nu anderen betalen. Het nieuwe jaar begint echt pas op 1 januari😆
Ik heb hetzelfde voor 3 personen dus nog iets hoger bedrag!
Tussen Kerst en Oude jaar betaal ik vooruit met 2% korting!
Niets aan de hand maar als je te laat overstapte, dan loop je dit risico.

Zowel VGZ als Zilveren Kruis hebben dus netjes in deze periode afgeboekt!
Wel is het zo dat doordat alle 4 ex verzekeraars bij mijn een Kom weer terug aanbieding stuurde ik deze nu in Spambox laat verdwijnen en als een te late factuur komt hebben ze dit probleem zelf veroorzaakt!
Gelukkig kon ik bij voordeligste kale Budget Polis blijven en geen overstap, maar de 4 ex verzekeraars bereiken dat als ik die volgende jaar wil nemen dat ik niets van hun ontvang.... eerst spam box aanpassen.....
Dit is het nadeel van ongewenste reclame en ik hoef die zooi niet, ik vergelijk via een site wel met allemaal.... en de goedkope aanbiedingen waren niet goedkoopste!

Het lijkt wel de stroom & gas verkopers die hetzelfde beweren aan de deur.... en ik heb geen Gas.. dus kan niets besparen!
En ze weten alles via Tablet zeggen ze.... foute info dus!

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Zorgverzekeringen: we hebben het nog niet zo slecht in dit land...

Ongelezen bericht door BreejKC »

Sinds de invoering van de nieuwe zorgverzekeringen ben ik twee keer overgestapt van verzekeraar. Nooit problemen daarbij ondervonden. Als men vooraf gekeken zou hebben naar mijn medisch verleden dan zou er meer dan genoeg reden geweest zijn mij bij aanmelden 'met voorzichtigheid' te behandelen.

Zeker geldt dit voor de aanvullende verzekeringen waar verzekeraars andere eisen aan kunnen stellen als bij de basis zorgverzekering. Desondanks is ook dit nooit een punt van discussie geweest.

En, zoals het hoort, is er nooit één moment 'gepiept' door zorgverzekeraars als de rekeningen van erg dure behandelingen daar in de bus vielen. Altijd keurig geregeld.

Een compliment in de richting van mijn zorgverzekeraars, ook van mij, is dus in dit opzicht best op zijn plaats.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Zorgverzekeringen: we hebben het nog niet zo slecht in dit land...

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Fijn, een lekker positief draadje. Alleen dat minder 'miepen' vind ik dan wel weer jammer... ;-)
Ik heb ook het afgelopen jaar weer veel meegemaakt dat heel goed ging, met de post, de verzekeraar, het energiebedrijf en noem maar op.
Ik wens iedereen hier een fijne jaarwisseling!

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zorgverzekeringen: we hebben het nog niet zo slecht in dit land...

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Miepje’s “miepen” niet. :lol:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Zorgverzekeringen: we hebben het nog niet zo slecht in dit land...

Ongelezen bericht door sjohie »

thecure schreef:
28 dec 2018 22:28
Het systeem kan wel goed functioneren, maar voor een groot deel van de mensen wordt het wel erg duur.
De lage inkomens krijgen compensatie in de vorm van zorgtoeslag.

De mensen die hard werken en modaal betaald krijgen kunnen de hele premie zelf ophoesten.
Dus ja,we hebben het goed, maar we moeten oppassen dat het stelsel niet onbetaalbaar wordt voor een deel van de consumenten.
Zorg wordt inderdaad steeds duurder, de drie redenen ervoor zijn bij de invoering van het huidige zorgstelsel ook goed onderzocht trouwens. Dat zijn steeds complexere en dus duurdere medicijnen en behandelingen, de langere levensduur/vergrijzing van ons allen omdat veel voorheen dodelijke ziektes nu chronisch gemaakt zijn door die betere medicijnen, en stijgende kosten van arbeid, want net als in alle sectoren willen medewerkers in de zorg ook wel eens een keer een loonsverhoging etc. Zo uit mijn hoofd zijn alle drie ongeveer even belangrijk, maw ze zijn allemaal voor ~1/3e van de stijging verantwoordelijk.

Maar goed een van de pilaren onder het nieuwe zorgstelsel, de kwalitatieve marktwerking, dus dat zorgverzekeraars geen contracten afsluiten met ondermaats presterende zorgverleners is nooit van de grond gekomen. Idem de wens dat er door prijsmatiging minder zorg geconsumeerd zou worden, wat je ziet is dat al die maatschappen nu gewoon efficiënter gaan werken, veelal over de rug van de patiënten, om zo hun omzet maar op peil te houden.

Overigens zou een gemiddelde Nederlander voor dezelfde zorg als hier in het basispakket, in de VS 3x zoveel betalen. Dus dat er verbeterpunten zijn is wel duidelijk, maar volgens alle objectieve maatstaven hebben we een behoorlijk goed zorgsysteem. Ik sprak v/d zomer een gemigreerde Griek die even terug was uit de VS, die geloofde me pas toen ik mijn polisblad met het bedrag er op, toonde. :shock:

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zorgverzekeringen: we hebben het nog niet zo slecht in dit land...

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:
29 dec 2018 11:03
Overigens zou een gemiddelde Nederlander voor dezelfde zorg als hier in het basispakket, in de VS 3x zoveel betalen. Dus dat er verbeterpunten zijn is wel duidelijk, maar volgens alle objectieve maatstaven hebben we een behoorlijk goed zorgsysteem. Ik sprak v/d zomer een gemigreerde Griek die even terug was uit de VS, die geloofde me pas toen ik mijn polisblad met het bedrag er op, toonde.
Het bedrag dat we aan de basisverzekering zelf betalen is dan ook niet het complete plaatje. Je polisblad toont niet de bedragen die erbij gelegd worden uit de algemene middelen (=staatskas) en bijdragen werkgevers (wat dus gewoon door werknemers wordt opgehoest).
Is dat meegenomen in de vergelijking met de VS?
Laatst gewijzigd door 16again op 29 dec 2018 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zorgverzekeringen: we hebben het nog niet zo slecht in dit land...

Ongelezen bericht door kweenie »

Inderdaad, het gros van de zorgkosten wordt niet uit de nominale premies gefinancierd. De zorg kost zo'n 100 miljard, of ruim 10% van het nationaal inkomen (ook afhankelijk van wat je tot de zorg rekent) waarvan het grootste deel niet uit de nominale premies komt. Een groter deel komt van de procentuele zvw premie die over het inkomen wordt berekend of uit de algemene belastingen. Die zie je dus niet op je gewone verzekeringspolis terug.

Wat de kwalitatieve marktwerking betreft, dat botst sterk met de gewenste keuzevrijheid. De meeste mensen willen terecht kunnen bij de zorgverlener van hun eigen keus, ook als die objectief gezien misschien minder goed is. Bovendien kun je als patiënt moeilijk zien of de zorgverlener is 'afgevallen' vanwege de kwaliteit of vanwege de prijs.

Iets vergelijkbaars zie je bij de onderhandelingen met zorgverleners over tarieven en contracten. Door 'scherper in te kopen' kan de zorg goedkoper blijven. Keerzijde is dat je sommige zorgverleners zo het voortbestaan onmogelijk maakt. Als een grote farmaceut een paar miljoen minder krijgt, dan zullen weinig mensen daar problemen mee hebben. Maar als de huisarts om de hoek het niet meer kan bolwerken en moet samengaan in een gezamenlijke praktijk, en de doktersassistente op straat komt te staan, dan komt het wel heel dichtbij. Om nog naar te zwijgen over het sluiten van een ziekenhuis... Dan is de nabijheid van het ziekenhuis toch ineens een stuk belangrijker dan de mogelijk minder goede kwaliteit of financieel wanbeleid.

Gesloten